ترتيبات لقمة مصرية سورية بعد عيد الفطر

بكره أمريكا تفعل قانون سيزر وكل قرد يلزم شجرته
و انت فاكر ان اللى بيحصل و هيحصل بدون ضوء أخضر أمريكى؟؟؟
الامريكى بيغير مسرح الشرق الأوسط زي ما هو عايز
و الباقى بيادق يتم تحريكها بالذوق أو لى الذراع
موضوع التقاربات ده يدل على وجود شيئ يطبخ على نار هاديه و كبار الإقليم عندهم علم به

و انت فاكر ان اللى بيحصل و هيحصل بدون ضوء أخضر أمريكى؟؟؟
الامريكى بيغير مسرح الشرق الأوسط زي ما هو عايز
و الباقى بيادق يتم تحريكها بالذوق أو لى الذراع
موضوع التقاربات ده يدل على وجود شيئ يطبخ على نار هاديه و كبار الإقليم عندهم علم به
تغيير تحالفات إستراتيجيه في مرحله إنتقاليه نحو الشرق نكايه في إداره أمريكيه مصابه بالشيخوخه

وأضيف ما تشاهده في المنطقه اليوم مسرحيات مرحليه ستتغير مع متغيرات القوي الدوليه

لو السيسى استقبل بشار فى مصر ستتكون صورة على انه مناصر له وستكون النتيجة فليذهبوا للجحيم Both

يزلمة هو في أردني بقول (وش) !! يرجل حتى الطنطات في الاردن ما بقولوا (وش)!!
شوف اه ممكن البنات ونسبة نادرة جدا بس غير هيك مستحيل

اخواننا السوريين بس اللي بقولوا وش، اردني ما بقول وش
الاردني بقول وجه وبعبي ثمه بالجيم !!

يخي هيك مضايقني .. الك عندي ؟ ما احب واحد مهو اردني يجي يطب على الاردنية طبب!!
اخوننا السوريين بيقولوا شو مش وش و انت اذا بتلاحظ مشاركاتي بحكي مصري و خليجي و اردني و سوري وووو كثير لهجات وانا اردني وحنا ولد الاحمدي

المصريين يدورون الهجة من مصر وهذا يقول انها افضل بلد للسوريين ما يجي عندك الا المقرود المضطر الي ماقدر يروح للخليج او لاوروبا :ROFLMAO:

من قالك كده السوريين سعداء جدا فى مصر ومنهم رجال اعمال و اصحاب مشاريع متوسطة وصغيرة لم يشتكى غير قلة ضئيلة جدا ... وبعدين انت عندك مشكلة مع المصريين ؟!!

من قالك كده السوريين سعداء جدا فى مصر ومنهم رجال اعمال و اصحاب مشاريع متوسطة وصغيرة لم يشتكى غير قلة ضئيلة جدا ... وبعدين انت عندك مشكلة مع المصريين ؟!!
صحيح السوريين انسجمو في المجتمع المصري لكن عشان اعدادهم قليله عكس ما يتم تضخيمه في القنوات الرسميه حوالي 180 الف سوري في مصر علي عكس الأفارقه عددهم بالملايين

المصريين يدورون الهجة من مصر وهذا يقول انها افضل بلد للسوريين ما يجي عندك الا المقرود المضطر الي ماقدر يروح للخليج او لاوروبا :ROFLMAO:

مشاركات من ورا التريلات 🤭

انا شايف منافسة محتدمة على المركز الاول بينك وبين آل قطبي الحسني @آل قطبي الحسني ..ربنا يوفقكم بحق الأيام المفترجة

يزلمة هو في أردني بقول (وش) !! يرجل حتى الطنطات في الاردن ما بقولوا (وش)!!
شوف اه ممكن البنات ونسبة نادرة جدا بس غير هيك مستحيل

اخواننا السوريين بس اللي بقولوا وش، اردني ما بقول وش
الاردني بقول وجه وبعبي ثمه بالجيم !!

يخي هيك مضايقني .. الك عندي ؟ ما احب واحد مهو اردني يجي يطب على الاردنية طبب!!

تؤبش قلبي يا نشّاب من وين جايب أننا منحكي وش :تمام:

صحيح السوريين انسجمو في المجتمع المصري لكن عشان اعدادهم قليله عكس ما يتم تضخيمه في القنوات الرسميه حوالي 180 الف سوري في مصر علي عكس الأفارقه عددهم بالملايين

أعداد السوريين في مصر أكبر من هذا الرقم على ما أتوقع

وخاصه أن أغلب السوريين يدخلون بتأشيرات و يستقرون بإقامات نظامية (تختلف عن اللاجئين)

و أعرف الكثير من الذين كانوا بالخليج و تركيا فضّلوا الانتقال و الاستقرار في مصر وبدء أعمال صغيرة أو مشاريع متوسطة

وشخصياً عندي كثير من الأقارب مستقرين في مصر منذ سنوات

يعني تبي تقنعني ان السوري اذا حصل له فرصة للعمل والاستقرار في الخليج او اوروبا سيفضل عليها مصر الي اهلها اصلا يطمحون للعمل في الخليج واوروبا شويت منطق بالله..

