#أخبار | Defense News | قطر تقترض من البنوك اليابانية لتمويل صفقة الرافال

شكرا على مشاعرك الطيبة، كنت اتوقع هذا الرد منه وليس منك للأسف،

ردي كان على كلام العضو المسيء لدولة شقيقة والذي للأسف اخذ اعجابات على تعليقه بدل ان ينصحه احد، وانا ردي اصلا لم يتهجم على أحد وما أردت فعله هو تذكيره بالواقع،

تحياتي،
هل انا اسأت لحضرتك في شئ

مالغريب في الإقتراض لشراء صفقة

ماحنا اقترضنا لشراء صفقة رغم ان احتياطيات البنك المركزي واحتياطيات الجيش تشيل الصفقة

لكن باخد تمويل من مجموعة مصرفية حفاظا على الأصول

شيئ وارد وطبيعي

وانا مالي بيك انت من اقتبست ردي ونقاشك هو اللي فارغ لما متبقاش عارف اننا سددنا فلوس قطر يبقي كان الأحسن تسأل مش تتكلم علي حاجة متعرفهاش وخط احمر ده عليك انت
انا اشمت في من يشمت في بلدي ويحرض كل القنوات علي مصر
ولا تقتبس لي رد لأن نقاشك لا فائدة منه لان وعقيم

اسمحلي اذكرك بقوانين المنتدى مره أخرى، القوانين تخضع لقوانين المملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة، وليس قانون "الي يشمت ببلادي اشمت به" فمثل ما ان يتم منع اي تعليقات تضر مصر وتضر السعودية وتضر المغرب..الخ يجب منع تعليقاتك التي تسيء لدولة عربية شقيقة وأما مشاعرك فهذا شيء خاص بك ولا تنشره بيننا،،

تحياتي،

Hero of Chaos @Cao Cao عزت @عزت

بس القطريين اذكياء ... بنوك اروربا قلقت من الصفقة اتجهوا لليابان

هو انا مش مصدق القصة دي الصراحة لأن لو قيسنا على كده كانت مجموعة كوفاس وكريدي اجريكول ما مولتش صفقة مصر للرافال

طيب برضك ليه البنوك اليابانية ... وطالما بنوك اليابان بتمول صفقات تسليح ليه همه مابيبيعوش سلاح اصلا ماهي كده كده محصلة بعضيها

هل انا اسأت لحضرتك في شئ
ايوة أسأت لما تقول الحقيقة تبقا مسئ
اسمحلي اذكرك بقوانين المنتدى مره أخرى، القوانين تخضع لقوانين المملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة، وليس قانون "الي يشمت ببلادي اشمت به" فمثل ما ان يتم منع اي تعليقات تضر مصر وتضر السعودية وتضر المغرب..الخ يجب منع تعليقاتك التي تسيء لدولة عربية شقيقة وأما مشاعرك فهذا شيء خاص بك ولا تنشره بيننا،،
إذا أساء عضو لبلدي بكل تأكيد سياتيه الرد أما تعليقات الشماته والتقليل من الدول اري أعضاء كثر من دوله واحده لا تلتزم بقانون المنتدي وتسي دايما لدول عربية
وانا اعرف كويس جدا قوانين المنتدي واحترمها والا مكنتش اشتركت في المنتدي
وبعدين انا موجهتش اي اسائه لأحد والا كانت الادارة مسحت التعليق انت بس اللي دمك حامي شوية

very smart move from Qatar because after the BOJ move to negative interest rate,Qatar can get a loan at very low interest rate as Japanese banks want to avoid paying interest rates on parked money so they will lend it on low interest rate especially that Qatar loan is considered very low risk one .It is like a guaranteed loan

البنوك اليابانية ستدفع ٠,١ % على الاموال الغير مشغلة او المجمدة

Bank of Japan launches negative interest rates

Central bank encouraging banks to lend, businesses to invest and savers to spend

The central bank, , will charge banks 0.1% for parking additional reserves with the BOJ to encourage banks to lend and prompt businesses and savers to spend and invest.

بس القطريين اذكياء ... بنوك اروربا قلقت من الصفقة اتجهوا لليابان

هو انا مش مصدق القصة دي الصراحة لأن لو قيسنا على كده كانت مجموعة كوفاس وكريدي اجريكول ما مولتش صفقة مصر للرافال

طيب برضك ليه البنوك اليابانية ... وطالما بنوك اليابان بتمول صفقات تسليح ليه همه مابيبيعوش سلاح اصلا ماهي كده كده محصلة بعضيها

هل ربما بسبب أن 80% من اقتصاد قطر هو من مبيعات مشتقات النفط والنفط الآن منخفض جدا مقارنتا مع مصر من تحسن بالأوضاع؟ ولهذا رفضت البنوك الغربية؟

هو أنا بس عاوز أوجه رسالة صغيرة لاخواتي خصوصا المصريين

*أما مصر اشترت الرافال بتمويل من كوفاس وقفنا وقفة رجل واحد وقلنا تمويل ائتماني علشان تصنيف مصر كويس وشايل وان تمويل علشان ماجرحش الاحتياطي النقدي الدولاري سواء البنك المركزي ولا الجيش لأنه بالدولار ولازم أوفره فالصفقات جاية ومشاكل اقتصادية جاية .

صح كده ...؟

ووقفنا وقلنا محدش مولنا ويعني كان اللي بيتريق على القرض كنا بنظبطه .... صح...؟؟

طيب احنا كنا ساعتها بنتكلم في مبدأ ... مفيش مجموعه ائتمانية غربية هتمون جيش مفلس

ليه بقى نخالف المنطق هنا تاني ..؟

علشان اسمها قطر يعني ...؟؟ ماشي سيبك من قطر ... فكر بمخك وقول مثلا لو السعودية اللي عملت كده كان كله هيبارك ويقول خطوة جبارة وذكية اقترض وانا معايا اصول

طيب يبقى ننظر للخبر بعد مانشيل منه اسم الدولة

نقول دولة خليجية غنية هتشتري الرافال بتمويل من بنوك ... هتلاقي تفكيرك ساعتها سوي لأنه منقى من شوائب كتير

قطر الله يسامحهم ماشي

لكن مانخسرش صورتنا قدام الناس ونظر ان الغل بيخلينا نكتب

فكروا كده بالراحة وحاولوا تفهموني

very smart move from Qatar because after the BOJ move to negative interest rate,Qatar can get a loan at very low interest rate as Japanese banks want to avoid paying interest rates on parked money so they will lend it on low interest rate especially that Qatar loan is considered very low risk one .It is like a guaranteed loan

Bank of Japan launches negative interest rates

Central bank encouraging banks to lend, businesses to invest and savers to spend

The central bank, , will charge banks 0.1% for parking additional reserves with the BOJ to encourage banks to lend and prompt businesses and savers to spend and invest.

ترجم يا jaffar @jaffar

هل ربما بسبب أن 80% من اقتصاد قطر هو من مبيعات مشتقات النفط والنفط الآن منخفض جدا مقارنتا مع مصر من تحسن بالأوضاع؟ ولهذا رفضت البنوك الغربية؟
الفائدة البنكية وتصنيف الائتمان يجعل البنوك اليابانية خيار مثالي جدا

أنا فاكر ان الصفقة كانت مرتبطة باستثمارات قطرية في ضواحي باريس ولا انا غلطان

خطوة ذكية جدا من قطر لأنه بعد خطوة البنك المركزي الياباني لأسعار فائدة السلبية ٠,١ %، يمكن لقطر الحصول على قرض بمعدل فائدة منخفض للغاية، وهو ما ستطالب به البنوك اليابانية لتجنب دفع أسعار الفائدة على الأموالالجامدة كما انها سوف تحصل على معدل فائدة منخفض خصوصا أن قرض قطر يعتبر منخفض الاخطار . وهو مثل قرض مضمون

خطوة ذكية جدا من قطر لأنه بعد خطوة البنك المركزي الياباني لأسعار فائدة السلبية ٠,١ %، يمكن لقطر الحصول على قرض بمعدل فائدة منخفض للغاية، وهو ما ستطالب به البنوك اليابانية لتجنب دفع أسعار الفائدة على الأموالالجامدة كما انها سوف تحصل على معدل فائدة منخفض خصوصا أن قرض قطر يعتبر منخفض الاخطار . وهو مثل قرض مضمون
بما انك راجل دماغك عالية

