الآن متابعة التطورات في السودان

يا راجل متهيئلك الناس مخنوقه
بس كل الطرق اللى تعبر بها عن مسدوده شوف تويتر
أشوف تويتر ليه أنا عايش وسطهم بعدين تويتر وفيسبوك ده مرتع الضحك ده في ناس ناقصة تقول إن خلاص الجنود نايمين وسط أهاليهم لجان وشوية كذابين عشان ينفسوا عن الناس أحنا خلاص بقينا دولة مهزئة.

صراحة انا غيرت راي
مصر لازم تتدخل بطلب من الجيش السوداني تحت راية السودان حتى لو حنلبس عقوبات
و اللي حيخطط التدخل يخطط انه تدخل فعلي يعني شئ كبير الحجم في دولة في حالة تمرد مسلح واسع النطاق كفاية فشل اليومين الللي فاتو استخبارتيا

لان واضح ان الدنيا سابت محيطنا الاستراتيجي يتآكل شيئا فشيئا و اتعملنا فخ مركب و للسودان كمان و لو منجحناش في اختبار اليوم ، معركة الغد حتبقى في الاقصر او اسوان او القاهرة

صراحة انا غيرت راي
و اللي حيخطط التدخل يخطط انه تدخل فعلي يعني شئ كبير الحجم في دولة في حالة تمرد مسلح واسع النطاق كفاية فشل اليومين الللي فاتو استخبارتيا

لان واضح ان الدنيا سابت و اتعملنا فخ مركب و للسودان كمان و لو منجحناش في اختبار اليوم ، معركة الغد حتبقى في الاقصر او اسوان او القاهرة

يا باشا الطبيعي كل الدول المجاورة بالتدخل عشان تحمي مصالحها وتأمين حدودها وأمنها القومي عندك تركيا وعندك السعودية والإمارات وتدخلهم في اليمن إيه اللي يمنع عندك الوضع لو انفجر في السودان أنت اللي هتشيل الطين كله فك من كلام الهبل للاجئين والكلام ده الموضوع اكبر من كده مينفعش الوضع يستمر لازم يتحل ولازم يكون أنت تكون رمانة الميزان المتضرر الأكبر من اللي هيحصل بعد السودان نفسها هي مصر وأمنها القومي

صراحة انا غيرت راي

لان واضح ان الدنيا سابت محيطنا الاستراتيجي يتآكل شيئا فشيئا و اتعملنا فخ مركب و للسودان كمان و لو منجحناش في اختبار اليوم ، معركة الغد حتبقى في الاقصر او اسوان او القاهرة

الوضع الحالي مايستحمل اي تدخل عسكري

الملفت في موضوع الاسرى المصريين
هو غياب أي طيارين او رتب عسكرية كبيرة من بين الاسرى ...

مما يجعلني أعتقد جديا بان الجيش المصري قام بسحب أغلب الطيارين و العسكريين من القاعدة و تم الاكتفاء بترك وحدات صغيرة من أجل تأمين و حراسة المقاتلات و العتاد المصري لحين اتضاح الصورة أكثر

ربما التحرك المفاجيء لحميدتي ... لم يترك المجال للمصريين من أجل اخلاء شامل و آمن للقاعدة
هناك احتمالين لا ثالث لهم
الاحتمال الاول ماذكرته انت باخلاء الغالبيه والابقاء على قوه حراسه للطائرات
والاحتمال الثاني ان القوه المتواجده هي قوه حراسه للطائرات وان الطيرين والفنيين متواجدين في مصر نظرا لعدم وجود اي تدريب او فعاليه بمعني ان توجههم للسودان في حاله وجود مناورات وهو الاحتمال الاقرب والاصح
اما فرضيه استباق حميدتي بالهجوم نظرا لان مصر كانت ستهاجم احتمال ضعيف لان مصر يمكن ان تساعد البرهان او الجيش السوداني في حاله الهجوم باستخدام مقاتلات من مصر مع توجيه لكن مشاركه جنود ومعدات مصريه على ارض الواقع امر مستبعد تماما لاعتبارات كثيره
قوات الدعم السريع لابد لها من من سبب لتبرير هجومها وايضا ورقه ضغط
وهو ما انتشر في السوشيال ميديا بان الحرب ضد الاحتلال المصري كما كان يروج في الايام السابقه على امل التفاف الشعب السوداني خلفه وهو سيشكل له زخم كبير في الوقوف ضد الجيش السوداني الاكثر عتادا وتسليحا منه
الجنود المصرين سيشكلون ورقه ضغط لخروج حميدتي من ازمته الحاليه لان الشعب لم يثور كما توقع وتركه في مواجهه الجيش اللذي سيستعيد السيطره على الاوضاع نظرا لفارق الامكانيات وسيبقي الجنود المصرين مرقه الحفاظ على راس حميدتي او عمل اتفاق او هدنه او سمها كما شئت

احمد موسى يهاجم حميدتي و يشيد بالجيش السوداني

والله قايل امس الاعلام لا يتدخل
مافيه مهنية لا عند موسى ولا الديهي ولا غيره
كلمة تفلت وتكون ماهو بوقتها وبدل ماتكون معك تصير عليك

البلدوزر يطلبون استشارته في كل صغيره و كبيره في الشرق الاوسط

لله درها من دوله

عندما ترى المقاتلات تضرب على عماها فوق العاصمة
وعندما ترى الطرف الآخر لديه مقاتلات محتجزه لدى طرف من الخصمين

تسأل نفسك هو الطيران المسير زعلكم لا سمح الله ؟

الحقيقة لو أمتلك الجيش السوداني طيران مسير صيني على الاقل لأستطاع شن ضربات جراحيه دقيقه ضد وحدات حميدتي
دون الحاجة لهبد الناس والعمائر والشوارع بالمقاتلات الغبية التي يشغلها ....
ولأستطاع البقاء في الجو أطول فتره ممكنه بأقل عدد من المسيرات

المسيرات تحصد المليشيات حصد دون أي أثر جانبي .......

صراحة انا غيرت راي

كنت تدخلت في اثيوبيا هيا ناقصة

عودة
أعلى