مصادر: ترامب يعتزم أمر تنفيذي لمعاقبة تجارة الأسلحة مع إيران

حميد

عضو جديد
التفاعل
33 0 0
ذكرت وكالة رويترز أن ترامب يستعد لأمر تنفيذي يسمح للولايات المتحدة بفرض عقوبات على أي شخص ينتهك حظر الأسلحة الذي تفرضه الأمم المتحدة على إيران. وسيسمح للرئيس بمعاقبة المخالفين بعقوبات ثانوية ، وحرمانهم من الوصول إلى السوق الأمريكية.

وقال أحد المصادر الثلاثة ، وهو دبلوماسي أوروبي ، إن الأمر التنفيذي الجديد سيضع القوة وراء تأكيد واشنطن أن حظر الأسلحة الذي تفرضه الأمم المتحدة سيظل ساري المفعول إلى ما بعد أكتوبر من خلال منح الرئيس سلطة عقوبات ثانوية لمعاقبة عمليات نقل الأسلحة من وإلى إيران بعقوبات أمريكية. .

العقوبات الثانوية هي تلك التي تسعى فيها دولة ما إلى معاقبة دولة ثانية للتداول مع دولة ثالثة من خلال منع الوصول إلى سوقها ، وهي أداة قوية بشكل خاص للولايات المتحدة بسبب حجم اقتصادها.

التعديل الأخير:
ذكرت وكالة رويترز أن ترامب يستعد لأمر تنفيذي يسمح للولايات المتحدة بفرض عقوبات على أي شخص ينتهك حظر الأسلحة الذي تفرضه الأمم المتحدة على إيران.

من البداية هذا هو الحل اي كيان يتعامل مع الملالي في الاسلحة ومكوناتها يفرض عليه حظر امريكي وانتهى

أخرتو يرفع دعوى خلع بالمحكمة
لو الروس قرروا يبيعو سلاح و مجلس الامن مش صادر قرار منع
لو تحرك الجيش الامريكي بترسانته لن يقدر على منعهم
الروس و الصينيين عندهم سيادة عكس البعض

من البداية هذا هو الحل اي كيان يتعامل مع الملالي في الاسلحة ومكوناتها يفرض عليه حظر امريكي وانتهى
تمنع على الروسي و الصيني مثلا
شركات صناعة الاسلحة الروسية و الصينية تخوفهم بمنع دخول السوق الامريكي مثلا
عقوبات على فاضي اذا كانت على هذا الشكل

انت رئيس عندك تخلف عقلي
عايز صفقة مع إيران ولا عايز عقوبات
و بحس اللي بيأيدك والله ما عارف انت بتهرتل بتقول إيه وبيتكلم علي حلفائة في مؤتمرات الترشح بطريقة ابشع ما يكون ولا بيحترم حليف ولا عدو
ده ممكن يقلب علي أى حليف في لحظة

انت رئيس عندك تخلف عقلي
و بحس اللي بيأيدك والله ما عارف انت بتهرتل بتقول إيه وبيتكلم علي حلفائة في مؤتمرات الترشح بطريقة ابشع ما يكون ولا بيحترم حليف ولا عدو
أهبل بيناسب شعب أهبل و حضارة هبلة
كوبوي منتظر منه ايه

انت رئيس عندك تخلف عقلي
هو خايف من خوزقة ريغان تنعاد معاه - ازمة رهائن
يربح بايدن و يفوز بصفقة مع ايران في الاسبوع الاول من حكمه بتساهل ايراني
لذلك هو يكرر دائما اسبوع الاول بعد نجاحي اعمل صفقة مع ايران
ترامب = ريغان
بايدن = كارتر

كوبوي منتظر منه ايه
الجاهل ميشجعوش الا جاهل زيه
رئيس تاجر بكل ما هو ممنوع و مراته منحرفه و تجارة بالقمار و الدعارة و التكبر و ينحنى له العالم
فعلا عالم لا يستحق الا حاكم دعارة
زوجتة طلعت من غير ملابس و ينحنى لها رؤساء و دول اسكت اسكت
دى حاجة تجيب الهم

كوبوي منتظر منه ايه
كلام يضحك لان الكوبوي اكبر اقتصاد عالمي واكبر قوه عسكريه ونفوذ ف العالم
وتقوللي منتظر منه ايه :LOL: :LOL:
ياريت نبقي زي الكاوبوي

زوجتة طلعت من غير ملابس و ينحنى لها رؤساء و دول اسكت اسكت
دى حاجة تجيب الهم
ينحني لزوجته رؤساء لانها زوجه الرئيس الامريكي والسيده الاولي لامريكا (اكبر اقتصاد وقوه عسكريه ف العالم )
حتي لو كانت ممثله بورنو هينحني لها العالم
العالم ليس يفكر مثل تفكيرك لا يفكر ف صفاتها وملابسها واكلها وخلافه بل يفكر ف منصبها ومنصب زوجها ونفوذها وهكذا بغض النظر عن تصرفاتها الشخصيه
وهذا الامر مع كل السياسيين ورجال الاعمال والروءساء ف العالم اجمع

كلام يضحك لان الكوبوي اكبر اقتصاد عالمي واكبر قوه عسكريه ونفوذ ف العالم
وتقوللي منتظر منه ايه :LOL: :LOL:
ياريت نبقي زي الكاوبوي
كلامي انا و الاخ عن ميزان الاخلاق و الحضارة بمعنى حضارة الاسلامي
اما لي عنده المال هو الميزان ولو كان بلطجة و بيحب الدولارات كلامي مش موجه له

اما لي عنده المال هو الميزان ولو كان بلطجة و بيحب الدولارات كلامي مش موجه له
شعارات رنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانه لا قيمه لها حاليا
مجرد رد وخلاص لم نتكلم ع الحضاره الاسلاميه مطلقا فانت بتتكلم عليها بمبدأ رد وخلاص اين كلامك مع الاخ ع الحضاره الاسلاميه
وايهن ميزان الاخلاق حاليا !!! هل بلدك الان تتعامل بميزان الاخلاق!!
بلاش بلدك هل مصر تونس الجزائر وكل الدول العربيه تتعامل بالاخلاق! :ROFLMAO:

شعارات رنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانه لا قيمه لها حاليا
مجرد رد وخلاص لم نتكلم ع الحضاره الاسلاميه مطلقا فانت بتتكلم عليها بمبدأ رد وخلاص اين كلامك مع الاخ ع الحضاره الاسلاميه
بمعنى حضارة الاسلامي
فهمت يعني مفهوم " الحضارة " في الاسلام مش في الفلسفات الغربية المادية
مفهوم مش قلت "الحضارة الاسلامية "

وايهن ميزان الاخلاق حاليا !!! هل بلدك الان تتعامل بميزان الاخلاق!!
بلاش بلدك هل مصر تونس الجزائر وكل الدول العربيه تتعامل بالاخلاق! :ROFLMAO:
كل الدول العربية حاليا انظمة و شعوب تتبع للفلسفة الغربية المادية الا ما رحم ربي

تمنع على الروسي و الصيني مثلا
شركات صناعة الاسلحة الروسية و الصينية تخوفهم بمنع دخول السوق الامريكي مثلا
عقوبات على فاضي اذا كانت على هذا الشكل
ليس كذلك ولكن عقوبات على روسيا والصين نفسها وعلى الشركات بتفعيل عقوبات امريكية على كل من يتعامل معها

كل الدول العربية حاليا انظمة و شعوب تتبع للفلسفة الغربية المادية الا ما رحم ربي
يبقي احمد زي الحج احمد

يبقي استهتارك بيهم خطا لان حسب كلامك نتبع للفلسفه الغربيه اذن لماذا تستهتر بالكاوبوي وهو متقدمين عنك ف كل شيء

ينحني لزوجته رؤساء لانها زوجه الرئيس الامريكي والسيده الاولي لامريكا (اكبر اقتصاد وقوه عسكريه ف العالم )
حتي لو كانت ممثله بورنو هينحني لها العالم
العالم ليس يفكر مثل تفكيرك لا يفكر ف صفاتها وملابسها واكلها وخلافه بل يفكر ف منصبها ومنصب زوجها ونفوذها وهكذا بغض النظر عن تصرفاتها الشخصيه
وهذا الامر مع كل السياسيين ورجال الاعمال والروءساء ف العالم اجمع
ياعم احنا بنتكلم حتى بالكلام مش هنقدر نقول رأينا في رئيس غبي
والله الرجل ده هيودى الدنيا في داهية الثقة زيادة عن اللزوم في ترامب هتؤدى لنتائج كارثية إنما هنشوف الأيام بيننا مش هنستعجل هنشوف
هيحصل إيه

والله الرجل ده هيودى الدنيا في داهية الثقة زيادة عن اللزوم في ترامب هتؤدى لنتائج كارثية إنما هنشوف الأيام بيننا مش هنستعجل هنشوف
سواء في ثقه او مفيش لن يغير ذلك ف شيء ولن نستطيع فعل شيء يبقي منتعبش نفسنا ع الفاضي
ترامب معروف همه الوحيد امريكا واللوبي الصهيوني فقط ثم المال
من يستطيع ان يؤثر ف ترامب هو الشعب الامركي فقط ليس نحن بالبلدي نحن متفرجون

الموضوع وما في ان ترامب افضل من اوباما فقط بالنسبه للدول العربيه باستثناء فلسطين طبعا

عودة
أعلى