اسرائيل تسرق الغاز العربي و تبيعه لبعض العرب !!!

ما رأيك في استيراد مصر للغاز الاسرائيلي؟

• طالما يحقق المصالح المصرية فلا امانع

• أرفض اي شكل من اشكال التعاون مع اسرائيل

النتائج قابلة للعرض فقط بعد التصويت.
السيسي: الحكومة لم توقع صفقة الغاز مع إسرائيل

في أول تصريح له عن صفقة الغاز مع إسرائيل، قال الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي إن الحكومة المصرية ليست طرفا في تلك الصفقة.

ونقلت وسائل إعلام مصرية عن السيسي قوله إن إحدى الشركات الخاصة وقعت الصفقة لاستيراد الغاز من إسرائيل.

وأضاف السيسي: "ما عندناش حاجة نخبيها".

الإتفاقيات كان انبوب غاز من اسرائيل لتركيا يكمل على أنبوب قائم وتبقى تركيا مركز توزيع غاز
المفروض الخط هيعدي على قبرص
لكن بعد تحالف ومناورات ومصر وعلاقات مع اليونان والقبارصة تم فك التجمع الإقتصادي ده

وأعرب ستينيتز عن ثقته بأن أوروبا ستشري مستقبلا الغاز المستخرج من شرق البحر المتوسط. وتبحث إسرائيل إمكانية مد أنبوب غاز إلى جنوب قبرص، ومنها إلى اليونان، ومن ثم إلى إيطاليا، كما تبحث مد أنبوب آخر عبر تركيا إلى أوروبا.
وتقدر تكلفة مد خط أنبوب الغاز عبر قبرص، الذي سيعتبر أطول خط غاز بحري في العالم، بـ6.2 مليار دولار. ويبلغ طول الأنبوب حوالي 2000 كلم، ومن المتوقع الانتهاء منه عام 2025.

اظن قريبا وقبل حرب المياه ربما نشاهد حرب انابيب الطاقة

هو لو لعبة اللعبة دي وكان سايب شريف اسماعيل اللي انا شخصيا مش مقتنع بيه علشان الملف ده ... يبقى صايع فعلا
شريف إسماعيل هو اللى ازاح الستار فى حفل افتتاح حقل ظهر

بصراحة بقى المرة دى . استيراد الغاز من إسرائيل يصب في مصلحة عبدالفتاح السيسى مباشرة هههههه

يابحر العلم ياترعة المفهومية يخربيت ام هبلك
الرئيس السيسي عن استيراد الغاز من إسرائيل: "إحنا جبنا جون"

بالفعل
رغم كرهي للأتراك وجبن القيادة التركية
إلا إن خروجها من غاز المتوسط 0 اليدين
ثقيلة عليها وقد ترد عبر كلابها الإخونج أو ...

ما اعتقد المرحلة القادمة اكبر من المطايا الاخونجية
ممكن نشوف تصعيد بين الطرفين

يابحر العلم ياترعة المفهومية يخربيت ام هبلك
الرئيس السيسي عن استيراد الغاز من إسرائيل: "إحنا جبنا جون"

وانتقل إلى ما أثير خلال الأيام الماضية بين المصريين حول استيراد شركة خاصة من إسرائيل، قائلًا: "اليمين اللي فاتوا حصل اهتمام كبير من المصريين على موضوع الغاز، أنا سعيد جدًا، هاممني المصريين يكونوا سعداء ببدلهم وحريصين عليها وبيبصوا على مستقبلها".

وأضاف أنه سيشرح الموقف بشكل متكامل، مؤكدًا إن استيراد الغاز من تم من خلال القطاع الخاص والدولة ليست طرفًا فيه: "احنا كدولة مش عندنا حاجة نخبيها، بس فيه كلام هقدر أقوله وكلام لأ".

وأوضح أن استهلاك مصر من المشتقات البترولية يتراوح بين 800 مليون إلى 1.3 مليار جنيه شهريَا، بما يصل إلى 12 أو 13 مليار جنيه سنويًا: "لو النهارده أنت بتشتري بمليار ونص دولار من يعني 125 مليون دولار شهريًا".

وقال الرئيس إن هناك 3 خيارات حتى تصبح مصر مركزًا إقليميًا للطاقة في شرق المتوسط -مع الاعتبار أن لدينا تسهيلات ومنشآت للتعامل مع الخام غير موجودة في أي دولة بشرق المتوسط-هم: أن يتم تصدير الغاز عن طريق تركيا، أو عن طريق الدول المنتجة نفسها "إسرائيل، قبرص، لبنان، مصر"، أو عن طريق مصر.

وأكد أننا في كل الحالات مستفيدين، فإذا تم استخدام المنشآت المصرية لتكرير الغاز ستحصل مصر على مقابل لذلك، وإذا تم استيراد الغاز وتصديره عن طريق مصر فستحصل أيضًا على مقابل.

