شرح مفصل لمدمره الدفاع الجوى Horizon الفرنسية الإيطالية

ده كلام مؤكد ؟؟
الفيديو الخاص بتسويق الرادار من الشركة كان مركب على فرقاطة فريم اصلا و الطبيعي ان الرادار يكون موجه لفرقاطات الفريم اللي هتكون 30 سنة القادمة عصب البحرية الفرنسية
اومال الرادار هيدخل الخدمة 2018 يعمل ايه ؟ منطقي هيدمجوه على الفريم
لا انت قريت التسويق القديم
الردارالمفروض سينتهي على 2018 لكن كمنظومة مستقلة و ليس للتشغيل الفعلي يبقى له امور اخرى كثيرة مثل الدمج مع الاستر بلوك 2 اللي حيخلص بعد 2020 و بدا العمل في ال FTI
مشروع الفريم حيتوقف بعدد 8 قطع اثنان مطورين لل GP لحل مشكلة تاخر دخول ال fti بالسي فاير على 2023 لو انت كزبون عايز تدمجه على الفريم براحتك لكن لازم تستنى بعد فرنسا مش قبلها

الردارالمفروض سينتهي على 2018 لكن كمنظومة مستقلة و ليس للتشغيل الفعلي يبقى له امور اخرى كثيرة مثل الدمج مع الاستر بلوك 2 اللي حيخلص بعد 2020 و بدا العمل في ال FTI
مشروع الفريم حيتوقف بعدد 8 قطع اثنان مطورين لل GP لحل مشكلة تاخر دخول ال fti بالسي فاير على 2023 لو انت كزبون عايز تدمجه على الفريم براحتك لكن لازم تستنى بعد فرنسا مش قبلها
اولا
باذن الله
تكون بعلم مصر
ثانيا كل اللي احنا محتاجينه
انها تيجي بالتطوير بتاعها
انما تعديل في التصميم صعب جدا
الافضل بالنهاية اعتماد الفلسفة الفرنسية كما هي
ولو اني مش مرتاح للاعتماد الكبييير دة علي فرنسا

اولا
باذن الله
تكون بعلم مصر
ثانيا كل اللي احنا محتاجينه
انها تيجي بالتطوير بتاعها
انما تعديل في التصميم صعب جدا
الافضل بالنهاية اعتماد الفلسفة الفرنسية كما هي
ولو اني مش مرتاح للاعتماد الكبييير دة علي فرنسا
الفلسفة الفرنسية اصلا عايزة تطورها و ووقفت انتجها بعدد 2 و دا سبب ظهور الفريم مبنية على بدن الهورايزن و لان الاثنين ازاحة كبيرة و تكلفة تشغيل حتظهر ال FTI ب ABMD معتبر
و علشان منظر الهورايزن ميبقاش ثقل و خلاص وضعولها تطوير تجهيزات محترم
انا مش طالب تعديل تصميم انا طالب علب حديد على المدافع .. محركات كهربائية .. رفع مستوى سطح المقدمة لحائط الخلايا زاي الفريم بالظبط و برج الاي ماست كل دا مش حياثر على السفية بشكل كبير
اللي ياثر انك تكون مضطر تخلق مكان جديد لخلايا او وضع منصة ردار ثقيلة او تزيد ابعاد القطعة او تقللها اي اضافة اثقال معتبرة عامة.. دا ماليزيا في الجويند نفخت الابعاد و مظنش دفعت الشئ الكبير يعني
المشكلة الحقيقية انك تاخد الهورايزن اصلا و لو اختها تاخد الامبار مفرا و السمارت ال ewc دا اللي انا شايفه مستحيل حقيقي :D لان دول افضل من السي فاير بكتير

الفلسفة الفرنسية اصلا عايزة تطورها و ووقفت انتجها بعدد 2 و دا سبب ظهور الفريم مبنية على بدن الهورايزن و لان الاثنين ازاحة كبيرة و تكلفة تشغيل حتظهر ال FTI ب ABMD معتبر
و علشان منظر الهورايزن ميبقاش ثقل و خلاص وضعولها تطوير تجهيزات محترم
انا مش طالب تعديل تصميم انا طالب علب حديد على المدافع .. محركات كهربائية .. رفع مستوى سطح المقدمة لحائط الخلايا زاي الفريم بالظبط و برج الاي ماست كل دا مش حياثر على السفية بشكل كبير
اللي ياثر انك تكون مضطر تخلق مكان جديد لخلايا او وضع منصة ردار ثقيلة او تزيد ابعاد القطعة او تقللها اي اضافة اثقال معتبرة عامة.. دا ماليزيا في الجويند نفخت الابعاد و مظنش دفعت الشئ الكبير يعني
المشكلة الحقيقية انك تاخد الهورايزن اصلا و لو اختها تاخد الامبار مفرا و السمارت ال ewc دا اللي انا شايفه مستحيل حقيقي :D لان دول افضل من السي فاير بكتير
ما هو علشان كدة بقول تيجي بتطويراتها
كاملة بدون نقص
طيب لما هو كدة لية مااطلبش فريم بازاحة اكبر التجهيزات الهواريزون
ولا اية مش يبقي احسن

