الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

اتفاقيات غاز مباشر وعلى سنوات توفر المبالغ دي ثانيا رقم 20 ده مبالغ فيه

تالت شيئ عندهم فلوس تحت الترابيزة

ربنا يديهم الصحة مشاركين في الحشيش والافيون الافغاني وتجارات السلاح وبيع البشر وشغالين كويس في شرق اوروبا
150 سو30 في 80 مليون دولار بالذخيره و التدريب 12 مليار دولار
150 جيان10 في 60 مليون دولار بالذخيره و التدريب 9 مليار دولار
الاجمالي 21 مليار دولار

الاجمالي 21 مليار دولار
اية قصة صاروخ 1500 كم كروز مطلق من الطيارات ولا بري ولا بحري

مش معنى كلامي ان التشويش على الرادارت الايسا الحديثة متغيرة النطاقات سهل ولكن لما يكون مخترق تماما بالطول والعرض ومن الي صنعه (بما في ذلك نطاقات الاطوار الموجيه والاكواد البرمجية ومعادلات نظام التحكم فيه وتشغيله) فالموضوع حيختلف
انا دائما كنت عايز اسال السؤال دا
بس من منطلق غير اختصاصي حديثي حيكون لاني مش ضليع للاسف
مثلا آبل داخلة مع ال FBI في معجنة decoding تليفون الراجل بتاع سان برناندينو و التليفون حسب منظومة الامان من آبل قفل مية و نور على ال FBI
فالناس عايزة الشركة تفك الشفرة و مش بس كده تعمل backdoor او تحويلة في انظمة ال IOS اللي حتتباع بعد كده عشان يسهل ليهم الموضوع
آبل قالت مهما احنا حتى حاولنا منقدرش نكسر الكود مادام طلع من المصنع و اصلا لو نقدر مش عاملنها
سؤالي اسقاطا على برمجيات المقاتلات و بالتبعية الاجهزة لاي مدى اضرار دا علينا حسب السناريو اللي حضرتك وضعته .. طبعا زمان مدى التاثير حيبقى اكبر بس دلوقتي اصعب انا متوقع زيك انه ممكن جدا لكن لاي مدى نقدر نقول ان المنظومة مادام طلعت من المصنع يصعب جدا العبث بها حتى من مصنعها

لو 100 block 52 F-16 بكامل التسليح يبقى مية مية والله
هيكون العدد اكبر
عندك 20 مقاتله بلوك52 فعلا استلام 2013-2015
و عدد 138 مقاتله بلوك40 استلام 91_2003 بعد احتساب الخسائر لن يقل عن 120 مقاتله ممكن تطويرها

بص يا ريس مسألة ان امريكا مستنية فلوس الخليج من صفقات السلاح ده وهم ... معدل الصفقات الخليجية كله في السنة كمتوسط 20-30 مليار دولار (متوسط تقديري) ... هامش الربح لو فرضنا انه 100% يبقى امريكا حتكسب من تلك الصفقات 10-15 مليار دولار سنويا ... ميزانية الدفاع الامريكية تتجاوز 500 مليار في السنة ... اي ان هامش الربح من الصفقات الخليجية لا يتجاوز 3% من نفقات وزارة الدفاع الامريكية ... تفتكر التلاته في الميه دول هما الي حيخلوا المواطن الامريكي يعيش ولو اتمنعوا حيموت ؟؟
هنري كسينجر قال بعد ثورة يناير ما معناه احنا الي يهمنا من مصر انها تحافظ على اتفاقية السلام وان تسلحيها يفضل امريكي ... الدول الكبرى زي روسيا وامريكا لا تنتظر الارباح من صفقات السلاح بقدر ما تنتظر التحكم في مشغلي سلاحها وضمان تحركهم في اتجاه يخدم مصالحهم ... جربنا القفص الروسي في 73 وطلع ابن كلب وطلعنا منه على القفص الامريكي وطلع ابن ستين كلب كفاية قفصان بقى عاوزين نتحرر ...
تسلم يا باشمهندس
حضرتك خلفت كل اعتقادات الناس اللي بيتوهموا حاجات ويعتبروها ثوابت
مبتحبش الجدال الكتير سمة معظم الاعضاء
علمك غزير في كل المجالات هندسة زراعة سلاح وغيرها
تحياتي ليك

