مصر تعلق مباحثاتها مع تركيا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المرفقات

• images (1).jpeg
    images (1).jpeg
    30.1 KB · المشاهدات: 57
  • images (2).jpeg
    images (2).jpeg
    29.6 KB · المشاهدات: 57
يا اخي اي بلد فيها وفيها
وانا في الخارج ايضا وبشوف عرب مثل ما ذكرت واكتر
لكن عمري ما اكفر احد ابدا يمكن يكون هو افضل مني عند الله
نصيحتي الاخيره ليك
جنب نفسك الاحكام و تصنيف الناس في الدين
ماردتش علي اس سؤال مطروح كعاده الاخوان او انا مش اخوان بس بحترمهم .. الحيده عزيزي الحيده

ماردتش علي اس سؤال مطروح كعاده الاخوان او انا مش اخوان بس بحترمهم .. الحيده عزيزي الحيده
عشان العقليه العكاشيه السائده .. اى راي معارض لراي النظام اذا هو عدو البلد وخائن وعميل وقابض ومتامر مع دول العالم على النظام الحاكم .. اى اى راي معارض ممنوع في البلد والاعلام والاعتقال والسجن مصيره لمجرد الاختلاف مع خلايا مخ الحاكم .. اذا ما تجيش تتكلم بمنطق وتحاول تقنع الناس بعقلانيه وجه نظرك .. فطبيعي انك هتشوف اى راي مختلف لفكر نظامك الحاكم انه اخوان وماسوني وعميل وشيطاني الخ الخ ...
وعلى فكره طريقه تفكريك موجوده من التاريخ البشري السحيق .. وهو اتباع النظام الحاكم بيطبلوا للحاكم في الصح والغلط ويشيطينوا المعارضين لراي الحاكم باسم الامن القومي الى هي من وجه نظر خلايا مخ الحاكم فقط ..
فما تتدعيش المنطق وعقلانيه الراي وانت اصلا لاتؤمن بمبدا اى راي معارض لخلايا مخ الحاكم ونظامه ... 👍

عشان العقليه العكاشيه السائده .. اى راي معارض لراي النظام اذا هو عدو البلد وخائن وعميل وقابض ومتامر مع دول العالم على النظام الحاكم .. اى اى راي معارض ممنوع في البلد والاعلام والاعتقال والسجن مصيره لمجرد الاختلاف مع خلايا مخ الحاكم .. اذا ما تجيش تتكلم بمنطق وتحاول تقنع الناس بعقلانيه وجه نظرك .. فطبيعي انك هتشوف اى راي مختلف لفكر نظامك الحاكم انه اخوان وماسوني وعميل وشيطاني الخ الخ ...
وعلى فكره طريقه تفكريك موجوده من التاريخ البشري السحيق .. وهو اتباع النظام الحاكم بيطبلوا للحاكم في الصح والغلط ويشيطينوا المعارضين لراي الحاكم باسم الامن القومي الى هي من وجه نظر خلايا مخ الحاكم فقط ..
فما تتدعيش المنطق وعقلانيه الراي وانت اصلا لاتؤمن بمبدا اى راي معارض لخلايا مخ الحاكم ونظامه ...

👍
اللي بتقوله ده ينطبق علي العقليه الايدلوجيه ... وجهتت ليهم اسءله ولا سؤال ردوا عليهم آخرهم منع تركيا الاسلاميه غلاردوغانيه للمياه عن سوريا والعراق وعرض توصيلها لإسرائيل .. وعن قانون واحد من الشريعه مطبق في تركيا ايه علاقه الموضوع بالتخوين مش فاهم ولا هو بخ اي شي والسلام ..