فرنسا هتكتفي ب 4 قطع فقط

طب ما في كل الأحوال هتكون احسن من الهورايزن في السعر و مقاربة في الامكانيات حتى لو مفيش سي فاير
لو فرضا هنجيب فرقاطتين للدفاع جوي بالمواصفات الموجودة حاليا 16 استر 15 و 16 استر 30 و 24 ميكا يبقى مش محتاج تقسم القطع البحرية و هيبقى تطوير للاغراض العامة
اتنين نركب عليهم الامبار و ال s1850 و برضه التكلفة مش هتزيد كتير و اتنين نستنى السي فاير لحد ما يجهز و بكده بقى عندك 4 غيلان ضد الغواصات و للدفاع الجوي بعيد المدى في نفس الوقت من 100-150 كم و تكلفة برضو مش هتزيد بالتسليح عن 1.5 مليار للقطعة بدل ما تدفع في الهورايزون 6 مليار في مدمرتين و الاسم مدمرة

ما هو علشان كدة بقول تيجي بتطويراتها
كاملة بدون نقص
طيب لما هو كدة لية مااطلبش فريم بازاحة اكبر التجهيزات الهواريزون
ولا اية مش يبقي احسن
اهو دا تعديل تصميم و كبير جدا لان حجم التجهيزات ضخم على الهورايزن معاك اتنين ردار كبار جدا و اكثر من مدفع و حتحتاج تزود مصادر الطاقة و بالتالي الوزن العام حيعدي النص فلازم اعادة برمجة الاستقرار و غيره فبالتالي حيبقى major modification و لازم تجارب و دراسة و حوار ما اجيب هورايزن احسن
او انفخ في الفريم كا ازاحة و ازود خلايا و مصدر طاقة لرادار واحد بس في الحالتين حوار كبير و التكلفة فعلا حتفرقع اسمها سفينة جديدة خالص

فرنسا هتكتفي ب 4 قطع فقط

طب ما في كل الأحوال هتكون احسن من الهورايزن في السعر و مقاربة في الامكانيات حتى لو مفيش سي فاير
لو فرضا هنجيب فرقاطتين للدفاع جوي بالمواصفات الموجودة حاليا 16 استر 15 و 16 استر 30 و 24 ميكا يبقى مش محتاج تقسم القطع البحرية و هيبقى تطوير للاغراض العامة
اتنين نركب عليهم الامبار و ال s1850 و برضه التكلفة مش هتزيد كتير و اتنين نستنى السي فاير لحد ما يجهز و بكده بقى عندك 4 غيلان ضد الغواصات و للدفاع الجوي بعيد المدى في نفس الوقت من 100-150 كم و تكلفة برضو مش هتزيد بالتسليح عن 1.5 مليار للقطعة بدل ما تدفع في الهورايزون 6 مليار في مدمرتين و الاسم مدمرة
ما تقريبا دي الخطة اللي حتمشي هورايزن و فريم gp

انا رايي انهم عمرهم ما هيوافقوا يدونا السمارت ال (اذا كان مردوش يدونا النيتونو للفريم) .. وحتى فرضا جدلا لو وافقوا مش هيكون مفيد اوي لوحده في حماية الميسترال بدون وجود حاملة طائرات لصد هجوم متطور .. خصوصا اذا كنا بنفكر في حماية الميسترال فقط مش حماية باليستية

انا وجهة نظري ان الفريم الايطالية لو اخدنا منها 2 والفرنسية لو اخدنا منها 1 اضافية .. خصوصا النسخ المتطورة منهم .. هيكون عندنا 4 قطع فريم متطورة جدا وبامكانات جيدة متعددة المهام وبتكلفة معقولة .. وننهي استلامهم على 2022

دي مثلا النسخة الايطالية المتطورة

The MFRA 4FF (EMPAR's evolved version, destined for the 9th and 10th FREMM) will have four flat radar sensors, with three times the original range and full ATBM capabilities.
Since the 7th FREMM-IT, there will be updates to other systems, such as:
  • the COC and bridge will be integrated
  • the cruise speed will be enhanced to 19/20 knots (with more powerful diesel engines)

انا رايي انهم عمرهم ما هيوافقوا يدونا السمارت ال (اذا كان مردوش يدونا النيتونو للفريم) .. وحتى فرضا جدلا لو وافقوا مش هيكون مفيد اوي لوحده في حماية الميسترال بدون وجود حاملة طائرات لصد هجوم متطور .. خصوصا اذا كنا بنفكر في حماية الميسترال فقط مش حماية باليستية

انا وجهة نظري ان الفريم الايطالية لو اخدنا منها 2 والفرنسية لو اخدنا منها 1 اضافية .. خصوصا النسخ المتطورة منهم .. هيكون عندنا 4 قطع فريم متطورة جدا وبامكانات جيدة متعددة المهام وبتكلفة معقولة .. وننهي استلامهم على 2022

دي مثلا النسخة الايطالية المتطورة

The MFRA 4FF (EMPAR's evolved version, destined for the 9th and 10th FREMM) will have four flat radar sensors, with three times the original range and full ATBM capabilities.
Since the 7th FREMM-IT, there will be updates to other systems, such as:
  • the COC and bridge will be integrated
  • the cruise speed will be enhanced to 19/20 knots (with more powerful diesel engines)
منا بقول كده زيك اسمارت ال ewc مع مفرا no waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay
بس اختلف معاك انهم مش حيكونو كافيين يا راجل الف كيلو هنا و 600 كيلو هنا مع استر بلوك 2 شكرا معاك ايجيس يقفلو 500 كلم حوالين التشكيل وقتي

منا بقول كده زيك اسمارت ال ewc مع مفرا no waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay
بس اختلف معاك انهم مش حيكونو كافيين يا راجل الف كيلو هنا و 600 كيلو هنا مع استر بلوك 2 شكرا معاك ايجيس يقفلو 500 كلم حوالين التشكيل وقتي

السمارت ال مش هتعرف تستخدمه في الاستهداف .. اخره رصد مبكر فقط
اعتمادك في الاستهداف على المفرا فقط .. من اي مدى يمكن ان يستهدف هكذا رادار طائرة منخفضة المقطع الراداري (مش هقولك حتى الاف 35) .. غالبا انت هتواجه فقط الصواريخ المطلقة ومش هتقدر تستهدف الطائرات نفسها .. وبالتالي فانت في موقع دفاعي دائم ( وطبعا انت مش ممكن هتتمكن من صد 40 صاروخ مثلا بنجاح)

لكن انت لو معاك حاملة طائرات شايلة رافال .. بعد الرصد المبكر من السمارت تطلع طياراتك تواجه الطائرات المهاجمة مبكرا

لكن بما ان ده مش موجود يبقى السمارت مش هيكون حيوي اوي .. ده اصلا اذا كنت هتاخده وده مش هيحصل

مشروع المدمرة هورازيون يعود أساساً الى العام 1992م حينما أصدرت بريطانيا وفرنسا وايطاليا مطلب مشترك يقتضي ببناء سفينة دفاع جوي لكن بريطانيا بعد 7 سنوات (1999م) أنسحبت من المشروع وكان الخلاف هنا لعدة اسباب بعضها يتعلق بالمواصفات وأخرى إدارية حول المقاول الرئيسي للمشروع ومن يقود التحالف الصناعي , بالنسبة لإحتمالات التصدير أعتقد انها محدودة جدا بالنسبة للعرب لكن لدى فرنسا خيار بديل وهي (FREMM FREDA ) وهي فرقاطة ممتازة وأرخص تكلفة او هناك مدمرة الدفاع الجوي البريطانية تيب 45 وهي معروضة للتصدير بالمناسبة لكن تكلفتها عالية جدا وهي بالطبع افضل من الهورازيون !

أنا شايف إن تايب 45 مشابهة جدآ للهورايزون بس أغلى .. ممكن حضرتك تذكر التايب 45 أفضل في إيه ؟

السمارت ال مش هتعرف تستخدمه في الاستهداف .. اخره رصد مبكر فقط
اعتمادك في الاستهداف على المفرا فقط .. من اي مدى يمكن ان يستهدف هكذا رادار طائرة منخفضة المقطع الراداري (مش هقولك حتى الاف 35) .. غالبا انت هتواجه فقط الصواريخ المطلقة ومش هتقدر تستهدف الطائرات نفسها .. وبالتالي فانت في موقع دفاعي دائم ( وطبعا انت مش ممكن هتتمكن من صد 40 صاروخ مثلا بنجاح)

لكن انت لو معاك حاملة طائرات شايلة رافال .. بعد الرصد المبكر من السمارت تطلع طياراتك تواجه الطائرات المهاجمة مبكرا

