بلاندا: ايني وفينكانتيري وليوناردو مصر شريك استراتيجي لإيطاليا

والله كلنا احرار لكن واضحة انك بتقصد السعودية.
ولو كنت مش قاصد السعودية يبقى اكيد بتقصد دولة حبيسة لا يوجد لها ساحل ولا قوات بحرية
برده انت مصر على اتهام دولتك
اوك انت حر فعلا لكن متحاولش تذكر كلام على لساني انا مقولتوش
وبعدين انا قولتلك قبل كدا بس من الواضح انك مش مركز

برده انت مصر على اتهام دولتك
اوك انت حر فعلا لكن متحاولش تذكر كلام على لساني انا مقولتوش
وبعدين انا قولتلك قبل كدا بس من الواضح انك مش مركز
طيب انا اعطيك فرصة تقول لنا من هي الدولة التي تقصدها، او انت تاركها لفوازير رمضان المقبل

طيب انا اعطيك فرصة تقول لنا من هي الدولة التي تقصدها، او انت تاركها لفوازير رمضان المقبل
هههههههههه
انت مفكر انك هتخلينا اقولك على حاجة انا مش عايز اقولها
كان غيرك اشطر
انا حر اتكلم واقول اللي انا عايزه
وبعدين ياخي يمكن مش عايز احرج مشاعرهم هو انت عايز تولع الدنيا وخلاص

انا مش زي البعض هنا بيجرح بالكلام ولا يهتم لمشاعر باقي الاعضاء لكن من الواضح انك من الناس التي لا تهتم بمشاعر الاخرين
لكن عندما يزيد الوضع عن حده واجدهم بيهاجموا بلدي علننا ستعرفهم وستعرف من اقصد

هههههههههه
انت مفكر انك هتخلينا اقولك على حاجة انا مش عايز اقولها
كان غيرك اشطر
انا حر اتكلم واقول اللي انا عايزه
وبعدين ياخي يمكن مش عايز احرج مشاعرهم هو انت عايز تولع الدنيا وخلاص

انا مش زي البعض هنا بيجرح بالكلام ولا يهتم لمشاعر باقي الاعضاء لكن من الواضح انك من الناس التي لا تهتم بمشاعر الاخرين
لكن عندما يزيد الوضع عن حده واجدهم بيهاجموا بلدي علننا ستعرفهم وستعرف من اقصد
احيانا تكون واضح وصريح افضل حتى يفهم الناس وجهة نظرك. وده قمة الاعجاز العلمي والمراعاة

احيانا تكون واضح وصريح افضل حتى يفهم الناس وجهة نظرك. وده قمة الاعجاز العلمي والمراعاة
للاسف مش عايز تفهم او تصدق الله اعلم
انا لست مثلك لا اهتم بمشاعر الاخرين ولك الحق ان تصدق او لا انا لا اتدخل في مواضيع الدول العربية الا بالايجاب حتى اراعي مشاعرهم اولا وثانيا لان كل عضو اعلم بامور دولته اكثر من اي عضو اخر من دولة اخرى ولا اهاجم احد الا اذا كان بيحاول ينتقص من قدر بلدي ساعتها ستجد اسلوب اخر في الرد
للاسف حاول ان تحافظ على شعور الاخرين بدل لغة التشكيك اللي انت عايش فيها دي

لازالت على كلامي يوم نرى موافقة الحكومة الالمانية لتصدير propulsion/warhead سيكون كلام اخر
طيب بالنسبة للرافال المصرية التي لن يتم تطويرها الى معيارF3R
يارت يبقى عندك شجاعة الاول انك تعترف انك كنت على خطا
مش عيب يعني لكن الاستمرار في عدم الاعتراف والمحاولة الان للهرب للصفقة الالمانية مش حلو لعضو من صقور الدفاع ;) ;) ;)

مصر تحتاج لتطوير لرافال اولا الى F3R حتى تستطيع حمل ميتيور .

