التي-90 المصرية ستزود بنظام حماية نشط

ايه اللي خلاها تبيع السكراب لمصر اذا؟ و ايه اللي خلاها تسمح بدخول السبارو في اول صفقة اف-16؟ و ايه اللي خلاها تسمح بدخول الهاربون ضد سفن السطح ؟
الوقت يختلف وتختلف معه الظروف.
لكن حتى رغم ذلك مصر عندما طلبت الاف15 رفضت امريكا. هنا تعلم نوعية المحظورات على مصر.

فيه مشاركات قبل اسبوع تقريبا كانت تتحدث عن ان قصة تصنيع 90% من الابرامز غير صحيحة
النقاشات والإدعاءات لا تنتهي وشاركت في كثير منها لكن في حضرت الشيخ انور يجب ان نقدمه فهو أعلم منا

الوقت يختلف وتختلف معه الظروف.
لكن حتى رغم ذلك مصر عندما طلبت الاف15 رفضت امريكا. هنا تعلم نوعية المحظورات على مصر.
وقت يختلف ايه ؟ انتا بتقول ايه؟

النقاشات والإدعاءات لا تنتهي وشاركت في كثير منها لكن في حضرت الشيخ انور يجب ان نقدمه فهو أعلم منا
اعلم منا من ناحية ايه؟ استاذ انور كويس جداً في شرح و تحليل التفاصيل الخاصة بالمدرعات بس مش خبير او عالم بخفايا الصفقات.

كما قلت هي ليست مقصورة سيارة حتى تلاحظ اختلافات بالتجهيزات بهذه الدرجة.
مثلا التطوير m1a2s الخاص بالسعودية يحتوي على انظمة رؤية مطورة تعمل بشكل افضل وتقرب بشكل اكبر في كافة الاحوال الجوية. التطوير شمل الapu وشمل ايضا تحسين في المدفع وتحسينات اخرى.
مسألة تقليلك من شأن التطويرات والتحسينات حتى تبرر بقاء الاصدار m1a1 في مصر ليس جيدا.

لاحظ ان الاصدار m1a2 صدر منه تطويرات مثل m1a2s وm1a2sep
وهذا ما تكلمت عليه يا صديقي مصر تحصلت على انظمة ادراة نيران حديثة في اخر باتشات لدبابا وبالتأكيد هناك انظمة حديثة نزلت اخرى مشكلة بيني وبينك انك بتقول مصر تحصل على تكنولوجيا ثمانيات وهذا خطأ ياعزيزي

انا اللي نزلت موضوع ان امريكا رفضت اعطاء الاف-15 لمصر و السادات كان عارف و ضلنا... و

لا الاف-15 هتوصل ولا اي طائرة امريكية تانية منقوصه و حتي لو كاملة انتهي الموضوع , هيتحكمو في قطع الغيار و الصيانة و التسليح , خلاص التسليح من امريكا انتهي.

اعلم منا من ناحية ايه؟ استاذ انور كويس جداً في شرح و تحليل التفاصيل الخاصة بالمدرعات بس مش خبير او عالم بخفايا الصفقات.
خلاص متزعلش أنت أعلم منه :kappa:

الواحد مشتاق لاوقات زمان .. كان الغوري موجود و جومانا و مصراوي و ايهاب و الناس القديمة ديه.

مش الوقت الحالي.

15 سنة عدو كأنهم هوا.

مصر لديها ذخائر اليورانيوم ورفضت تدريع اليورانيوم بعد مشاكله في حرب الخليج الثانية

ادى البرج من مصنع 200 الحربى
للناس الى بتقول مصر لاتصنع البرج
فعلا بعد 2011 وصل ابراج جاهزه للتركيب ولكن ده حصل لربح الوقت نظرا لتوقف الانتاج لفتره طويله بسبب الثوره
وده مش معناه اننا لانصنع البرج

فرقه مدرعه مصريه قد تعادل قوتها النيرانيه قوة جيوش كامله في بعض الدول ويأتي للاسف الشديد من يقوم بالتنظير علينا والانتقاد لمجرد التقليل وياليته كان انتقاد بناءا أو انتقاد من باب الخوف علينا

اللهم اهدي عبادك ??

الواحد مشتاق لاوقات زمان .. كان الغوري موجود و جومانا و مصراوي و ايهاب و الناس القديمة ديه.

مش الوقت الحالي.

15 سنة عدو كأنهم هوا.

وانا رحت فين يا لمبي
انا من 2006 في الساحات
ومن 2010 هنا

طيب بما انك كتبت للدقه وانا سألت عن خدمتها فى الحرس الجمهورى . مصدر او حتى صوره بما انك واثق :)
[/QUOTE]
الإبرامز لا تخدم في الحرس الجمهوري .. الموجود بالحرس هيا إم 60 .. انا كنت بخدم في كاف 10 بالمعسكر الشرقي بمنشية البكري .. وخدمتي كانت علي الباتون ولا توجد ابرامز واحدة في الحرس

انا اللي نزلت موضوع ان امريكا رفضت اعطاء الاف-15 لمصر و السادات كان عارف و ضلنا... و

لا الاف-15 هتوصل ولا اي طائرة امريكية تانية منقوصه و حتي لو كاملة انتهي الموضوع , هيتحكمو في قطع الغيار و الصيانة و التسليح , خلاص التسليح من امريكا انتهي.
و اي بلد تانية راح تعطيك سلاح نخب ثالث الحل الوحيد والذي يجب تطبيقه اليوم قبل الغد هو التصنيع المحلي حتى لو بطائرة مثل الرعد لا يهم المهم ان تبدا مصر بالتصنيع

اه يا عم فاكرك طبعاً بس انتا كنت في الركن المعادي ضدي انا و الغوري ههههههههه

الغوري كان صديق مقرب في الساحات
وكنا بنبحث في الصفقات والاسلحة مع بعض لاوقات كثيرة "وضف معهم Divisions"
لكن جاء وقت الخلاف فقط بعد 2013
هو اخذ صف الاخوان وايد العمليات العسكرية ضد الجيش
وانا اخذت صف الجيش بدون شك

عودة
أعلى