صاروخ إسرائيل الهايج

المقصود بعبارة صاروخ عابر للحدود
بمعنى ان الطائرات المهاجمة تبقى فوق البحر او في سماء دولتها
و تضرب أهداف في عمق الدولة المعادية
كما تفعل اسرائيل الان طائرتها تضرب من البحر او من لبنان او تبقى فوق فلسطين المحتلة
و تطلق صواريخ الهيجان لتصيب أهدافها في عمق الداخل السوري
و من شبه المستحيل اعتراضها بسبب سرعتها و تحليقها المنخفض وخط سيرها البالستي
بالاضافة الى انظمة التشويش الخاصة بها

نفرض انها اطلقت داخل الحدود على مصر والاردن
هذا مداها الاقصى

طيب ماشي. وعشان بس الراجل الطيب ال حلف ده نوافق انه سيتم إغلاق الدفاع الجوي المصري تماما. وكمان هيتم مسح القوات في سينا مسح. أنا هحترم رأي الخبراء العظام دول كلهم. بس في الاخر يتبقي قول الشاعر. انت تمسح وانا همسح و نشوف مين هيستحمل. ده لو يعرفو أصلا.
ويطمئن كل الأخوه الخبراء لو علي الصواريخ فمتقلقوش. في و بكميات ......

المقصود بعبارة صاروخ عابر للحدود
بمعنى ان الطائرات المهاجمة تبقى فوق البحر او في سماء دولتها
و تضرب أهداف في عمق الدولة المعادية
كما تفعل اسرائيل الان طائرتها تضرب من البحر او من لبنان او تبقى فوق فلسطين المحتلة
و تطلق صواريخ الهيجان لتصيب أهدافها في عمق الداخل السوري
و من شبه المستحيل اعتراضها بسبب سرعتها و تحليقها المنخفض وخط سيرها البالستي
بالاضافة الى انظمة التشويش الخاصة بها
وشلون تحليقها المنخفض وخط سيرها البالستي مع بعض ؟
:رؤية مصيبة:

كلام فاضى
قد يأتى على هوى بعض الانهزاميين
انا مش عارف صاروخ ايه الى يدمر ويمسح قواعد بالكامل
ده مداه 150 كيلو متر فقط
يعنى وكانه لايوجد دفاع جوى والا رادارات والا قوات جويه
لو تكلمنا عن الاس 300 فقط فهو فى حاجه الى الدخول حوالى 100 كيلو متر فى مدى اسستهداف الاس 300 قبل اطلاقه
وبعدين المياه تكذب الغطاس يعنى انا مشفتش قواعد سوريه تم مسحها وسحقا وتسويتها بالارض حينما تم استخدامه فى سوريا
ياريت الناس بتاعت فترة اكتب اى حاجه علشان متسيبش الورقه فاضيه
تبطل فتى وهبد فى اى كلام
الحرب مش كام صاروخ والا كام طياره
الحرب معركه قد تستطيع ان تبدأها ولكن من الصعب ان تستطيع ان تنهيها
والشواهد حوالينا كتير جدا
سوريا اطلق عليها مئات الصواريخ بشكل شبه يومى ....ورغم تهالك دفاعها الجوى وبنيتها العسكريه وقواتها الجويه
هل اثرت او شكلت فارق ...ومعظمها تم التصدى اليه
والله لو كان هناك فيس ومنتديات فى 73 لرأيت وسمعت نفس الكلام
والناس بتاعت ان بناء قواعد فى سيناء هو القاء للقياده السياسيه لابنائنا فى التهلكه وسيتم سحقهم ومحقهم الخ الخ
فحاضر احنا هنسيب سينا فاضيه خالص علشان المعلومه الجباره بتاعتك دى
بس يأخى سبحان الله اسرائيل نفسها كان من شروطها فى معاهدة كامب ديفيد عدم وجود قوات فى سينا
وطبعا همه واحنا عارفين ليه
نيجى احنا النهرده نقول هو احنا ليه بنبنى قواعد فى سينا !!!!!!!!!!!!!
معلومه بسيطه بس اسرائيل دوله مساحتها الاجماليه تقريبا 20 الف كيلو متر
وهى دوله ليس لها عمق
وكتيبة مدفعيه صاروخيه يمكن ان تشكل لها كابوسا !!!!!!!!!

