مفاوضات بين دوله شرق اوسطيه و روسيا لاقتناء منطاد استطلاع جوي ؟

ده إحنا أيام مبارك كنا مدفونين بالحيا .. لك أن تتخيل كمية الضباط الذين سافروا وحصلوا على أعلى الدرجات العلمية من الخارج وإلى كانوا بيحضروا المعارض العسكرية كان عندهم كم من الإحباط .. كان ممكن لا قدر الله يأأثر على الجيش بشكل سلبى فى المستقبل لكن الحمد لله ربنا ستر والمدرسة السوفيتية ذهبت .

الله اعلم لكن موضوع الاستبدال الكامل بمنظومات احدث غالبا ستكون بين البوك3 و الفيتاز حسب المتطلبات العمليه
المنظومات السوفيتية كتير يا راجح وكلها هتخرج الخدمة قبل ٢٠٢٠ اللي بيحصل مش تطوير اللي بيحصل تحديث لمنظومة الردارات
والقواذف والصواريخ مرحلة تانية انتاج مشترك

اللي فهمتة انها خطة خمسية الدخول مع الصين لانتاج منظومات علي غرار امون لي استبدال السام ٢ والمنظومات السوفيتية القديمة الموضوع دة مش مع الصين بس لا مع دول اوروبية بس الفولجا بديلها صيني والله اعلم

الأمون على فكرة بوضعه الحالى ممتاز جداََ خصوصاََ فى الدفاع عن المناطق الحساسة وفى عمل الكمائن .. أتوقع إنه لازم الصواريخ حتتغير لا محالة ومصر لسه مطوله معاه خصوصاََ بعد إضافة منظومة الكاميرات المتعددة المهام ومحطة أرصاد جوية .

الأمون على فكرة بوضعه الحالى ممتاز جداََ خصوصاََ فى الدفاع عن المناطق الحساسة وفى عمل الكمائن .. أتوقع إنه لازم الصواريخ حتتغير لا محالة ومصر لسه مطوله معاه خصوصاََ بعد إضافة منظومة الكاميرات المتعددة المهام ومحطة أرصاد جوية .
لا الامون لسة بدري
انا خدته مثل بس كتصنيع مشترك
الكلام علي الفولجا حاليا
وانظمة سوفيتية القديمة

اللي فهمتة انها خطة خمسية الدخول مع الصين لانتاج منظومات علي غرار امون لي استبدال السام ٢ والمنظومات السوفيتية القديمة الموضوع دة مش مع الصين بس لا مع دول اوروبية بس الفولجا بديلها صيني والله اعلم

أصل الأمون والفولجا إنته حافظهم صم وعملت عليهم تعديلات محلية كتيرة .. وبعدين إحنا طلبا وأخدنا كل تصميمات ال PECHORA-2M بالكامل بما فيه نظام الحرب الإلكترونية الفريد من نوعه .. ممكن صاروخ الأمون يكون أوروبى .. وبعدين لما تربط صفقات مصر التقنية زى أنظمة التصوير الحديثة والمستشعرات المختلفة والرادارت وغيره تقدر بسهولة تتوقع إنه فى نظام أو أنظمة هجينة فى السكة ود أفضل عندى من إنى أبدء من جديد فى تصميم وتصنيع منظومة جديدة خصوصاَ إن المجال بيقفز قفزات ضوئية كل سنة .

أصل الأمون والفولجا إنته حافظهم صم وعملت عليهم تعديلات محلية كتيرة .. وبعدين إحنا طلبا وأخدنا كل تصميمات ال PECHORA-2M بالكامل بما فيه نظام الحرب الإلكترونية الفريد من نوعه .. ممكن صاروخ الأمون يكون أوروبى .. وبعدين لما تربط صفقات مصر التقنية زى أنظمة التصوير الحديثة والمستشعرات المختلفة والرادارت وغيره تقدر بسهولة تتوقع إنه فى نظام أو أنظمة هجينة فى السكة ود أفضل عندى من إنى أبدء من جديد فى تصميم وتصنيع منظومة جديدة خصوصاَ إن المجال بيقفز قفزات ضوئية كل سنة .
ياباشا صاروخ الفولجا انتهي فنيا بمعني الكلمة تحتاج لمنظومة احدث كل الكلام علي صواريخ بالاساس لان مهما ضيفت ردارات وحدثت الصواريخ هتوصل لمرحلة وخلاص مش هتقدر تطور فية لذلك الكلام علي قواذف وصواريخ جديدة

لا الامون لسة بدري
انا خدته مثل بس كتصنيع مشترك
الكلام علي الفولجا حاليا
وانظمة سوفيتية القديمة
القديم السوفيتى خلاص لم يعد سوفيتى ال KAVADRA T SAM-6 أصبح بمستوى ال BUK M1 .. والـ VOLGA-2 أصبح VOLGA-3 أو منظومة جديدة بالكامل .. ال PECHORA-2M أظن حدث ولا حرج ده يعتبر حق حصرى لمصرى ومنظومة جبارة بمعنى الكلمة .. ال SHELKA-23MM أصبحت النسخة الأحدث ZEUS والنسخة إلى جبتها حديثة مستواها إلى حد ما مقارب لل TANGOSKA مع الفرق طبعاََ ..

عندك خطط مستقبلية لل PANTSIR-S2 وال BUK M3 و ال VITAZ S-350 غير الأنظمة الصينى تصنيع وتطوير مشترك .. إيه بقه إلى عندك قديم .

القديم السوفيتى خلاص لم يعد سوفيتى ال KAVADRA T SAM-6 أصبح بمستوى ال BUK M1 .. والـ VOLGA-2 أصبح VOLGA-3 أو منظومة جديدة بالكامل .. ال PECHORA-2M أظن حدث ولا حرج ده يعتبر حق حصرى لمصرى ومنظومة جبارة بمعنى الكلمة .. ال SHELKA-23MM أصبحت النسخة الأحدث ZEUS والنسخة إلى جبتها حديثة مستواها إلى حد ما مقارب لل TANGOSKA مع الفرق طبعاََ ..

عندك خطط مستقبلية لل PANTSIR-S2 وال BUK M3 و ال VITAZ S-350 غير الأنظمة الصينى تصنيع وتطوير مشترك .. إيه بقه إلى عندك قديم .
الكلام كان علي الفولجا بشكل اساسي
لن يكون له وجود خلال خمس سنوات
والسام ٦ ايضا سيتم استبدالة تدريجيا

ياباشا صاروخ الفولجا انتهي فنيا بمعني الكلمة تحتاج لمنظومة احدث كل الكلام علي صواريخ بالاساس لان مهما ضيفت ردارات وحدثت الصواريخ هتوصل لمرحلة وخلاص مش هتقدر تطور فية لذلك الكلام علي قواذف وصواريخ جديدة

ياعم الصاروخ إتغير بصاروخ أخر فى التطوير الأخير إنته بتتكلم فى إيه .. بص .

ياعم الصاروخ إتغير بصاروخ أخر فى التطوير الأخير إنته بتتكلم فى إيه .. بص .

مشاهدة المرفق 46122

يا حج محمد الواصفات الفنية اتغيرت ولا لا
ودة تم مع الصين ولا روسيا لانة لو مع الصين يبقي هو دة اللي يتكلم علية

يا حج محمد الواصفات الفنية اتغيرت ولا لا
ودة تم مع الصين ولا روسيا لانة لو مع الصين يبقي هو دة اللي يتكلم علية
مع الصين ولم يكن على قدر المستوى المطلوب ثم الصاروخ مع روسيا وشركة أوروبية تمام .

يا ريس واحد وبعدين هو مش أول مره يدخل عندنا مناطيد يعنى .. زيادة الخير خيرين ..

انا فاكر انك قلتلي ان فيه نية لشراء واحد امريكاني.. لكن الروسي ده جيه فجاة

متاكد من موضوع عندنا ده.. ايه ظروفه وشايل ايه

بلا اي قيمة
والله يا حج ديفو محمد لخبطني
اللي انا فهمتة ان القاذف والصاروخ هيتغير تماما معرفش اللي بيتكلم علية دة تحديث ولا حاجة جديدة ولا اية
عموما في شغل دفاع جوي انتاج مشترك في الخطة

انا فاكر انك قلتلي ان فيه نية لشراء واحد امريكاني.. لكن الروسي ده جيه فجاة

متاكد من موضوع عندنا ده.. ايه ظروفه وشايل ايه

مستشعرات حرارية ورادارية أرضية وخطة لدمج رادار إنذار مبكر عليه بمدى من 400 إلى 600 كم .

وبعدين الروسى ده أول واحد إتكلم عنه أنا .. وإن شاء الله فى إحتمال كبير إماراتى ..

عودة
أعلى