موسكو: الخبراء الروس سيعملون بشكل دائم في المطارات المصرية

والله عندك حق
طيب احنا لما كان عندنا خبراء روس قبل حرب اكتوبر ليه كانو على قلوب الناس زى العسل والشعب كان طاير بيهم وحاببهم .مع العلم انه كان وقت استعداد للحرب وفى اسرار كتير وكمان كان فى جنود روس على القناه بيتكلمو مع جنود اسرائيلين من اصول روسيه باللغه الروسيه يعنى كان وجودهم غلط ايامها ..ودالوقتى حرام
كان فيه اه
لكن على قلوب الناس زى العسل !!!
حضرتك عاصرت الفترة دى او حد ليك عاصرها ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
طب حضرتك قريت عن الاضرار الى حصلت ساعتها بسببهم !!!!
لااظن ...

معقول مصر أكبر دولة عربية و أقوى جيش عربي و لديها جهاز أمن و مخابرات محترف
لا تستطيع تأمين حماية مطار مدني لا تتعدى مساحته 2 كم ؟!

من يومين تعرض مطار بروكسيل لهجوم ارهابي و سقط مواطنون أجانب
هل يمكن أن نرى أجهزة أمن في مطار بروكسيل لكل دولة سقط لها مواطنين في الهجمات ؟

سيدي اسمحلي ان اسئلك :
هل يوجد خبراء امنيين و عسكريين و اقتصاديين يخدمون في معظم الدول ام لا؟ و حتي الدول العربيه: هناك من يستعين بشركات امن خاصه و خبرات امنيه و خبراء عسكريون و اقتصاديون ...ام انا مخطأ?
هل تستعين حتي الدول الكبري بشركات امن متخصصه ام لا؟
هل من وظيفه المخابرات او الجيش متابعه الاجارءات الامنيه في المطارات المدنيه ؟ام ذلك دور اجهزه الامن؟
و لو كان هناك خلل : ما العيب في وجود خبراء امنيين نستفيد من خبراتهم؟
و هو مطار مدني و تستطيع ان تخفي عنهم ما تريد اذا احببت
بجانب لا تنسي ان مصر في موقف الضعيف: مصر تحتاج عوده السياح بسرعه و الروس و الغربيين يحتاجون تطمينات ....
جنوب افريقيا بكل قوتها الاقتصاديه و العسكريه استعانت بشركه امن اسرائيليه لتامين كاس العالم 2010

انا صراحه لا اجد عيبا في ذلك
راجع مشاركتي فقط شرحت بها كل شئ
http://defense-arab.com/vb/threads/103297/page-4

سيدي اسمحلي ان اسئلك :
هل يوجد خبراء امنيين و عسكريين و اقتصاديين يخدمون في معظم الدول ام لا؟ و حتي الدول العربيه: هناك من يستعين بشركات امن خاصه و خبرات امنيه و خبراء عسكريون و اقتصاديون ...ام انا مخطأ?
هل تستعين حتي الدول الكبري بشركات امن متخصصه ام لا؟
هل من وظيفه المخابرات او الجيش متابعه الاجارءات الامنيه في المطارات المدنيه ؟ام ذلك دور اجهزه الامن؟
و لو كان هناك خلل : ما العيب في وجود خبراء امنيين نستفيد من خبراتهم؟
و هو مطار مدني و تستطيع ان تخفي عنهم ما تريد اذا احببت
بجانب لا تنسي ان مصر في موقف الضعيف: مصر تحتاج عوده السياح بسرعه و الروس و الغربيين يحتاجون تطمينات ....
جنوب افريقيا بكل قوتها الاقتصاديه و العسكريه استعانت بشركه امن اسرائيليه لتامين كاس العالم 2010

