مفهوم الضربة المسبقة وأسلوب تنفيذها في العقيدة الإسرائيلية وأسلوب قتال القوات المصرية لإحباط نوايا

أخونا (كاهن الحرب) بيحب المواضيع دى يا ريته يشارك هو من أفضل الناس بصراحة إلى بتفهم فى مواضيع التخطيط العسكرى والتكتيكات .​

لنفترض ان اسرائيل قامت باقتحام خط الحدود الدولية بفرقها المدرعة الى اين ستصل مع اول مقابلة للقوات المصرية
مع العلم ان سيناء تمتلك ثلاث خطوط دفاع عنها
بالاضافة محور الهجوم سيكون واحد ام ستدخل من محاور سيناء الثلاثة

بالظبط كده لذلك انا اختلف مع الاصوات اللى بتنادي بوقف عمليات تدعيم البحرية و التركيز مع القوات الجويه اكثر .!!
هو عموما لازم يحصل توازن انما فى حالة اسرائيل انا بفضل البحرية اكتر بالذات خطوة حاملات المروحيات الجديده و زيادة اعدادها ده شئ مرعب بجد انك يبقى عندك مطارات متحركة و حشود عسكرية سواء برية او جوية او بحرية و دفاعية فى حاملة واحده . . فما بالك بأربعة .. ده تحتل مدن كاملة بقدرتها مع باقى التشكيلات البحرية انها توصل للعمق الاسرائيلى بصواريخها و قاذفاتها على المدن ..
القدرة و الطموح البحرى "المتكامل" شئ يدعو للأطمئنان . .

والأهم من كده الصواريخ الساحلية ودى فيها مفاجأت كتير إن شاء الله دى كافية إنها تسجن القطع البحرية الإسرائيلية فى قواعدها ..

لنفترض ان اسرائيل قامت باقتحام خط الحدود الدولية بفرقها المدرعة الى اين ستصل مع اول مقابلة للقوات المصرية
‏.
مع تطور قدرات جيشك و زيادة وعيه و تجاربه الحربية اعتقد ان سيناء هاتبقى "محرقة حية" للجيش الاسرائيلى فى حالة وجود اي تقدم . .
التقسيمات اللى جات فى المعاهدة بتاعت مناطق نفوذ الجيش حطته فى وضع دفاعى هرمى لا يسمح بأن اسرائيل تجازف و تدخل سيناء لانها مش هاتوصل لعمق الجيش المصرى مهما عملت و مهما كانت التحركات فيها مفاجئة ..
انا شايف حكاية خطوط نفوذ الجيش دي كانت بفايدة ماتخطرش على بال الصهاينة . .

بالعكس سيناء ساحة حرب انت عارف كل تفصيله فيها . . زي بالظبط اللى جاي يلاعبك فى ارضك و مابين جماهيرك . . اهلا ; )

بالعكس سيناء ساحة حرب انت عارف كل تفصيله فيها . . زي بالظبط اللى جاي يلاعبك فى ارضك و مابين جماهيرك . . اهلا ; )
تمام انا معاك كدا الحرب انتهت اكيد لا
السيناريو الافضل لاسرائيل لاقتحام سيناء وكان الوقت المثالى من سنوات طويلة هو ثورة يناير
ولم تفعلها يمكن كانت تقصد احداث ما بعد ثورة 30 /6

مسرح العمليات في سيناء عبارة عن أرض صحراوية مكشوفة تكثر بها الممرات والمضايق والوديان ومعظمها يخترق مجموعة الجبال التي تسمى بالحائط الغربي لسيناء وتتكون من
( جبل سحابة – الجدي – الراحة – الزرافة ) .

وبتتميز الأرض شرق الحائط الغربي بأنها أرض مفتوحة وخاصة منطقة
( صدر الحيطان – نخل – منطقة الحسنة – جبل لبني – بئر لحفن ) .

كمان يعتبر الاتجاه التعبوي الشمالي اتجاه رئيسي لقواتنا حيث تسمح السعة التكتيكية للأرض وطبيعتها باستخدام القوات البرية بأحجام كبيرة وترجع أهميته أيضاً إلى إمكانية الاستخدام الواسع للمفارز المشكلة من الوحدات الميكانيكية والمدرعة وخاصة على إمتداد المحور الأوسط .