طيب بالنسبة للرافال المصرية التي لن يتم تطويرها الى معيارF3R
يارت يبقى عندك شجاعة الاول انك تعترف انك كنت على خطا
مش عيب يعني لكن الاستمرار في عدم الاعتراف والمحاولة الان للهرب للصفقة الالمانية مش حلو لعضو من صقور الدفاع ;) ;) ;)

كلامي واضح مصر تحتاج الى تطوير الرافال لحمل الميتيور اما حاليا اقصى تسليحها هو الميكا

كلامي واضح مصر تحتاج الى تطوير الرافال لحمل الميتيور اما حاليا اقصى تسليحها هو الميكا

الم يرد عليك العضو المحترم GoldenWings @Golden Fingers بالمصادر التي توضح لك ان التطوير ستحصل عليه مصر بجانب فرنسا
لماذا عبرت هذا واتجهت الى الصفقة الالمانية

الم يرد عليك العضو المحترم GoldenWings @Golden Fingers بالمصادر التي توضح لك ان التطوير ستحصل عليه مصر بجانب فرنسا

ما في ميتيور عند مصر هده هي الخلاصة و ليس ما يروجه البعض .. و الكلام الالماني ما هو الا تأكيد على الدول التي حصلت بالفعل على الصاروخ

ياصديقي لا تدخل في نقاشات جدلية عقيمة ، من بنود الصفقة تطوير الرافال المصرية و لا مفر لفرنسا الا تطويرها و الفرنسين أنفسهم أكدو علي تطوير الرافال المصرية لانها تمويل بنكي بشكل كامل

ما في ميتيور عند مصر هده هي الخلاصة و ليس ما يروجه البعض .. و الكلام الالماني ما هو الا تأكيد على الدول التي حصلت بالفعل على الصاروخ
الكلام والرد على ان مصر لن او لم تحصل على التطوير F3R ولم يكن في حصول مصر على الميتور او عدمه
وكلامك انه لتحصل مصر على الميتور يجب ان يتم التطوير الى المعيار F3R وبالتالي امامك المصادر التي توضح حصول مصر على الترقية وبالتالي ايضا حصول مصر على الميتور اصبح امر غير مشكوك فيه

ياصديقي لا تدخل في نقاشات جدلية عقيمة ، من بنود الصفقة تطوير الرافال المصرية و لا مفر لفرنسا الا تطويرها و الفرنسين أنفسهم أكدو علي تطوير الرافال المصرية لانها تمويل بنكي بشكل كامل
يا صديقي والله انا اعلم واعلم ان التطوير للرافال المصرية سيكون بالتوازي مع تطوير الرافال المصرية
والسعر التفضيلي كمان اللي حصلت به مصر على الطائرة وهو 90 مليون دولار لم تحصل به اي دولة اخرى على هذه الطائرة وكمان العقد التكميلي سيكون بنفس السعر تقربيا ان شاء الله
المشكلة في عدم الاعتراف بالخطا والاصرار على التهرب رغم المصادر الواضحة لاي شخص
تحياتي لك

الكلام والرد على ان مصر لن او لم تحصل على التطوير F3R ولم يكن في حصول مصر على الميتور او عدمه
وكلامك انه لتحصل مصر على الميتور يجب ان يتم التطوير الى المعيار F3R وبالتالي امامك المصادر التي توضح حصول مصر على الترقية وبالتالي ايضا حصول مصر على الميتور اصبح امر غير مشكوك فيه

قطر تعاقدت على الرافال من بعدكم و حصلت على 170 صاروخ ميتيور على غرار ان التطوير F3R دخل لخدمة هده 5 اشهر او اكتر و لم نسمع عن "التطوير المصري"