انا صراحه لا اجد عيبا في ذلك
راجع مشاركتي فقط شرحت بها كل شئ
http://defense-arab.com/vb/threads/103297/page-4
لا عيب و يحق لأي دولة الاستعانة بخبراء أجانب حتى الولايات المتحدة تستعين بخبراء أجانب في بعض المجالات
شرط عدم تجاوز مهامهم و تحديد الصلاحيات الممنوحة لهم و أعتقد ان القيادة المصرية واعية لهذة النقطة
ثم هناك دول و شركات أمن متخصصة بحماية المطارات و تمتلك تجهيزات متقدمة أفضل بكثير و بمراحل من روسيا

طيب يا اخوانا بالراحه و بالهداوه:
في مصر بنقول : اللي عاوز الدح مايقلوش اح

اولا مصر تحتاج السياحه الروسيه اكثير من احتياجها لاي شئ اخر في هذه اللحظه

ثانيا: اللي ينضرب علي قفاه مالوش انه يتشرط : يعني قنبله تدخل المطار و تتطلع الطياره و تنفجر في الجو دا اسمه تخلف و غياب الاجراءات الامنيه و خلل واضح و صريح في قلب المنظومه الامنيه اللي شرم الشيخ من المفترض هي أأمن مدينه في مصر .. و سلملي علي مكافحه الارهاب ... الباشا كان بيلعب كاندي كرش ولا انجري بيردز
هل تمت محاكمه ظابط او شرطي او القبض علي المتواطئ في الموضوع؟ في الدول المحترمه وزير الداخليه يستقيل و يحاكم

ثالثا: لما تكون حمار و مش عارف تامن اهم مطار عندك اللي هو اهم مصادر الدخل القومي و الدولار ( الدولار اللي مش لاقيه و بتتحايل علي المصريين بره يشتروا شهادات علشان تغطي علي غبائك ) يبقا تستاهل اي دوله تتشرط عليك

رابعا : الاعتراف بالحق فضيله: يعني الروس او الانجليز لو كانوا متأكدين ان دي غلطه او تخطيط اسطوري و ان البشوات عندنا شايفين شغلهم ( و مش مقضينها افترا علي الناس الغلابه ) كان الموضوع عدا لاكن هما عارفين و اعتقد كلنا عارفيين ان في استهتار و تخاذل و تسيب في المطارات

خامسا: لما تكون مش مصدر ثقه و احنا بنتكلم علي ارواح بشر علي المحك لازم البلاد المحترمه تتاكد ان مواطنيها مش هايرجعوا في اكفان

سادسا: لما انتا مش عارف تظبطها في شرم الشيخ اللي كلها فيلتين و فندق و سياح اجانب ...... يبقي عادي لما الرجاله في سينا يموت كل كام يوم منهم 20 و لا 30 و مانستغربش يعني .... الخلل واضح و صريح و شرم الشيخ كانت ورقت التوت التي بسقوطها فضحت الداخليه الاشاوس
اقولك علي حل؟ نلغي الداخليه و تضمها للشرطه العسكريه و يمسكهم لواء جيش علشان يعلم البشوات الادب و يشتغلوا صح
اه و كل قيادات الداخليه يتحاكموا عسكريا و يترموا في العقرب علي مانشوف هانعمل بيهم ايه

فعادي يعني الروس و الانجليز هايراقبوا اجراءات التامين عادي و منطقي و ليس له علاقه بسياده الدوله
كثير من الدول المحترمه تتعاقد مع شركات امن دوليه و بعض الدول العربيه لديها شركات امن دوليه تعمل كمستشاريين و منهم شركات اسرائيلي
عادي يعني مفيش عيب و لا مساس بالسياده

ربنا يستر
الله ينور عليك انت جبت من الاخر . و الموقف الروسي او الغربي مش من فراغ لان حجم ( الفساد- الرشوه- المحسوبيه- عدم الانضباط في العمل- ...الخ) كل دي عوامل خليت الناس تطلب انها تكون موجوده في المطار لتامين مواطنيها ولا انحنا ولا عوزين نشتغل ولا غيرنا كمان يشتغل . المفروض نوفر كل الاسباب لاعاده الثقه و الواحد مش عاوز يقول حجم المشكل في العمل الاداري للدوله ( مش عوزين ننشر غسيلنا الوحش قدام الناس ) .
الخلاصه : نوافق الوضع الاقتصادي سيء و كمان لو رجعنا ثقه الروس ده يكون فرصه على الجديه و نقل صوره جيده عن ان الاداره الحاليه جاده في حمايه الاجانب وربنا يقدم الفيه الخير