هل ممكن نخش في صفقة تانية بنقس طريقة التمويل دي

هو أنا بس عاوز أوجه رسالة صغيرة لاخواتي خصوصا المصريين

*أما مصر اشترت الرافال بتمويل من كوفاس وقفنا وقفة رجل واحد وقلنا تمويل ائتماني علشان تصنيف مصر كويس وشايل وان تمويل علشان ماجرحش الاحتياطي النقدي الدولاري سواء البنك المركزي ولا الجيش لأنه بالدولار ولازم أوفره فالصفقات جاية ومشاكل اقتصادية جاية .

صح كده ...؟

ووقفنا وقلنا محدش مولنا ويعني كان اللي بيتريق على القرض كنا بنظبطه .... صح...؟؟

طيب احنا كنا ساعتها بنتكلم في مبدأ ... مفيش مجموعه ائتمانية غربية هتمون جيش مفلس

ليه بقى نخالف المنطق هنا تاني ..؟

علشان اسمها قطر يعني ...؟؟ ماشي سيبك من قطر ... فكر بمخك وقول مثلا لو السعودية اللي عملت كده كان كله هيبارك ويقول خطوة جبارة وذكية اقترض وانا معايا اصول

طيب يبقى ننظر للخبر بعد مانشيل منه اسم الدولة

نقول دولة خليجية غنية هتشتري الرافال بتمويل من بنوك ... هتلاقي تفكيرك ساعتها سوي لأنه منقى من شوائب كتير

قطر الله يسامحهم ماشي

لكن مانخسرش صورتنا قدام الناس ونظر ان الغل بيخلينا نكتب

فكروا كده بالراحة وحاولوا تفهموني

كفيت ووفيت أخي الكريم واتمنى ذلك من جميع الأعضاء وليس فئة معينة، فلا نظرية سلاح روسي فاشل او خلافة عثمانية اردوغانية او اي نظرية اخرى تنتج من العاطفة تفيد المنتدى من حيث المصداقية والحرفية وأنا متأكد بأن هذا هو هدف جميع الاعضاء لتعم الفائدة،،

تحياتي لشخصك الكريم،،

كفيت ووفيت أخي الكريم واتمنى ذلك من جميع الأعضاء وليس فئة معينة، فلا نظرية سلاح روسي فاشل او خلافة عثمانية اردوغانية او اي نظرية اخرى تنتج من العاطفة تفيد المنتدى من حيث المصداقية والحرفية وأنا متأكد بأن هذا هو هدف جميع الاعضاء لتعم الفائدة،،

تحياتي لشخصك الكريم،،
تحياتي

الفرحين بخبر الإقتراض شكلهم مذل للغاية

قطر قادرة على شراء دول وليست كم سرب رافال

الدول لا تباع ولا تشترى اخى العزيز
و المال و حدة لا يصنع دولة

ممكن جدا حسب دراسة الجدوى التي ستقوم بها البنوك اليابانية ولكن الفائدة ستكون اعلى من قطر لان التصنيف الاتماني لقطر اعلى .لكن اذا قامت الدولة اليابانية بضمان القروض (هذا عمل سياسي) تنخفض الفائدة

كان في دول مش لاقية العيش الحاف

روى الإمام مسلم في صحيحه، قال: حدثنا عبيدالله بن يعيش وإسحاق بن إبراهيم - واللفظ لعبيد - قالا: حدثنا يحيى بن آدم بن سليمان، مولى خالد بن خالد، حدثنا زهير، عن سهيل بن أبي صالح، عن أبيه، عن أبي هريرة ‫رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
((منعتِ العراقُ درهمَها وقفيزَها، ومنعتِ الشامُ مُدْيَها ودينارَها، ومنعتْ مِصرُ إردبَّها ودينارَها، وعدتُمْ مِن حيثُ بدأتُمْ، وعدتُمْ مِنْ حيثُ بدأتُمْ، وعدتُمْ مِنْ حيثُ بدأتمْ))، شهدَ على ذلكَ لحمُ أبي هريرةَ ودمُه؛

رابط الموضوع:

عودة
أعلى