مشاركات من ورا التريلات 🤭

انا شايف منافسة محتدمة على المركز الاول بينك وبين آل قطبي الحسني @آل قطبي الحسني ..ربنا يوفقكم بحق الأيام المفترجة
لا تريلات ولا غيره هذا المنطق وانت بنفسك لو يحصل لك فرصة عمل في الخليج او اوروبا ما قعدت يوم في مصر بلاش كذب ومثاليات

لا تريلات ولا غيره هذا المنطق وانت بنفسك لو يحصل لك فرصة عمل في الخليج او اوروبا ما قعدت يوم في مصر بلاش كذب ومثاليات

وانت كسعودي لو حصلك وظيفة بالامارات ولا قطر ولا الكويت (واللي بطبيعة الحال الرواتب عندهم اكبر من السعودية) ايضاً ما بتقول لا خصوصاً مشكلة البطالة منتشرة عندكم أصلاً

بتقول لا اصلاً السعودية تعطيني راتب مثل الدول اللي ذكرتهم ؟ بقول لك بكل بساطة والمصري كدكتور او معلم او نجار او حداد او صباغ او اي مهنة لو هو (شاطر) ما راح يروح الخليج لان بمصر يقدر يكسب ذهب

المصريين اللي يجون الخليج هذول عمالة درجة ثالثة حتى مش اولى ولا ثانية .. مافي مصري ناجح بمجاله كطب او هندسة او اي وظيفة بيجي الخليج .. اصلاً طموحهم اوربا او امريكا حيث مميزات اكثر او رغبة بالحصول عالجنسية

يعني تبي تقنعني ان السوري اذا حصل له فرصة للعمل والاستقرار في الخليج او اوروبا سيفضل عليها مصر الي اهلها اصلا يطمحون للعمل في الخليج واوروبا شويت منطق بالله..
انت واخد فكرة غلط عن مصر صحيح الوضع الاقتصادى متدهور لكنها ليست خرابة ... انت نزلت مصر قبل كده ؟ وبعدين يا اخى كلها سنين وهتبحثوا عن عمل ومصدر دخل فى اى دولة مثلك مثل الباقى

وانت طايحة من عينك مصر لا سمح الله ؟ نعم في سوريين مفتوحه لهم اوربا والخليج بس فضل يسوي مشروعه بمصر واكثر من سوري دخل مجال المطاعم بمصر واكتسح وصار يلعب بالفلوس الله يرزقهم غير المجالات الثانية طبعاً

وعلى طاري الاستقرار بمصر شوف كم سعودي متقاعد عايش بمصر .. ليش ما راح اوربا ولا اصلاً قعد بالسعودية ؟

وانت كسعودي لو حصلك وظيفة بالامارات ولا قطر ولا الكويت (واللي بطبيعة الحال الرواتب عندهم اكبر من السعودية) ايضاً ما بتقول لا خصوصاً مشكلة البطالة منتشرة عندكم أصلاً

بتقول لا اصلاً السعودية تعطيني راتب مثل الدول اللي ذكرتهم ؟ بقول لك بكل بساطة والمصري كدكتور او معلم او نجار او حداد او صباغ او اي مهنة لو هو (شاطر) ما راح يروح الخليج لان بمصر يقدر يكسب ذهب

المصريين اللي يجون الخليج هذول عمالة درجة ثالثة حتى مش اولى ولا ثانية .. مافي مصري ناجح بمجاله كطب او هندسة او اي وظيفة بيجي الخليج .. اصلاً طموحهم اوربا او امريكا حيث مميزات اكثر او رغبة بالحصول عالجنسية

وانت طايحة من عينك مصر لا سمح الله ؟ نعم في سوريين مفتوحه لهم اوربا والخليج بس فضل يسوي مشروعه بمصر واكثر من سوري دخل مجال المطاعم بمصر واكتسح وصار يلعب بالفلوس الله يرزقهم غير المجالات الثانية طبعاً

وعلى طاري الاستقرار بمصر شوف كم سعودي متقاعد عايش بمصر .. ليش ما راح اوربا ولا اصلاً قعد بالسعودية ؟
وش علاقة طايحه من عينك انت بنفسك تقول المصري الناجح يبحث عن الهجرة خارج مصر والجنسية يعني انت طايحه من عينك او من عينهم مصر بكلامك هذا!

انت واخد فكرة غلط عن مصر صحيح الوضع الاقتصادى متدهور لكنها ليست خرابة ... انت نزلت مصر قبل كده ؟ وبعدين يا اخى كلها سنين وهتبحثوا عن عمل ومصدر دخل فى اى دولة مثلك مثل الباقى
( قد بدت البغضاء من أفواههم وما تخفي صدورهم أكبر )

عودة
أعلى