وأشار الرئيس إلى أنه في ظل القانون الذي وضعته الدولة لتنظيم تجارة الغاز، فإن بعض المستثمرين كثيفي استخدام الغاز، كانوا يرون أن الدولة تفرض تكلفة كبيرة عليهم قائلين: "لو احنا اللي بنستورد الغاز هنقدر نقلل التكلفة بس أدونا فرصة"، مضيفًا: "احنا قولنا وماله يبقى السوق حر، ونتيح للشركات استيراد الغاز، واحنا كدولة هناخد مقابل امام استخدام التسهيلات اللي عندنا، فالمستثمر يجيب الغاز خام ويستخدم الشبكة بتاعة مصر للتنقية والتكرير والمعالجة ويضخه عن طريق الشبكة بتاعتنا وناخد مقابل".

ووجه كلمته للمصريين الذين يراودهم السؤال حول: "إزاي عندنا واكتفاء ذاتي من الغاز ونستورد الغاز من حتة تانية؟"، قائلًا إن الاستيراد يتم وفقًا لآليات السوق: "يعني هنشتري ازاي".

وأضاف: "احنا جبنا جون يا مصريين في الموضوع ده، النهارده مصر حطت رجليها إنها تبقى مركز إقليمي، ده اللي كنا بنحلم بيه، إننا نبقى مركز إقليمي للطاقة في المنطقة، وده ليه إيجابيات كتير جدًا".

واستطرد: "أنا عايز الناس تبقى متطمنة باللي احنا عملناه ده، الدولة أتاحت الفرصة لحاجات كتير علشان تتبوأ إنها تبقى مركز إقليمي كل اللي غاز اللي هيطلع من المنطقة هايجي عندنا واحنا هنعمل عليه شغل ناخد عليه مقابل، ثم يصدر أو يدخل في الصناعة المصرية".

وأوضح الرئيس أن أرخص تكلفة وأرخص عائد لاستخدام الغاز هو استخدامه كوقود للمنازل والسيارات، ولكن الاستخدام الأمثل اقتصاديًا أن نستخدمه في الصناعات، للحصول على قيمة مضافة.

واختتم الرئيس: "أرجو أن النقطة تكون وصلت، إحنا يا مصريين بفضل الله بهذا الإجراء جبنا دون كبير أوي في حاجات كتير، الغاز ده كان هيطلع عن طريق أي دولة أو عن طريق دولتنا، انت ماتعرفش شركات القطاع الخاص اللي اشترت الغاز اتكلفت كام، هو فيه حد في القطاع الغاز بيخسر، ده هما اشتروا الغاز بشطارة أكتر مننا كدولة"، مثمنًا اهتمام المصريين بالموضوع: "اهتمامكم بالموضوع محل تقدير واحترام واعتزاز انا عايزكم تخلوا عينكم على بلدكم وتخافوا عليها".

لو المشروع محلي كنت ممكن اصدق انما شركات غاز عالميه تفتكر هتدخل في لعبه سياسيه من اجل تلميع السيسي وتتاجر بأسمها وسمعتها شركات زي ايني وروس اتوم وبي بي البريطانيه كل دول السيسي جايبهم عشان يعملو دعايا ليه كل المجلات المتخصصه والوكالات العالميه الي بتتحدث عن الحقل وعن الابار الي لم تكتشف وكمية الاحتياطات كل دول السيسي مسخرهم ليه عشان يلمعوه صدقني حاول تشغل دماغك وتنظر للامر بالعقل مش من باب حب وكره لان ديما كل شيئ نسبي مفيش حد بيعمل حاجه سيئه ديما ولا كويسه ديما الامور نسبيه وانا شايفك انت وكام عضو كل ما حاجه تحصل تشكيك ومحاولة الصاق الفشل علي اي شيئ بيحصل بأي طريقه وده برضو الي بيعمله احمد موسي ومصطفي بكري لو السيسي عمل مزرعة بيض بيعتبروه انجاز محدش عمله قبل كده
هات ملفات ناجحة نتكلم فيها و احنا نتكلم
هو احنا مثلا بنجيب حاجات من بنات افكارنا و لا دا الواقع ؟؟؟

مش فاهم
بسطها شويه
بشكل بسيط وبلغه تجاره حسب المعلن وبحسب اجمالي سعر البيع ١٥ مليار مقسوم علي انتاج الحقلين ٦٠ مليار يكون اسرائيل باعت سعر المتر المكعب ب ٥ دولار تقريبا قد تزيد قليلا
فتكون الحسبه كالتالي
الشركه هتدفع لإسرائيل ٥ دولار قيمه المتر المكعب للغاز الخام واضحه كده
ثم الشركه هتدفع لمصر ٦ دولار قيمه النقل فى الأنابيب المصريه والاساله تمام كده
مصر لو محتاجه غاز هترجع تشتريه من الشركه بسعر ٥ دولار اللي تعتبر مصر أساسا واخده من الشركه ٦ دولار قيمه استخدام الشركه محطاتها للاساله
يعنى تعتبر مصر مدفعتش حاجه للغاز لو كانت هتشتري احتياجها من الشركه
بكده يكون السعر واقف علي الشركه بكام هيكون واقف عليهابسعر ٦ دولار اللي هما عباره عن ايه
عباره عن ٥ دولار لإسرائيل غاز خام +١دولار لمصر باقى ٦دولار ثمن الاساله بمصر لان مصر رجعت للشركه ٥ دولار لو اشترت منها الغاز وهذا المبلغ ٥ دولار لن يدخل فى أرباح الشركه لانه سيكون تحت بند البيع بسعر التكلفة فيكون علي الشركه ماينص ١ دولار +٥دولار لإسرائيل يبقى كده تكلفه الشركه الفعليه من ٥ الي ٦ دولار
فى هذه الحاله وحسب السعر العالمي للغاز المتر المكعب يتراوح بين ١٢ الى ١٤ دولار فَلَو باعت الشركه باقى الغاز المسال تستطيع ان تعوض أرباح بجانب فرق سعر الغاز المباع لمصر بسعر التكلفة
هذا هو الواقع لو كان ما فهمته انا صحيح

