الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

ماقريتش عنها انها حرب الكترونيه
تعريفها قاذقفه مقاتله
هيا شكل ال ميج 31
الا لو مليتها بودات تشويش
طيب مانجيب الميج 31 علي طول؟
لا يافندم
أنا متأكد
الFBC-1 في منها نسخة مخصصة للحرب الإليكترونية .
لولا إني بأكتب من موبايلي كنت جبت لحضرتك لينك للصور بتاعتها من على Sinodefense .

لا يافندم
أنا متأكد
الFBC-1 في منها نسخة مخصصة للحرب الإليكترونية .
لولا إني بأكتب من موبايلي كنت جبت لحضرتك لينك للصور بتاعتها من على Sinodefense .

خدلك بصة كده على الموضوع ده هتلاقيها شايلة بودات تشويش مطابقة لشكل بودات الجراولر
http://defense-arab.com/vb/threads/102421/

اخدت بالي انها Flying Leo ممكن تشيل البودات دي
فهمت قصدك ياكبير
عندي دي

got it

ايوه يا كبير شفتها طبعا من الاول :)
ماكنتش ليك دي يا عمنا
دي كانت لاخونا Hektor
انا عارف انك got it من الاول
انا اقتبست مشاركتك يا كبير علشان اوري الاخ انك وضحت

الرد داخل الاقتباس بالازرق

على عيني وراسي وردك ممتاز جدا واتمنى ان يقتنع صديقنا العزيز بمفهوم الجدوى والسعر مقابل الخيارات والامكانيات المتاحة واتفاقهم مع الاحتياجات

منكم نستفيد يا استاذنا

يمكن تكون الطيارة إلى جاية دى سفينة انتربرايز فى حرب النجوم واحنا مش عارفين ما تريحونا بقا انا من امبارح عمال افكرفيها لحد لما وصلت أنها طيارة خرافية مش عند حد وأنها حاجة من الخيال

بس فية حاجة ممكن تكون الطيارة إلى عرضتها ميج في معرض موسكو 2015 لأن كان فية صندوق إماراتي مصري روسي اتفتح ب80 مليار دولار ....... تفكرو ممكن

الخيارات لن تتعدى الصين أو روسيا
وبالتالي فعلى ما أعتقد ستكون واحدة من أربعة :
Su-24MP ودي قديمة والروس بيخرجوها من الخدمة
الميج٣١ إم بي وهي برضه نسخة مخصصة للحرب الإليكترونية
J-16 EW في صفقة مدمجة مع الثاندر الصيني .
يا إما الFBC-1B المخصصة برضه للحرب الإليكترونية في صفقة مدمجة مع الثاندر .

يمكن تكون الطيارة إلى جاية دى سفينة انتربرايز فى حرب النجوم واحنا مش عارفين ما تريحونا بقا انا من امبارح عمال افكرفيها لحد لما وصلت أنها طيارة خرافية مش عند حد وأنها حاجة من الخيال
الانتربريز طلعت من الخدمة في البحرية
و في ستار تريك حتكسر في الجزء التالت ، و اصلا كابتن كيرك ماضي عليها كمبيلات و هي حتة واحدة ... فا بلح و لو و لو عرفت تشيلوه من الليله قدامك سباك عايز يمسك هوا كمان
و ازاي الطيارة تبقى سفينة :D اساسا
اسمع مني الطيارة الجديدة هيا الميج 41 firefly
لاعادة امجاد ميكويان مع الروس و الاستخدام المصري لمقتنيات الشركة حنشوف افضل بديل لافضل امتلاك سابق لينا :rolleyes:

بعد اذن EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT و اذنك انا هارد عليك في جزئيه بسيطه:

الصفقه انا شخصيا مش مبسوط منها لاكن المكسب المهم جدا نوع معين من الذخائر هايدخل مصر
و لو بصيط علي مشاركاتي هاتلاقيني حسبتها حسبه بيزنس :
لما اشتري اصل جديد ببص علي عده اشياء و اقارنهم بالسعر : و بما اننا بنتكلم علي بيزنس سلاح هاحط تقييم 1-10
1- القيمه المضافه للثاندر
2- الانتاجيه
3- العمر الافتراضي
4- العملاتيه
5- الذخائر
نقارنهم بالسعر المطلوب
المعادله دي لو ركزت فيها هاتلاقي الثاندر للاسف صفقه جيده
و متنساش اننا مش مبطلين نشتري طائرات محترمه الرافال و يمكن السو35 و الميج و ال ******* المفاجأه

و ربنا يسامحك يا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT خلتني ادافع عن الثاندر

خد بالك انا عايز اقولك حاجة مهمة جدا وشايفها الاهم الصراحة
هل تعتقد ان الهند تفكيرها مش سليم عسكريا او عندها جيش ضعيف ؟
الهند بتعمل زينا بالظبط .. التيجاس الهندي قريبة جدا في المواصفات من الثاندر الباكستاني .. لكن الفرق ان الثاندر هي المقاتلة الرئيسية في باكستان .. لكن التيجاس هي المقاتلة اللي بتملا الفراغ بين الميج 21 والرافال

احنا نفس الكلام زي الهند .. الثااندر الصيني مش طائرتنا الرئيسية خالص .. معتقدش ان فيه حد ممكن يقول ان الهنود كمان غلط

الهند بتعمل زينا بالظبط .. التيجاس الهندي قريبة جدا في المواصفات من الثاندر الباكستاني .. لكن الفرق ان الثاندر هي المقاتلة الرئيسية في باكستان .. لكن التيجاس هي المقاتلة اللي بتملا الفراغ بين الميج 21 والرافال

احنا نفس الكلام زي الهند .. الثااندر الصيني مش طائرتنا الرئيسية خالص .. معتقدش ان فيه حد ممكن يقول ان الهنود كمان غلط
الهند نسختها من السو 30 بيضرب بيها المثل و الناس داخلة على 300 قطعة !
الهند ناوية على رافال بكمييييييييييييييات و بنقل تيك لكن وقفت على 36 و لسه حنشوف !
الهند عندها بحرية فعندها ميج بحري و الرافال خيار قدام
الهند داخلية في باكفا بنسخة خاصة و بكميات
انت فعلا لو بتقلد الهند حقيقي مش حنحتاج نقاش خلاص حنقفل محلاتنا و نتكلم في شئ تاني .. لكن الهند حاجة واحنا يا حاجة ... ياريت نعمل 20% من اللي بيعملو اصلا ما عدا ثقافة السقوط للجودة :D دي مش عايزنها
الفكرة هم اقوى شرائيا و اقوي استيعابيا للتيكنولوجيا و قدامهم تشينا و باكستان و اطماع

بعد اذن EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT و اذنك انا هارد عليك في جزئيه بسيطه:

الصفقه انا شخصيا مش مبسوط منها لاكن المكسب المهم جدا نوع معين من الذخائر هايدخل مصر
و لو بصيط علي مشاركاتي هاتلاقيني حسبتها حسبه بيزنس :
لما اشتري اصل جديد ببص علي عده اشياء و اقارنهم بالسعر : و بما اننا بنتكلم علي بيزنس سلاح هاحط تقييم 1-10
1- القيمه المضافه للثاندر
2- الانتاجيه
3- العمر الافتراضي
4- العملاتيه
5- الذخائر
نقارنهم بالسعر المطلوب
المعادله دي لو ركزت فيها هاتلاقي الثاندر للاسف صفقه جيده
و متنساش اننا مش مبطلين نشتري طائرات محترمه الرافال و يمكن السو35 و الميج و ال ******* المفاجأه
هى ايه بقا ال#@$#@ المفاجئة دى ؟؟ هو أنا بس اللى حاسس إحساس الأطرش فى الزفة ولا فى حد معايا ؟
ثانيا :المشكلة انه بيقيم الثاندر الصينى بما لديه من معلومات و تفاصيل عن الصفقة غير متاحة لناس كتير و يعيب عليا ان تقيمى خاطئ و و و , مع انى ذكرت ان التقييم النهائى بالنسبة لى على الاقل لن يتضح الا بعد معرفة حجم التعديلات اللى طلبناها و السعر النهائى تحديدا
اما بالنسبة لتعليق شغل التكاتك و الموتسيكلات فهو لإضافة بعض من روح الفكاهة للموضوع بما ان اعصاب الناس مشدودة من امبارح ليس الا ,مفيش داعى للتحامل و النرفزة
برضه سؤال : ازاى هقدر استفاد من خبرتى فى تصنيع مقاتلة "مع التحفظ " زى الثاندر فى النهوض بمشروع وطنى (محترم) و منافس حقيقى وقوى و مصدر تهديد لما عند جيراننا البعدا ؟

الهند نسختها من السو 30 بيدرب بيها المثل و الناس داخلة على 300 قطعة
الهند ناوية على رافال بكمييييييييييييييات و بنقل تيك
الهند عندها بحرية فعندها ميج بحري و الارافال خيار قدام
الهند داخلية في باكفا بنسخة خاصة
انت فعلا لو بتقلد الهند حقيقي مش حنحتاج نقاش .. لكن الهند حاجة واحنا يا حاجة ... يريت نعمل 20% من اللي بيعملو اصلا ما عدا ثقافة السقوط للجودة :D دي مش عايزنها

الامور متتحسبش كده خالص
4 امور رئيسية تحدد حجم جيشك:
- تعداد سكانك
- مساحة بلدك
- طبيعة اعداءك
- ميزانية بلدك

الهند عدد سكانها حوالي 15 ضعف ليك (مكسل احسبها بدقة) .. ومساحتها 3 اضعافك .. وعدوها الرئيسي الصين .. وميزانيتها 7 اضعافك

الهند عشان تبقى بتصرف على جيشها زيك لازم يكون جيشها اكتر من 3 اضعافك على الاقل
يعني انت لو هيكون عندك مثلا 200 مقاتلة قوية .. هو مطلوب منه يكون عنده اكتر بكتير من 600 مقاتلة قوية عشان يبقى حامي بلده زيك

التعديل الأخير:
مختلف معاك يا دكترة في جزئية الكيف
خلينا نحسبها
38 رافال + 12 سوخوي + مثلا 24 من طائرة غير معروفة = 74 طيارة بتوفر قدرات اكثر من رائعة
50 ميج 35 + 50 فايبر مطورة = 100 طيارة بقدرات رائعة
يبقى كلهم على بعض 174 طيارة توفر قدرات متميزة
وطبعا اكتر من 100 ثاندر + 100 فالكون بيوفروا كم كويس طبعا

لو جينا نقارن مثلا بالسعودية عندهم اكتر من 150 اف 15 جديدة ومطورة + 72 تايفون = اكتر من 220 طيارة بقدرات اكثر من رائعة

انا مقتنع اننا مش هنكون الاكبر في الشرق الاوسط من ناحية الكيف ..

ملاحظة : انا بتكلم عن مقارنة عسكرية مش منافسة مع السعودية الشقيقة عشان الحساسيات الزايدة المنتشرة مؤخرا .
ال 174
دى البدايو ياريس
على اساسا انك هاتكتفى ب 12 سو 35 او 38 رافال ؟
والكيف تقع تحته عوامل كثيرة جدا وانت طبعا تعرفها
مش طيارة عالية هى اللى هاتعملنا سلاح جو متقدم ..لا خالص

