الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

طيب موضوعك اللي انت بتكتبه هيخلص امتي

عشان احنا نعرف كل حاجة وبعدين نودعك عشان مش هنشوفك تاني

أنا رايح أعزى دلوقتى وإن شاء الله بعد ما أرجع كده من العزاء على شهر 5 حكمله . :وداع:

إحنا سيبنا الكلام على المقاتلة X وقلبنا على الS-300 ؟؟؟؟
:;:

اول حاجه اتعرضت قبل الانتاي2500 و لم يجد قبول لدي مصر اما السبب و التفاصيل الله اعلم تمام مثل السو30 حدث معها نفس الامر
انا كنت قرأت موضوع مقارنه عن كلا المنظومتين بس ده من فتره طويله الحقيقه المهم انى فهمت انه لا يوجد تعارض بين المنظومتين وانهما يكملان بعضهم البعض

2019 إن شاء الله ... الـ PATRIOT حسب كلامنا مع الأمريكان مافيش رد رغم إنه حالياََ يقدر يقوم بواجبه .. لكن فى بعض القيود عليه .. إنته عندك (دفاع جوى تشكيلات برية) حيكون من إختصاص الجزار ANTY-2500 وعندك (دفاع جوى دولة) وده من إختصاص S-300PM2 وهو بارع فى مجال حماية الأهداف الإستراتيجية والحساسة .. وبعد كده إن شاء الله يدخل ال S-400 وساعتها نظلع ال PATRIOT مع ألف سلامة ..

ربنا يبشرك بخير
هي خطوة تاخرت 15 سنه
يا جدعان الناس اللي كانت ماسكه لازم تحاكم :mad:​

انا كنت قرأت موضوع مقارنه عن كلا المنظومتين بس ده من فتره طويله الحقيقه المهم انى فهمت انه لا يوجد تعارض بين المنظومتين وانهما يكملان بعضهم البعض
الموضوع يتوقف علي احتياجات و اولوياتها مصر كان اول اهتمام لها دفاع جوي متحرك و طويل المدي يتحرك مع القوات اي غطاء جوي للفرق المقاتله اما التامين الاستراتيجي الثابت لعمق الدوله فكانت مهمه الباتريوت مع زياده القدرات مستقبلا

المنظومتين كلاََ له دور مختلف كما ذكرت فى السابق عندنا هنا فى مصر على الأقل .. طبقاََ لتقسيم الدفاع الجوى المصرى .. يعنى إنته لما يكون عندك فرقة زى الفرقة 15 دجو بتغطى تقريباََ نصف مصر بالكامل .. والفرقة 12 دجو بتغطى ربع مصر تقريباََ .. وعندك دفاع جوى ج2 ج3 ودفاع جوى منطقة سيناء إلى حيتم إستحداثة .. ودفاع جوى تشكيلات برية ودفاع جوى دولة .. وقريباََ دفاع جوى باليستى ضد الصواريخ الباليستية .. و و و و ... سلاح عملاق بمعنى الكلمة ..

أعمل إيه طيب عشان تنسوا موضوع الطائرة (X) .. مافيش فايدة .. إحنا داخلين على نقلة عسكرية عملاقة بمعنى الكلمة .. النهارة موضوع الطائرة إلى شاغل الكل صدقنى بعد كام شهر أو سنة حيكون خبر عادى جداََ فى ظل الصفقات الجديدة ..

المنظومتين كلاََ له دور مختلف كما ذكرت فى السابق عندنا هنا فى مصر على الأقل .. طبقاََ لتقسيم الدفاع الجوى المصرى .. يعنى إنته لما يكون عندك فرقة زى الفرقة 15 دجو بتغطى تقريباََ نصف مصر بالكامل .. والفرقة 12 دجو بتغطى ربع مصر تقريباََ .. وعندك دفاع جوى ج2 ج3 ودفاع جوى منطقة سيناء إلى حيتم إستحداثة .. ودفاع جوى تشكيلات برية ودفاع جوى دولة .. وقريباََ دفاع جوى باليستى ضد الصواريخ الباليستية .. و و و و ... سلاح عملاق بمعنى الكلمة ..
والله يا اخ جاك من من الناس الا بعزها جدا وبثق في كلامها جدا وربنا معاك واكيد محسن محسن ممتاز واقف تحت البيت دلوقتي واكيد هايروح معاك العزاء:وداع::وداع::وداع:

هتوحشني يا جاك يا حبيبي بس عايزك جدع و متجبش سيره حد من اصحابك و ربنا معاك

حبيبى يا أستاذ راجح .. على فكرة الموضوع مش جلل يعنى هو فى الأول والأخر سلاح دفاعى وبعدين أنا قولت قبل كده إنته بتسعى لعمل منظومة (EGY-ABMDS) يعنى كل ده نقطة فى بحر فى مشروعك العسكرى الضخم بمعنى الكلمة .

والله يا اخ جاك من من الناس الا بعزها جدا وبثق في كلامها جدا وربنا معاك واكيد محسن محسن ممتاز واقف تحت البيت دلوقتي واكيد هايروح معاك العزاء:وداع::وداع::وداع:

ربنا يعزك يا عمورة .. على إسم أخوية الله يرحمة .. ما تقلقش أنا منسق مع محسن بية ..

أنا رايح أعزى دلوقتى وإن شاء الله بعد ما أرجع كده من العزاء على شهر 5 حكمله . :وداع:

images

بالنسبه لى بعد ما شفت تعليقاتك فاجرى يا مجدى
:بعض الناس:​

عودة
أعلى