خلط الامور وتغيير الموضوعات والحيده سياسه اخوانيه اصيله ما علينا ..
اول شي البشير شخص بيدعم السد اكتر من اثيوبيا نفسها لا لفايده السودان اكتر من كونه نكايه في مصر ..
لا إخوان ولا بطّيخ .. كلّ من لا يتفق معاكم إخواني .. يعني الإخوانيين جاؤوا من كوكب آخر .. ماهم مصريين ويمكن أكثر مصريين من الذين يتشدقون بالوطنية صباحا ويلعنون البلد مساء ا.
يا أخي أنا لا أتكّلّم لمجرّد الكلام مثلك ... أنتم وقّعتم مع أثيوبيا على كل شيء .. من البناء حتّى تعبئة السدّ .. والصور تظهر بهجتكم وتبين أنكم من أنتصرتم ... أين المسؤولين الآن ليفسّروا لنا سرّ علامات النصر؟ ألم أقل لكم أنّكم لا تقولون للشعب الغلبان كل ما يحدث وأنكم لا تبحثون إلا على البوز الإعلامي والتخوين ؟

لا إخوان ولا بطّيخ .. كلّ من لا يتفق معاكم إخواني .. يعني الإخوانيين جاؤوا من كوكب آخر .. ماهم مصريين ويمكن أكثر مصريين من الذين يتشدقون بالوطنية صباحا ويلعنون البلد مساء ا.
يا أخي أنا لا أتكّلّم لمجرّد الكلام مثلك ... أنتم وقّعتم مع أثيوبيا على كل شيء .. من البناء حتّى تعبئة السدّ .. والصور تظهر بهجتكم وتبين أنكم من أنتصرتم ... أين المسؤولين الآن ليفسّروا لنا سرّ علامات النصر؟ ألم أقل لكم أنّكم لا تقولون للشعب الغلبان كل ما يحدث وأنكم لا تبحثون إلا على البوز الإعلامي والتخوين ؟
يا جدع رد علي بتقفز علي الموضوع وبتخلط الامور ليه سألتك اسءله بخصوص منع تركيا الاسلاميه للمياه عن سوريا والعراق وتسبب في دمار الآلاف الهكتارات في نفس الوقت عرض توصيل للمياه لإسرائيل أكبر شريك تجاري لتركيا دوله الخلافه رد

أجلددددددد يا أقطاي 🇱🇾🔥🇹🇷
تركيا موقفها ضغيف جدا أمام مصر و لا تملك أوراق !! ,و مين أقطاى ده اللى بتعتبر كلامه جلد طب و قيادات تركيا كلها أردوغان و معارضة اللى كانت بتطالب بالصلح مع مصر لمصلحة تركيا تبقى ايه , مص مثلا ؟؟

تركيا موقفها ضغيف جدا أمام مصر و لا تملك أوراق !! ,و مين أقطاى ده اللى بتعتبر كلامه جلد طب و قيادات تركيا كلها أردوغان و معارضة اللى كانت بتطالب بالصلح مع مصر لمصلحة تركيا تبقى ايه , مص مثلا ؟؟
تركيا دوله محاصره وفقاعه قوتها المبالغ فيها باعلام قطر والجزيرة والإخوان انتهت قوتها ال وهميه فقط تم صنعها وصنع تمديدها في الفراغ الذي سببه الخريف الغربي وزي اي شي بيادي دوره وبينتهي خاصه بضرب الجماعه التي تركبها لاختراق وتدمير الدول العربيه وإعطاء أوروبا والخليج ظهرهم للاقتصاد التركي المأزوم

من التعامل مع الغالبية الساحقة وانا عشت في النمسا وهم موجودون بكثره ناشفتش تركي واحد بيصوم ولا ليصلي وبياكلوا خنزير عادي جدا حتي الحجاب شكل غادي عندهم كنوع من التراث فعادي تلاقي تركيه قاعده بالحجاب علي قهوه بتشرب سجاير وبتاكل في نهار رمضان وجوزها بيشرب بيره .. هات لي شيخ تركي كده ... . الأتراك لما طلعوا شيخ طلعوا عدنان اوكتار وسموه السيد الراءع .. هات لي قانون واحد من الإسلام في تركيا .. بلاش دي هات لي دوله اسلاميه في العالم تطبق زواج اللوطيه وتعترف به وترخيص الدعاره زي تركيا الاسلاميه؟
ودي ورده جميله لعبيد الأغا التركي شم واسمع واستمع بس ما تنساش الوان الريمبو التركي

يا أخى فيه أتراك متديينين و فيه اللى ميعرفوش حاجه عن الدين بس كلهم دماغهم حجر . بلاش الكلام ده احنا مشكلتنا سياسية معاهم