استمتعت كثيرا بالنقاش العلمى بين اساتذة المنتدى حول الثاندر
و اريد ان اسال سؤال ......ماذا تريد مصر من صناعة مقاتلة .....بمعنى هل تريد مصر مقاتلة دفاع جوى ام سيادة جوية ام متعددة المهام
اسمحولى ان احاول الاجابة عن هذا السؤال
فى راييى مصر تحتاج الى تصنيع طائرة دفاع جوى لانة الدور الاخطر الذى ينبغى ان يكون مامون دوما فى اى صراع مع اسرائيل او غيرها ....اى لايخضع لاى شريك اجنبى
فالتكامل بين الدفاع الجوى القوى و طائرة مقاتلة تبرع فى مهام الدفاع الجوى هو احد الدروس المستفادة من حرب اكتوبر ......
اذن ما هى مواصفات هذة الطائرة
1-معدل تسلق عالى لا يقل عن 300 متر /ث
2-تفوق فى الديناميكة الهوائية .....مثل الميج او التايفون
3-جسم يتحمل على الاقل 9 جى او اكثر
4-صواريخ خلف مدى الرؤيا مع رادار حديث قادر على ايصال الصواريخ الى اهدافها مع مقاومة التشويش
و بناء على ما سبق اعتقد الثاندر لا تصلح لهذا الدور و الافضل هو البدئ فى مشروع مقاتلة جديدة مع الصين .....فاعتقد ان الهدف الصينى من عرض الثاندر هو الارتباط مع مصر فى مشروع طويل المدى مثل الروس (الضبعة )لضمان تواجد مستمر فى قلب الشرق الاوسط
و بالتالى اعتقد انهم لن يمانعو فى التعاون فى بناء مقاتلة جديدة مع مصر

اما بالنسبة لإحتاج القوات الجوية للتحديث السريع فالافضل زيادة الرافال و الميج مع تحديث الميراج فهى كحمولة و جسم افضل من الثاندر حتى نضوج المقاتلة المصرية مع الصين
تحياتى

الامور متتحسبش كده خالص
4 امور رئيسية تحدد حجم جيشك:
- تعداد سكانك
- مساحة بلدك
- طبيعة اعداءك
- ميزانية بلدك

الصين عدد سكانها حوالي 15 ضعف ليك (مكسل احسبها بدقة) .. ومساحتها 3 اضعافك .. وعدوها الرئيسي الصين
الهند عشان تبقى بتصرف على جيشها زيك لازم يكون جيشها اكتر من 3 اضعافك على الاقل.. وميزانيتها اكتر من 7 اضعافك
يعني انت لو هيكون عندك مثلا 200 مقاتلة قوية .. هو مطلوب منه يكون عنده اكتر بكتير من 600 مقاتلة قوية عشان يبقى حامي بلده زيك
الفكرة هم اقوى شرائيا و اقوي استيعابيا للتيكنولوجيا و قدامهم تشينا و باكستان و اطماع
+ انت اغفلت ان الناس بتطلع نسخ تقيلة من كل اقتناء ، مبيخدوش معياري و بيلعبو براحتهم في الطائرة و لو كان على مضض مثل ادماج صاروخ مضاد للاشعاع روسي و براهموس على الرافال
دي ملهاش دعوة بعدد سكان او عدد عدائيات لانهم يقدرو يشترو معياري و حيسد ، هوا ببساطة عنده مجمع صناعي و قدامه عدو صناعي مبيرحمش الابرة من الهندسة الهكسية و عايز يتميز فوق ، عايز يحط لنفسه بصمة 10 سنين قدام
يعني مثلا مين هنا في الشرق الاوسط طياراته اللي تاريخ اقتناءها يعود ل حقبة 2000 - 1995
تقدر تقف امام رافال و سو 35 ... مش حتلاقي غير الفالكون الاماراتي و يمكن الصوفا و الراعم و اشك جدا على مضض
ليه عشان هما ساعتها فكرو يحفظو تفوق ل 15 و 20 سنة قدام و بالتالي غير مضغوطين في الاقتناء حاليا مع الرافال و واخدين الفرنسيين رايح جاي و عادي

