الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي يفتتح #جامعة_الملك_سلمان في #سيناء، بحضور الأمير فهد بن سلطان أمير منطقة تبوك.

انا مش متخصص ولا افهم فالطب علشان ادخل في جدال مع طبيب
بس من الواضح ان الاطباء المصريين مطلوبين وفالسعوديه خصوصا
ولو كان ضعيف زي مبتقول مكانش هيكون ليهم سوق وخصوصا في دول غنيه زي الخليج مثلا
وبخصوص البورد دا اللي انا مش عارف اصلا ايه معناه واتوقع انه المنهج او ماشابه
اعرف واحد متخرج مكملش سنه واحده وجاله شغل فالسعوديه
يعني لا لحق يعمل زماله ولادراسات ولا اي حاجه
سنه واحده بعد تخرجه :unsure:
صحيح كثير موجودين اطباء مصريين
وخاصة في المستشفيات الاهلية
والمستوصفات الحكومية في القرى والهجر
والسبب في هذا يعود الى الاحتياج العالي من الاطباء في المملكة
ولا تنسى ان في كل هجرة في مركز صحي والغالب ان الي فيها اجنبي
ا

البورد المصري تعبان. يحتاجون عملية تصليح شاسعة لكي ينافس دول مثل السعودية واسرائيل.

اللي ما حصل له قبول بالسعودية ، وناوي يتعب نفسه ويبحث عن فرص تعليمية ذات جودة عالية
يقدم على برنامج الابتعاث والقبول الان بدون شروط مفتوح طول السنه ، احصل على قبول من جامعه معتمده واركب الطيارة.

اما اللي يبي يروح على حسابه ، الخيار مميز ، مكان سياحي ، قريب من السعودية ، ورخيص.
ومو شرط يدرس طب ، فيه تخصصات كثير ممكن يستفيد منها.

الى عايز ياخد شهاده يروح لجامعات لها اسمها
مش معهد خاص ويقول انا خدت شهاده
لكن همه عارفين ان لو قدمو فى جامعات زى القاهره او الاسكندريه او المنصوره او اسيوط او الجامعات الدوليه زى الامريكيه والالمانيه وغيرها كتير مش هيعدى منها
غالبا كان اسمعها ع.ش

مشاهدة المرفق 320201
صيدلة حكومي96.8 كنت عاوز صيدلة للاسف محصلش نصيب ودخلت اسنان خاص

الحمد لله علي كل شيئ طبعا بس بقولك ان الحاجات اللي زي دي بتخلي الواحد يدفع عشرات الآلاف بسبب اخطاء في التصحيح والنموذج، وطبعا في مآسي اسوأ مني ١٠٠ مرة
مفيش حد بياخد اكتر من نصيبه
لو ليك نصيب كنت دخلتها
وقول الحمدلله مرحتش طب بيطرى 😂

يبلغ عدد الأطباء البشريين المصريين 240 ألف طبيب، منهم 120 ألف طبيب خارج البلاد، أي أن هناك 50% من الأطباء المصريين يعملون فى الخارج

يتخرج كل سنة 12 ألف طبيب بشرى مصرى من كليات الطب المصرية وأعداد الخريجين ستزيد فى السنين القادمة

معظم الأطباء البشريين العرب تخرجوا أو حصلوا على دراسات عليا من الجامعات المصرية أو حصلوا على كورسات فى مصر

معظم أعضاء هيئة التدريس فى كليات الطب فى الدول العربية ودول الخليج خاصة إما مصريين أو عرب تخرجوا أو حصلوا على دراسات عليا من الجامعات المصرية

وهذا الكلام ينطبق على بقية التخصصات الطبية

كلية طب القصر العينى جامعة القاهرة هى أول وأعرق وأكبر كلية طب بشرى على مستوى الدول العربية والشرق الأوسط وقارة أفريقيا تأسست عام 1466م على يد المصرى شهاب الدين أحمد العيني وسميت على اسمه ومستشفياتها هى الأكبر فى الشرق الأوسط وقارة أفريقيا والتى تحتوى على 5622 سرير ويجرى العمل حاليا على تطوير مستشفياتها بنسبة 300 % لتكون أكبر مستشفى جامعى على مستوى العالم ويبلغ عدد أعضاء هيئة التدريس فى كلية طب بشرى القصر العينى جامعة القاهرة 1800 عضو هيئة تدريس

وكذلك كلية طب أسنان القصر العينى جامعة القاهرة هى أول كلية طب أسنان على مستوى الدول العربية والشرق الأوسط وقارة أفريقيا تأسست عام 1925م

يتخرج كل سنة 12 ألف طبيب بشرى مصرى من كليات الطب المصرية وأعداد الخريجين ستزيد فى السنين القادمة

السعودية لديها السنة الماضية ١٩ الف متقدم على برامج البورد السعودي. 😃

معظم الأطباء البشريين العرب تخرجوا أو حصلوا على دراسات عليا من الجامعات المصرية أو حصلوا على كورسات فى مصر

اوف اوف اوف. مبالغة فظيعة. اخرج السعودية من هذه القائمة رجاء.

معظم أعضاء هيئة التدريس فى كليات الطب فى الدول العربية ودول الخليج خاصة إما مصريين أو عرب تخرجوا أو حصلوا على دراسات عليا من الجامعات المصرية

معظم ومعظم ومعظم كلامك مبالغ فيه ، لا تتحمس.

خلاص يا جماعة البورد المصري محترم والبورد السعودي محترم والاطباء السعوديين محترمين والاطباء المصريين محترمين

انا اسف ياصديقي
بس اللي معهوش ميلزموش
ملهاش لازمه الفشخره الكدابه ومش لازم تاخد شهاده جامعيه لو مش قد مصريفها
ولو ابنك او بنتك من المتفوقين ممكن يحصولو علي منحه تعليميه
لو متوسط او ضعيف في مدارس صناعيه وفنيه بعد الثانويه
ممكن يلتحق بها ويتعلمله صنعه تنفعه بدل الشهاده اللي ملهاش لزمه
انا مش معاك في النقطة دي خالص انت عارف الحالة المعيشية لناس كتير وسعات الحالة المعيشية دي بتاثر على طبيعة فكره وذكاءه

لن الدولة تهتم بيه ده الصح ويختار هوا بعد كده هوا عايز ايه ده الصح

يبقى التعليم لازم يبقى سليم من الأساس

طالب الفرسكة ده وطلاب اللي بيتطلعةا أوائل في الثانوية العامة لا بياخدوا دروس ولا اي حاجة

حرام اننا نعمل عيالنا عشان انهم مش معاهم فلوس

مثلا عشان تعرفو ابداعات التصحيح في مصر

امتحان انجليزي في الثانوية العامة بتاعتي

نموذج الاجابة قال
(instead of taking a honeymoon crusie to caribben,,, the decied to spend a week in a rural village in guatemala)

انا مجرد بس عكست الجملة بس نفس المعني
قلت
The decied to spend a week in rural village in guatemala,,, instead of taking a honemoon in caribbean

وحسبوها لي غلط، تخيلو يا جماعة!
للتسهيل..

النموذج قال.. سافرت القاهرة بدلا من ان اسافر الاسكندرية

انا قلت... بدلا من ان اسافر الاسكندرية سافرت القاهرة
يعني نفس المعني وحسبوها لي غلط، وعملت تظلم ب ٢٠٠ جنيه ومخدتش حاجة!

وفي آلاف زيي حصلهم نفس المشكلة وبسبب الموضوع دا دفعنا آلاف في جماعات خاصة يعني احنا مش فشلة علي فكرة!

ودي قطعة امتحان الانجليزي اللي امتحنتها عشان محدش يقول اني بكذب

مشاهدة المرفق 320194
TUT @TUT

القادم نظام التصحيح الاكترونى
يعنى اجابتك غلط فى مقياسة
و ممكن يطلع لك اخطاء اخرى كثيرة.

عودة
أعلى