يا أخى فيه أتراك متديينين و فيه اللى ميعرفوش حاجه عن الدين بس كلهم دماغهم حجر . بلاش الكلام ده احنا مشكلتنا سياسية معاهم
النمسا فيها نصف مليون تركي قابلت كتييير منهم ماشفتس واحد من اللي بتقول عليهم روح تركيا واتفرج .. سيبك من الحجاب ده تراث عندهم

يا جدع رد علي بتقفز علي الموضوع وبتخلط الامور ليه سألتك اسءله بخصوص منع تركيا الاسلاميه للمياه عن سوريا والعراق وتسبب في دمار الآلاف الهكتارات في نفس الوقت عرض توصيل للمياه لإسرائيل أكبر شريك تجاري لتركيا دوله الخلافه رد
سبحان الله ...
بلاده سوف يقطع عنها الماء ويموت الحرث والنسل وهو يتحدّث عن تركيا وسورية وإسرائيل ...
إذا أنتم لا تهمّكم بلدكم فلماذا لا تتركون الإخوان يدافعون عن بلدهم ؟
ثمّ من أين وكيف ستوصل تركيا الماء لإسرائيل ..
يا راجل راك دوّختنا ... مرّه تقول تركيا موش مسلمة ومرّة تنعتها بدولة الخلافة

الى يربطنا بتركيا الان انها من اكبر 3 دول تجاريا مع مصر واكبر مستورد للمنتجات المصريه
ورغم كده تركيا سياسيا هي بحاجه لمصر اكثر من حاجه مصر لتركيا ..
وده الي بيحكم مدى التقارب السياسي او قطع العلاقات نهائيا بينهم

سبحان الله ...
بلاده سوف يقطع عنها الماء ويموت الحرث والنسل وهو يتحدّث عن تركيا وسورية وإسرائيل ...
إذا أنتم لا تهمّكم بلدكم فلماذا لا تتركون الإخوان يدافعون عن بلدهم ؟
ثمّ من أين وكيف ستوصل تركيا الماء لإسرائيل ..
يا راجل راك دوّختنا ... مرّه تقول تركيا موش مسلمة ومرّة تنعتها بدولة الخلافة
ياجدع انت تونسي وسايب بلدك راحه في داهيه وجاي تقول تتدخلون في أمور غيركم .. عجيبه .. تاني شي هو ال مصريين مسلمين عندك والسوريين والعراقيين اللي تركيا قطعت عنهم الميه كش مسلمين وواجب عليك تتكلم عنهم وعن ظلم بلد الخليفه ليهم ؟!!!

النمسا فيها نصف مليون تركي قابلت كتييير منهم ماشفتس واحد من اللي بتقول عليهم روح تركيا واتفرج .. سيبك من الحجاب ده تراث عندهم
و الله يا أخى انا اتعاملت مع ناس بس من بره المدن ( الفلاحين بتوعهم يعنى) و ناس محترمة و عندهم أصول شبهنا بشكل غريب.
هما الوحش عندهم كتير بس فيهم ناس شبهنا و ضد أردوغان .
المشكلة فى أردوغان و القوميين المتطرفيين اللى سياستهم توسعية , مشكلتنا سياسية يا ريس متنساش و الدين ربنا أعلم بيه . ربنا يحسن ختامنا

الى يربطنا بتركيا الان انها من اكبر 3 دول تجاريا مع مصر واكبر مستورد للمنتجات المصريه
ورغم كده تركيا سياسيا هي بحاجه لمصر اكثر من حاجه مصر لتركيا ..
وده الي بيحكم مدى التقارب السياسي او قطع العلاقات نهائيا بينهم
تركيا مش اكبر مستورد من مصر،،، هم فى المركز الرابع كأكبر مستورد من مصر والميزان التجارى بينا وبينهم فيه حوالى نص مليار دولار لصالحهم يعنى هما المستفدين ولو تم قطع العلاقات الاقتصادية معهم هم المتضررين. الأرقام بالمناسبة فى اخر عامين انخفضت كثيرا عن الأرقام فى بداية حكم السيسي.
سياسيا هما إللى محتاجين مصر ونحن لسنا فى حاجة لهم.
من الاخر كده مصر فى غنى تماما عن تركيا سياسيا واقتصاديا،، وده إللى انا بتمناه شخصيا.

تركيا دوله محاصره وفقاعه قوتها المبالغ فيها باعلام قطر والجزيرة والإخوان انتهت قوتها ال وهميه فقط تم صنعها وصنع تمديدها في الفراغ الذي سببه الخريف الغربي

قلت لك ثلاث مرات إنّك لا تعرف عمّا تتحدّث
تركيا محاصرة هههههه
محاصرة مِن مَن ؟
تركيا لها مع إفريقيا علاقات إقتصادية وسفارات وخطوط طيران أكثر من أيّ بلد إفريقي آخر.
الخطوط الجوية التركية هي الاولى عالمياً في عدد وجهاتها ...
تركيا بدأت في نقل البضائع من الصين بالقطار إلى أوروبا ...
حدودها مفتوحة إلا على الدولة الفاشلة فقط ( سوريا العراق اليونان)
أين الحصار التي تتحدّث عنه .. وإلاّ آهو دا كلام لتسجيل الحضور فقط هههههه

أخيرا سأعطيك معلومة صغيرة وهي كالضربة القاضية في الملاكمة:
حسب الصحف الفرنسية المتخصصة ومكاتب الدراسات, تركيا ستتجاوز فرنسا إقتصاديا في الأعوام القادمة.

تاني ياجدعان نقوا كويس العقول اللي تتناقشوا معاهم احسن
يعني سيبكم من غلمان تركيا والخرفان واللي مش خرفان بس متعاطفين معاهم :ROFLMAO:
لما تتناقشوا اتناقشوا مع ناس ليهم رأي وكلمه مش مشيين ذي القطيع ومابيتحركوش غير بالعصا
وحتي اللي بيحركهم بالعصا بيتزللنا هو وجمعته نفر نفر سواء القرد الكبير او وزرائه علشان نرضي عنهم بس وبقي كل يوم تصريح يتزلوا فيه لينا واحنا عمالين نشرط فيهم
فياجدعان اتخيل ان دول اللي بيحركوهم فاتخيل الاشكال اللي بتناقشوها بقي منهم دماغهم عامله اي ;)

لم أفهم كيف تظنون أن دولة كتركيا أوّل إقتصاد في الشرق الأوسط والسادس أوروبي والثالث عشر عالميا والدولة الأولى عسكريّا في الشرق الأوسط والعضو في الناتو والتي تحارب في دولتين (سوريا العراق) لتحمي حدودها وتساعد دولتين (ليبيا أذربيجان) لربح حرْب وتبسط الأمن في دولة ثالثة (الصومال) وتموّل دولة رابعة (أوكرانيا) بأسلحة أقلقت القوّة العالمية الثانية (روسيا) وترفض الإنصياع لأكبر قوّة عالمية (أمريكا) .... أن يغني رئيسها تسلم الايادي وتنفّذ شروط مصر التي لم تستطع حتّى حماية أمنها القومي (سدّ النهضة) ... نحن نقول في تونس '' هذا شرط المطلّقة على الأعزب ''
فيه مثل مصرى ينطبق عليك وهو القرعه بتعاير الناس بشعر ببنت خلتها كلمنى عن نفسك ليه تتكلم عن تركيا

فيه مثل مصرى ينطبق عليك وهو القرعه بتعاير الناس بشعر ببنت خلتها كلمنى عن نفسك ليه تتكلم عن تركيا
كيف أتكلّم عن نفسي وعن بلدي والموضوع يتحدّث عن مصر وتركيا ؟
هل تظنني غبيّ أومجنون ؟ وهل أنت فاهم ماذا تكتب وفي أيّ موضوع أنت الآن ؟
سبحان الله كل شيء وجدوا له دواء إلّا الحماقة .

كيف أتكلّم عن نفسي وعن بلدي والموضوع يتحدّث عن مصر وتركيا ؟
هل تظنني غبيّ أومجنون ؟ وهل أنت فاهم ماذا تكتب وفي أيّ موضوع أنت الآن ؟
سبحان الله كل شيء وجدوا له دواء إلّا الحماقة .
اذن فلتخرس انت مالك موضوع بين مصر وتركيا كما قلت انت ايه الى دخلك انا فاهم مصرى بتكلم عن مصر انما انت شخص تدافع عن بلد اخر وهو تفكير غبى الى ملكش فيه مدخلش نفسك فيه اما يكون موضوع بلدك ابقا اتكلم

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى