تأجيل صفقة التايفون الكويتية

نقاش يجيب الصداع

عندما تقول المصادر والمصادر و إلخ
صدقني كل ماتقوله الشركات يختلف كلامهم بنسبة كبيرة على الأرض إما سلبا أو إيجابا

عندما تعمل مع التايفون عن قرب وتعرف كل صغيرة وكبيرة عنها وقبلها جربت الرافال ولم تعجبك
فأعرف أن كلام البعض مجرد إن صح التعبير هراء مع إني لم أجد كلمة ألطف من هراء

صديقي .. حتى نحن جربنا الرافال والتايفون وعملنا لها مقارنات تفصيلية .. وبرغم ذلك لم نشتري ايا منها ..

الهند جربت التايفون والرافال والاف18 والاف16 والجريبن والميج35 وانتهى بها الامر لاختيار الرافال :)

هل سأقول لك رأيك هراء فالهند عاكست قصتك !!

بالطبع لا ..

الامور اوسع واشمل وبحاجة لتغليب العقول ( بمعنى ادق .. المصادر الرسمية ) لا العاطفة ..

تحياتي

ابوس ايديكم كفاية رافال و تايفون و مقارنتهم كفاية كفاية كفاية كفاية كفاية كفاية كفاية كفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااية
بقى عندي فوبيا من ال delta wing حرام عليكو :(:D
انا جايبلك اخبار ممكن تزعلك وتبسطك بنفس الوقت .. شيك على الخاص .. :D

نقاش يجيب الصداع

عندما تقول المصادر والمصادر و إلخ
صدقني كل ماتقوله الشركات يختلف كلامهم بنسبة كبيرة على الأرض إما سلبا أو إيجابا

عندما تعمل مع التايفون عن قرب وتعرف كل صغيرة وكبيرة عنها وقبلها جربت الرافال ولم تعجبك
فأعرف أن كلام البعض مجرد إن صح التعبير هراء مع إني لم أجد كلمة ألطف من هراء

لو فيها خير ما خلاها الطير

يعني الحين ثلاث صفحات على الفاضي ولم نعرف السبب الحقيقي لتاجيل الصفقه الي يبي يقارن يروح يقارن بموضوع جديد لا يقعد يحرف الموضوع!!!

الرافال جربناها ومانفعت معنا خلاص فكونا عاد

يعني الحين ثلاث صفحات على الفاضي ولم نعرف السبب الحقيقي لتاجيل الصفقه الي يبي يقارن يروح يقارن بموضوع جديد لا يقعد يحرف الموضوع!!!

الرافال جربناها ومانفعت معنا خلاص فكونا عاد
السبب مذكور .. مشاكل في التدريب ..
عموماً التايفون الكويتية ستكون مرعبة ترانش 3B وبستطاعتها حمل 6 صواريخ مضادة للسفن ( وجهة نظر شخصية : افضل حتى من النسخة السعودية .. اذا لم نشتري الترانش 3B )

احلى حاجة عاجباني في الموضوع ده اللي بيقولك انهم جربوا الرافال وفي الاخر اختاروا التايفون o_Oo_O
ناسيين (او بيتناسوا عشان الصدمة) المقارنات العلمية الدقيقة اللي تم عملها بواسطة اسلحة جو كبيرة في مناقصات حدثت بشكل عملي فازت فيهم الرافال جميعا في الجانب الفني (غير السياسي)
بينما بعض الطيارين طلعوا اتفسحوا شوية على بعض الطيارات ودون عمل مقارنة علمية ولا بطيخية .. وفي الاخر اختاروا على اسس سياسية ما كانوا سيختاروه من البداية .

ومع ذلك هيفضلوا دايما يقولولك اصلها منجحتش في الاختبارات معانا عشان كده طيارة فاشلة . ناس زي الفل والله :D

احلى حاجة عاجباني في الموضوع ده اللي بيقولك انهم جربوا الرافال وفي الاخر اختاروا التايفون o_Oo_O
ناسيين (او بيتناسوا عشان الصدمة) المقارنات العلمية الدقيقة اللي تم عملها بواسطة اسلحة جو كبيرة في مناقصات حدثت بشكل عملي فازت فيهم الرافال جميعا في الجانب الفني (غير السياسي)
بينما بعض الطيارين طلعوا اتفسحوا شوية على بعض الطيارات ودون عمل مقارنة علمية ولا بطيخية .. وفي الاخر اختاروا على اسس سياسية ما كانوا سيختاروه من البداية .

ومع ذلك هيفضلوا دايما يقولولك اصلها منجحتش في الاختبارات معانا عشان كده طيارة فاشلة . ناس زي الفل والله :D
البطيخية هو أن أنك أجبرت على شراء طائرة تعرف جيدا أنك اشتريتها لأن المورد الأول بينكم وبينه مشكلة
ولو لم تكن هناك مشكلة لرأينا ترفيعات بطيخية بمقاتلات مقصوصة أجنحة

خلونا نعدد بعض مميزات الرافال التي لا تملكها التايفون :

1- قدرات تحديد المدى بشكل سلبي بواسطة خاصية interferometry .. وبالتالي القدرة على استهداف هدف ما والاغلاق عليه بشكل سلبي .. (بالمناسبة التايفون يقال انها تمتلك قدرات محدودة بدائية في هذا الامر )
2- رادار ايسا وانظمة تشويش ايسا من ضمن منظومة سبيكترا .. وعندما سيتمكن المنافسين من ادخال رادار الايسا بقدرات كاملة بعد 2020 ستتمكن الرافال من دمج الموديولات الجاليوم نيتريد على البدن عام 2025 وتطبيق ما يسمى smart skin .. يعني دائما الرافال تقود السباق التقني في مواجهة باقي دول اوروبا مجتمعة .
3- امتلاك قدرات الرصد والتعقب البصري والحراري 360 درجة حول الطائرة .
4- امتلاك اقل بصمة رادارية وحرارية وبصرية في كل الجيل الرابع المعزز .
5- مدى وحمولة اكبر .
6- امتلاك قدرات صهر البيانات والـ situational awareness .
7- بدن سليم لا يعاني من عيوب تصنيعية تجعل عدد ساعات الطيران اقل من اقل طائرة تدريب ... بدن يستطيع ان يحمل مرة ونصف وزنة .
8- امتلاك صاروخ جو جو حراري يمكن من الاستهداف الكامل بشكل سلبي ودون تنبيه العدو .

والله كنت فاكر حاجات تانية كتير .. كفاية كده دلوقتي ولما افتكر حاجة هضيفها

التعديل الأخير:
البطيخية هو أن أنك أجبرت على شراء طائرة تعرف جيدا أنك اشتريتها لأن المورد الأول بينكم وبينه مشكلة
ولو لم تكن هناك مشكلة لرأينا ترفيعات بطيخية بمقاتلات مقصوصة أجنحة

برده انت تتجاهل المهم في مداخلتي وتمسك في اللي تعرف ترد عليه بس
بقولك اسلحة جو كبيرة اختبروا الطائرات بشكل علمي متكامل مش بس طلعوا اتفسحوا عليها كلهم اختاروا الرافال
ايه ردك على الكلام ده .. انا عارف طبعا ان قدرات طيارينكم اكبر من كل اسلحة الجو التي تم اختبار الطائرة فيهم ولذلك اكتفوا بالفسحة على الطائرات لتقييمها واعطاء راي علمي موثوق فيها يتبعه كل اسلحة الجو في العالم . (كماترى في كل المناقصات التي حدثت)

الحوار رائع جدا و خاصه مع الاخ كاميكازي و كاو كاو و الاستاذ تايفون

حتى ولو اعيد الحوار الف مرة

و الي مش عاجبنه الحوار او يتحسس فيه 1202656856 الف موضوع في المنتدى

و يوجد 60 عضو يوميا يسجلون في المنتدى لاكتساب هذة المعلومات و التي سوف تكون اول مرة يعرفونها

المنتدى ملك للجميع

خلونا نعدد بعض مميزات الرافال التي لا تملكها التايفون :

1- قدرات تحديد المدى بشكل سلبي بواسطة خاصية interferometry .. وبالتالي القدرة على استهداف هدف ما والاغلاق عليه بشكل سلبي .. (بالمناسبة التايفون يقال انها تمتلك قدرات محدودة بدائية في هذا الامر )
2- رادار ايسا وانظمة تشويش ايسا من ضمن منظومة سبيكترا .. وعندما سيتمكن المنافسين من ادخال رادار الايسا بقدرات كاملة بعد 2020 ستتمكن الرافال من دمج الموديولات الجاليوم نيتريد على البدن عام 2025 وتطبيق ما يسمى smart skin .. يعني دائما الرافال تقود السباق التقني في مواجهة باقي دول اوروبا مجتمعة .
3- امتلاك قدرات الرصد والتعقب البصري والحراري 360 درجة حول الطائرة .
4- امتلاك اقل بصمة رادارية وحرارية وبصرية في كل الجيل الرابع المعزز .
5- مدى وحمولة اكبر .
6- امتلاك قدرات صهر البيانات والـ situational awareness .
7- بدن سليم لا يعاني من عيوب تصنيعية تجعل عدد ساعات الطيران اقل من اقل طائرة تدريب .
8- امتلاك صاروخ جو جو حراري يمكن من الاستهداف الكامل بشكل سلبي ودون تنبيه العدو .

والله كنت فاكر حاجات تانية كتير .. كفاية كده دلوقتي ولما افتكر حاجة هضيفها
1- حتى اليوروفايتر ترانش 1 تمتلك هذه الميزة ..
2- رادار ايسا تقريباً جاهز لكن هناك طلبيات على الكابتور ام .. وسيبدأ انتاج الكابتور اي ( و3 نسخ منه ! ) انظمة تشويش هذي موجودة حتى على الكابتور ام و DASS الجاليوم نيتريد سيستخدم اصلاً على الكايتور اي اي ان ادخال الجاليوم نيتريد سيكون التأخر من الرافال
3- التعقب البصري والحراري تتفوقالرافال على الاقل في التطية لكن تتفوق التايفون في قدرات المعالجة القوية ( 200 هدف ! )
4- امتلاك اقل بصمة رادارية للجيل الرابع المعزز هذي لليورفايتر .. الرافال تعتمد على الاكتف كنسليشن والبصرية كيف عرفت انها الرافال لا اعلم حقيقة ! حرارياً لافرق كبير بينها وبين اليوروفايتر بتفوق بسيط للرافال ( يعوض قوة الرصد السلبي على اليوروفايتر )
5- مدى ( متساوي ) حمولة للرافال صحيح
6- قدرات صهر البيانات هذه لاتنفرد فيها الرافال ..
7- مشاكل البدن لم تظهر سوى لدى الالمان وفيي الترانش الاول
8- صاروخ سلبي مداه قصير .. بينما اليوروفايتر تستطيع استخدام الامرام ..

لعشاق الرافال .. خبر جديد قرأته اليوم ان الرافال البحرية تجرب الايسا بنجاح ..

سؤال :)

متى ستجرب التايفون البحرية الرافال !!

Hint : التايفون البحرية لازالت رسومات كومبيوتر
الرادار ايسا لازال دمية تعرض في المعارض

:)

☆☆☆☆☆☆☆

طبعا لايظن احدكم انني اهاجم او انتقص .. كلا .. فالمحترفون لايفعلون ذلك .. انا اداعبكم ليس الا :)

لدي مرسيدس فل اوبشن .. ولدي صاحبي مرسيدس ( سيرقيها لنفس مستواي )

اتى جاري وقال : مرسيدس صاحبك افضل وستصبح افضل منك في 2017 ..

وغردت الطيور وضحك الدجاج وتبسمت الشمس المنيره

ابوس ايديكم كفاية رافال و تايفون و مقارنتهم كفاية كفاية كفاية كفاية كفاية كفاية كفاية كفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااية
بقى عندي فوبيا من ال delta wing حرام عليكو :(:D
اعذرهم إنها المُغَتصِبة رافال :D

1- حتى اليوروفايتر ترانش 1 تمتلك هذه الميزة ..
2- رادار ايسا تقريباً جاهز لكن هناك طلبيات على الكابتور ام .. وسيبدأ انتاج الكابتور اي ( و3 نسخ منه ! ) انظمة تشويش هذي موجودة حتى على الكابتور ام و DASS الجاليوم نيتريد سيستخدم اصلاً على الكايتور اي اي ان ادخال الجاليوم نيتريد سيكون التأخر من الرافال
3- التعقب البصري والحراري تتفوقالرافال على الاقل في التطية لكن تتفوق التايفون في قدرات المعالجة القوية ( 200 هدف ! )
4- امتلاك اقل بصمة رادارية للجيل الرابع المعزز هذي لليورفايتر .. الرافال تعتمد على الاكتف كنسليشن والبصرية كيف عرفت انها الرافال لا اعلم حقيقة ! حرارياً لافرق كبير بينها وبين اليوروفايتر بتفوق بسيط للرافال ( يعوض قوة الرصد السلبي على اليوروفايتر )
5- مدى ( متساوي ) حمولة للرافال صحيح
6- قدرات صهر البيانات هذه لاتنفرد فيها الرافال ..
7- مشاكل البدن لم تظهر سوى لدى الالمان وفيي الترانش الاول
8- صاروخ سلبي مداه قصير .. بينما اليوروفايتر تستطيع استخدام الامرام ..

1 ,2 انا عايز مصادر عليهم .. مش مهم باقي المداخلة لكن انا عايز مصادر ليهم
3- الرافال تمتلك قدرات معالجة اكبر 50 ضعف مما تملك الميراج 2000-5 .. مش عارف الصراحة التايفون تملك ايه .. لكن المهم انك متقدرش تفاجئ الرافال من الخلف عكس التايفون .
4- مش صحيح .. ده كلام كان بيتاخد هنا كمسلمات .. الرافال تمتلك بصمة رادارية اقل من التايفون .. وطبعا حرارية اقل .. وبصرية نظرا للحجم هي الاقل (باستثناء الجريبين)
6- بالطبع تنفرد بها الرافال عن التايفون والاف 15 .. لا توجد بهذا الشكل الا في الرابتور فقط .. التايفون ترغب في ادخال هذا مستقبلا (كالعادة ربنا يدينا طولة العمر)
7- يعني هو المواد المصنوع منها الطائرة الالمانية والتصميم مختلف عن غيرها .. العيوب مكنتش بسبب غيوب صناعة بسبب العمال .. لكن عيوب تصميمية .. الموضوع مش محتاج كلام .. يا راجل ده البريطانيين كانوا هيخرجوا الترانش الاول لولا التكلفة .
8- مداه قصير يعني كام .. ثانيا انا بتكلم عن قدراته مش مداه .

3- الرافال تمتلك قدرات معالجة اكبر 50 ضعف مما تملك الميراج 2000-5 .. مش عارف الصراحة التايفون تملك ايه .. لكن المهم انك متقدرش تفاجئ الرافال من الخلف عكس التايفون .
4- مش صحيح .. ده كلام كان بيتاخد هنا كمسلمات .. الرافال تمتلك بصمة رادارية اقل من التايفون .. وطبعا حرارية اقل .. وبصرية نظرا للحجم هي الاقل (باستثناء الجريبين)
6- بالطبع تنفرد بها الرافال عن التايفون والاف 15 .. لا توجد بهذا الشكل الا في الرابتور فقط .. التايفون ترغب في ادخال هذا مستقبلا (كالعادة ربنا يدينا طولة العمر)
7- يعني هو المواد المصنوع منها الطائرة الالمانية والتصميم مختلف عن غيرها .. العيوب مكنتش بسبب غيوب صناعة بسبب العمال .. لكن عيوب تصميمية .. الموضوع مش محتاج كلام .. يا راجل ده البريطانيين كانوا هيخرجوا الترانش الاول لولا التكلفة .

بمناسبة النقطة 8 .. اوعى تكون فاكر انك تقدر تطلق الامرام على الرافال من مداه الاقصى او حتى من منطقة اللاهروب .. المدى الفعال لصاروخ كالامرام لكي يمتلك فرصة ضد الرافال اقل بكتير من 50 كم .. لكن انت عندك صاروخ زي الميكا الحراري ممكن اطلقه من مداه الاقصى مع صعوبة كبيرة في التشويش عليه (ده اصلا اذا كنت هتكتشف وجوده)

يعني مدى الميكا الحراري الللي مش عاجبك ده في حرب واقعيه هيكون مداه اكبر من مدى الامرام سي 7

الهند معلمة عليها بالسوخوى-30( 12-0 ) وساعتها المملكة المتحدة قالتلها عيب متشردنيش قدام المشترين والرافال معلمة على f_ 22
ارجوا ان لا ياخذ خصوم التايفون كلام الهنود على محمل الجد ثم يذهبون هم وطائراتهم ضحايا كذب الهنود كما حصل مع الطيار الروسي وكذبة الكارسوخا:D

بمناسبة النقطة 8 .. اوعى تكون فاكر انك تقدر تطلق الامرام على الرافال من مداه الاقصى او حتى من منطقة اللاهروب .. المدى الفعال لصاروخ كالامرام لكي يمتلك فرصة ضد الرافال اقل بكتير من 50 كم .. لكن انت عندك صاروخ زي الميكا الحراري ممكن اطلقه من مداه الاقصى مع صعوبة كبيرة في التشويش عليه (ده اصلا اذا كنت هتكتشف وجوده)

يعني مدى الميكا الحراري الللي مش عاجبك ده في حرب واقعيه هيكون مداه اكبر من مدى الامرام سي 7

ممكن توضح هذه النقطة فأنا الحقيقة لم أفهم مقصدك منها و ما الفكرة التي أعتمدت عليها لتتوصل لهذا الرد ؟؟

1 - امكانية الاستهداف بالرصد الحراري ( PIRATE ) هذا المصدر

An alternative method is to use an on-board passive system for detection. The PIRATE, or Passive Infra Red AirborneTracking Equipment is a 2nd generation Imaging Infra Red (IIR) system and performs this duty of passive detection. PIRATE is constructed by the EuroFirst consortium led by Pilkington-Thorn Optronics (now Thales Optronics).

و DASS ومداه على الترانش 1 ( سانقل هنا اذا اذن لي من اعطاني المصدر .. ساضعه بعدها )
3- 200 هدف هذا شيء جبار .. غير قدرات الاستهداف التي اوردتها لك بالاعلى .. والمدى الكبير
4- رادارية الكلام هذا غير صحيح .. الرافال مع الاسلحة تصل لـ2م2 .. حرارية اقل بفارق قليل .. والحجم التايفون حسب علمي اصغر قليلاً او تقريباً متساويتين

6-ساتركها لـ@syrian eagle .. اذا لم يرد عليك فسأعود لهذه النقطة
7- العيوب لم تظهر الا لدى الالمان ..! مش شايف ان هذا غريب ! ولاحظ الترانش 1 الي له سنيين .. وانت تحاول انك تنتقص من اولى طرازات التايفون ..
8- الامرام مداه كبير اكبر بكثير من الميكا .. لاتحاول .. اذا كنت تريد الايهام بان الميكا لاتستطيع التشويش عليه .. فانا اقول لك من مدى يتجاوز 150 كم الامرام يلاحقك ولو حاولت تشوش عليه سيتتبعك ! كمصدر تشويش ..

ممكن توضح هذه النقطة فأنا الحقيقة لم أفهم مقصدك منها و ما الفكرة التي أعتمدت عليها لتتوصل لهذا الرد ؟؟

التايفون طائرة تعتمد في الاغلاق على الهدف على الرادار .. بمعنى راصد ايجابي يمكن التشويش عليه .. وكذلك صاروخ الامرام ذو باحث ايجابي يمكن ممارسة التشويش عليه
بينما صاروخ الميكا الحراري يصعب رصده ويصعب التشويش عليه

هذا مثال رقمي ذكرته من قبل (الارقام كمثال فقط):

حينها ستبدا الرافال في استخدام احد اهم اجزاء السبيكترا الذي يوفر عدة اشكال من التشويش
DECM
- 3 AESA antennas on the fin root and canard roots
- DRFM based
- pencil thin jamming beams
- offensive, defensive and stealthy modes

اولا ستبدا الرافال بـ stealth jamming والذي سيؤدي الى تقليل المقطع الراداري للرافال بمقدار يقدر بحوالي 0.2-0.3 متر مربع .. وبالتالي سترصد الاف 15 الرافال من مدى حوالي 140 كم

ثم ستتمكن الاف 15 من تحويل مجرد رصد الرافال الى القدرة على تعقبها واستهدافها من مدى حوالي 100 كم

حينها ستبدا الرافال في استخدام النوع الثاني من التشويش defensive jamming والذي سيقلص كثيرا المدى الفعال الذي ستتمكن من خلاله الاف 15 على تحقيق اقفال على الرافال الى حوالي 20 -30 كم

حينها ستطلق الاف 15 الامرام .. وحينها تبدا الرافال في اجراءاتها المضادة من مناورة وتشويش ضد الامرام

عودة
أعلى