كيف تعرف نوع الطائرة من شكلها

التفاعل
108 0 0
انا عارف الموضوع ده شاق على الاخوة بس انشاء الله حد يتفضل ويشرحلى ازاى من شكل الطائرة تعرف نوعها مش لازم كل الطائرات اللى فى العالم يعنى مثلا
F16
MIG21
MIG29
SU35
SU30
F15
F22
اعذرونى لسة مبتدا وياريت حد يساعدنى
:wub: :wub: :wub: :wub:

اف16
امريكية

ميغ21 روسية
lميغ29 روسية

سوخوي27

سوخوي30

سوخوي32

سوخوي35

التعديل الأخير:
اريد ان اعرف زى مابيقولوا عندنا مش عندكم -key element- يعنى حاجة فى الطيارة تعرف نوعها على طول مش عايز الشكل الخارجى فقط الشكل متشابه تقريبا بين الطائرات والالوان زى محضرتك عارف الالوان بتتغير وهل لطائرات اللى انا ذاكر انواعها فوق دى فيها طائرات نفاثة وانا سمعت عن حاجة اسمها su39 متعرفش الانتاج فيها بدا ولا لسة وان كان بدا هيفتح للتصدير امتة

التعديل الأخير:
اريد ان اعرف زى مابيقولوا عندنا مش عندكم -key element- يعنى حاجة فى الطيارة تعرف نوعها على طول مش عايز الشكل الخارجى فقط الشكل متشابه تقريبا بين الطائرات والالوان زى محضرتك عارف الالوان بتتغير وهل لطائرات اللى انا ذاكر انواعها فوق دى فيها طائرات نفاثة وانا سمعت عن حاجة اسمها su39 متعرفش الانتاج فيها بدا ولا لسة وان كان بدا هيفتح للتصدير امتة
السوخوي 39 هي نفسها السوخوي 25

انا عارف الموضوع ده شاق على الاخوة بس انشاء الله حد يتفضل ويشرحلى ازاى من شكل الطائرة تعرف نوعها مش لازم كل الطائرات اللى فى العالم يعنى مثلا
F16
MIG21
MIG29
SU35
SU30
F15
F22
اعذرونى لسة مبتدا وياريت حد يساعدنى
:wub: :wub: :wub: :wub:

طائرات بها حرف (اف) هو امريكي و طائرات ( mig & su ) هو روسي

ايوة حرف الاف يعنى فايتر ا مقاتل ودة الاستخدام الامريكى اما الروسى فسوخوى وميج ويوجد ايضا تسميات اخرى لانواع اخرى من الطائرات مثلا الطائرات القاذفة تسمى بومبر لذلك فى امريكا تأخذ فى اولها حرف بى مثل بى 52 وبى 2 اما فى روسيا فالشركة المصنعة للقاذفات اسمها تيبيلوف لذلك القاذفات الروسية منها تيبيلوف 16 و 22 و 95 و 160 وهكذا .. طائرات النقل فى امريكا تأخذ فى اولها حرف سى اول حرف من كلمة كارير يعنى حاملة مثل سى 130 اما فى روسيا فهى تسمى بأسم الشركة المصنعة مثل اليوشن او الانتينوف ..... الخلاصة فى روسيا الطائرة بتتسمى على اسم الشركة ومعاها رقم انما امريكا حسب الغرض المخصص للطائرة مقاتلة تبقى فايتر اولها اف .. نقل تبقى كارير اولها سى ... قاذفة يعنى بومبر اولها بى ... استطلاع اولها إى .... وهكذا

ببساطه تميز بين الامريكيه والروسيه... اما التمييز بين النوع الواحد فلازم تكون عندك خلفيه عن فئات الطائرات و استخداماتها

احسنت يا اخي على هاذا الموضوع مشكووووووووووووووووور

عودة
أعلى