لا عيب و يحق لأي دولة الاستعانة بخبراء أجانب حتى الولايات المتحدة تستعين بخبراء أجانب في بعض المجالات
شرط عدم تجاوز مهامهم و تحديد الصلاحيات الممنوحة لهم و أعتقد ان القيادة المصرية واعية لهذة النقطة

صدقني انا لست فرحا بذلك الخبر فهو ينتقص من القدرات المصريه
لاكن:
Shakespeare said once and I quote: Nothing is either good or bad, but thinking makes it so

فرب ضاره نافعه
اولا: وجود خبراء سيرسل رساله قويه للحكومات و السياح مفادها ان المصريين جاديين في تفادي تلك الاخطاء الكارثيه
ثانيا: وجود الخبراء سيساعد علي نقل خبرات امنيه جيده جدا للكوادر المصريه
ثالثا: وجود الخبراء سيجعل كل عناصر الامن علي اطراف اصابعهم طول الوقت مما سينعكس علي الحاله الامنيه

و طبعا لا قلق من وجود مثل هؤلاء الخبراء فانت تعلم ان دولنا بلا استثناء تتعامل مع خبراء اجانب في منشائتنا العسكريه ( مثل خبراء الطائرات لاغراض الصيانه و باقي خبراء الاسلحه الاخري ممن نستعين بهم ) و قد اكتسبت اجهزتنا الامنيه خبره محترمه في التعامل مع مثل تلك المواقف

تحياتي يا استاذي

تصدق ان مصر اكبر دوله زي مبتقول و دي حقيقه و اكبر جيش و اجهازه امن ايه و مخابرات ايه و كل ده و المحسوبيه و الرشوه و الفساد خلو في انعدام ثقه في اداء العمل . مصر في حاله انكشاف لامنها القومي و طبعا حضرتك متابع الوضع الامني و مقتل النائب العام و مفيش دوله عوزه موطنيها يكونو طرف في مشكلك مع الاطراف الدوليه .
ده تقرير عن مصر و السيسي من قناه لدوله عربيه شوف بيقولو ايه

الروس ولا غيرهم مش هيموتو مواطنيهم عشان خطرنا و احنا فينا كل العبر . ولا يمكن ان تقيس مصر و بلجيكا مش موضوع امن مين الاكبر و الاقوى يعني مصر عوزه على كل موظف عسكري يرقبه عشان يقوم بعمله.
( طبعا انا مش هشرح الفيديو بس يوضح الحرب الاعلاميه و دي مجرد صوره بتنقل عن توجهات دوليه و اقليميه ضدك و للاسف نحن من نعطيهم الفرصه)
تقبل تحياتي

التعديل الأخير:
ثم هناك دول و شركات أمن متخصصة بحماية المطارات و تمتلك تجهيزات متقدمة أفضل بكثير و بمراحل من روسيا

الانجليز ايضا سيكونوا موجودين
مصر مهتمه اكثر بالروس لانهم المصدر الرئيسي للسياحه
و كما رأيت بعد القرارات الروسيه بحظر الطيران لمصر انهار قطاع السياحه بالكامل

الانجليز ايضا سيكونوا موجودين
مصر مهتمه اكثر بالروس لانهم المصدر الرئيسي للسياحه
و كما رأيت بعد القرارات الروسيه بحظر الطيران لمصر انهار قطاع السياحه بالكامل
كلامك صحيح حول حجم السياحة الروسية لكن كلنا نعلم أن الشرطي الروسي يمكن شراءه بعلبة دخان مارلبورو

كلامك صحيح حول حجم السياحة الروسية لكن كلنا نعلم أن الشرطي الروسي يمكن شراءه بعلبة دخان مارلبورو

