إبحار الغواصة الألمانية للانضمام للأسطول البحري المصري الشهر الجاري

فيه 3 اعضاء حتى الان واخدين حظر نهائى من المشاركة للاسائة والخروج عن الموضوع ارجو محدش يحاول يحصلهم

فيه 3 اعضاء حتى الان واخدين حظر نهائى من المشاركة للاسائة والخروج عن الموضوع ارجو محدش يحاول يحصلهم
معلش
دة للموضوع دة خصوصاً ولا عامة؟
عشان انت لو دورت على ناس تكرمها بالحظر حتلاقي
مع احترامي لك
انا مش مقتنع بإجراء وقتي
لازم يكون فيه حل جذري وانت فاهم كويس

معلش
دة للموضوع دة خصوصاً ولا عامة؟
عشان انت لو دورت على ناس تكرمها بالحظر حتلاقي
مع احترامي لك
انا مش مقتنع بإجراء وقتي
لازم يكون فيه حل جذري وانت فاهم كويس
ده اجراء مؤقت وان شاء الله ربنا يسهل ويكون فيه حل جذرى يرضى كل الاطراف وكلامى للموضوع ده بس حاليا

بما إنك أجبت.. ممكن مصدر على عدم وجود النظام في الغواصات
الغواصة المصرية
14677482_863157883819594_7314495778020392960_n(1).jpg.aa27d8f9f4813e85c74b15d2fb08a8c8.jpg

اما التي تحتوي AIP

الغواصة تايب 212 الاسرائيلية سوبر دولفين

افضل استثمار كان في سلاح الغواصات المصرية سواء الالمانية او القزمية الكرواتية
نتمني قوة للمسلمين علي قوتهم

الله يزيل الاختلافات بين الشعوب والحكام ويجمع الامه الاسلاميه ويعزها ولا يعز عليها
يا اخي و الله نفسي .. انت عارف انا احيانا بحس ان احنا نمنا وصحينا فجاه علي اختلاف وتشاحن واتهامات .. علي الرغم من انه يجمعنا دين واحد
دين الله الواحد الاحد .. اتمني من الله ان يصلح علاقة مصر و السعوديه ومصر وقطر لان مهما بلغ الاختلاف فالعدو واحد ... ولكن الجديد توابعه .. ايران لعنة الله عليها

إزاحة الغواصة تبلغ 1,586 طن .. وصنعت حسب متطلبات بحرية مصر

تسليح الغواصة عبارة عن طوربيدات و صواريخ
UGM-84L Block II

الصراحه ةاحساسي انه اتشاهد ان فيه حاجه نالت اعجابك
لا والله الواحد بيقول الحقيقة و الشئ الصح
قولت كدا على الرافال بسبب انها مقاتلة جديدة و متطورة دخلت للاسطول الجوى المصرى من الثمنينات
قولت كدا على الغواصات لانها اول غواصة متطورة تدخل منذ فترة كبيرة للاسطول البحرى المصرى

كلامك دقيق من ناحية الحجم فقط. من ناحية أقوى "وبمراحل" أجد هذا صعب التصديق.
لماذا صعب التصديق ؟
الصهاينة أقصى مالديهم كقطع سطح سفن دفاع ساحلي،
والغواصات عندهم لن تستطيع العمل أمام قطع متعددة مصرية من فئة asw التي تبدأ من حاملات مروحيات نزولا إلى الزوارق،
البحرية الصهيونية لاتقارن ببحرية مصر ولاحتى ببحرية السعودية،
ربما هي والبحرية الإماراتية متماثلات

....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى إطار العلاقات المتميزة بين القيادة السياسية المصرية والألمانية والتعاون الوثيق بين القوات المسلحة لكلا البلدين من المنتظر أن تتسلم مصر الغواصة الأولى من ألمانيا " طراز 1400 /209" يوم الإثنين الموافق 2016/12/12 بمدينة " كييل " الألمانية حيث ستُقام مراسم تسليم أول غواصة حديثة ورفع العلم المصرى عليها ، والتى تأتى ضمن عدة غواصات ستنضم للخدمة بالقوات البحرية طبقاً لبرنامج زمنى محدد.
و تُعد الغواصة الألمانية من طراز"1400 / 209" التى تم بناؤها بترسانة شركة ( تيسن كروب) إضافة وقفزة تكنولوجية للقوات البحرية المصرية ودعم قدرتها على حماية الأمن القومى المصرى ، ومواجهة التحديات والتهديدات المختلفة التى تمس أمن وسلامة السواحل والمياه الإقليمية المصرية .

اول الغيث قطره ,,,
اتوقع بجانب استلامنا لمعدات اخرى نتائج للمظاهره العسكرية التى كانت فى القاهرة منذ شهور قليله
عام 2017 مليئ بالاحداث , الميج والكاموف والجويند وتجهيزات الميسترال ووو كما هو مخطط ,,,
2020 البحرية المصرية تستعيد وضعها والجيش المصرى غير
الدولة المصرية تمشى فى الطريق الصحيح ولا عزاء للغافلين .

مبررررررروك اخيرا اخبار حلوه اف 15 اس اي للسعودية امبارح والنهارده الحته الالماني هتتسلم لمصر .. ياخي العرب بردو شادين حيلهم في السلاح
عقبال لما يكملو الاربعه يارب

عودة
أعلى