شركة "إكسترا" تعلن إيقاف خططها التوسعية في مصر

كثير من قوانين التجارة في مصر محبطة لأي مستثمر

تخيل كل جهاز الكتروني يتم استراده لمصر لازم يأخذ موافقة كثير من الجهات وكل جهة لها ضريبتها الخاصة مما يضاعف من كلفة الجهاز للضعف تقريباً

الله يصلحك 3 افرع كثيرة 🤣

إيه بالنسبة للبحرين يعتبر وااايد،
وكل الفروع عليهم زحمة من الهنود والفلبينين والتايلندنيين وبقية الآسيويين.

كثير من قوانين التجارة في مصر محبطة لأي مستثمر

تخيل كل جهاز الكتروني يتم استراده لمصر لازم يأخذ موافقة كثير من الجهات وكل جهة لها ضريبتها الخاصة مما يضاعف من كلفة الجهاز للضعف تقريباً
خلي بالكم قال كلمة كل جهاز إلكتروني ياخد موافقة 😂 لم يحدد نوع الجهاز.... ازاي تعرف الجاسوس الإسرائيلي 🤣

فقط يتم تطبيق القيمة المضافة علي معظم الاجهزة الالكترونية.

images (2).jpeg
images (1).jpeg

الخزوق في جمرك كونسل الالعاب مثل للبلايستيشن... 60% و المعظم لا يدفع هذة الجمرك و بيدخله استخدام شخصي

هوا ده الخبر الي يضحك
شركه بيع اجهزه الكترونيه
جايه تعمل شغل في مصر عند وحوش وناس معاها مصانع وماسكه وكالات كبيره ومصانع عملاقه في مصر
ده اصلا حمار أنه جه يفتح في مصر وهو لا يملك أي وكاله ووسط سوق لا يرحم
ده هينافس مين العربي أو فرش أو كريازي أو يونيون اير
أو الجيش أو مين يعني

خلي بالكم قال كلمة كل جهاز إلكتروني ياخد موافقة 😂 لم يحدد نوع الجهاز.... ازاي تعرف الجاسوس الإسرائيلي 🤣

فقط يتم تطبيق القيمة المضافة علي معظم الاجهزة الالكترونية.

مشاهدة المرفق 574454
مشاهدة المرفق 574455مشاهدة المرفق 574456مشاهدة المرفق 574457

الخزوق في جمرك كونسل الالعاب مثل للبلايستيشن... 60% و المعظم لا يدفع هذة الجمرك و بيدخله استخدام شخصي

اغلب منشوراتك غير صحيحة

الجميع يعرف أنه في مصر قوانين تجارية فاشلة ولا دخل لإسرائيل بالأمر لتحشرها في السالفة

حتى الشراء من للافراد للاستخدام الشخصي في مصر يخضع لقوانين غريبة وتعقيد كبير يرفع كلفة الجهاز لأكثر من 100%

فيه مصريين يذكرون انهم يشترون جهاز موبايل مثلاً من الخارج يلزمهم اولاً الحضور شخصياً للجمارك ثم التحقق ثم يذهب لجهات متعددة قبل أن يعود للجمارك مرة أخرى ويسمح باستلام الموبايل وبالنهاية تطلع عليه التكلفة أكثر من القيمة التي اشترى بها الجهاز وربما بنسبة كبيرة يتم مصادرة جهازة دون سبب ويدخل بدوامة أخرى

اغلب منشوراتك غير صحيحة

الجميع يعرف أنه في مصر قوانين تجارية فاشلة ولا دخل لإسرائيل بالأمر لتحشرها في السالفة

اولا دي مصلحة الجمارك، حاجة رسمية للي عوز يطلع افراج

حتى الشراء من للافراد للاستخدام الشخصي في مصر يخضع لقوانين غريبة وتعقيد كبير يرفع كلفة الجهاز لأكثر من 100%

اصل انا زيك عايش في اسرئيل و ليس مصر و قاعد بهبد

من غير هبد انا مهندس اجهزة طبية و من و انا طالب و انا بشتري الكترونيات منهما رقائق الكترونية لمشاريع التخرج و لما اشتغلت في مجال الاجهزة الطبية و عملي في مصنع معدات طبية....

دة غير شرائي الشخصي للإلكترونيات

فيه مصريين يذكرون انهم يشترون جهاز موبايل مثلاً من الخارج يلزمهم اولاً الحضور شخصياً للجمارك ثم التحقق ثم يذهب لجهات متعددة قبل أن يعود للجمارك مرة أخرى ويسمح باستلام الموبايل وبالنهاية تطلع عليه التكلفة أكثر من القيمة التي اشترى بها الجهاز وربما بنسبة كبيرة يتم مصادرة جهازة دون سبب ويدخل بدوامة أخرى

بلاش هري انا لسه من فترة جايب موبيل من امازون امريكا و صديقي جايب كارت شاشة بردوا من امازون اليابان... و بستلتم الحاجة في بيتك

و ارخص من الشراء من مصر لانك كشخص في عملية شراء واحدة للاستخدام الشخص لا تدفع جمارك... و لكن ليك عدد محدد سنويا

دة غير المبالغة من التجار في الاسعار في مصر

و معظم المصريين اصلا بيسافروا الخليج بيجيبوا موبيلات معاهم و كاميرات احترافية و غيرها...

اولا دي مصلحة الجمارك، حاجة رسمية للي عوز يطلع افراج

اصل انا زيك عايش في اسرئيل و ليس مصر و قاعد بهبد

من غير هبد انا مهندس اجهزة طبية و من و انا طالب و انا بشتري الكترونيات منهما رقائق الكترونية لمشاريع التخرج و لما اشتغلت في مجال الاجهزة الطبية و عملي في مصنع معدات طبية....

دة غير شرائي الشخصي للإلكترونيات

بلاش هري انا لسه من فترة جايب موبيل من امازون امريكا و صديقي جايب كارت شاشة بردوا من امازون اليابان... و بستلتم الحاجة في بيتك

و ارخص من الشراء من مصر لانك كشخص في عملية شراء واحدة للاستخدام الشخص لا تدفع جمارك... و لكن ليك عدد محدد سنويا

دة غير المبالغة من التجار في الاسعار في مصر

و معظم المصريين اصلا بيسافروا الخليج بيجيبوا موبيلات معاهم و كاميرات احترافية و غيرها...

هذا مثال بسيط على جهاز tv box تافه ومن اجل استخدام شخصي كيف التعقيد والمرمطة الذي حدث لهذا المدون من أجل هذا الجهاز التافه

الكذب يازميلي حبله قصير

هذا مثال بسيط على جهاز tv box تافه ومن اجل استخدام شخصي كيف التعقيد والمرمطة الذي حدث لهذا المدون من أجل هذا الجهاز التافه

الكذب يازميلي حبله قصير

ياعزيزي هذة الاجهزة مرمية في الأسواق المصرية من المستودرين

لكن طبيعي جهاز ليس مركة و هو دخل بغباء في حاجة تخص البث و محتاجة تصريح

و كان اسهل له يشتري من مصر و الاجهزة دي مرمية في امازون و غيرها

معلوماتك غير صحيحة وتستمر بالكذب

الجهاز علامة معروفة عالمياً وتتبع لشركة سكاي وورث ومدعومة مباشرة من شركة قوقل وغير متوفرة بمصر

ومشاركتك فيها مغالطات منطقية وتهجم على الشخص المدون لأنه اسقط معلوماتك الكاذبة

هذا مدون مصري آخر يوضح بسخرية حتى لو كان الجهاز يباع في مصر فأنه بسبب التعقيدات والقوانين الفاشلة فأن سعر الجهاز تصبح تكلفته ضعف سعره العالمي تقريباً

على فكرة هذا الجهاز من mecool وسكاي وورث لا يباع عندنا في السعودية

ومع ذلك عادي اقدر اشتريه من متجر الشركة الالكتروني دون اي قيود ويصلني لحد البيت دون عناء وادفع من خلال متجر الشركة سعر الجهاز العالمي مضاف لها ضريبة القيمة المضافة والشحن مجاني دون اي تكلفة اضافية اطلاقاً

واستطيع اشتري كميات كبيرة وبسعر مخفض ايضاً واستطيع اعيد بيعها في اي متجر الكتروني خاص بي او لجهة ما دون اي تكاليف اضافية او رسوم او مراجعات لجهات اخرى وخرابيط ورقابة وتعقيدات

معلوماتك غير صحيحة وتستمر بالكذب

استمر بالكذب اية بس بقولة بجيب إلكترونيات من ايام الجامعة لمشاريع الجامعة و بعد لما اتخرجت بسبب شغلي و بيقولك بكذب 😂

الجهاز علامة معروفة عالمياً وتتبع لشركة سكاي وورث ومدعومة مباشرة من شركة قوقل وغير متوفرة بمصر

عالميا 🤭

أجهزة اندوريد مليانه في السوق المصري و منها chrome cast و شاومي و غيرها...

ومشاركتك فيها مغالطات منطقية وتهجم على الشخص المدون لأنه اسقط معلوماتك الكاذبة

لا انت اللي بتعمل راجل قش، يبتاع مغالطات منطقية

اولا لانك عملت cherry picking علي جهاز غير مشهور و كان فية مشكلة لحقوق البث... و شخص قرر انه يخلص الإجراءات بنفسة بدل شركة الشحن نفسها لما تنفذ الإجراءات له.

هذا مدون مصري آخر يوضح بسخرية حتى لو كان الجهاز يباع في مصر فأنه بسبب التعقيدات والقوانين الفاشلة فأن سعر الجهاز تصبح تكلفته ضعف سعره العالمي تقريباً

انت كشفتك نفسك اصلا 😂 و اكدت كلامي اللي انت قولت اني كذاب علية انك ٩ تقدر تطلب الموبيل زي من الخارج و هيكون ارخص ليك و هيوصل لحد بيتك

على فكرة هذا الجهاز من mecool وسكاي وورث لا يباع عندنا في السعودية

ومع ذلك عادي اقدر اشتريه من متجر الشركة الالكتروني دون اي قيود ويصلني لحد البيت دون عناء وادفع من خلال متجر الشركة سعر الجهاز العالمي مضاف لها ضريبة القيمة المضافة والشحن مجاني دون اي تكلفة اضافية اطلاقاً

واستطيع اشتري كميات كبيرة وبسعر مخفض ايضاً واستطيع اعيد بيعها في اي متجر الكتروني خاص بي او لجهة ما دون اي تكاليف اضافية او رسوم او مراجعات لجهات اخرى وخرابيط ورقابة وتعقيدات
و انا بردوا اقد اشترية عادي من الخارج لكن صاحب المقطع هو اللي عقدها علي نفسة

و الله بشتري اجهرة كتير من الخارج و بلاش هري الله يكرمك 😂

انا لسة مشتري حجات و الموضوع ارخص ليا من الشراء من التاجر في مصر

استمر بالكذب اية بس بقولة بجيب إلكترونيات من ايام الجامعة لمشاريع الجامعة و بعد لما اتخرجت بسبب شغلي و بيقولك بكذب 😂

عالميا 🤭

أجهزة اندوريد مليانه في السوق المصري و منها chrome cast و شاومي و غيرها...

لا انت اللي بتعمل راجل قش، يبتاع مغالطات منطقية

اولا لانك عملت cherry picking علي جهاز غير مشهور و كان فية مشكلة لحقوق البث... و شخص قرر انه يخلص الإجراءات بنفسة بدل شركة الشحن نفسها لما تنفذ الإجراءات له.

انت كشفتك نفسك اصلا 😂 و اكدت كلامي اللي انت قولت اني كذاب علية انك ٩ تقدر تطلب الموبيل زي من الخارج و هيكون ارخص ليك و هيوصل لحد بيتك

بعيد عن المحتوى الدعائي وطرق سرية وكلام فاضي الحقيقة لا يمكن تضليلها

و انا بردوا اقد اشترية عادي من الخارج لكن صاحب المقطع هو اللي عقدها علي نفسة

و الله بشتري اجهرة كتير من الخارج و بلاش هري الله يكرمك 😂

انا لسة مشتري حجات و الموضوع ارخص ليا من الشراء من التاجر في مصر

لا تستطيع صدقني حتدفع الضعف

منطقي جدا بسبب انخفاض القوي الشرائية حاليا للمصرين و انخفاض عمليات شراء الاجهزة الالكترونية... خصوصا من شركة زي أكسترا اسعارها مرتفعه و لا اعتقد انها بتقدم حلول للتقسيط.

معظم الاستثمارات الاستهلاكية في مصر وضعها صعب حاليا و فيه حالة ركود في السوق

و لا اعتقد ان مصر تحتاج الي هذا الاستثمار من الاساس ... مصر تحتاج للاستثمار في الإنتاج....

المصانع الخليجية في مصر الان في فرح.... انخفاض شديد في تكلفة العمالة و اسعار الخدمات بسبب انخفاض سعر الصرف و انهيار قيمة القروض اللي اخدوها بالجنية المصري.. و ارتفاع قيمة اصولهم بعد التعويم.
النوع ده من الاستثمار بيخرج عمله صعبه من البلد بمعنى الشركات دى بتحول ارباحها بالدولار يعنى وجودهم بيعمل ضغط على العملة مصر حاليا تحتاج مصانع تضخ استثمارات كبيرة ومنتجات لا تستهدف السوق المحلى تستهدف التصدير اى حاجة بعيد عن كده تبقا ضحك على الدقون

عودة
أعلى