هات ملفات ناجحة نتكلم فيها و احنا نتكلم
هو احنا مثلا بنجيب حاجات من بنات افكارنا و لا دا الواقع ؟؟؟
ملف الكهرباء والغاز وفيرس سي وتحديث الجيش وشبكات الطرق الجديده وحاجات تانيه وفي المقابل في وعود كتير جدا كانت فنكوش عشان متقلش ان انا سيساوي انا من انصار 25 يناير والي شايفين ان الي عمله السيسي انقلاب

بشكل بسيط وبلغه تجاره حسب المعلن وبحسب اجمالي سعر البيع ١٥ مليار مقسوم علي انتاج الحقلين ٦٠ مليار يكون اسرائيل باعت سعر المتر المكعب ب ٥ دولار تقريبا قد تزيد قليلا
فتكون الحسبه كالتالي
الشركه هتدفع لإسرائيل ٥ دولار قيمه المتر المكعب للغاز الخام واضحه كده
ثم الشركه هتدفع لمصر ٦ دولار قيمه النقل فى الأنابيب المصريه والاساله تمام كده
مصر لو محتاجه غاز هترجع تشتريه من الشركه بسعر ٥ دولار اللي تعتبر مصر أساسا واخده من الشركه ٦ دولار قيمه استخدام الشركه محطاتها للاساله
يعنى تعتبر مصر مدفعتش حاجه للغاز لو كانت هتشتري احتياجها من الشركه
بكده يكون السعر واقف علي الشركه بكام هيكون واقف عليهابسعر ٦ دولار اللي هما عباره عن ايه
عباره عن ٥ دولار لإسرائيل غاز خام +١دولار لمصر باقى ٦دولار ثمن الاساله بمصر لان مصر رجعت للشركه ٥ دولار لو اشترت منها الغاز وهذا المبلغ ٥ دولار لن يدخل فى أرباح الشركه لانه سيكون تحت بند البيع بسعر التكلفة فيكون علي الشركه ماينص ١ دولار +٥دولار لإسرائيل يبقى كده تكلفه الشركه الفعليه من ٥ الي ٦ دولار
فى هذه الحاله وحسب السعر العالمي للغاز المتر المكعب يتراوح بين ١٢ الى ١٤ دولار فَلَو باعت الشركه باقى الغاز المسال تستطيع ان تعوض أرباح بجانب فرق سعر الغاز المباع لمصر بسعر التكلفة
هذا هو الواقع لو كان ما فهمته انا صحيح
ده لو كان مليار دول كامل انتاج الحقلين وده صعب

كفاية تطبيل لان كدة اوووفر
دولا يهود يعني ميسبش شيكل واحد ولما النتياهو يخرج ويهلل يبقي عمل مكاسب لا حصر لها
انا لا بطبل ولا أبرر انا اتكلمت بشكل تجاري بحت من واقع المعلن حتى الان
فى عالم التجاره بيع منتج خام يكون اقل سعرا بكثير من منتج مصفي وباللغة العاميه اسمها بيع قطاعي وبيع جمله
فى هذه الجزئية اسرائيل ليس لديها غير مصر او تركيا او قطر بالمنطقه لكى يتم اساله غازها او بيعه
تركيا تلكأت بضغط من الروس
قطر بعيده والتكلفة ستكون أعلي
لم يبقي أمامه سوى مصر
فرحه نتنياهو لانه كان هيشرب الغاز بتاعه واى حل تاتى هيكون مكلف كإنشاء محطات او مد انابيب وبالنسبه لكميه الغاز فى الحقل هتقف عليهم بخساره ومن الواضح انه كان هناك مفاوضات منذ فتره طويله وسابو الزبون لحد ما استوى علشان كده كان فرحان هل تعتقد مثلا مبلغ ١٥ مليار على ١٠ سنوات مبلغ خيالي لإسرائيل شوف هي بتاخد كام من أمريكا فى السنه الواحده معونات

التعديل الأخير:
في الختام الحكومة المصرية اعرف بمصلحتها ومصلحة شعبها ..علما ان التعامل مع اليهود مرفوض عرفا لكن ليس شرعا .

عودة
أعلى