هو ده اللى بنقول عليه عند الهجوم اى قوات موجوده فى سيناء هتتفشخ الخبراء الاستراتجيين الجامدين فرحانيين بالقوات فى سيناء وبالمطارات اللى بيتم تطويرها كل ده هيتكنس من على وش الارض لو حصلت حرب
تفائل بالخير ياعم احمد ومتخليش حد ملهوش لازمة يضحك علينا ^^

الصاروخ ده هيوفر حمايه كبيره لتحرك القوات الاسرائليه يعنى يتم تدمير اى قوات معاديه قبل وصول القوات البريه
بص انا هقولك معلومة و اسألك سؤال

اولا الصاروخ ده بيقع تحت مدى الانتى و البوك مرتاح و سرعة و مدى الانتى هيضرب الطائرة الحاملة للصاروخ من قبل ما تدخل مدى الاطلاق اصلا و لو نجحت فى الاطلاق سيتم كشف الصاروخ بأكثر من رادار و استهدافه بسهولة

ثانيا انت تقول ان هذا الصاروخ سيقوم بمحو القوات فى سيناء و ابادتهم !!!! - هذا الصاروخ ليس نووى انما هو صاروخ موجه مضاد للاهداف البرية الثابتة مثل مواقع الدفاع الجوى الغير قادرة على استهدافه و رأسه الحربى لن يدمر سوى هدف واحد فقط او اهداف لينة

ثالثا انت ضد نشر قوات فى سيناء ؟ هذه اغرب معلومة ممكن اسمعها
انتشر الارهاب فى سيناء بسبب نقص التغطية للقوات المسلحة و لو اسرائيل حاولت تدخل سيناء من سيمنعها على الارض ؟

اظن انك فاكر ان الامر هو تحريك كل ما لدينا الى سيناء فيتم ضربه مرة واحدة صح ؟ لا اطمئن ما يدخل سيناء هو جزء بسيط من اجمالى القوات المسلحة
و الزمن اختلف و اصبح هناك انذار مبكر و ترى تحركات الطيران الاسرائيلى حتى فى داخل مجاله الجوى و لن يحدث هجوم مفاجىء ابدا

بصراحة ولا مثيرة ولا حاجه تخيل لو مصر عملت صاروخ زي دا هنقعد 100 سنة نطبل ونزمر للانجاز الخطير العظيم

نحن كعرب أقصى انجازاتنا بعد سنين طويلة من البحث في معاهد الابحاث والتطوير وبعد الاف التجارب ;) نجيب سيارة تويوتا وشوية تعديلات عليها ونعطيها اسم رنان ونرقص ونحتفل .

التعديل الأخير:

بص انا هقولك معلومة و اسألك سؤال

اولا الصاروخ ده بيقع تحت مدى الانتى و البوك مرتاح و سرعة و مدى الانتى هيضرب الطائرة الحاملة للصاروخ من قبل ما تدخل مدى الاطلاق اصلا و لو نجحت فى الاطلاق سيتم كشف الصاروخ بأكثر من رادار و استهدافه بسهولة

ثانيا انت تقول ان هذا الصاروخ سيقوم بمحو القوات فى سيناء و ابادتهم !!!! - هذا الصاروخ ليس نووى انما هو صاروخ موجه مضاد للاهداف البرية الثابتة مثل مواقع الدفاع الجوى الغير قادرة على استهدافه و رأسه الحربى لن يدمر سوى هدف واحد فقط او اهداف لينة

ثالثا انت ضد نشر قوات فى سيناء ؟ هذه اغرب معلومة ممكن اسمعها
انتشر الارهاب فى سيناء بسبب نقص التغطية للقوات المسلحة و لو اسرائيل حاولت تدخل سيناء من سيمنعها على الارض ؟

اظن انك فاكر ان الامر هو تحريك كل ما لدينا الى سيناء فيتم ضربه مرة واحدة صح ؟ لا اطمئن ما يدخل سيناء هو جزء بسيط من اجمالى القوات المسلحة
و الزمن اختلف و اصبح هناك انذار مبكر و ترى تحركات الطيران الاسرائيلى حتى فى داخل مجاله الجوى و لن يحدث هجوم مفاجىء ابدا

تحياتى لحضرتك و شكرا على اهتمام حضرتك بكلامى وعدم الهجوم والاستهزاء

الصاروخ ده مش هيكون لوحده كلامى كان عن ما لدى اسرائيل بشكل عام

الارهاب مواجهته قوات مكافحه ارهاب وقوات امنيه خصوصا ان الحمدلله الارهاب عندنا لا يمتلك اليات او اعداد كبيره مثل الدول الاخرى

الدفاع الجوى انا مش متفائل بيه مش عشان ما نمتلكه لا عشان طريقه التعامل احنا مش هنستخدم الدفاع الجوى بفاعليه الا اذا كنا مستعدين جدا وبنقوم بحرب هجوميه لكن اذا تم الهجوم علينا بشكل مفاجى استجابه الدفاع الجوى بشكل سريع مش اكيده على الاقل بالنسبه لى سيناريو 67 دائما امام عينى

تحياتى لحضرتك و شكرا على اهتمام حضرتك بكلامى وعدم الهجوم والاستهزاء

الصاروخ ده مش هيكون لوحده كلامى كان عن ما لدى اسرائيل بشكل عام

الارهاب مواجهته قوات مكافحه ارهاب وقوات امنيه خصوصا ان الحمدلله الارهاب عندنا لا يمتلك اليات او اعداد كبيره مثل الدول الاخرى

الدفاع الجوى انا مش متفائل بيه مش عشان ما نمتلكه لا عشان طريقه التعامل احنا مش هنستخدم الدفاع الجوى بفاعليه الا اذا كنا مستعدين جدا وبنقوم بحرب هجوميه لكن اذا تم الهجوم علينا بشكل مفاجى استجابه الدفاع الجوى بشكل سريع مش اكيده على الاقل بالنسبه لى سيناريو 67 دائما امام عينى
تحياتى لك اخى

مواجهة الارهاب فى دول مثل العراق او سوريا تختلف عن مصر لان فى مصر لايوجد لهم مكان محدد و اراضى مسيطرين عليها بل هم فى جحور خارج مصر و يدخلون لتنفيذ عمليات خاطفة و هم غير قادرين على احتلال الاراضى و تثبيت وجودهم بسبب ؟؟؟؟ ( وجود قوات مسلحة قوية على الارض )

عناصر مكافحة الارها تستخدم للهجوم على مناطق تمركز ارهابيين يتم التبليغ عنها انما احتلال الارض و فرض السيطرة يكون للقوات النظامية

الدفاع الجوى المصرى حاليا يتحول من دفاع جوى ثابت فى اغلبه مثل السام 2 الى دفاع جوى متحرك .. و لعل صفقة الانتى هى دليل قاطع على ذلك و الانتى هى منظومة دفاع عن الارتال البرية يعنى لازم هتلاقى بطارية فى سيناء بتغطية 250 - 300 كلم يعنى تغطى مطارات الجنوب الاسرائيلى و هى بعيد

اما سيناريو 67 فالكلام يطول جدا و علم القيادة بالهجمة من قبل و و و و

باختصار لو اسرائيل فكرت فى الهجوم على مصر ستصل المعلومات فى نفس اليوم الينا و لعل قصة توطين فلسطينيين فى سيناء كانت اقرب للحدوث لولا ستر الله و التدخل فى الوقت المناسب لانتهت قضية فلسطين للابد و اصبحت المشاكل على ارضنا نحن

اما الهجوم العسكرى الاسرائيلى يجب ان يكون هجوم كمى جوى بحرى برى لعمل هجمة شاملة لقطع الرأس و هذا له تحركات استعدادية يسهل كشفها بواسطة المخابرات العامة او الحربية و مراقبة تحركات مطارات العدو و تحركات القوات البرية و غير ان غواصاتهم ستنزل للبحر كلها قبل الحدث بأيام و كل هذه علامات تأخذ منها الاستعداد

الحرب القادمة بين مصر و اسرائيل هى حرب ابادة تستخدم فيها الاسلحة الممنوعة بالكامل و اسرائيل تعى ذلك و لن تجرؤ على بدأها الا و مصر ضعيفة و سيناء سهلة المنال و القيادة السياسية مختلة التوازن انما حاليا غير ممكن

اسف على الاطالة

قريبى لسة داخل الجيش و اترحل على ( اهدأ مكان فى العالم ) - العريش

ربنا يسترها عليه وعلينا وعلى الجميع
مش عايز اتكلم كتير فى الموضوع ده عشان دى اسرار عسكريه انا مبقتش ملك نفسى يا اخونا انا بقيت ملك بلدى والقوات المسلحه :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

التعديل الأخير:
عودة
أعلى