في عقر دار الاف22 .. الرافال تذهل الامريكيين بأدائها :)

ماهى قدامك فى الصورة بتضرب شقلباظ و محملة كويس :جدا:
والطائرات ثنائية المحرك بيكون ليها اداء اعلى من الاحادية فى حالة الحمولة

انت عارف اول حاجة الطائرات بتعملها ايه في قتال الجو جو بمجرد وجود تهديد .. التخلص من الحمولة الزائدة زي خزانات الوقود عشان زيادة قدرات المناورة وتقليل المقطع الراداري .. انت مش هتشيل سكالب وانت في نيتك قتال جو جو ابدا .. لكن ممكن هامر عشان فرق الوزن الكبير طبعا

لا طبعا مينفعش .. لانك لو هتقاتل جو جو كلهم مش هيعرفوا يناوروا وهيكونوا منورين على رادارات الخصم .. انت تطلع بطيارات شايلة سكالب على عين ابوها في حماية طيارات اخرى بتسليح جو جو .. هي ممكن تشيل صاروخين ميكا فقط على الاطراف كمنظومات رصد وكاحتياط ضد التهديدات

على فكرة انا نشرت فيديو هنا قبل كده عن ضرب رافال سكالب قريب في العراق .. لكن طبعا مفيش خزانات وقود كتفية

حمولة زيادة = زيادة الدفع = استهلاك اعلى للوقود
وفى حالة اعتمادك على الوقود الداخلى فقط مش هيكفى رايح جاى

انت عارف اول حاجة الطائرات بتعملها ايه في قتال الجو جو بمجرد وجود تهديد .. التخلص من الحمولة الزائدة زي خزانات الوقود عشان زيادة قدرات المناورة وتقليل المقطع الراداري .. انت مش هتشيل سكالب وانت في نيتك قتال جو جو ابدا .. لكن ممكن هامر عشان فرق الوزن الكبير طبعا
لو اطلق عليك صاروخ سواء من الارض او من الجو هترمى حمولتك الخارجة و تفتح الحارق و تقلب قرد طب تخيل كدة لو كنت معتمد على وقود خارجى اضافى هيبقى معاك الداخلى كله لما ترمى الخارجى انما لو كنت معتمد على الداخلى فقط هيكون خلص نصه فى السكة جاى و شوف هتروح ازاى :eek:

قصدك ايه مش فاهم :)
بص يا استاذ House @House
انا هشبه الموضوع ده لو انت سايق عربية و فاضى هتبقى خفيف عالماتور انما لو مركب معاك 4 بغال غير شنط كمان العربية هتحرق بنزين اكتر عشان الماتور بيعافر فى الارض عشان يحركها
نفس الموضوع فى الطيارة لما تزود الحموله هتعوز تزود الدفع شوية يعنى هتمشى باقصى سرعة كروز بدون حارق عشان تعرف تتحرك بيها

بص يا استاذ House @House
انا هشبه الموضوع ده لو انت سايق عربية و فاضى هتبقى خفيف عالماتور انما لو مركب معاك 4 بغال غير شنط كمان العربية هتحرق بنزين اكتر عشان الماتور بيعافر فى الارض عشان يحركها
نفس الموضوع فى الطيارة لما تزود الحموله هتعوز تزود الدفع شوية يعنى هتمشى باقصى سرعة كروز بدون حارق عشان تعرف تتحرك بيها

يا صديقي انا فاهم قصدك ده لكن انا فين قلت ان الطيارة هتكون بدون حمولة وقود

يا صديقي انا فاهم قصدك ده لكن انا فين قلت ان الطيارة هتكون بدون حمولة وقود
هتحط 4 سكالب هيتبقى نقطة واحدة ثقيلة تحت البدن هتشيل بالكتير 3000 لتر وقود
لو حسبت الطيارة بتطلع ب 2 خزان 2000 + خزان 3000 + الداخلى بتدى مدى عملياتى 1500 كيلو جرب احذف منهم ال 4000 لتر بتوع الخزانين الخارجيين و زود الحمولة بصاروخين اضافيين سكالب عن الحمولة التقليدية مش هتديك حتى 500 كيلو مدى قتالى فهمت انا قصدى على ايه
يعنى هتبقى بالكتير تطلع من مطارات القناة لضرب اسرائيل لكن مستحيل تستخدمها ضد اثيوبيا مثلا

عندك التورنادو استخدمت الحمولة الثقيلة 4 سكالب لضرب اهداف فى ليبيا مثلا لكن كان طالعة منين و اتزودت كام مرة بالوقود ده غير ان مكانش فى ناموسة تهددها

هتحط 4 سكالب هيتبقى نقطة واحدة ثقيلة تحت البدن هتشيل بالكتير 3000 لتر وقود
لو حسبت الطيارة بتطلع ب 2 خزان 2000 + خزان 3000 + الداخلى بتدى مدى عملياتى 1500 كيلو جرب احذف منهم ال 4000 لتر بتوع الخزانين الخارجيين و زود الحمولة بصاروخين اضافيين سكالب عن الحمولة التقليدية مش هتديك حتى 500 كيلو مدى قتالى فهمت انا قصدى على ايه
يعنى هتبقى بالكتير تطلع من مطارات القناة لضرب اسرائيل لكن مستحيل تستخدمها ضد اثيوبيا مثلا

عندك التورنادو استخدمت الحمولة الثقيلة 4 سكالب لضرب اهداف فى ليبيا مثلا لكن كان طالعة منين و اتزودت كام مرة بالوقود ده غير ان مكانش فى ناموسة تهددها

لا يا صديقي .. تانكات الرافال حمولتها 1250 لتر او 2000 لتر .. الخزانات الكتفية الجهازة بالفعل حمولتها 1150 لتر
انا لما بقترح انك تشيل 4 سكالب ده يكون بشرط وجود خزانات كتفية + تانك 2000 لتر يعني 4300 لتر خارجي غير الداخلي

الرافال في وجود خزانات الوقود الكتفية تقدر تشيل 10800 لتر وقود خارجي (او وزن مكافئ يعني) حسب كلام داسو نفسها

For air forces in need of an
even larger capacity, Dassault
Aviation has designed two
1,150 litre (303 US gallon)
detachable Conformal Fuel
Tanks (CFTs) which can be
mounted on the upper surface
of wing/fuselage blend, causing
less drag than traditional tanks,
and freeing underwing
stations for armament. CFTs
bring the Rafale’s maximal
external fuel load to an
astonishing 10,800 litres
(2,853 US gallons), and they
can be mounted or removed in
less than two hours. All Rafales
have a built-in CFT capability:
CFTs can be adapted to any
variant of the fighter ,
including naval and two-seat
versions.

لا يا صديقي .. تانكات الرافال حمولتها 1250 لتر او 2000 لتر .. الخزانات الكتفية الجهازة بالفعل حمولتها 1150 لتر
انا لما بقترح انك تشيل 4 سكالب ده يكون بشرط وجود خزانات كتفية + تانك 2000 لتر يعني 4300 لتر خارجي غير الداخلي

الرافال في وجود خزانات الوقود الكتفية تقدر تشيل 10800 لتر وقود (او وزن مكافئ يعني) حسب كلام داسو نفسها

For air forces in need of an
even larger capacity, Dassault
Aviation has designed two
1,150 litre (303 US gallon)
detachable Conformal Fuel
Tanks (CFTs) which can be
mounted on the upper surface
of wing/fuselage blend, causing
less drag than traditional tanks,
and freeing underwing
stations for armament. CFTs
bring the Rafale’s maximal
external fuel load to an
astonishing 10,800 litres
(2,853 US gallons), and they
can be mounted or removed in
less than two hours. All Rafales
have a built-in CFT capability:
CFTs can be adapted to any
variant of the fighter ,
including naval and two-seat
versions.
كدة فهمت قصدك بس الخزانات الكتفية دى وزن اضافى و عشان تمشيها كدة يبقى تخش على تطوير المحرك للمعيار ايكو

كدة فهمت قصدك بس الخزانات الكتفية دى وزن اضافى و عشان تمشيها كدة يبقى تخش على تطوير المحرك للمعيار ايكو

منا حسبتهالك فوق
2تانك كتفي + تانك 2000 لتر + 4 سكالب = 9.5 طن بالتمام والكمال
لكن الجزانات الكتفية هتقلل الدراج وهتزود الحمولة (داسو بتقول تشيل 10.8 طن)

لكن طبعا الطيارة هتكون طايرة بالزق .. ومعتقدش ان ممكن حد هينفذ حمولة بالشكل ده الا في الضرورة القصوى

عموما لو بصيت على الفيديو هتلاقي الرافال شايلة 3 خزانات 2000 لتر + 2 سكالب + 2 ميكا = حوالي 9 طن بشكل طبيعي جدا .. فمابالك بخزانات كتفية

منا حسبتهالك فوق
2تانك كتفي + تانك 2000 لتر + 4 سكالب = 9.5 طن بالتمام والكمال
لكن الجزانات الكتفية هتقلل الدراج وهتزود الحمولة (داسو بتقول تشيل 10.8 طن)

لكن طبعا الطيارة هتكون طايرة بالزق .. ومعتقدش ان ممكن حد هينفذ حمولة بالشكل ده الا في الضرورة القصوى

عموما لو بصيت على الفيديو هتلاقي الرافال شايلة 3 خزانات 2000 لتر + 2 سكالب + 2 ميكا = حوالي 9 طن بشكل طبيعي جدا .. فمابالك بخزانات كتفية

لكن لو زودت بقى المحرك لـ 9 طن .. يا سلااااام
هتشيل المنظر ده كل يوم ولا فيه اي مشكلة

لكن لو زودت بقى المحرك لـ 9 طن .. يا سلااااام
هتشيل المنظر ده كل يوم ولا فيه اي مشكلة
هتبقى وحش طاير و يا سلام لو نسخة تانية جو-جو بالخزانات الكتفية و حاويات صواريخ شبحية زى المخصصة للنسخة الشبحية من الرافال و تطفى الرادار و تطلع كأنك عفريت بيت الرعب تدى الاسرائيليين على قفاهم
بس ميدخلوش الاف-35 فى الموضوع عشان دى لوحدها حاجة تانية

6 قنابل 250 كيلوغرام في ذمتك هذا تسليح ثقيل ؟؟؟

التايفون شغاله في اليمن بالEGBU-16 بوزن 1000 باوند وبدون 3 خزانات بواقع قنبلتين
القنبله وزنها 340 كجم مش 250
و1000 باوند 450 كجم
خزان التايفون 1000 لتر
خزان الرفال 2000 لتر

ماشاء الله تبارك الله
غصب نجعل الاف 15 C الإعتراضية تحمل قنابل جو أرض
هههههههههههههههه

بعد محاولات الترقيع الفاشلة للرافال
بصراحة هي طائرة لها حد معين لن تتعداها من القدرات

وأشكر البرفيسور Eagle Killer SA @أبو جمان على عرضه الحقائق الغائبة

تبقى الرافال طائرة ليست على قدر التطلعات مع أن هناك إحتمال كبير أن تتعاقد المملكة عليها!

ومع ذلك ستبقى النظرة ثابتة للرافال عكس البعض

تبقى الرافال طائرة ليست على قدر التطلعات مع أن هناك إحتمال كبير أن تتعاقد المملكة عليها!

شوف استاذ مع كامل احترامي ل ابو جمان الى ان الرافال ممتازه جدا ووتفوق في امور والتايفون في امور اخرى ابو جمان استهان بالطائره

شوف استاذ مع كامل احترامي ل ابو جمان الى ان الرافال ممتازه جدا ووتفوق في امور والتايفون في امور اخرى ابو جمان استهان بالطائره
هههههههههههههههههههههه

أفضل من الشغل السابق في الترفيع غير العادل بالرافال!!

هههههههههههههههههههههه

أفضل من الشغل السابق في الترفيع غير العادل بالرافال!!

صحيح لاكن لااحب النقاشات البيزنطينيه بسبب كرهك للرافال لايعني تقليل من شانها تراهي قويه وشرحنا لماذا

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

عودة
أعلى