مصر تدخل فى محادثات مع كوريا الجنوبية بشأن بيع فرقاطات لمصر

انت بتتكلم فى تصميم معين اخدته بعد متخلص هتعمل ايه ؟!
معندكش لسه مكتب تصميمات وحتى لو عندك ونجحت هتروح لمشكله outfitting
عقود البناء فى الاحواض الكوريه مش مكلف وممكن تعمل نفس اللى عملته فى الجونيد بس تصميم جديد بازاحه اكبر مثلا
عشان كده انا اتمنى نتعاون معاهم , هنستفاد فعلا
بالمناسبة الصين في مروحية Z-10 استعانت بمكتب كاموف ودينيل الجنوب إفريقي
الموضوع مش صعب

غريبه , اراؤك هنا مختلفه عن المعتاد اللى كنت بتعاندنى فيه
دلوقتى بقيت معجب بقطع الروس والفريم مش عاجباك ,
انا مش معجب بوضع الفريم من زمان وانت على العكس كنت شايفها مناسبه لمهام ASW
موضوع خطه التسليح اعتقد انه خاضع لظروف ماليه وووضع سياسى ,
لو فى سيوله ماليه جاهزه معتقدش انه هيكون فى تأخير , كل صفقاتنا اما بضمانات ماليه من الدول او قروض من صناديق وبنوك
المشكله ان كل الافرع محتاجه تحديث , انت لسه مبدأتش فرق مدرعه ومشاه ميكانيكى , ولا كتايب دفاع جوى بالكامل هتخرج من الخدمه
لو ماتغيرتش اراءنا فحاجة من اتنين
-يا إما خبراء وأنا مش منهم
-أو تصلب رأي ومش بحبه

الفريم ممتازة كفرقاطة ASuW وبعتبر فرقاطة منها تانية شيئ لازم وكان السابق بس إني متحمس إننا هنجهز منهم الAster 30 وقلنا 2018 والخ الخ
حقيقة الزمن كفيل بتعليمك حقيقة إن لليوم مفيش ESM عالفرقاطة ولا ال Nettuno ولا النسخة الفرنسي Scorpion ولو كنت أعرف كنت غيرت رأيي من زمن
النقطة التانية
الفرقاطات الروسية خرجت للنور خلاص حتى اللي كانت محركاتهم أوكراني اتحلت وموضوع سوريا غير نظرة الواحد للأمور

لو كدا يبقى الخيار الروسي بلا انتظار مش محتاجة خصوصا ان تجهيز الميسترال حيتوافق معاها
الكرونوس ردار محترم بس السي فاير اوقع كاتوجوري تانية و الاتنين فلوسهم كتير و بدون صواريخ الكاليبر
معتقدش مصر من النوع اللي تعدل في التصميم بازاحة اكبر او خلايا اعلى احنا بنشتري اوف ذا شيلف حتى لو انتاج مشترك ممكن ننقي لكن مش بنعدل بشكل كثيف
و حركة الميكو رسالة لفرنسا .. بس يا ريت الميكو تكون كدا
اتمنى مانمشيش ورا فرنسا كتير

اتمنى مانمشيش ورا فرنسا كتير
مش بايدينا لبسنا خلاص
ان شاء الله شئ روسي فخيم حنحتاج ذخائرهم الحقيقة .. how i have no idea
الاس 400 مثلا التفاوض عليه مش سهل
الميكو مش عارف اشوفها كا aaw انا اراها جويند كما يجب ان يكون من الاول بل فريم كمان لو حتيجي بالاستر 30

-أو تصلب رأي ومش بحبه

الفريم ممتازة كفرقاطة ASuW وبعتبر فرقاطة منها تانية شيئ لازم وكان السابق بس إني متحمس إننا هنجهز منهم الAster 30 وقلنا 2018 والخ الخ
حقيقة الزمن كفيل بتعليمك حقيقة إن لليوم مفيش ESM عالفرقاطة ولا ال Nettuno ولا النسخة الفرنسي Scorpion ولو كنت أعرف كنت غيرت رأيي من زمن
النقطة التانية
الفرقاطات الروسية خرجت للنور خلاص حتى اللي كانت محركاتهم أوكراني اتحلت وموضوع سوريا غير نظرة الواحد للأمور
متفق معاك فى نقطه ان لازم فريم تانى ,
فى موضوع الروس مع انى من اكثر الناس اعجاب بالجورشكوف من زمان
بس عندك مع الروس مشكلتين الاولى التفاوض نفسه على الفرقاطه وكل التفاصيل الفنيه من غير محاظير وده ملف صعب جدا
والنقطه التانيه واللى بتعيب احواض السفن عندهم وهو زمن التسليم , المشروع مهم للروس وماشيين ببطىء , ومعتقدش ان عندهم امكانيه ينفذوا طلبات
تصدير فى الوقت الحالى خصوصا انهم اتأخروا
على العموم فى مفاوضات تمت مع الروس على البويان ام والكاركورت ودى بدايه كويسه اتمنى تخلص على خير
خصوصا ان معظم لانشات الصواريخ محتاجه تخرج قريب ومنها نشوف عن قرب تعامل الروس فى الصفقات البحريه

حلم لاغلب البحريات العالمية..

فيه حاجات صادمة كده
فيه قفزة تسليحية فيلا 2013 من 2013 وحتى اليوم الفريم واحده ومن غير لا ال Nettuno ولا ال Scorpion ESM وكذلك الحال للGowind
مرحلة ذهول كده بقالها 5 سنين
طيب الخلايا المتبرشمة دي ... عندنا وعند المغرب في فرقاطة محمد السادس
طبعا خطة تسليح غير مكتملة رغم مرور 5 سنوات
بدأت أصدق إنها لحفل الإفتتاح
دولة معاها فرقاطة واحدة من نوع واحد ونوع فاخر جدا
ياراجل الفرقاطة دي فرنسا ضربت بيها في سوريا من أقل من شهر والروس اشتكوا

سعيد انك غيرت رايك انت من الناس اللى بحترمهم ديما جتى من اياك الاكونت القديم بتاعى ولكن ممكن موضوع عن النظامين وفيدتهم ياريت انا كنت فاكر انهم للحرب الالكترونيه والتشويش ...ممكن شرح ليهم اكتر ...دا غير انى كنت بنتقد السعر دايما

اتمنى تكون صناعه محليه !! تطور مصر اقتصاديا في هالمرحله يكون في ان تكون بوابة الشركات العالميه للسوق في الشرق الاوسط ! تعدادك السكاني كبير ..استغله !! مثلك مثل الصين الهند اندونيسيا البرازيل ..! وانت عندك سوق عربي كامل وسوق افريقي !
اليد العامله رخيصه لازم تقاتل في هالمجال ..المنافسه شرسه لكن موقعك الجغرافي يلعب لصالحك

الحمد لله .... (كلام كتير بس شيلته عشان محدش يزعل :D)

ايه الهرى ده ؟
معنى كدة ان قطر اتمنع عنها قنابل الهامر ؟

بلاش هرى الله يكرمك انت انسان محترم و احسن من كدة متمشيش ورا كلام الـ ...

نظام عرض الماكيتات بيكون لعرض التسليح المختلف للطائرة للتسويق لها و ليس عرض من يشترى ماذا و الا كنت شوفت الماكيت القطرى عليه السكالب و الهامر مع بعض

اعلم هذا جيدا و لكن لم يكن هناك تسليح رسمى للطائرة القطرية و لذلك لم اقم بجلب التسليح المنشور رسميا من مصر للرافال، و انت تعلم مثلى ان السكالب لم يأتى بعد بسبب امريكا و لكن العضو الكريم لا يريد ان يصدق هذا

بخصوص الميج

المدى بالوقود الداخلى فقط 2000 كلم
المدى بالخزانات الخارجية 3000 كلم
المدى بالتزود بالوقود لمرة واحدة من طائرة اخرى 6000 كلم !!!!
عايز اكتر من كدة ليه ؟

و هى ذات مقطع رادارى اصغر من السوخوى كثيرا و تكلفة تشغيلية بسيطة و سهلة الصيانة و يمكنك امتلاكها بأعداد و لن تشكل عبء
ينقصها رادار مناسب و هو قيد التطوير

اعلم المدى و لكن كنت اتحدث عن الاعتراض الجوى فسيقل المدى الى النصف تقريبا الا لو تم اضافة خزانات الوقود و التخلى عن 3 نقاط تعليق.
اما بخصوص الرادار فنحن فى انتظار رادار الميج 35

اما المقارنة بين ميج و سوخوى هذا امر اخر لاختلاف المهام و المتطلبات

لم اتطرق الى السوخوى و لكن معك حق فالمقارنة بينهم ستكون ظالمة للميج

اخرجت اعداد كبيرة من الميج 21 و الاف 7 و السوخوى القديمة كلها و تحتاج لملء الشق الشرقى لديك بطائرة قوية و مناسبة و ليس هناك افضل من هذه الميج تناسب الوضع ( الا لو هتاخد J-10C تصنيع كامل - و ستكون بمحرك واحد )

هذا ما افكر فيه منذ قديم الازل و مازلت عند راى فى استقدام طائرات صينية لاحلال الاف-7

بخصوص التى 90 حضرتك ذكرت انها بدون دروع تفاعلية !!!!
انا عارف انك تقصد الدروع النشطة APS لان الدرع الرئيسى للتى 90 تفاعلى و هى ستكون افضل من الابرامز فى التعامل مع الصواريخ اذا حصلت على نسخة مخصصة منها و هى افضل ايضا فى مكافحة الارهاب و المقذوفات الصغيرة مثل RPG لوجود دروع تفاعلية و شبكية فى الاجناب
و سيكون لديها قدرات تصويب جيدة و ذخيرة تشمل على صاروخ مداه 5 كلم و هذه الدبابة ستشكل اضافة قوية ( اذا اتت اصلا بعد العقوبات الامريكية على مشتري السلاح الروسى )

شكرا ليك نعم فهذا ما قصدته الدروع النشطة ... و كلامك هذا يؤكد كلامى ان الاعتماد عليها سيكون فى مناطق معينة فى الجبهة و الاعتماد الاكثر سيكون على الابرامز لطول الجبهة مع الاخذ فى الاعتبار انها ستكون خلف 1200 دبابة ابرامز ( 500 دبابة تى-90) <و لا اقصد هنا دبابات صف ثانى>
هذا ( اذا اتت اصلا بعد العقوبات الامريكية على مشتري السلاح الروسى )

اخى انت افضل من ذلك الكلام ... شكرا

-أو تصلب رأي ومش بحبه

النقطة التانية

اتمنى تكون صناعه محليه !! تطور مصر اقتصاديا في هالمرحله يكون في ان تكون بوابة الشركات العالميه للسوق في الشرق الاوسط ! تعدادك السكاني كبير ..استغله !! مثلك مثل الصين الهند اندونيسيا البرازيل ..! وانت عندك سوق عربي كامل وسوق افريقي !
اليد العامله رخيصه لازم تقاتل في هالمجال ..المنافسه شرسه لكن موقعك الجغرافي يلعب لصالحك
حيلك حيلك
كلامك صحيح بس محتاج وقت
لسه مفيش فلوس ولا مصدر دخل قومي محترم يخلينا نعمل كدا
والتطور الحالي مش كافي اصلا

حيلك حيلك
كلامك صحيح بس محتاج وقت
لسه مفيش فلوس ولا مصدر دخل قومي محترم يخلينا نعمل كدا
والتطور الحالي مش كافي اصلا
عزيزي ماتحتاج فلوس عشان تقنع الشركات تصنع عندك ! انت محتاج تقدملهم تسهيلات عشان اقتصاديا يكون الموضوع مجدي لهم !! ومع الوقت تطور بنيتك التحتيه الصناعيه وحتى تطلع بشركات محليه !
بأختصار هذي خطوه اولى لرفع اقتصادك ! مو مشروع محتاجله تمويل !! .. تعدادك الكبير واقتصادك المتعثر هو مايجعل من هالخطوه ذات جدوى اقتصاديه للشركات ولك في وضعك الحالي لرخص اليد العامله! وبعدها نمو كبير بأذن الله ! خاصه مع موقعك الجغرافي ! تربط اوروبا بأسيا بأفريقيا !! لك افضليه على كثير من الدول ! محتاج تنازلات منك في البدايه فقط !

يقال انها غير متاحة للتصدير
لكن موجود VIGILE 400
الفرق أن نظام NETTUNO-410 هو R-EC مخصص للتعامل مع الصواريخ و رادارات البحث والتعقب المعادية.

بينما VIGILE 400 و VIGILE 100 هو R-ESM مهامة شاملة قادرة على رصد جميع الرادارات التي تعمل من الحيز C إلى الحيز J و لكن تحتاج لنظام SCORPION 2 أو NETTUNO-410 لتكتمل المجموعة باداء 100% لكن الان الوضع مش خطير يعني تقليل اداء قدرات esm فقط وكمان الغير مقلق انها قطعة ليست بالكبيرة يسهل تركيبها مستقبلا.

بس الغريب ان عندنا في الجويند منظومه scorpion 2 لأجراءات الاعاقه الالكترونيه والتشويش ضد العدو ECm. بالاضافة الي نظام ICCP SYSTEMS من شركة CATHELCO.

اقل ما فيها عقوبات اقتصاديا تخلي مصر تصوت لمدة 5 سنين قدام :V

الولايات المتحده قادرة بالطبع علي عقاب مصر ,,

ولكن لن تفعل ذلك من أجل بعض الصفقات التي لن تحدث إخلالا قويا بالموازين مع الصهاينة , لاحظ أيضا أن استمرار المعونة وتفعيل الـ Cisoma هو مؤشر مستقر للعلاقة البينية بين مصر والولايات المتحده .

وبنسبة للمصانع الي موجودة وبنسبة لان حضرتك معندكش اكتفاء ذاتي فاي حاجة اصلا
ولو حصلك حصار اقتصادي هنحصل ايران

لو حدث حصار إقتصادي لمصر لن يكون أسوأ من الفساد الذي أنشأته الدولة المصرية علي مدار عقود ، والتي إلتهمت مئات المليارات من خزينة الدولة المصريه !

يا أستاذي الكريم هناك ما يسمي بالإقتصاد الأسود في مصر وللأسف الشديد هذا الإقتصاد هو ما يجعل المواطن المصري يعيش وفي جسده رمق إلي الآن .

مش عارف ايه سبب ان اميركا حتي الان مفرضتش عقوبات علينا بسبب التسليح ده
برغم من الاسلحة مش قد كدا بس حلوة لتحديث الجيش وخاصة ان معظمه خلاص جاب جاز
والاسلحة البحرية عندنا منقوص منها تسليح برضو بس حلو
هل فيه حاجة بتتدبر من تحت لتحت
ولا اميركا مطنشة

الولايات المتحده تجعلك تشتري من الهياكل ما شئت ولكن ما يقلقها بالنسبه لها هي نظم التسليح والإتصالات .

أعطتك دبابتها الرئيسية إبرامز ومنعت عنك بعض مميزاتها في التدريع والتسليح .
أعطتك الأباتشي وقلصت قدراتها الكشفية وحصرتها في القصف الأرضي فقط .

سمحت لفرنسا ببيعك الفريم ولكنها رفضت إعطائك السكالب نافال .
لم تعلق علي شرائك للرافال ولكنها امتعضت عند شرائك للإسكالب الجوي .

صفقاتك مع روسيا كانت مقلقه لها وتم بالفعل منع المعونة والضغط بملف حقوق الانسان ولكنها مازالت ردود أفعال توازي أهمية تلك الصفقات .

إن أردت رؤية عقوبات حقيقية أمريكية لمصر في الأخبار صباحا , فلتعلن مصر عن غزو الفضاء بمنظومة أقمار صناعيه للسيطرة علي نظم إتصالاتها وربطها بنظم التسليح .

ولتعلن مصر أيضا الدخول في مناقصة لصناعة الصواريخ جو جو وجو سطح , حينها ستجد ما يسرك .

العدو جنبك ولازم تتقبله وتعمل صفقات معاه وتعيش معاه كويس
علشان تعرف تعيش
وانا لو مكانه هقبل فورا بكدا بس بمقابل امتيازات ضخمة
استثمارات تقيلة ونقل تقنية وتصنيع فارض البلاد مقابل تبادل تجاري خفيف كدا

ليس شرطا مهادنة عدوك حتي تستطيع التقدم إقتصاديا .

أحيلك إلي مثال الكوريتين
، لقد استطاعت كوريا الجنوبية التقدم إقتصاديا وببراعة منقطعة النظير في ظل مقاطعة تامه مع جارتها كوريا الشمالية .

طالما يوجد لديك الإمكانيات كقائد ( جغرافيا ، أيدي عاملة ، علماء في مختلف المجالات ، سياسه ناعمة ، ثروات باطنية ، نهر النيل ) , إذا لا يوجد عذر لك بحجة وجود عدو علي حدودك .

عودة
أعلى