و الله استاذي انت تستطيع شراء روسيا كلها و بوتين فوق البيعه لو تملك الدولارات الكافيه
لاكن الخبراء لن يصل لهم اي شخص لانهم سيكونون تحت اعين الاجهزه الامنيه طوال الوقت
فانا مطمئن لتلك النقطه

و انا لا اعول علي الخبراء بقدر ما اعول علي الاجهزه المصريه ان تتعلم من الدرس القاسي
فلن يغني عن مصر كل خبراء الانس و الجن اذا لم تتعلم الاجهزه المصريه و تعمل بضمير و احترافيه و يراعوا الله في الوطن و العرض و في انفسهم

ان شاء الله خير

نرجع للذاكره قليلا ومفيش اى عمل قام به الروس يدعوا للاحراج وكله جاء بالتنسيق مع السلطات المصريه
1- روسيا ارسلت فريق تحقيق بالتنسيق الكامل مع السلطات المصريه وبموافقه منها كنتيجه طبيعيه لان الطائره ملك شركه روسيه ومعظم الضحايا روس والطاقم روسى وفقا للقانون الدولى زى بالظبط ما الروس سمحوا لوفد تحقيق اماراتى للذهاب لروسيا فورا للمشاركه فى التحقيق الخاص بالطائره الامراتيه فلاى دبى التى سقطت فى روسيا وفى نفس اليوم
2-طبيعى جدا ان يذهب الصندوق الاسود لروسيا لسرعه الكشف عن سبب سقوط الطائره مثل ما حدث مع الطائره الماليزيه التى سقطت فى اوكرانيا وذهب الصندوق الاسود الى هولندا للتحقيق لان معظم الضحايا كانوا هولنديين
3- الخروج بتصريح عن ان احتماليه تفجير قنبله داخليه كبير لان السلطات المصريه لا تريد الاعتراف بالامر خوفا من فقدان السياحه لكن الروس لا يعرفون الا الشفافيه
4- الطلب من السلطات المصريه بوجود مراقبين مدنيين امنيين بشكل دائم لضمان امن مواطنيها الذى يتحطى 3 مليون سائح ولا بأس بهذا طالما كان بموافقتنا وبارادتنا وتحت اشرافنا

واخيرا الله يرحم الرئيس السادات طرد الروس وخبرائهم نعم العسكريين وكانت خطوه موفقه لكنه ارتمى فى احضان الامريكان بشكل كامل
ما أسخم من سيدى الا ستى خرجنا من حضن الروس دخلنا حضن الامريكان

علاقتنا مع الروس ابديه وستستمر للابد وستتحسن اكثر واكثر وستزداد بشكل كبير مثلها مثل علاقتنا بكل الدول
خصوصا ان هذه العلاقه تحرق دم الكثيرين
:IRIS-T:

اسمح لي بالتعقيب على كلامك

اخي انت تتكلم بلغة العاطفة ، وخايف احد يشمت في مصر !!!

كلنا نحب مصر ونعتبرها بلدنا .. حتى لو احتد النقاش مع الاخوة المصريين تبقى رابطة الاخوة والمحبة باقية

هذا الخبر سيء مهما كتبت من التبريرات .

الروس الملاعين بقراراتهم الاخيرة يحاولون القفز على السيادة المصرية ... وافهما كما تريد لكن الحقيقة تبقى حقيقة

جملة واحدة في الخبر الرئيسي اعتقد انها قلبت الموازين رأسا على عقب وهي :

( سوف يعملون بشكل دائم )

صدقني انا لست فرحا بذلك الخبر فهو ينتقص من القدرات المصريه
لاكن:
Shakespeare said once and I quote: Nothing is either good or bad, but thinking makes it so

فرب ضاره نافعه
اولا: وجود خبراء سيرسل رساله قويه للحكومات و السياح مفادها ان المصريين جاديين في تفادي تلك الاخطاء الكارثيه
ثانيا: وجود الخبراء سيساعد علي نقل خبرات امنيه جيده جدا للكوادر المصريه
ثالثا: وجود الخبراء سيجعل كل عناصر الامن علي اطراف اصابعهم طول الوقت مما سينعكس علي الحاله الامنيه