لكن بما ان ده مش موجود يبقى السمارت مش هيكون حيوي اوي .. ده اصلا اذا كنت هتاخده وده مش هيحصل
لا يمكن استخدامه في الاستهداف لكن ضد الاهداف الباليستية فقط على تغطية 90 درجة من 1000 كلم متوسط
كذلك يمكنه كشف الاهداف الشبحية الطائرة مثلا من 480 كلم و مساعدة المفرا على استهدافها بالربط
يمكنه العمل كا ewc elr مع ال aaw في وقت واحد
و مسالة الانذار المبكر مهمة انا لو لقط اهداف خفيفة المقطع الرداري حطلب اسكرامبل للرافال البحري من القواعد الارضي لو احتجت اكيد حيبقى في تاخر عن انطلاقها من وسط التشكيل لكن مش كلنا حنقدر نجيب حاملات طائرات و حتوصل للموقع في دقائق و دا الزمن المطلوب من القطع التدرب على التعامل فيه باستقلالية لان ظروفنا حتكون كده لكن اني اكون عارف بشكل مبكر شئ مهم
و على مسالة الاغراق الصاروخي الهركليز على الفريم و المفرا مع السمارت + باقي منظومات التحذير و electro ir optics مع منظومات التشويش ال ecm معا في الربط حتقدر تواجها للاعتراض حتى ال ciws حيلعب هنا ، كم في المية بقى حقيقي مش عارف يمكن دا سبب طلب الاقمار الصناعية تيرا صار ايضا للانذار المبكر كذلك لاننا عارفين ان طلب الدعم من القواعد الارضية هي نقطة سالب فكل ما اكبر نسبة زمن الانذار كل ما يبقى احسن

و على فكرة اغلب انظمة الردار البحرية تعاني في موجات الهجوم المشبعة لكن الامبار عموما هو الردار الرئيسي الاوروبي لحين ظهور السي فاير و الكشف اللحظي 360 درجة عوضا عن الميكانيكي ايسا
استخدام الامبار كان لخفض التكلفة حتى المفرا وجه واحد للكشف و الهركليز اعتقد نفس الامر ، السامبسون منتشر عن الامبار لكن لا اعلم طريقة كشفه و مدى اعتماديتها
لذا بكل الاحوال حتلاقي ان السمارت ال ضرورة ان كنت مش حعرف اتعامل من قريب طيب اكشف من بعيد و ابتكر تكتيك يحل معضلة حاملة الطائرات و الاستدعاء من البر

مش معقول كل ده و مفكرناش فى سكوربين او اوشن ؟
طب حتى هات الروسى المتطور زى lada 1650 aip واهى تبقى وسيلة ضرب صواريخ كروز محترمة فى اى هجوم تعمله على اى بلد

اما الهوريزون فاراها ذات تكلفة تشغيلية عالية جدا لكن ضرورة وجودها اكبر من تكلفتها وعلى الرغم من المدى القليل نسبيا لصواريخ استر الا انها ستكون افضل من ان تنتظر الامريكان يعطوك الستاندر و ميرضوش فى الاخر
اما الروسى فبرضه مش هيدى نفس المدى المطلوب مع تصميمات اقل شبحية .. لذلك الاخت هوريزون هى افضل الحلول لتوفير غطاء جوى لمجموعة المعركة حتى الفريم بعد تعديلها بالرادار الجديد لن تفى بنفس الكفاءة
لكن المشكلة ان هيتم ازالة بعض المكونات قبل التسليم زى نظام الاقمار الصناعية :( او يمكن بعد ما نشترى منهم الاقمار الجديدة يبقى له لازمة :p

الرادار , الازاحة , السرعة , المدى :)
الرادار امبار/ سامبسون
الازاحه 8000/7000
السرعه 30/29 عقده
المدي واحد 7000 ميل بحري
مستوي التسليح واحد تقريبا
ملاحظه مع الاسمارت ال و الامبار مفرا
ستتفوق علي السامبسون و اس 1850

التعديل الأخير:
الرادار امبار/ سامبسون
الازاحه 8000/7000
السرعه 30/29 عقده
المدي واحد 7000 ميل بحري
مستوي التسليح واحد تقريبا
ملاحظه مع الاسمارت ال و الامبار افرا
ستتفوق علي السامبسون و اس 1850

على وجه الدقة التيب 45 تمتلك مدى أكبر بأكثر من 200 كيلو وفارق بسيط جدا في السرعة يبلغ 3 كيلو متر في الساعه لكن التفوق الواضح يكمن في الرادار السامبسون و الاس 1850 , ايضا الازاحة هناك فارق 1000 طن تقريبا !

عودة
أعلى