ممكن اعرف اسمك الحقيقى ؟ :)
تسمحلى أختلف مع حضرتك و أنت أستاذنا الهند و باكستان دول حمادة و إسرائيل ده حمادة تانى خالص , باكستان بخ كبير و الهند بجانب التيجاس اللى انت وضحت انها لملئ فراغ موجود لكن هما داخلين فى باك فا كمان
الناس هناك بيتكلمو فى سايلنت ايجل و زيادة اعداد الاف 35 مستقبلا , الرافال و الميج 35 و الاس300 و غيره و غيره كانو خطوة 10 على 10 فى الاتجاه الصحيح , انما ثاندر دى لو لا قدر و وقعت تحت الوحوش دى هتتاكل نية :confused: و محدش يقولى الحرب معركة اسلحة مشتركة فى معركة المنصورة مثلا كانت 1 ميج 21 ضد 2 فانتوم و سكاى هوك , انما عمال احاول ابلعها من امبارح مش عارف
و الثاندر مش مقاتلة رئيسية فى باكستان ولا حاجة , الاعتماد اكثر على الاف 16 كمتعدد مهام

+ انت اغفلت ان الناس بتطلع نسخ تقيلة من كل اقتناء ، مبيخدوش معياري و بيلعبو براحتهم في الطائرة و لو كان على مضض مثل ادماج صاروخ مضاد للاشعاع روسي و براهموس على الرافال
دي ملهاش دعوة بعدد سكان او عدد عدائيات لانهم يقدرو يشترو معياري و حيسد ، هوا ببساطة عنده مجمع صناعي و قدامه عدو صناعي مبيرحمش الابرة من الهندسة الهكسية و عايز يتميز فوق ، عايز يحط لنفسه بصمة 10 سنين قدام
يعني مثلا مين هنا في الشرق الاوسط طياراته اللي تاريخ اقتناءها يعود ل حقبة 2000 - 1995
تقدر تقف امام رافال و سو 35 ... مش حتلاقي غير الفالكون الاماراتي و يمكن الصوفا و الراعم و اشك جدا على مضض
ليه عشان هما ساعتها فكرو يحفظو تفوق ل 15 و 20 سنة قدام و بالتالي غير مضغوطين في الاقتناء حاليا مع الرافال و واخدين الفرنسيين رايح جاي و عادي

نفس الكلام برده
يعني لو افترضنا مثلا ان مصر زي الهند وان نسبة العلماء فيهم 1% من عدد السكان .. ده معناه ان عدد العلماء في الهند اكتر من 10 اضعاف عدد العلماء في مصر .. ده مش لانهم اكثر ذكاء لكن لانهم اكثر سكانا .. وبالتالي بما ان عدد علمائهم اكتر من الطبيعي ان عدد ابتكاراتهم تكون اكتر بكتير .. برده دي مش قدرات اكبر منهم .. لكن ده لان حجمهم اكبر .

اما موضوع النسخ الخاصة فالسوخوي 30 كل الدول اللي اخدتها عملت منها نسخ خاصة مش الهند بس .. يمكن لان علاقات الهند باسرائيل كويسة فخدوا حاجات كويسة منهم

اما الرافال فدمج صاروخ محلي امر بديهي وخصوصا لما يبقى البراهاموس يعني .. لكن ده ميعتبرش تعديل يعني

انا اللي يهمني انه رغم ان الهند هيبقى عندها اكتر من 300 سوخوي + 36 رافال + ميراج 2000 مطورة .. لكنها صرفت مليارات على تطوير طائرة مشابهة جدا للثاندر .. وده معناه ان مش احنا بس اللي بنفكر كده

بالمناسبة السوخوي 30 دي جاموسة كمقطع راداري وكبصمة حرارية .. ولو شفت كلام قائد القوات الجوية الهندي هتلاقيه معجب للغاية بالرافال وكان مصمم عليها جدا .. اعتقد حتى ان فيه مسئول هندي مش فاكر مين وصف الرافال متفوقة تكنولوجيا بجيل كامل عل ىالسوخوي الهندية .

إنت محتاج طيارة مخصصة للإتجاهات الإستراتيجية الغربية والجنوبية ، تملأ الفراغ اللي هتسيبه الميج٢١ والميراج٥ ، علشان الرافال والميج٣٥ والإف١٦ يتفرغوا للإتجاه الإستراتيجي الشرقي والشمالي .

ومفيش أحسن من طيارة صناعة وطنية كاملة بتسليح متنوع وثمن رخيص .
الثاندر الصيني هي الإختيار المناسب لده .

عودة
أعلى