الصراحه انا لا اريد ان أقول كلام غير موكد او عليه دليل او مصدر. ولا اريد ايضا ان أقول كلام ليس علمي او فير مبني علي أسس علميه صحيحه.
ولكن انا كالجميع مستغرب جدا من زياره وزيره الصحه للصين وإيطاليا. ومستغرب من تحسن الحالات في البلدين بعد ذلك..... ولكن ليس هذا ما اثار استغرابي واستعجابي اكثر. فحتي موضوع الصين وإيطاليا يمكن ان تكون صدفه ولكن الذي ليس صدفه علي الإطلاق ولا أستطيع ان اخرجه من رائسي..!!!!!!!
هو خروج مواطن مصري يتحدث باسم الدوله المصريه عموماً والقوات المسلحة المصريه خصوصا لانه احد المنتسبين اليها وهو لواء بالجيش المصري. هو خروجه وتصريحه من حوالي الخمس سنوات. ان القوات المسلحة المصريه لديها من الإمكانات والاكتشافات والآي توئهلها لفك اي فيروس او بمعني اصح بمعالجه اي فيروس عن طريق تفكيكية بيلوجياً تماما والإنهاء علي خطره وتحويل القشره البروتينيه الخارجية للفيروس الي بروتين مفيد للجسم مثل اكل الكفته.
وقد تم مسح الارض به وبما قال...... وبغض النظر عن اذا كان كلامه صحيحاً ام لا. لان
وإذ بعد خمس سنوات تظهر ملامح اول خطر فيروسي بيلوجي علي مستوي العالم كله!!!!!!!
وهذا ما يكاد يدفعني الي الجنون-
فهل هذه ايضاً صدقي...... طيب هل كانت هذه رساله !!!! و الي من كانت توجه هذه الرساله!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كان معاها الترياق :اخ:

مصر في تلك اللحظه لا تمتلك الميتور لانها لم تطورها الي المعيار f3R وعند التطوير ستحصل علي الميتور بلا شك

قطر تعاقدت على الرافال من بعدكم و حصلت على 170 صاروخ ميتيور على غرار ان التطوير F3R دخل لخدمة هده 5 اشهر او اكتر و لم نسمع عن "التطوير المصري"
انت حضرتك عمال تجادل في ايه
انت الاول قلت ان مصر تحتاج الى التطوير وادعيت عدم حصول مصر على هذا التطوير
وارفق الاعضاء لك المصادر لماذا تتهرب من الاعتراف بخطاك افضل من المكابرة ومحاولة الاصرار على خطاك
وكلنا نعرف انه مع التطوير سنحصل على الميتور وان ليس كل ما نحصل عليه تراه اعيننا ولنا في صفقة S300 الروسي الدليل حتى الان لم تخرج اي صورة للمنظومة وبالتالي من الممكن تطبيقه ايضا على موضوع الميتور وخصوصا ان التطوير سيكون بالتوازي مع تطوير القوات الجوية الفرنسية

ليس عيب على الاطلاق ان نخطا ولكن المشكلة في الاستمرار في المجادلة من باب الكبر او الغرور

علي ما اذكر يا شباب ان جزء من الصفقة اصلا كانت النسخة f3r اللي تم تسليمها في الاخر
يعني جزء من ال ٢٤ كان f3
وجزء كان f3r

علي ما اذكر يا شباب ان جزء من الصفقة اصلا كانت النسخة f3r اللي تم تسليمها في الاخر
يعني جزء من ال ٢٤ كان f3
وجزء كان f3r

فيه ٨ طائرات علي ما اتذكر F3_R لم اذكرها لأني لا املك مصدر سأحاول البحث عن مصدر ووضعه

أستاذنا الغالي N @Nile crocodiles

دع من يتكلم يهبد على راحته (بلاش الأصلية بدل ما حد يزعل ) والقافلة تسير .

خلاص الكلام الموزون اتقال وخلص لكن الباقي ده زبد

زي ما ربنا قال في القرأن

قال تعالى : ( فأما الزبد فيذهب جفاء وأما ما ينفع الناس فيمكث في الأرض )

بلاش نرد على الحجات دي عشان يفضل بس ما ينفع الناس في الموقع

وراحة من وجع الدماغ اللي ييجي بسببهم :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

عودة
أعلى