منظومة SOSNA للدفاع الجوي

jack.beton.agent

خبير الدفاع الجوى
التفاعل
22,995 2 0
بـــــــــسم الله الــــرحمن الـــرحيم

منظومة (
SOSNA) الذى أبدت مصر والجزائر الإهتمام به (( للتصحيح)) .. تلك المنظمة هى منظومة أرضية على مجنزرة وليست المنظومة الموجودة على سفن وهى كالتالى ..

نظام SOSNA.jpg

منظومة (SOSNA) هي منظومة دفاع جوي قصير المدى مركبة على المدرعة (MT-LB) المتعددة الإستخدامات ..

ويحتوي برج المنظومة على (
12) صاروخ (SOSNA-R) الموجه ليزريا ومجموعة من المعدات الكهروبصرية (E-O) لتوجيه الصواريخ ولتتبع الأهداف آليا ..

تعمل هذه المنظومة للدفاع ضد كافة التهديدات الجوية من طائرات مقاتلة وطائرات بدوت طيار وهيلكوبتر والصواريخ عالية الدقة مثل صواريخ كروز
(
CRUSIE MISSILES) والصواريخ الموجهة (GUIDED MISSILS) في مدى (10) كلم وإرتفاع (5) كلم ..
:) مــــكونات المـــــنظومة :

1- أجهزة للبحث وتتبع الأهداف (AIR SEARCH AND TARGET TRACKING) ..

2- وحدة للتحكم في الصواريخ مربوطة بمنظومة قتالية متكاملة ..

3- عدد (
12) صاروخ (SOSNA-R) ..

:)
خصائص ومميزات المنظومة :

1 - مواجهة الأهداف المعادية على مستويات منخفضة جداََ ..

2 - القدرة على الرمي اثناء الحركة ..

3 - القدرة على أتمتة أو (
تحويلها إلى النظام الأتوماتيكي ) العمليات القتالية ..

4 - العمل في الليل والنهار وفي جميع الظروف الجوية ..

5 - المنظومة محمية من الرادارات و (
OPTICAL COUNTERMEASURE) ..

6 - إمكانية إعادة تحميلها في (
10) دقائق ..

7 - رد فعل النظام تكون فى زمن من (
5) إلى (8) ثواني ..

;)
الصاروخ (SOSNA-R) :

1 - هو صاروخ فوق صوتي (
HYPERSONIC) ثنائي المراحل (TWO-STATGE) وزنه عند الإطلاق (30) كلم وفي العربة (42) كلم وسرعته تصل إلى (900) متر/ الثانية ..

2 - وهو مصمم لإعتراض الطائرات المقاتلة والدرون والهيلكوبترات وصواريخ كروز والصواريخ الموجهة ..

3 - يستخدم هذا الصاروخ التوجيه الراداري في المرحلة الدافعة الأولى ثم التوجيه ليزريا في المرحلة المتوسطة والنهائية ويحتوي على شحنة تقاربية تتفجر بإقترابها من الهدف ... كما يمكن تجهيز الصاروخ بعمود ثاقب في حال إمكانية تحقيق إصابة مباشرة للهدف ..

بـــــــــسم الله الــــرحمن الـــرحيم

منظومة (
SOSNA) الذى أبدت مصر والجزائر الإهتمام به (( للتصحيح)) .. تلك المنظمة هى منظومة أرضية على مجنزرة وليست المنظومة الموجودة على سفن وهى كالتالى ..

مشاهدة المرفق 47067

منظومة (SOSNA) هي منظومة دفاع جوي قصير المدى مركبة على المدرعة (MT-LB) المتعددة الإستخدامات ..

ويحتوي برج المنظومة على (
12) صاروخ (SOSNA-R) الموجه ليزريا ومجموعة من المعدات الكهروبصرية (E-O) لتوجيه الصواريخ ولتتبع الأهداف آليا ..

