المحطه النوويه المصريه

elfanny

عضو
التفاعل
2 0 0
انا عندي استفسار عن المحطه النوويه المصريه المزمع انشاؤها وأيضا انا سمعت ان روسيا هي اللي هتبني المحطه علي اساس ان هناك تعاون مصري روسي في هذا المجال .... والسوءال اذا كان هناك تعاون مصري روسي لماذا اصبح هناك مناقصه لانشاء المحطه النوويه ؟ ولماذا لم تقم روسيا بانشائها ؟ وايضا انا سمعت ان المناقصه فازت بها شركه امريكيه يعني هي امريكا ورانا ورانا في كل حاجه؟ وايضا لماذا فازت بها شركه امريكيه ؟يعني المناقصه دي كانت صوره وعرض اعلامي قامت به مصر لاخفاء الانظار عن الاتفاق الذي تم بين الشركه الامريكيه ومصر ؟؟ ارجو التوضيح.............. مع العلم لو تم وان قامت الشركه الامريكيه بالانشاء اليس هذا اضطلاع امريكي علي اسرار مصر عن قرب؟؟:unhappy::

كم مي ميغا واط تعمل هده المحطة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا عندي استفسار عن المحطه النوويه المصريه المزمع انشاؤها وأيضا انا سمعت ان روسيا هي اللي هتبني المحطه علي اساس ان هناك تعاون مصري روسي في هذا المجال .... والسوءال اذا كان هناك تعاون مصري روسي لماذا اصبح هناك مناقصه لانشاء المحطه النوويه ؟ ولماذا لم تقم روسيا بانشائها ؟ وايضا انا سمعت ان المناقصه فازت بها شركه امريكيه يعني هي امريكا ورانا ورانا في كل حاجه؟ وايضا لماذا فازت بها شركه امريكيه ؟يعني المناقصه دي كانت صوره وعرض اعلامي قامت به مصر لاخفاء الانظار عن الاتفاق الذي تم بين الشركه الامريكيه ومصر ؟؟ ارجو التوضيح.............. مع العلم لو تم وان قامت الشركه الامريكيه بالانشاء اليس هذا اضطلاع امريكي علي اسرار مصر عن قرب؟؟:unhappy::

يا اخى امريكا هى الجانب الاستشارى يعنى الى بيراقب تنفيذ المشروع وليس المنفذ الفعلى وبناء على تفاصيل الصفقه فأن المنفذ للصفقه سيكون غير امريكى روسى او فرنسى غالبا

رد

شركة بيكتل الأميركية كسبت فعلا المناقصة , بس هي هتقوم بالأعمال الاستشارية فقط مثل اختيار موقع الانشاء
ملاحظة : مصر ستبني عدة محطات نووية و ليست محطة واحدة

انا عندي سؤال مين اللي هيقوم بانشاء المحطه روسيا والا دوله أخري؟؟

إذا كانت روسيا أو أمريكا , فهى فى الاول و الاخر محطة نووية للاغراض السلمية .
أعتقد أن أمريكا تريد الاشراف عليها للتأكد من أنها محطة للاغراض السلمية فقط

انا متأكد انه كله كلام ولا يوجد اي حاجة لانه كان

لا تقول كده يا أخي بعد كل هذه الضجه تقول مافي حاجه؟!!

اخى تاكد انها لن تكون تنفيذ امريكى لان هذا مستحيل ولو فرضنا وحدث فمصر ليست بالغبيه عشان تجيب عدوها هوا اللى يحميها

رد: المحطه النوويه المصريه

اللهم وفق مصر الغاليه علينا

غاليه عليك بأماره ايه التريقه عليها في كل موضوع ...دعوه صفرا الله الغني عنها يا بطيخي.

مصر ام الدنيا رغما عن انوف الحاقدين امثال كركر .

انا سمعت في الفتره الاخيره ان رجال الاعمال بيطلعوا القطط الفطسانه في مكان المحطه في منطقة الضبعة علشان القري السياحيه .
طيب ازاي حد يفهمني مساحة 13 كم علي الساحل دي مشكله هي كمان ناقصه .
هو المشروع يفشل باي طريقه وخلاص؟
حد يرد عليا

رد: رد

شركة بيكتل الأميركية كسبت فعلا المناقصة , بس هي هتقوم بالأعمال الاستشارية فقط مثل اختيار موقع الانشاء
ملاحظة : مصر ستبني عدة محطات نووية و ليست محطة واحدة

تم سحب المناقصة من الشركة الامريكية وتم استنادها الى شركة استرالية

تم سحب المناقصة من الشركة الامريكية وتم استنادها الى شركة استرالية
صحيح تم اسنادها لشركة استراليه

عودة
أعلى