و طبعا لا قلق من وجود مثل هؤلاء الخبراء فانت تعلم ان دولنا بلا استثناء تتعامل مع خبراء اجانب في منشائتنا العسكريه ( مثل خبراء الطائرات لاغراض الصيانه و باقي خبراء الاسلحه الاخري ممن نستعين بهم ) و قد اكتسبت اجهزتنا الامنيه خبره محترمه في التعامل مع مثل تلك المواقف

تحياتي يا استاذي

أخي الفاضل إسلام Sam7
بعيداً عن الموضوع الشائك الذي تتم مناقشته حالياً
أرى إنك ترشح نفسك لمجلس الشعب وتأكد هاكون أول من ينتخبك
حتى لو تطلب ذلك نقل محل إقامتي وده وعد مني بذلك
ماشاء الله عليك فعلاً سياسي بالفطرة
;););)

أخي الفاضل إسلام Sam7
بعيداً عن الموضوع الشائك الذي تتم مناقشة حالياً
أرى إنك ترشح نفسك لمجلس الشعب وتأكد هاكون أول من ينتخبك
حتى لو تطلب ذلك نقل محل إقامتي وده وعد مني بذلك
ماشاء الله عليك فعلاً سياسي بالفطرة
;););)

طب قول الكونجرس اصلكوا في مصر مابتحبوش مزدوجي الجنسيه ... عملاء بعيد عنك

اخجلتني يا هاني
تحياتي

الروس الملاعين بقراراتهم الاخيرة يحاولون القفز على السيادة المصرية

اخي الحبيب فايز
لقد قمت بشرح نقطه السياده في مشاركات سابقه لي في نفس الموضوع
لو تفضلت بقرائتها و لم تقتنع ساكون سعيدا بتوضيح الامر و مناقشتك

طب قول الكونجرس اصلكوا في مصر مابتحبوش مزدوجي الجنسيه ... عملاء بعيد عنك

اخجلتني يا هاني
تحياتي

ربنا يوفقك الكونجرس مجلس الشعب أو حتى الدوما أياً كان المكان أو المجال
حقيقي تملك مواصفات السياسي المتكلم البارع
رغم إختلافي مع بعض ما طرحته لكن قدرت توصّل
اللي عاوز تقوله بدون توتر أو عصبية وبالفعل أقنعت
بعض الزملاء
** نقطة أنا كمان مش موجود بمصر​

بعيداً عن الموضوع الشائك الذي تتم مناقشته حالياً

الموضوع ليس شائك بالعكس الموضوع بسيط لو حكمنا العقل بعيدا عن العواطف
لدينا مشكله استعنا بخبير
ليست بدعه مصريه بل سبقتنا اليها الكثييير من الدول حتي امريكا نفسها
و الله يا ريت نستمر بالاستعانه بالخبراء في مجالات اكثر سنستفيد حقيقه
ربنا يوفق مصر و يعزها و يحميها و يخرجها من محنتها و ينصر بها الاسلام و الامه كلها
و يعز كل بلاد المسلمين

ربنا يوفقك الكونجرس مجلس الشعب أو حتى الدوما أياً كان المكان أو المجال
حقيقي تملك مواصفات السياسي المتكلم البارع
رغم إختلافي مع بعض ما طرحته لكن قدرت توصّل
اللي عاوز تقوله بدون توتر أو عصبية وبالفعل أقنعت
بعض الزملاء
** نقطة أنا كمان مش موجود بمصر​

الاختلاف ارحب به فهو اختلاف افكار لا نوايا

انت في البحرين و السمك في البحرين قاااااااد كده :D

الاختلاف ارحب به فهو اختلاف افكار لا نوايا

انت في البحرين و السمك في البحرين قاااااااد كده :D

لا حالياً مش في البحرين