تعمل هذه المنظومة للدفاع ضد كافة التهديدات الجوية من طائرات مقاتلة وطائرات بدوت طيار وهيلكوبتر والصواريخ عالية الدقة مثل صواريخ كروز
(
CRUSIE MISSILES) والصواريخ الموجهة (GUIDED MISSILS) في مدى (10) كلم وإرتفاع (5) كلم ..
:) مــــكونات المـــــنظومة :

1- أجهزة للبحث وتتبع الأهداف (AIR SEARCH AND TARGET TRACKING) ..

2- وحدة للتحكم في الصواريخ مربوطة بمنظومة قتالية متكاملة ..

3- عدد (
12) صاروخ (SOSNA-R) ..

:)
خصائص ومميزات المنظومة :

1 - مواجهة الأهداف المعادية على مستويات منخفضة جداََ ..

2 - القدرة على الرمي اثناء الحركة ..

3 - القدرة على أتمتة أو (
تحويلها إلى النظام الأتوماتيكي ) العمليات القتالية ..

4 - العمل في الليل والنهار وفي جميع الظروف الجوية ..

5 - المنظومة محمية من الرادارات و (
OPTICAL COUNTERMEASURE) ..

6 - إمكانية إعادة تحميلها في (
10) دقائق ..

7 - رد فعل النظام تكون فى زمن من (
5) إلى (8) ثواني ..

;)
الصاروخ (SOSNA-R) :

1 - هو صاروخ فوق صوتي (
HYPERSONIC) ثنائي المراحل (TWO-STATGE) وزنه عند الإطلاق (30) كلم وفي العربة (42) كلم وسرعته تصل إلى (900) متر/ الثانية ..

2 - وهو مصمم لإعتراض الطائرات المقاتلة والدرون والهيلكوبترات وصواريخ كروز والصواريخ الموجهة ..

3 - يستخدم هذا الصاروخ التوجيه الراداري في المرحلة الدافعة الأولى ثم التوجيه ليزريا في المرحلة المتوسطة والنهائية ويحتوي على شحنة تقاربية تتفجر بإقترابها من الهدف ... كما يمكن تجهيز الصاروخ بعمود ثاقب في حال إمكانية تحقيق إصابة مباشرة للهدف ..
تخيل اول مره اسمع عن المنظومة هذة ؟
ما هو تاريخ خروجها للخدمة ؟
اعتقد اننا كنا نبحث النسخة القادمة من البانتسيير مع الروس وكان الامر تطور جدا
فهم كانوا عرضوا بنتسيير اس 1 لكن رفضناه وابلغناهم الاطلاع على النسخة s 2 وجرت مفاوضات عليها

تخيل اول مره اسمع عن المنظومة هذة ؟
ما هو تاريخ خروجها للخدمة ؟
اعتقد اننا كنا نبحث النسخة القادمة من البانتسيير مع الروس وكان الامر تطور جدا
فهم كانوا عرضوا بنتسيير اس 1 لكن رفضناه وابلغناهم الاطلاع على النسخة s 2 وجرت مفاوضات عليها

لا موجودة من فترة تقريباََ 2009 أو 2010 وغالباََ بديل للشابرال

لا موجودة من فترة تقريباََ 2009 أو 2010 وغالباََ بديل للشابرال
الواحد مهما كان عنده معلومات بيفضل طول عمره بيتعلم عشان كده داينا بعتبر نفسي صغير وسطكم
ازاى بديل للشابرال وهى روسية ؟
قصدك ان الجيوش بيستخدموها بدلا من الشابرال ؟

وبعدين دى حاجة وال PANTSIR حاجة دى صواريخ فقط ما فيهاش مدفعية ..
عارف انها بدون مدفعية
لكن انا تكلمت على البانتسيير لانها اشمل بحيث انها تحتوى على م/ط و6 صواريخ
فمعظم الاتجاهات الحالية هو دمج المدافع م/ط مع الصواريخ لتقليل عدد المركبات المستخدمة فبدلا من ان تكون هناك مركبة ب مدفع فقط ومركبة بصواريخ فقط
فيتم دمجهم للعمل معا
فالابنتسيير ممكن يغنى عنها

الواحد مهما كان عنده معلومات بيفضل طول عمره بيتعلم عشان كده داينا بعتبر نفسي صغير وسطكم
ازاى بديل للشابرال وهى روسية ؟
قصدك ان الجيوش بيستخدموها بدلا من الشابرال ؟

يا دكتور إحنا إلى تلاميذك ..

أنا أقصد إنها حتكون بديل للشابرال مش شرط تكون البديل أمريكى أمريكا ما عندهاش البديل والبعد عنهم فى المجال ده أحسن وأسلم ..

أنا بصراحة عايز البانتيسر بس على مجنزرة مش عجل أفضل ..

أنا أقصد إنها حتكون بديل للشابرال مش شرط تكون البديل أمريكى أمريكا ما عندهاش البديل والبعد عنهم فى المجال ده أحسن وأسلم ..

العفو يا باشا
لو هانجيب البانتسيير باذن الله وهايجي هايكون مجنزر بشكل اكيد باذن الله ومن الممكن ان يكون هناك اللعض منه مدولب للحماية فى المناطق السكنية
والله اعلم

فعلا انتشرت اخبار الاهتمام بهذه المنظومه مع البالما البحريه تقريبا في ماكس 2014 حينما تم عرضهم لاول مره وقتها

الله يسلمك يا محمد باشا
سؤال بقي مصر عايزه ايه في الدفاع الجوي القصير خصوصا ضد الكروز و الذخائر الموجهة و الطائرات بدون طيار و المروحيات

بص التوجه العام دلوقتى للأنظمة الروسية فى المجال ده أنا عن نفسى أتمنى الـ PANTSIR-S2 - TANGOSKA - SOSNA-R و TOR M2 و BUK 2M2 و AVENGER - الـ MICA VERTICAL LAUNCH ممتاز جداََ وبأعداد كبيرة جداََ و الـ HQ-16 LY-80E و الـ SAMP-T و الـ HQ-9 و باقى الأنظمة الأخرى متوسطة إلى بعيدة المدى .. ده إلى أتمنى إنه يكون شكل الدفاع الجوى المصرى قريب لأن الأمريكان مش عارف مش واثق فيهم لا فى الـ SL-AMRAM و الـ NASAMS .. و أتمنى الـ KM-SAM التايوانية أو الـ VITAZ مستقبلاََ مع الـ BUK M3 .. مع إخراج ال HAWK-PHASE-3 و الـ CROTAL-NG مستقبلاَ و الإبقاء على PECHORA-2M ..

التعديل الأخير:
معلش مش فاهم قصدك يا أستاذ راجح !!
خبر مصر مهتمه بالسوسنا
خبر مصر طورت الشيلكا للمعيار ام4
خبر مصر تشغل التنجوسكا
خبر مصر ستطلب بانتستير اس2
خبر عن منظومه مصريه
كل هذا يدور في فلك مهام واحده و لا نعرف التوجه الفعلي ايه لهذا اطلب رايك

خبر مصر مهتمه بالسوسنا
خبر مصر طورت الشيلكا للمعيار ام4
خبر مصر تشغل التنجوسكا
خبر مصر ستطلب بانتستير اس2
خبر عن منظومه مصريه
كل هذا يدور في فلك مهام واحده و لا نعرف التوجه الفعلي ايه لهذا اطلب رايك

التوجة للريادة إن شاء الله وعمل شبكة لا مثيل لها فى العالم بالفعل منظومة متكاملة على أعلى درجة من التحصين ضد أعمال الإعاقة والشوشرة .. شبكة إنذار مبكر متعدد الطبقات بقاع حقل رادارى يصل إلى 30 إلى 50 متر وإرتفاع إلى 40 إلى 50 كلم .. تغطى كاملة الإرتفاعات العالية والمتوسطة والمنخفضة والمنخفضة جداََ .. منظومات صاروخية ضد كافة التهديدات الجوية مقاتلات درونات هيل ذخائر الإستاند أوف بكافة أنواعها الأواكس التانكر الإنزال الجوى صواريخ باليستية كروز ... منظومة قيادة وسيطرة فريدة من نوعها خاصة بمصر فقط لا مثيل لها عالمياََ .. مزج ما بين العقيدة الشرقية والعقيدة الغربية فى مجال الدفاع الجوى .. تصنيع منظومات قصيرة ومتزسطة المدى إلى بعيدة المدى .. تصنيع رادارت إيجابية وسلبية .. قل كيفما شئت ..

أعتقد يعيبه سرعنه المتدنية بالنسبة للأهداف المراد أصابتها 900 م/ث مقاربة لسرعة صواريخ الكروز و المروحيات و طائرات بدون طيار , لازم يكون الصاروخ اسرع مرة و نص اقل حاجة عن الهدف , أما المقاتلات فأعتقد خارج حسابات منظومة زى دى ده حتى طائرات التدريب ممكن تتخطى السرعة دى

فيه نسخ مجنزرة بس سعرها مبالغ فيه شوية بالنسبة لقدراتها

فيه نسخ مجنزرة بس سعرها مبالغ فيه شوية بالنسبة لقدراتها

يعنى إحنا ممكن نشترى النسختين دى ودى عشان مرافقة الأرتال المدرعة فى سيناء والمنطق الرملية والجبلية ولنسخة إلى على عجل تفضل لحماية المناطق الإستراتيجية والحساسة داخل الولة .

يعنى إحنا ممكن نشترى النسختين دى ودى عشان مرافقة الأرتال المدرعة فى سيناء والمنطق الرملية والجبلية ولنسخة إلى على عجل تفضل لحماية المناطق الإستراتيجية والحساسة داخل الولة .

بديل جيد للشابرال/كروتال

الارتال المدرعة معاها بوك/تور ... مفيش احسن من كدة

بس غير مغري تماماً ليكون بديل البيتشورا على المدى البعيد لمرافقة محطات الرادار

بص التوجه العام دلوقتى للأنظمة الروسية فى المجال ده أنا عن نفسى أتمنى الـ PANTSIR-S2 - TANGOSKA - SOSNA-R و TOR M2 و BUK 2M2 و AVENGER - الـ MICA VERTICAL LAUNCH ممتاز جداََ وبأعداد كبيرة جداََ و الـ HQ-16 LY-80E و الـ SAMP-T و الـ HQ-9 و باقى الأنظمة الأخرى متوسطة إلى بعيدة المدى .. ده إلى أتمنى إنه يكون شكل الدفاع الجوى المصرى قريب لأن الأمريكان مش عارف مش واثق فيهم لا فى الـ SL-AMRAM و الـ NASAMS .. و أتمنى الـ KM-SAM التايوانية أو الـ VITAZ مستقبلاََ مع الـ BUK M3 .. مع إخراج ال HAWK-PHASE-3 و الـ CROTAL-NG مستقبلاَ و الإبقاء على PECHORA-2M ..

البوك-3 لن يصلح للاسف بديل للهوك-3 لطبيعة الاستخدام المختلفة

الهوك بامانة بديله اما الفتياز أو خليط بين الباتريوت و الاستر و الاصلح اختيار غربي لانه الكومبينيشن ده بيعتمد على شبكة الـTPS-59V3 الـABM
و الافضل للامانة البتريوت و الاستر
طبعاً دي مجرد وجهة نظر

البوك-3 لن يصلح للاسف بديل للهوك-3 لطبيعة الاستخدام المختلفة

الهوك بامانة بديله اما الفتياز أو خليط بين الباتريوت و الاستر و الاصلح اختيار غربي لانه الكومبينيشن ده بيعتمد على شبكة الـTPS-59V3 الـABM
و الافضل للامانة البتريوت و الاستر
طبعاً دي مجرد وجهة نظر

بديل ال HAWK إن شاء الله هو SAMP-T معلومة مؤكده .

عودة
أعلى