وقف إنتاج مقاتلات F16 نهائيا سنة 2017

اخي العزيز انا لا اقصد الصيانة فمصر لديها خط صيانه محترم
انا اقصد التطوير للبلوكات الاعلى
حتى التطوير اخي حتى انا قصدت التطوير وكتبت الصيانة عندما طور المغرب الميراح ف1 الى مف2000 طورها في فرنسا رغم مرور سنوات كثيرة على ايقاف الانتاج

الافضل الاتجاه نحو الرافال كبديل للميراج اف 1​
ولكن سعر الرفال غالية جدا سعر الواحدة تقريبا 150مليون يورو
والمغرب تحتاج لاعداد كبيرة خصوصا ان عقيدتها في الدفاع الجوي غربية
افضل المتاح هو الجربين او زيادة F16 او الطيران الروسي ميج35 او السوخوي 30
والصين ايضا لديها J10 وهي طائرة جيدا جدا وبسعر معقول

F @Fawzy ايه رأيك لو فجاة لقيت خبر الصبح بدرى ان مصر اشترت خط انتاج الاف 16 بعد اغلاقه مع اعطاء كامل التجهيزات والتطويرات وطبعا بدون الامرام؟!!

هل برضه لسه حتفكر فى الميراج 4000؟;);)

F @Fawzy ايه رأيك لو فجاة لقيت خبر الصبح بدرى ان مصر اشترت خط انتاج الاف 16 بعد اغلاقه مع اعطاء كامل التجهيزات والتطويرات وطبعا بدون الامرام؟!!

الراجل مش لاقى حاجه جاهزة
مش لاقى غير الميراج بس وقتها احتمال يحلق شعره

ايش قصة الامرام والتعنت الامريكي

فرصة جيدة للامارات و مصر لزيادة الفالكون لكن نحو منصة جديدة من الفالكون .. السوبر فايبر و ليس الفايبر نسخة الهند.. ستكون افضل من الهورنيت و الايجل كا اختيار سياسي و عملياتي كذلك

حتى لو بالامرام , لا والفلا لا
الراجل مش لاقى حاجه جاهزة
مش لاقى غير الميراج بس وقتها احتمال يحلق شعره
هههههه ,,,,,
الميراج جاهز ومجرب وبحبه حتى وانا اقرع :ء::ء:

فرصة جيدة للامارات و مصر لزيادة الفالكون لكن نحو منصة جديدة من الفالكون .. السوبر فايبر و ليس الفايبر نسخة الهند.. ستكون افضل من الهورنيت و الايجل كا اختيار سياسي و عملياتي كذلك

عملياتياً لن تكون أفضل من F/A-18 Super Hornet وبالتأكيد لن تكون أفضل من النسر الضارب F-15 Strike Eagle

عملياتياً لن تكون أفضل من F/A-18 Super Hornet وبالتأكيد لن تكون أفضل من النسر الضارب F-15 Strike Eagle
الكونغرس الأمريكي يتعنت في بيع طائرات اف 18 و15 لقطر والكويت أتراه يوافق على نقل تقنية، في تلك الأمور تتحكم السياسة وليس الاقتصاد مع ان خط انتاج السوبر هورينت سيتوقف ان لم يوافق الكونجرس على الصفقة الكويتية التي قد تكون الاخيرة في النهاية الفرصة هي في الطائرات الخارجة من الخدمة بالولايات المتحدة لدول شرق اوربا وباكستان وامريكا اللاتينية سيكون عناك تسابق عليها كما اني لا اتوقع اف 16 للهند لان نقل التقنية الامريكية الحساسة يستوجب كيسوما وشروط اخري اكثر تعقيدا مما تعرضه داسو وترفضه الهند

2000 او 4000 مش هتفرق معايا كتير, المهم التكنولوجيا
الاتجاه العام نحو مشروع الطائرة المصرية تقدر تقول عليه " محدد المعالم " , تصميم وهيكل طائرة مصرى بمحرك مشترى
آخر الاخبار كانت من 2010 وزى ما هو واضح مفيش جديد عن الهيكل والتصميم ولا عن المحرك المشترى
وده لا يعنى ان الفكرة صُرف النظر عنها بل ان تحقيقها حالياً واجب وضرورة
امامنا مجموعة من التحديات و الاهداف الحالية والمستقبلية لازم نواجهها و نحققها
اول التحديات ان مصر تواجه منذ فترة مشكلة الخروج الحتمى لاعداد كبيرة من طائراتها فى الوقت اللى المتبقى من الطائرات مش على المستوى المطلوب
يعنى سلاج الجو محتاج يخرج اكثر من نصف طائراته فى غضون 5 سنوات على اقصى تقدير ويحتاج بالضرورة الى دخول اعداد من الطائرات التى بامكانها ان تسد الفجوة العددية والتسليحية لاستعواض الخارج من الخدمة وادخال اسلحة جديدة لا تتواجد فى النصف الأخر الموجود بالخدمة مع الوضع فى الاعتبار المحدوديه النسبيه للموارد المالية
التحدى الثانى ان ما يقع عليه الاختيار لا يخضعنى لظغوط او لابتزاز سياسى " علشان كده لا للـ f-16 والامرام "
التحدى الثالث مستوى الاخيار لازم يكون على مستوى التحديات الحالية والمستقبلية " الـ f-35 على وشك الدخول و احنا بنفكر فى الثاندر "
التحدى الرابع ان الاختيارات او البدائل تكاد تكون غير موجودة
التحدى الخامس وليس الاخير هو تحدى تحقيق هدف تصنيع طائرة حربية مصرية
علشان كده لازم اختيارى يكون فى اطار مواجهة التحديات مع تحقيق الاهداف وده مش هيكون الا بالتفكير خارج الصندوق
نرجع لموضوع الميراج وتصنيعها وهنا " نُسقط " الواقع المصرى عليها
الواقع المصرى محتاج يصنع طيارة تلائم احتياجاته وتكون على مستوى عالى وتقدر تخدم معاه 20 , 25 سنه وتواجه التحديات المتوقعة
والمشروع ده لازم يكون ليه عوائد على مستوى امتلاك التقنيه والخبرة للانتقال بعد انتهائه الى مشروع اكثر تقدم
ده كان كلام قديم ليا مع الاخ على جبر
مش مهم انا عندى ايه ,, المهم انا محتاج ايه وازاى احقق احتياجاتى واعظمها واحسن الاختيار
يعنى معروف ان مصر محتاجه عدد كبير من الطائرات لتعويض الخارج من الخدمة , ومن وجهة نظرى العدد المطلوب مش هيكون اقل من 100 طائرة بخلاف الرافال والميج
علشان كده التصنيع هو الحل الوحيد والمنطقى , والتصنيع مش هيكون لمجرد التصنيع لكنه هيكون لسد الحاجة وفى نفس الوقت لاكتساب خبرات ممكن تؤهلنا فى المستقبل المنظور انه يكون عندنا برنامج وطنى امتلكنا كل مقوماته
اذا كنت هصنع الـ fc-1 علشان اسد العجز وانقل تكنوجيا تصنيع وتسليح جديد طيب ليه ده ميكونش مع طرف اكثر تقدم بمراحل و مُنتج اكثر جوده بمراحل برضه
يعنى مشروع زى الميراج 2000 او الـ 4000 اصبح من الماضى بالنسبه للفرنسيين وسهل انك تآخده من بابه وتدخل فى تصنيع المحركات والبدن وبعض الافيونيكس والتسليح منهم ومن الامارات وايطاليا
اذا كان البعض يسمح انى اقارن الميراج 2000 -9 بالثاندر كقدرات فاعتقد ان مفيش وجه للمقارنه
واذا كان على حزمة التسليح اللى طمعانيين فيها من ورا الثاندر , اعتقد انها لو اتأخرت شويه صغيرين هنقدر نجيبها من الصين رأساً ولو بزيادة شويه فى السعر

اكيد لكن كعملية بيع سياسيا لمصر كانسل الاثنين هورنيت و ايجل لظروف نعلمها و الامارات لنا بموضوع هورنيت الكويت و ايجل قطر عبرة
في حين الفالكون بيعت already و ان انفرجت الامور لمصر مثلا فلن تزداد عن التسليح العام للفالكون و المنظومات المتقدمة لها عموما
اذا مسالة نسخة مطورة من الفالكون تبدو اكثر ليونة من هورنيت او ايجل و افضل من ثاندر او صيني او ميج كشراء جاهز و ارخص لان البنى التحتية لها جاهزة و هنالك معونة مالية و خبرتها قوية لدى كل من الامارات و مصر
و بحساب ان الامارات already تشغلها ايضا كنسخة روعة و تبحث عن زيادتها و تطويرها اكثر .. يبدو معيار السوبر فايبر انسب للجميع لان تقريبا هو يفرق عن الفايبر في وجود ew suite more comprehensive كالسبيكترا مثلا عوضا عن حزم معينة
نظام وعي محيطي سالب قد يكون اساسه الفالكون ايدج الاماراتي مطورا او اعادة تصميم نسخة من الديوس خصيصا للفالكون و امور اخرى اجهلها
المهم ان الفالكون بيروقراطيا مبلوعة كبيع سياسي امريكي عن غيرها و مفيدة جدا في التشغيل و اثبتت نفسها و كده كده مصر ضمنت الرافال و الفولكروم و غالبا الفلانكر ايضا اذا لا حاجة لمنصة ثقيلة امريكية و نفس الامر الامارات تبحث عن الجوينت سترايك
لذا تطوير الحالي و استعواض الخارج من الخدمة او الهالك قد يكون افضل خصوصا بحساب فرق التكلفة في سبيل اقتناء كميات مناسبة من الذخيرة لمصر مثلا فتجهيز 150 فالكون بامرام و سايدوايندر فقط قد يرمي رقم محزن ماليا

التعديل الأخير:
صحيح ربما لتشجيع الزبناء لا يعقل ان تقفل خط الانتاح وهي مازالت لم يمر على خروج النسخة الجديددة شهور قليلة
,أي نسخة أخي ؟ هل هناك موضوع عنها في المنتدى

لن يتم وقف إنتاج الجميلة الاف-16 في سنوات القليلة القادمة للآن الطلب مزال موجود عليها... وبلدي المغرب مقبل على زيادة الاعداد

لن يتم وقف إنتاج الجميلة الاف-16 في سنوات القليلة القادمة للآن الطلب مزال موجود عليها... وبلدي المغرب مقبل على زيادة الاعداد
صحيح هذا ما قلته كما ان باكستان في صدد طلب المزيد والعراق وغيرها

عودة
أعلى