انا دائما كنت عايز اسال السؤال دا
بس من منطلق غير اختصاصي حديثي حيكون لاني مش ضليع للاسف
مثلا آبل داخلة مع ال FBI في معجنة decoding تليفون الراجل بتاع سان برناندينو و التليفون حسب منظومة الامان من آبل قفل مية و نور على ال FBI
فالناس عايزة الشركة تفك الشفرة و مش بس كده تعمل backdoor او تحويلة في انظمة ال IOS اللي حتتباع بعد كده عشان يسهل ليهم الموضوع
آبل قالت مهما احنا حتى حاولنا منقدرش نكسر الكود مادام طلع من المصنع و اصلا لو نقدر مش عاملنها
سؤالي اسقاطا على برمجيات المقاتلات و بالتبعية الاجهزة لاي مدى اضرار دا علينا حسب السناريو اللي حضرتك وضعته .. طبعا زمان مدى التاثير حيبقى اكبر بس دلوقتي اصعب انا متوقع زيك انه ممكن جدا لكن لاي مدى نقدر نقول ان المنظومة مادام طلعت من المصنع يصعب جدا العبث بها حتى من مصنعها

بص يا ريس على قد علمي (لانه ليس مجالي هندسة الالكترونيات)
رادار الايسا بيغير نطاق او اطواره الموجيه بشكل متكرر لتصعيب عملية التشويش عليه تمام والحقيقة الطور الموجي او النطاق او الي مش عارف ترجمته بالعربي بالظبط انما فاهمه بناء على المراجع الاجنبية بيكون عبارة عن نطاق معين من الترددات والاطوال الموجيه ... الصورة التالية توضح ما اعنيه

طيب كيف يتم تغير النطاقات الموجية للرادار الايسا ؟؟ المفروض (على حسب فهمي) كمبيوتر الافينكوس هو من يتحكم في التغير بواسطة نظام تشغيله (برمجيا)
يعني ايه برمجيا ؟
يعني كود او شفرة او خوارزمية او مجموعة من المعادلات الرياضية والجمل البرمجية (كالجمل الشرطية) بتديك قيم متغيرة بشكل دوري (حل المعادلات) الزمن احد متغيرات تلك المعادلات فتديك قيمة مختلفة كل ثانية مثلا او دقيقة (في الغالب القيم المتغيرة مع الزمن بتتغير بتسلسل ما (يمكن التنبؤ بيه بحل المعادلات لو عرفتها) وحط خط هنا عشان حرجع للجزئية ديه)

وهنا عاوز نفرق بين حاجتين عشان الناس بتلخلبط في ناس متخيله الجمله البرمجية يعني لوغاريتم او لوج .. هل الكلام ده صح ؟؟
logarithm يعني لوغاريتم غير الخوارزمية algorithm وهي الجملة البرمجية (مجموعة معادلات تتحكم في عمل جزء من الكود البرمجي الكلي)

كدا تمام طيب ... انا لو عرفت الشفرة البرمجية او الخوارزمية (الي البعض بيسميها لوغاريتم) حعرف طريقة تغير النطاقات الموجية لرادار الايسا ؟؟ الاجابة غالبا نعم ليه غالبا ؟؟

نرجع للجملة ديه تاني الي قولتلك حط تحتيها خط من شوية ... هل قيمة التغير ده يمكن التنبؤ بيه ام لا ... في المعادلات والعلاقات الرياضية بشكل عام نعم يمكن مهما كانت مجموعة المعادلات معقدة ... ولكن فيه عندي مجموعة محدودة من العلاقات (فرع متقدم في علم الرياضيات) بتديني قيم عشوائية لا يمكن التنبؤ بالقيم ... للامانة العلمية انا لا اعلم تفصيلية الخوازمية المستخدمة في نظام تشغيل رادار الايسا هل التغير يمكن التنبؤ بيه وبالتالي محاكاه نظام العمل المسؤول عن تغير النطقات الموجيه للرادار وبالتالي يمكن التشويش عليه (عند الحصول على خوارزمية تغير الترددات ونوعها) ام لا ؟؟
ولكن ما دعاني الى استنتاج ان يمكن التنبؤ بالتغير (عند معرفة السورس كود او خوارزمية التشغيل) هو ان صانعي افينكوس المقاتلات بيحتفظوا لانفسهم بنسخ غير تصديرية في احيان كثيرة ويرفضو بشكل قاطع اعطاء السورس كود المتحكم في عمل افينوكس مقاتلاتهم الرئيسية لاي حليف مهما كان (امريكا ترفض اعطاء السورس كود للاف-35 لاسرائيل مثلا بل ترفض اصلا اعطائها الرابتور .. ليه ؟؟)
بس بنسبة 99% الي صنع حاجة يعرف يخترقها ... او على الاقل حيدهالك وهو مرتب نفسه انه يكون عنده الامكانية لاخترقها ... والله اعلم ...

التعديل الأخير:
تسلم يا باشمهندس
حضرتك خلفت كل اعتقادات الناس اللي بيتوهموا حاجات ويعتبروها ثوابت
مبتحبش الجدال الكتير سمة معظم الاعضاء
علمك غزير في كل المجالات هندسة زراعة سلاح وغيرها
تحياتي ليك

ربنا يخيلك اخي الفاضل بس انا صدقني لسه بتعلم وفي بداية الطريق ...

رادار الايسا بيغير نطاق او اطواره الموجيه بشكل متكرر لتصعيب عملية التشويش عليه تمام والحقيقة الطور الموجي او النطاق او الي مش عارف ترجمته بالعربي بالظبط انما فاهمه بناء على المراجع الاجنبية بيكون عبارة عن نطاق معين من الترددات والاطوال الموجيه ... الصورة التالية توضح ما اعنيه

طيب كيف يتم تغير النطاقات الموجية للرادار الايسا ؟؟ المفروض (على حسب فهمي) كمبيوتر الافينكوس هو من يتحكم في التغير بواسطة نظام تشغيله (برمجيا)
يعني ايه برمجيا ؟
يعني كود او شفرة او خوارزمية او مجموعة من المعادلات الرياضية والجمل البرمجية (كالجمل الشرطية) بتديك قيم متغيرة بشكل دوري (حل المعادلات) الزمن احد متغيرات تلك المعادلات فتديك قيمة مختلفة كل ثانية مثلا او دقيقة (في الغالب القيم المتغيرة مع الزمن بتتغير بتسلسل ما (يمكن التنبؤ بيه بحل المعادلات لو عرفتها) وحط خط هنا عشان حرجع للجزئية ديه)

وهنا عاوز نفرق بين حاجتين عشان الناس بتلخلبط في ناس متخيله الجمله البرمجية يعني لوغاريتم او لوج .. هل الكلام ده صح ؟؟
logarithm يعني لوغاريتم غير الخوارزمية algorithm وهي الجملة البرمجية (مجموعة معادلات تتحكم في عمل جزء من الكود البرمجي الكلي)

كدا تمام طيب ... انا لو عرفت الشفرة البرمجية او الخوارزمية (الي البعض بيسميها لوغاريتم) حعرف طريقة تغير النطاقات الموجية لرادار الايسا ؟؟ الاجابة غالبا نعم ليه غالبا ؟؟

نرجع للجملة ديه تاني الي قولتلك حط تحتيها خط من شوية ... هل قيمة التغير ده يمكن التنبؤ بيه ام لا ... في المعادلات والعلاقات الرياضية بشكل عام نعم يمكن مهما كانت مجموعة المعادلات معقدة ... ولكن فيه عندي مجموعة محدودة من العلاقات (فرع متقدم في علم الرياضيات) بتديني قيم عشوائية لا يمكن التنبؤ بالقيم ... للامانة العلمية انا لا اعلم تفصيلية الخوازمية المستخدمة في نظام تشغيل رادار الايسا هل التغير يمكن التنبؤ بيه وبالتالي محاكاه نظام العمل المسؤول عن تغير النطقات الموجيه للرادار وبالتالي يمكن التشويش عليه (عند الحصول على خوارزمية تغير الترددات ونوعها) ام لا ؟؟
ولكن ما دعاني الى استنتاج ان يمكن التنبؤ بالتغير (عند معرفة السورس كود او خوارزمية التشغيل) هو ان صانعي افينكوس المقاتلات بيحتفظوا لانفسهم بنسخ غير تصديرية في احيان كثيرة ويرفضو بشكل قاطع اعطاء السورس كود المتحكم في عمل افينوكس مقاتلاتهم الرئيسية لاي حليف مهما كان (امريكا ترفض اعطاء السورس كود للاف-35 لاسرائيل مثلا بل ترفض اصلا اعطائها الرابتور .. ليه ؟؟)
بس بنسبة 99% الي صنع حاجة يعرف يخترقها ... او على الاقل حيدهالك وهو مرتب نفسه انه يكون عنده الامكانية لاخترقها ... والله اعلم ...
اشكرك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا حقيقي مشاء الله عليك
وضحتلي ما اريد بالضبط
بس عندي سؤال آخر و هنا انا ايضا بتكلم انشائيا للاسف من بعد رياضيات البرمجيات بس عايز افهم حدود امر معين
ماذا لو الخوارزمية self contained or self evolved او نوعا ما ماذا لو ادخلنا الذكاء الصناعي للموضوع هل نقدر علميا نقول ان المصنع حتى لو اخرج بنسخ تصديرية او جهز نفسه مسبقا ... يقدر يحجمها ؟

خلاص الاف16 سيتم تطوير البلوكات 40-52 غالبا الفايبر و mlu بعدد تقريبي 60 فايبر 80 mlu

هيكون العدد اكبر
عندك 20 مقاتله بلوك52 فعلا استلام 2013-2015
و عدد 138 مقاتله بلوك40 استلام 91_2003 بعد احتساب الخسائر لن يقل عن 120 مقاتله ممكن تطويرها

بصراحة, أكثر ما يؤرقني هو وضع مقاتلات F-16. تقريباً معظم أو جميع مشغلي المقاتلة هذه حصلوا على صواريخ AIM-120 بمختلف النسخ.

بينما سلاح الجو المصري يغَرد خارجاً بإعتماده على صواريخ AIM-7 ! وهو من كبار المشعلين وأقدمهم !

نحن الآن في الربع الأول من 2016 وحتى الآن لم نرى بصيص أمل في موضوع ذخائر مقاتلات F-16 المصرية.

* هذا الأمر كفيل بالرد على من يعتقد بقرب توفير تطويرات لأسطول مقاتلات F-16 المصرية.

بإعتقادي, إن كان هناك تطوير سيتم الموافقة عليه من الإدارة الأميركية, فهو لن يتعدى تحديث منتصف الخدمة MLU وليس الآن.

بل على أقل تقدير بحلول 2020.

* هذه قرائتي للموقف.

كده تمام متفقين
بس الواقع مش رايح لكده
فكرة اننا كنا مشغلين تنوع معين وضع آخر لظروف محددة و تكنولوجيا غير انهارده و ممنوعين تسليحيا .. انا شايف اننا بنكرر نفس المشكلة و مش عايزين نخرج بره الصندوق
لما تحاول تأمن صيانة ميج 21 في فالكون في ميراج غير تماما انك تحاول تآمن مين 35 في رافال في فالكون فايبر في سو 35 في صرصار و لسه الهيل .. منصات اليوم بقيت معقدة برغم انها تصمم لسهولة الاستخدام بس الصيانة الشاملة انت بتتعامل مع انظمة اقل خبير حياخدلو سنتين استيعاب .. صيانة السبيكترا مثلا و لا محرك السو 35 بال TVC
و غير كده مفيش صفقات ذخيرة كثيفة العدد او الاهتمام بدمج ذخائر ذاك مع تلك لتقصير المسافات و التكلفة .... يمكن حتحصل الله اعلم يمكن الوضع بيقابل واقع صعب و محتاج كتير كاولوية
بس حقيقي الي مش فاهمه ليه البس ثاندر و انا عندي فالكون و الليلة ديتها سستمة امريكي بسيطة و اركز مع الرافال
او ليه ميج 35 مدام حيبقى في ثاندر رخيص و الدفاع الجوي بيطور الله ينور و يسد مع اي شئ بجناحين ان شاء الله شراعي مادام اعتراض و اخليني مع السو 35
او فاكس كل دا و اركز في اي شئ من دول بنسخة محترمة تناسبني انا فقط و اربط الامر بنقل تقنية كده كده الخطوتين بياكلو نفس الفلوس

على العموم ان شاء الله خير في اي الحلول بس انا خايف الرافال تقابل مصير الميراج او الكثرة دي تقلل الكثافة الكمية المفروضة لكل منصة حسب عدائيتنا

المشكلة أننا هنا نعتقد بأنه يجب على سلاح الجو المصري إستبدال جميع المقاتلات المتقادمة بأخرى جديدة وبنفس العدد ! وهذا برأيي تفكير خاطىْ.

تطورت منظومات الأسلحة بشكل مضطرد وخصوصاً في العقد الماضي, فلم تعد هناك حاجة ملحَة لتشغيل أسطول مقاتلات ضخم العدد كما في السابق.

* لدينا هنا أسطول مقاتلات متقادم جداً منذ حقبة خمسينات القرن الماضي متمثلاً بمقاتلات MiG-21, F-7, F-4, Mirage 5 ومجموع أعدادها يفوق المئة مقاتلة.

* أعتقد أنه حان الوقت لإخراج مقاتلات MiG-21 و F-7 و F-4 بشكل نهائي وعدم إستبدالها.

* ثم إستبدال مقاتلات Mirage 5 بمقاتلات MiG-35. وإستبدال مقاتلات Mirage 2000 بمقاتلات Rafale.

* هذا حل بإعتقادي سيقفز بقدرات سلاح الجو المصري ويخفَف الأعباء التشغيلية الناتجة من المقاتلات المتقادمة.

اشكرك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا حقيقي مشاء الله عليك
وضحتلي ما اريد بالضبط
بس عندي سؤال آخر و هنا انا ايضا بتكلم انشائيا للاسف من بعد رياضيات البرمجيات بس عايز افهم حدود امر معين
ماذا لو الخوارزمية self contained or self evolved ..... هل نقدر علميا نقول ان المصنع حتى لو اخرج بنسخ تصديرية او جهز نفسه مسبقا ... يقدر يحجمها ؟

اعتقد نعم ...

الاجمالي 21 مليار دولار

Deal 5: Initially it was reported that 50 Su-30MKI jets are to be acquired from HAL. Unit flyaway cost around $45 million. So the total cost will be around $2250 million. However the deal was revised to only 42 jets, which includes several upgrades. The cost of the deal is reported to be over Rs 20,000 crores or over $4 billion. That translates to an unit cost of more than $95 million!! It appears CAG's estimation of cost overruns in Deal 3 is finally allocated in this deal, or is the price of a single Su-30MKI really over $95 million? In the end it turned out that the price escalation had a simple explanation and had nothing to with "Russian Treachery" or MOD corruption. It was as usual, dumb reporting from unprofessional Indian media outlets. The deal stipulates that the 42 Su-30MKI will be delivered to India, by Irkutsk, in semi-knocked down condition, at a cost of only 38 million dollars each.

يعني ايه برمجيا ؟

هل فارق النسخ التصديرية في المديات والقدرة ام في مسألة البرمجيات

أصل لو برمجيات خلاص هو متحكم 100% لكن لو خفض قدرة كشف يبقى الكلام غير

الاجمالي 21 مليار دولار

J-10B في سنة 2010 ثمنها في 2010 حوالي 28 مليون دولار تزيد 20-25% بعد الرادار الايسا والتطويرات تبقى 35 مليون الى 40 مليون دولار ولو قلنا MASS PRODUCTION على 150 طيارة السعر هيثبت ان لم يقل

بصراحة, أكثر ما يؤرقني هو وضع مقاتلات F-16. تقريباً معظم أو جميع مشغلي المقاتلة هذه حصلوا على صواريخ AIM-120 بمختلف النسخ.

بينما سلاح الجو المصري يغَرد خارجاً بإعتماده على صواريخ AIM-7 ! وهو من كبار المشعلين وأقدمهم !

نحن الآن في الربع الأول من 2016 وحتى الآن لم نرى بصيص أمل في موضوع ذخائر مقاتلات F-16 المصرية.

* هذا الأمر كفيل بالرد على من يعتقد بقرب توفير تطويرات لأسطول مقاتلات F-16 المصرية.

بإعتقادي, إن كان هناك تطوير سيتم الموافقة عليه من الإدارة الأميركية, فهو لن يتعدى تحديث منتصف الخدمة MLU وليس الآن.

بل على أقل تقدير بحلول 2020.

* هذه قرائتي للموقف.

المشكلة أننا هنا نعتقد بأنه يجب على سلاح الجو المصري إستبدال جميع المقاتلات المتقادمة بأخرى جديدة وبنفس العدد ! وهذا برأيي تفكير خاطىْ.

تطورت منظومات الأسلحة بشكل مضطرد وخصوصاً في العقد الماضي, فلم تعد هناك حاجة ملحَة لتشغيل أسطول مقاتلات ضخم العدد كما في السابق.

* لدينا هنا أسطول مقاتلات متقادم جداً منذ حقبة خمسينات القرن الماضي متمثلاً بمقاتلات MiG-21, F-7, F-4, Mirage 5 ومجموع أعدادها يفوق المئة مقاتلة.

* أعتقد أنه حان الوقت لإخراج مقاتلات MiG-21 و F-7 و F-4 بشكل نهائي وعدم إستبدالها.

* ثم إستبدال مقاتلات Mirage 5 بمقاتلات MiG-35. وإستبدال مقاتلات Mirage 2000 بمقاتلات Rafale.

* هذا حل بإعتقادي سيقفز بقدرات سلاح الجو المصري ويخفَف الأعباء التشغيلية الناتجة من المقاتلات المتقادمة.
ما تقترحه هوا الحاصل اصلا
و هو ناتج عن وضع الفالكون
المشكلة هيا التكوين المتغير الانواع كثيرا
نعم فكرة ان مقاتلات الحاضر تؤدي اكثر من طائرات الماضي مما يقلل العدد
لكن هل هذا يجبرني على شراء كل متعدادت المهام او اغلبها لضمان عدم تكرار سيناريو الفالكون و هل سينجح خصوصا ان كل نوع سيقل بعدده قياسا بالمجمل مما ينعكس على الذخار و الصيانة و غيره .. هنا المشكلة
المشكلة ليست في الاحلال او الفالكون امرهم سهل .. المشكلة في التوجه او الفلسفة الجديدة عموما براي

ولو بترول الخليج وقف عندها الي يغطيها ... هي بتستورد عشان تحافظ على الاحتياطي اطول فترة ممكنه مش عشان هي محتاجة ...

من ضمن الخطط الامريكيه ياساده انها تقلل اعتمادها على استيرادالبترول للربع تقريبا بل والاكتفاء
وهناك تحليلات اقتصاديه تتوقع ان تبدا الولايات المتحده فى وقت لا اتذكر ماهيته الان فى التصدير

عودة
أعلى