عندك شكل سيناء كالتالى ,,

( الاتجاه التعبوي الشمالي )

يحده شمالاً من رفح حتى بور توفيق جنوباً من المحور الأوسط حتى العوجة شرقاً الحدود الدولية من رفح حتى العوجة غرباً قناة السويس من بورسعيد حتى الإسماعيلية .

( الاتجاه التعبوي المركزي )

يحدة شمالاً المحور الأوسط جنوبا ( وادي سدر – درب الشعوي – تمادا – رأس النقب – طابا ) شرقاً من العوجة حتى طاباً غرباً من خليج السويس وحتى رأس سدر .

( الاتجاه التعبوي الجنوبي )

يحده شمالا حدود الاتجاه التعبوي المركزي جنوباً منطقة رأس محمد عند تلاقي البر الغربي لخليج العقبة مع البر الشرقي لخليج السويس شرقاً خليج العقبة من رأس النقب حتى شرم الشيخ غرباً خليج السويس من شرم الشيخ وحتى رأس سدر .

وده بيظهر لينا من الدراسة الطبوغرافية والتكتيكية أن سيناء عبارة عن مجموعة من المضايق والممرات مترابطة مع بعضها البعض طبوغرافياً كالآتي :

* خط المضايق الجبلية ويقع وسط شبه جزيرة سيناء ( متلا – الجدي – الختمية ).

* خط الكثبان الرملية ويقع على مسافة من عشرين إلى خمسين كيلو متر شرق القناة

( كثيب المخازين – كثيب الصبحة - …….الخ ) .

* مجموعة الكثبان الرملية شرق البلاح .

* المنطقة الرملية على المحور الساحلي شرق رمانة .

بالشكل ده وبعد التجهيزات الهندسية إلى قامت بها الهيئة الندسة للقوات المسلحة فى السنين إلى فاتت عمرهم ما يقدروا يدخلوا على 3 محاور وساعتها حتكون خسائرهم فادحة خصوصاََ من راجمات الصواريخ الخاصة بيك أو مدفعيتك وعناصر الصاعقة والمظلات وإلى هى كفيلة بتعطيل الهجوم حتى على الـ 3 محاور مثلاََ لحين وصول باقى التجمع الرئيسى من غرب القناة ومتنساش اليوم إنته عندك 6 أنفاق أسفل القناة يعنى العبور أسرع .

السيناريو الافضل لاسرائيل لاقتحام سيناء وكان الوقت المثالى من سنوات طويلة هو ثورة يناير

وصدقنى والله الهيئة الهندسية ظبطت سيناء وجهزتها بكل ما يمكن أن تتخيله فى وسائل سواء لتعطيل الهجوم أو تسريع وصول قواتنا وتوفير الأعمال الإدارية والتموين من ذخائر ووقود ومياه وتجهيزات هندسية جاهزة للإستخدام من مرابض للدبابات والمدفعية وراجمات الصواريخ وأيضاََ أنفاق بشرق سيناء وعرضها وغير من غير يعنى ما نتوسع فى الكلام أحسن ما نتفسح

اوك تمام
هل تسمح مصر بعمل الدفاع المرن
ام ان التجهيزات الهندسية لا تسمح بذلك

اسرائيل اعتقد شالت سيناء من حساباتها زي ماقولت مصر بعد المعاهده اصبح جيشها في وضع دفاعى هرمى رأسه بإتجاه فلسطين من المستحيل ان تجازف اسرائيل بمحاوله اختراقه خسائره هاتبقى اكتر و الفائدة ليها شبه معدومة . .
بعكس ٦٧ كان جيشك فى وضع هجومى هرمى قاعدته على حدود فلسطين فا زي ما هو مكتوب فى الموضوع ده . . انت جيش اتنسف تقريبا و سيناء اتفتحت بشكل ساذج ليهم و خدوها بأسهل ما يمكن . .
عموما انا مش خبير ف الحاجات دي بس بقول رأيى ببساطة و اتمنى حد يصححلنا .

‏.
مع تطور قدرات جيشك و زيادة وعيه و تجاربه الحربية اعتقد ان سيناء هاتبقى "محرقة حية" للجيش الاسرائيلى فى حالة وجود اي تقدم . .
التقسيمات اللى جات فى المعاهدة بتاعت مناطق نفوذ الجيش حطته فى وضع دفاعى هرمى لا يسمح بأن اسرائيل تجازف و تدخل سيناء لانها مش هاتوصل لعمق الجيش المصرى مهما عملت و مهما كانت التحركات فيها مفاجئة ..
انا شايف حكاية خطوط نفوذ الجيش دي كانت بفايدة ماتخطرش على بال الصهاينة . .

الوضع إتغير تماماََ لم يعد وجود لمنطقة أ ولا ب ولا ج وبالفعل إحنا طلبنا تعديل الإتفاقية معاهم وهما شبه وافقوا غصب عنهم من الأخر والكلام ده من حوالى سنة والدليل إنهم لم يفتحوا فمهم من يومها على دخول كل هذه القوات إلى سيناء ..

الأهم من كده وكده مشاريع التنمية إلى حاصلة هناك فى سيناء دى أكبر حائط صد فى سيناء لإن إنته كده بدل ما كانت حرب نظامية من طرفهم فقط حتكون من طرفك حرب نظامية وحرب شوارع أيضاََ ..

ودى أرضك وإنه حافظها صم وعارف كل شبر فيها وتقدر تحارب فيها بأريحية ..

غير إنه موضوع حرب خاطفة إنتهت للأبد ..

يوم لا قدر الله وتحصل المواجهة حيكون قبلها توترات لفترات طويلة وإستعدادات من الجانبين وتنظيم دفاعات ودخول قوات وغير ..

وبينى وبينك لا هما عايزين يحاربوا ولا إحنا فى الوقت الحالى​

قاعدة عسكرية مصرية جوية بريه في الأردن أعتقد ستغير كل خطط الهجوم والدفاع وتغير وجه الصراع للأبد
تخيل لبنان في الحضن العربي وقاعدة بحرية وجوية وبريه ودفاع جوي بالتعاون مع الجيش اللبناني
فرص العرب العسكرية لانهايه لها في المواجهات مع صهيون ولذا تفتيت الدول ووضع الفاسدين على رقاب شعوبها هدف صهيوني رقم 1

لايجب أن تكون سيناء خاصره رخوه وتكون الحرب المستقبليه مجرد تكرار للمعارك السابقة بتكتيكات واسلحه جديده
البحر والأردن كفيله بقتل فكره الحرب في رأس ابن اليهوديه

بالمناسبة و المناقشة المحترمة دى ,,

خدوا خبر حصرى 100%

فيه مشروع حالياََ بجهود ضاتية مصرية صرف لصناعة مدفع

HOWTZIR 130 MM محلى الصنع ومشروع ضخم مع فرنسا لصناعة معظم الذخائر الذكية الجديد سواء للدبابات أو المدفعية .

قاعدة عسكرية مصرية جوية بريه في الأردن أعتقد ستغير كل خطط الهجوم والدفاع وتغير وجه الصراع للأبد
تخيل لبنان في الحضن العربي وقاعدة بحرية وجوية وبريه ودفاع جوي بالتعاون مع الجيش اللبناني
فرص العرب العسكرية لانهايه لها في المواجهات مع صهيون ولذا تفتيت الدول ووضع الفاسدين على رقاب شعوبها هدف صهيوني رقم 1

لايجب أن تكون سيناء خاصره رخوه وتكون الحرب المستقبليه مجرد تكرار للمعارك السابقة بتكتيكات واسلحه جديده
البحر والأردن كفيله بقتل فكره الحرب في رأس ابن اليهوديه

كلام مظبوط بس الأهم إن (لبنان) ترجع الحضن العربى تماماََ وتعيد ومعها العرب بناء دولتها

أشكرك ,,

أنا عملته مخصوص من أجل رسم بعض الأعضاء لهالة كبيرة حول جيش الإحتلال الإسرائيلى وأنا حبيت أوضح إن فكرهم مرصود ومعروف لينا وليس بجديد وأن ضربة 67 لن تتكرر

الشكر لك على مجهودك ..

المطبلين و القوميين و الكارهيين و الحاقدين لا ينتهون اكيد تصفية الحسابات من ينخرط فيها يغرق نفسه بالمشاكل

بالنسبه لاسرائيل ما راح تحارب وجها لوجه او حرب نظيفه و انتم اكيد اعرف و اخبر الدول فيهم
هي قرصه اذن و تعلمتوا منها و تفوقتم بعدها و ان شاء الله يحالفكم التوفيق دائماً ..

إنتوا عارفين إلى مفرحنى إيه !!

إنه فى مشاركة ومناقشة فى الموضوع رغم إنه لا فيه F-15 ولا RAFAL ولا F-35

ما شاء الله الثقافة إتغيرت كتير

يارب نستمر على كده​

فعلا يا جاك كلامك صحيح ..

يتفوقون جوياً ليس لطياراتهم ولا طياريهم ممكن لمنظوماتهم الالكترونية حالياً اما قديما الجميع يعرف ماذا يحدث اذا تواجهتم ..

بالمناسبة و المناقشة المحترمة دى ,,

خدوا خبر حصرى 100%

فيه مشروع حالياََ بجهود ضاتية مصرية صرف لصناعة مدفع

HOWTZIR 130 MM محلى الصنع ومشروع ضخم مع فرنسا لصناعة معظم الذخائر الذكية الجديد سواء للدبابات أو المدفعية .
وده ظروفه ايه معانا مش كان فى كلام اننا هنتعاقد عليه من فرنسا

وده ظروفه ايه معانا

ده تقدر تقول عليه خلاص DEAL إلى أقصدة هو تحويل المدفعيات المصرية عيار 130 ملم من مدفعيات مجرورة إلى مدفعيات هاوتز محترمة .. وعلى فكرة فى إتجاه إلى تحويل أغلب المدفعيات المجرورة إلى مدفعيات محملة على عربات أو مجنزرات ..

لكن إلى أنا بتكلم فيه مدفع هاوتز كامل .

والـ CEZAR والله أنا أول واحد قلت لـ (راجح) عليه من 40 يوم تقريباََ وقولته إنه فيه عرض من شركة NEXTER بخصوصه وأيضاََ بالتعاون معنا فى صناعة المدرعات المصرية سواء المجنزرة أو المدولية ..

انا هنا يا مان
بقرا مواضيعك و صراحة انت المشاركة و الاطراء اقل من حقك لان مواضيعك تحفة لا جدال والله فمتزعلش اني مباشاركش الواحد حاسس انه مش قد المقام .. انا بس بطلت اشارك عموما و مش عشان محسن بيه دا هزار ؛ث:
بس اسرائيل لسه ليها اليد العليا في مسالة الضربة المسبقة براي
لان ابسط قواعد دحض الضربات المسبقة هي قدرتك الاستطلاعية للاستعداد و الباقي ربنا يسهل فيه مش قضية
بس انت مش مشغل لاقمار و نظم قيادة آلية معقدة بشكل كبير الا حديثا.. فلسفتك انالوج او يدوية في جزء غير هين بس في فلسفة لكن مفيش مخيلة ... روتيني اوي و الاسرائيلي مش روتيني
فاكر لما مارشال قال معندناش دفاع جوي طبقى هوا قصده IADS اللي انت بتقول هو طور البناء الفكرة هنا بس اخذ الموضوع من مجرد سلاح دفاع جوي لشئ مشابه ل NORAD مثلا سيبك من الدرع الماسي
سيطرتك على الاجواء استطلاعيا من عدة آليات اتوماتيكية سواء فضائية او طائرة او ارضية على كذا تخيل حتمنع عنهم الارتجال ... عندك flow of info محترم
و مسالة ال 50 حتة ايجل الجديد ليهم حتفرق معاهم جدا لان اذا كان تعديل الادير بالنسبالهم حيوي فتعديل الايجل مصيري و ضبط الصوفا و ربما زيادتها مع الوقت لان مظنش حيتقفل خط الانتاج حتبقى قوة تقليدية معتبرة خصوصا بالذخائر
مننساش ال ucav و استخدامها في الضربات المسبقة سواء درون انتحاري او غيره .. كلها مع العوامل الاخري من مدفعية صاروخية و ضربات الغواصات و القطع البحرية قادرة على الضربة المسبقة و ان كان طبعا بحظوظ اقل من الجو بكتير

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى