الأمة بين النموذج السعودي أو الصومالي

نسيت تقولي جشع التجار
و الاحتباس الحراري
فرحت هجايص بردك المضحك دة

ايوة المشكلة كانت في التوريد بتاع الارز من الفلاحين، الدولة وضعت خطة سيئة لتوريد الارز باسعار لم تعجب الفلاحين و الفلاحين بدورهم زي دور كل المواطنين الناصحين خزنوا الارز لانتظار رفع سعرة

ياعزيزي انا بلد والدي في قلب زراعة الارز... الارز الفلاحين كانوا بيخزنوه زي المخدرات لان الدولة جرمت تخزينة لانه سعلة أساسية

خبر استيراد الارز عمل جدل كبير جدا بسبب اكتفاء مصر الذاتي من القمح و الكل حمل الدول الفشل في جذب المزراعين لتوريد الأرز

استمر في الهري بدول علم مع حبيبك هجايص

و لا تنسي مصدر الجزيرة استمتع به لانها هي كمان موالية للحكومية الشريرة

الجزيرة تابعة للسؤون المعنوية و كدة 😉

الهبيد المفروض يزود صادرات مصر من الارز قبل ازمة التوريد بتاعت النصف الثاني من عام 2022

يعرفنا استوردنا مثلا رز بكام من 2020 لحد 2022 😉

ايوة المشكلة كانت في التوريد بتاع الارز من الفلاحين، الدولة وضعت خطة سيئة لتوريد الارز باسعار لم تعجب الفلاحين و الفلاحين بدورهم زي دور كل المواطنين الناصحين خزنوا الارز لانتظار رفع سعرة
كلامك حجة عليك مش عليا
+فكك من حوار الجزيرة ده عشان مفقوس اوي

فرحت هجايص بردك المضحك دة

ياعزيزي انا بلد والدي في قلب زراعة الارز... الارز الفلاحين كانوا بيخزنوه زي المخدرات لان الدولة جرمت تخزينة لانه سعلة أساسية

خبر استيراد الارز عمل جدل كبير جدا بسبب اكتفاء مصر الذاتي من القمح و الكل حمل الدول الفشل في جذب المزراعين لتوريد الأرز

استمر في الهري بدول علم مع حبيبك هجايص

و لا تنسي مصدر الجزيرة استمتع به لانها هي كمان موالية للحكومية الشريرة

الجزيرة تابعة للسؤون المعنوية و كدة 😉
سين سؤال. الحكومة موقعها ايه من الاعراب ؟ فيه مانع ان البضاعه تنزل السوق مباشره و تسوق بآليات حره ؟

لازم يعني يكون فيه لواء خط رز مع اخواته لواء خط بطاطسايه و لواء خط جمبري منزوع الرأس ؟

اذا الفكره توفير سلعه مدعومه فيه عندك مليون طريقه و مش لازم تغلس على الفلاح المسكين و الاهم الزبون الجائع. انت حرفيا في ازمة غذاء.

كلامك حجة عليك مش عليا
+فكك من حوار الجزيرة ده عشان مفقوس اوي
خد كمان مصدر من اعلام الشؤون المعنوية الكاذب

أسامة جاويش مذيع قناة مذيع قناة مكلمين التابعة للمتحدة و الشؤون المعنوية بيقولك الازمة بالتفصيل و بيأكد موضوع الاكتفاء الذاتي

شبكة رصد ايضا الموالية للشوون المعنوية

ليست نهضه اقتصاديه 😀 يالحبيب الملك عبد العزيز استلمها صحراء ما استلمها فلل ومصانع وكليات وجامعات و36 مدينه صناعيه وصناعة 17 قمر فضائي محلي ومصانع السباكه والكهرباء ومصانع البتروكيماويات والادويه ومصانع العوازل الحديثه ومصانع الزجاج والالومنيوم ومصانع مواد سابك المخففه لاوزان السيارات والبولستر بديل القطن الطبيعي ولا عندنا مستعمر بنا لنا المدن وطرق مثل ما عمل في الشام ومصر والبلدان العربيه

مشاهدة المرفق 583806مشاهدة المرفق 583807مشاهدة المرفق 583808مشاهدة المرفق 583809مشاهدة المرفق 583812مشاهدة المرفق 583813

مقارنه بين السعوديه ودول العربيه نعم السعوديه ليست كوريا بل امريكا والصين والمانيا

امريكا في القوه والاداره الاقليميه والاقتصاديه
الصين في الصناعات المتنوعه والسعر
المانيا في الجوده العاليه

قارن بين جودة الصناعات السعوديه والعربيه يابني حنا نبحث ونقارن بين صناعاتنا والصناعات الغربيه يعني ما ننافس العربي اصلا لو سمعت بالايزو 😁 راح تعرف ان المعايير العالميه في الجوده هيا ما تصنع به المنتجات السعوديه

اما العرب معروف جودتهم صفر ودليل سوء اليد العامله وسوء المنتجات يهمه الربح السريع وتتعب معهم لما تفرض الجوده في التنفيذ وتصنيع ويحاولون الاحتيال على الجوده ماعندهم فقه الالتزام بجوده وتخفيض التكاليف يعتقدون انه لازم يضربون فيوزات الجوده لتقليل التكاليف لا يوجد ثقافة ابتكار مايقلل التكاليف معا الحفاظ على الجوده

لا تتبعون رؤية السعوديه اتبعو الرؤيه الحوثيه (ضرائب وخمس وجوع كذلك الرؤيه الايرانيه اكثر جمال فساد ديني ومالي واخلاقي {متعه} وارهاب وقتل لاسباب مر عليها 1200 عام)

اولا كونك مصري لنتحدث عن مصر ماهي رؤيتك للمنطقة اذا انت ماعندك رؤيه لبلدك اصلا انت اخذت اكثر من 100 مليار دولار وفشلت تنتج رؤيه تضخم هذا المبلغ لصالحك جاي تبي تقط معا الشطار في رؤيتهم 😅 عمرك شفت بليد له فائده غير اتباع الشطار

هذا انتم قلنا لكم مليار مره الاقتصاد شيء والزعامه شيء اخر ومازلتم تستقبلون النصائح على انها فرض زعامه حتى تسقطون في وحل اوهامكم ثم تخضعون للزعامات غصب عنكم لان ماعندكم قدره لاي شيء بفضل عدم استماعكم للنصائح واستبدال النصيحه بظن السوء وكأنكم دوله تملك قرارها في اقليمها الهش الذي اكله الدود من كل حدب وصوب واحد يقطع المويه عليكم والثاني والثالث متحاربين على كرتون كيكه لا يوجد بها كيكه اصلا ماغير ثروات تحتاج عقول غير موجوده وانت بذاتك احد هؤلاء البائسين الفرق انه يتم انعاشك من اشقائك في الخليج اللي قاعد تتفلسف عليهم وتظن بهم سوء وهم معطينك وجه وانت لا تستحق لدرجة حسن نصر الات غار منك من كثر اموال الدعم اللي جاءتك ومازلت فاشل في ادارة الاموال وتنمية البشريه والاقتصاديه وتعتمد على الحشو في كل شيء بدون دراسه ورؤيه

😁 صح صراعات سياسيه اصل الرئيس السيسي لما كان قدامه 100 مليار دولار كان يصارع سياسيا معا الهواء العليل عشان كذا فشل عذر اقبح من ذنب في مثل عندنا (حجة البليد مسح السبوره)

هذا الفتي 😅 عبدالناصر وكل من بعده كان مدعوم داخليا ماذا استفدتم غير الوكسه في كل شي هو كم مصنع بناهم ذل فيهم الشعب مقابل هدم لهم دوله واقتصادها كله 😅 ماسك عليهم ذله عشان باع لهم القصر اللي يعيشيون فيه ولكن ترك لهم بيت البواب (الحارس) يعيشون فيه

انصح بعدم اتباع السعوديه خليكم كذا اصلا شايفين ابنائكم في السوشل ميديا وصدمة حضارة التكلنوجيا والخدمات الحكوميه اللي هي في يد الجميع الفرق انها جايه من طرف حكومات الخليج فيأتي ابن الدوله الديمغراطيه مذهول ومصاب بالصرع من هول ما وجد من خدمات مجانيه تقنيه للجميع بدون رشوة مدام عفاف وطوابير عكسكم (مدام عفاف يهتم بمصالحها الزوجيه الشعب المصري كله لانه لو زعلت توقف حال البلد وممكن الواسطه تجي من الرئيس لصالح الشعب😂)

اسمح لي بضيف شيء على كلامك ممكن ماله دخل في الموضوع مره ولكن يتكلم عن التطور الالكتروني السعودي

قبل يومين جاني اشعار ان الهوية حقتي بتنتهي
بعد اسبوعين بالضبط الشيء الوحيد الي سويته اني رحت صورت نفسي في محل تصوير دفعت مبلغ
20 ريال على الصورة وسواها لي ايضاً بشكل الكتروني JPG وارسلها على الواتس ورحت موقع ابشر ورفعت الصورة وطلبت تجديد هوية بدون ما اروح اي قسم تابع للاحوال المدنية ودفعت مبلغ 30 ريال توصيل البطاقة لباب البيت والبطاقة بتوصلني وايضا الهوية الاكترونية تم تجديدها بالصورة الجديدة وهي الي استخدمها في التنقل ولا احتاج بطاقة في يدي والبطاقة الالكترونية تغني عن البطاقة اليدوية

خد كمان مصدر من اعلام الشؤون المعنوية الكاذب

أسامة جاويش مذيع قناة مذيع قناة مكلمين التابعة للمتحدة و الشؤون المعنوية بيقولك الازمة بالتفصيل و بيأكد موضوع الاكتفاء الذاتي

شبكة رصد ايضا الموالية للشوون المعنوية

براحتك خليك عامل نفسك مش فاهم حاجه

اسمح لي بضيف شيء على كلامك ممكن ماله دخل في الموضوع مره ولكن يتكلم عن التطور الالكتروني السعودي

قبل يومين جاني اشعار ان الهوية حقتي بتنتهي
بعد اسبوعين بالضبط الشيء الوحيد الي سويته اني رحت صورت نفسي في محل تصوير دفعت مبلغ
20 ريال على الصورة وسواها لي ايضاً بشكل الكتروني JPG وارسلها على الواتس ورحت موقع ابشر ورفعت الصورة وطلبت تجديد هوية بدون ما اروح اي قسم تابع للاحوال المدنية ودفعت مبلغ 30 ريال توصيل البطاقة لباب البيت والبطاقة بتوصلني وايضا الهوية الاكترونية تم تجديدها بالصورة الجديدة وهي الي استخدمها في التنقل ولا احتاج بطاقة في يدي والبطاقة الالكترونية تغني عن البطاقة اليدوية

سين سؤال. الحكومة موقعها ايه من الاعراب ؟ فيه مانع ان البضاعه تنزل السوق مباشره و تسوق بآليات حره ؟

لازم يعني يكون فيه لواء خط رز مع اخواته لواء خط بطاطسايه و لواء خط جمبري منزوع الرأس ؟

اذا الفكره توفير سلعه مدعومه فيه عندك مليون طريقه و مش لازم تغلس على الفلاح المسكين و الاهم الزبون الجائع. انت حرفيا في ازمة غذاء.
لانك شخص هايف... الدولة بتنزل الارز في التموين للمواطن بسعر رمزي.. يعني بتشتري الارز و بترجع تنزلة للمواطن مرة اخري بسعر أقل علي بطايق التموين

معلش حكومة ظالمة عوزة تدعم الناس الكادحة و رفضة تسلمهم للتجار و السوق الحر...

نرجع للنقطة الأساسية ان مصر محققة فعلا اكتفاء ذاتي في زراعة الارز

و بلاش هري كثير و هبد يابتاع المياة في البرازيل انت و نظرية المطر و النهر اللي بصيب في المحيط 🤣

انا اتكلم اني ما اروح اي مكان فعلياً كل شغلي بالبيت الى التصوير فقط يمديك تصور في البيت حتى ولكن انا رحت محل تصوير جنب بيتي
اي شخص جرب ابشر بيعرف

براحتك خليك عامل نفسك مش فاهم حاجه
انجر فية اكتفاء ذاتي و لا لا ؟ لانك زعلت قوي من الجملة دي و لميت علينا هجايص اللي شغال اهانة فيك كمصري و شغال يقول طعمية بلغة الاهانة؟!

معلش حكومة ظالمة عوزة تدعم الناس الكادحة و رفضة تسلمهم للتجار و السوق الحر...
انا كل يوم فعلاً بكلم والدي
بقوله بابا ممكن تنزل تعديني الشارع عشان خايف من السوق الحر

madagascar GIF

انجر فية اكتفاء ذاتي و لا لا ؟ لانك زعلت قوي من الجملة دي و لميت علينا هجايص اللي شغال اهانة فيك كمصري و شغال يقول طعمية بلغة الاهانة؟!
و مين قالك اني مهتم بطعميتي قصدي بمصريتي
تكتيكات العار ده مش هتنفع معايا

انا اتكلم اني ما اروح اي مكان فعلياً كل شغلي بالبيت الى التصوير فقط يمديك تصور في البيت حتى ولكن انا رحت محل تصوير جنب بيتي
عارف..الصورة عن مصر مش السعودية

انا كل يوم فعلاً بكلم والدي
بقوله بابا ممكن تنزل تعديني الشارع عشان خايف من السوق الحر

madagascar GIF

حرام بنظلم التجار الأبرياء حفظهم الله. التجار هما اللي بيحمونا من جشع الحكومة 🤣

المرة الجاية ابقي ادفع للتجار و انت مستمع و عيب لما تاخد دعم من الحكومة شجع السوق الحر الطيب... و متستغربش من اختلاف الاسعار بين التجار.. دة عادي تنافس و كدة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى