تأكيد صفقة سو-35 لمصر +سو-30 و ميج 29 ام للجزائر

مصر تشغل في سلاح الجو ما شاء الله طائرات روسية سو وميغ فرنسية ميراج ورافال ثم وأمريكية ف16 . صحيح وكما يقول المثل لا تضع كل بيضك في سلة واحدة لكن الا يشكل هذا التنوع عبئ على ميزانية الصيانة وقطع الغيار والتدريب والتجهيز؟ ثم الربط بين جميع هذه الأنواع؟

هل يمكن للجزائر إضافة إلكترونيات فرنسية أو تركية على الميج 29

مصر تشغل في سلاح الجو ما شاء الله طائرات روسية سو وميغ فرنسية ميراج ورافال ثم وأمريكية ف16 . صحيح وكما يقول المثل لا تضع كل بيضك في سلة واحدة لكن الا يشكل هذا التنوع عبئ على ميزانية الصيانة وقطع الغيار والتدريب والتجهيز؟ ثم الربط بين جميع هذه الأنواع؟
موضوع التنويع ليس وليد اليوم
هذا التنوع فى السلاح بين شرقى وغربى له ما يقارب 40 سنه
ولم تظهر اى مشاكل تذكر فى التشغيل او الصيانه
ولو كانت هناك مشاكل لما استمرينا على نفس النهج

عدم المؤاخذة لو حد معاه مواضيع ماجيك تاتش يحطها يا جماعة

الراجل دا في كلام كان قايله وبيتحقق دلوقتي والكل كان بيضحك عليه???
مش هنسى لما قال ان اسرائيل بتلهث ورا مصر بحريا وبعد كدة حط صور السو ٣٥ ???

بقولك ايه

انا كنت بستنى مشاركاتة كلها من ايام الساحات
وكان ييفسح ناس كتير وربنا لحد ما لقيتو بينتقد الرافال بطريقة عنيفة
مش عارف اية السبب

بس ياما جاب سيرة ماهو الآن

انا لا حدافع عنة ولا حهاجمو

بس أدينا بنفتكر مع بعض

لا يوجد اي تبادل لبيانات بين اواكس E-2 و ميغ بل حتى F-16 المصرية لايوجد فيها وصلة بيانات Link-16

المصدر ده بتاريخ قديم
جايز تم دمج داتا لينك بالطائرات من بعدها
بس مافيش تفسير لصورة الميج مع الاواكس غير ان تم الدمج بينهم
وثانا مصر من زمان ماشيه بمبدأ التنوع في التسليح ولو واجهت مشكله في ده
ماكنتش كملت بنفس المنوال
سواء الشق الروسي او الاوروبي او الامريكي

طيب الامريكان يحدثوا اسطول الاف 16 لاخر اصدار مع الامرام و مش عايزين سوخوي
و نزود عدد الرافال مع كام تانكر
و كدا سلاح جو محترم جدا

طيب الامريكان يحدثوا اسطول الاف 16 لاخر اصدار مع الامرام و مش عايزين سوخوي
و نزود عدد الرافال مع كام تانكر
و كدا سلاح جو محترم جدا

انت مش عايز سوخوي .... انا عايز يا أخي .... أنا حر .

هو عبأ بس الموضوع امن قومي ، الامريكان اكثر دولة بتضغط سياسيا من خلال التسليح ، مصر طلبت الاف١٥ وتم الرفض فاتجهت الي روسيا و الميج ٢٩ ام٢ المختلفة تماما عن النسخة الاصلية بصواريخ بعيدة المدة جوجو ، امريكا توقعت تحديث الاف١٦ المصرية مع البحرانية لكن مصر اكتفت باطالة عمر المحركات و شراء الرافال و دهً توجه جديد في التسليح المصري ، اما السخوي فالجيش المصري ذات حجمه و قدراته بشكل كبير و تحتم وجود طائرة سيادة ثقيلة فتم اختيار السو٣٥ ، امريكا لم تعترض علي الميج ولكن اعترضت علي السو٣٥ لانها طائرة سيادة قوية ستضيف الكثير للجيش المصري ف اي مسرح عمليات وتامين قواته ، مصر لن توقف شراء السلاح الامريكي لاسباب سياسية في الدرجة الاولي وجودته ولكن تطور الجيش المصري و تعاظمه لن يتم بالسلاح الامريكي و الاسباب معروفة للجميع

باسم الله وتبارك الله.. مصر لم تعد الآن بحاجة للحرب لانها اذا حصلت ستدفن اسرائيل
مصر اعتقد تتسلح لبعد الحرب العالمية الثالثة لما كل الدول تضعف فتستعمر العالم كخكخكخكخ
على هذا المنوال وبعد عقد او عقدين لن تشكل اسرائيل تهديد "عسكري" لمصر... واقول عسكري لان التهدي سيظل سياسي .. مصر عليها ان تلعب الحبل الدبلوماسي مع دول اوروبا والغربية .. معاهدات واتفاقيات لجعلها محايدة (خلق لوبيات مصرية في الغرب) بالمفهوم الاخر وبعدها نقول باي باي اسرائيل
الردع هو احد الوسائل اخي.....
ولكن التسليح الجاري لم يعد موجه الي إسرائيل فقط. نعم اسرائليين اقوي جدا. ولكن بحسبات القوي الشاملة لا يحتجون كل هذا التسليح وبهذه السرعة.
هناك شيء اخر .......

الردع هو احد الوسائل اخي.....
ولكن التسليح الجاري لم يعد موجه الي إسرائيل فقط. نعم اسرائليين اقوي جدا. ولكن بحسبات القوي الشاملة لا يحتجون كل هذا التسليح وبهذه السرعة.
هناك شيء اخر .......

بالتوفيق لمصر

Magic touch مازال موجود وله صفحه مشهوره علي الفيسبوك علي فكره ...طبعا انا متابعه من زمان برضه ايام الساحات وعلي صفحته من ساعه مابدات ...بس هو بطل مشاركه في المنتديات

Magic touch مازال موجود وله صفحه مشهوره علي الفيسبوك علي فكره ...طبعا انا متابعه من زمان برضه ايام الساحات وعلي صفحته من ساعه مابدات ...بس هو بطل مشاركه في المنتديات
ابعت الصفحه على الخاص .

بالتأكيد يشكل عبء لو انت مصنع لكن لو مشغل
تتعامل مع التغشيل كعبء التصنيع . التنويع مجهد كالتصنيع ولكن تكلفه التنويع تضمن امان نسبى ضد ضد البلد المصنعه ف حاله لم تعجبك شروطها .. مصالح مصر العسكريه تتعارض ف احيانا كثيره مع الروس أو الامريكان واحيانا الفرنسيين لذا وجب التعامل بهذه الطريقه لأنك لان تتعارض مصالحك مع الجميع ف وقت واحد .. فاالمال يجتمع عليه الجميع

ماجيك فاتش .. هههههه اكبر هبيد في تاريخ المنتديات العسكرية كان بيعتمد نشر اخبار مفبركه مع كام معلومة صادقة عشان يقنع الناس.

رقم واحد و بدون منازع في المنتديات العسكرية هو الغوري ,ده الاستاذ و احنا كلنا عنده تلاميذ, مشوفتش حد في علمه ولا قدرته علي النقاش مع اي حد.

عودة
أعلى