# رسميا "مروحيات روسيا" / عدد مروحيات الكا 52 البريه التى وقعتها مصر هو 46 مروحيه

يا مان انت داخل على صرف 45 مليار دولار في ظرف 3-5 سنين منقدرش على ايه بس ... دا العيار فلت خالص مفيش حاجة اسمها محركين و محرك فياحتياجات و عرض و طلب
الفالكون حلها بسيط جدا و وصحه الاخ F15as @F15as نبيع البلوكات القديمة كلها بالتعاون مع الامريكان لطرف تالت و بالفلوس نطور لفالكون ال 100 او 50 اللي فاضلين بالطحينة بالسلطة لكن دي خطوة if العلاقات اتزبطت
ماتزبطتش كده كده في سيناريو رئيسي فرنسي روسي
cover all the angles
في صرف شراء و في مصاريف تشغيل لازم ناخد بالنا منها
هاصرف ٥٠ مليار و بعدين? عبء مصاريف التشغيل??

رايك سليم لاكن انا اؤمن ان لو جاتلنا فرصه الفايبر منسيبهاش

في صرف شراء و في مصاريف تشغيل لازم ناخد بالنا منها
هاصرف ٥٠ مليار و بعدين? عبء مصاريف التشغيل??

رايك سليم لاكن انا اؤمن ان لو جاتلنا فرصه الفايبر منسيبهاش
محدش قال اننا حنسيبها لكن حنسبهم هما يجيبوها لان زاي ما قولت في مصاريف تشغيل و مصاريف اقتناء فالريسك غير مستحب و مظنش الميزانية حتعلى عن كده ممكن 60 او 65 و بعدين حتنزل تماما
لكن الفوركاستينج يديلك هينت اذا كان الاقتناء بالحجم دا يبقى التشغيل و التدريب ايه الكلام ;) فآمان

طيب الحمد لله علي الامتحان كنت لسه هاسئلك علي الخاص
و كلامك سليم يا هندسه و مفيش اعتراض عليه
امريكا محتاج زخائر محتاج قطع غيار محتاج هاربون لكل حاجه
تطوير دبابه تطوير اف١٦
اواكس لان السويد مش هاتدينا ب record حقوق الانسان بتاعنا

يعني امريكا ام الدنيا

متفقين ..

تصحيح :أمريكا بلطجى الدنيا

أم الدنيا هى أم الدنيا يا معلم

ذخائر محلولة و الشراكة مع ساجيم و الصين اول خطوات و ركز هنا على موضوع الاف 16 لان الاطلس A400 تانكرها ارضاع مش حقن مع عدم طلب ال mrrt يبقى وضح تماما ان توجه القيادة هو التخلص نهائيا من الاف 16 و بسرعة مع الوقت لادخال موديلات جديده او انزال الفالكون لمهام ثانوية او درجة ثالثة كمان و بما ان مستوى استخدام الفالكون حيبقى كده يبقى ذخائرها برده حتبقى كده مع الوقت فالموضوع لن يتجاوز الدعم و التطوير عادي جدا
الهوك اي 2 دي حوارها مفيش تاكيد عليه فالله اعلم حتى لو حصلت فهي مش الشئ الواو يعني انت عايز سرب اواكس معتبر و طائرات مثل الجوينت ستارز فا استحالة طبعا ، هوك 2 دي عنب قطعتين او 4 دا اخرها و اتفاقيات التسليح العسكري حتخفضها زاي البوسايدن الهندي لاننا مش حنمضي على امور معينة طبعا

شايفك نفضت إيدك من الأمريكان خاااالص , أنا أمنيتى ننهى العلاقات معاهم ونرتاح من القرف ده لكنها الحقيقة المرة (أمريكا إيديها فى أمعائنا ) وكمان العلاقات مع الأمريكان حاجة كده شبه إجبارية (دولة عظمى ولازم تتعامل معاها وخصوصاً فى حالتنا _جيران سوسو_ ) .

متفقين ..

تصحيح :أمريكا بلطجى الدنيا

أم الدنيا هى أم الدنيا يا معلم

شايفك نفضت إيدك من الأمريكان خاااالص , أنا أمنيتى ننهى العلاقات معاهم ونرتاح من القرف ده لكنها الحقيقة المرة (أمريكا إيديها فى أمعائنا ) وكمان العلاقات مع الأمريكان حاجة كده شبه إجبارية (دولة عظمى ولازم تتعامل معاها وخصوصاً فى حالتنا _جيران سوسو_ ) .
مش لازم عسكري اقتنائي في اوجه كتير للتعامل

انا مش معاك يا هندسه في انزال الفالكون لدرجه تانيه او تالته
الفالكون ستظل طائرتنا الرئيسيه حتي في وجود الرافال لفتره ليست بصغيره
نحن لانملك رفاهيه طائرات المحركين
رايي المتواضع امريكا تجدع معانا: نشتري فايبر و نطور شويه لمعيار الفايبر والامرام و يبقي كده مع الرافال و الميج عندك سلاح محترم
لاكن استغني عن الفالكون دي صعبه

لو تقصد التكلفة , فأحب أطمنك زمن مصاريف التشغيل الزهيدة إنتهى ياقبطان >>

طالما نظرك لقدام إنسى التكلفة (نسبياً طبعاً) , الجيل الخامس أسعاره نااااااار .

لو تقصد التكلفة , فأحب أطمنك زمن مصاريف التشغيل الزهيدة إنتهى ياقبطان >>

طالما نظرك لقدام إنسى التكلفة (نسبياً طبعاً) , الجيل الخامس أسعاره نااااااار .

عشام كده بقول دايما بلاش موضوع جيل خامس صيني مش حتبقى تكلفة اقتناء عالية و ضايعة و تشغيل عالية و ضايعة كمان
ال material engineering عندهم مش ظريف

عشام كده بقول دايما بلاش موضوع جيل خامس صيني مش حتبقى تكلفة اقتناء عالية و ضايعة و تشغيل عالية و ضايعة كمان
ال material engineering عندهم مش ظريف
الصينى دايماً رخيص مقارنة بغيره , لا أعرف تحديداً مدى إنطباق هذه القاعدة على الجيل الخامس ..

لكن فعلاً الـ material engineering واحدة من أسوء عيوبهم لكن إنت بتشترى package بمميزاته وعيوبه (ليس تقنياً فقط لكن سياسياً وإقتصادياً أيضاً) وأظن لو هايكون قدامنا حاجة روسى كويسة مش هانفوتها , الروس فى النقطة دى أولى .

الصينى دايماً رخيص مقارنة بغيره , لا أعرف تحديداً مدى إنطباق هذه القاعدة على الجيل الخامس ..

لكن فعلاً الـ material engineering واحدة من أسوء عيوبهم لكن إنت بتشترى package بمميزاته وعيوبه (ليس تقنياً فقط لكن سياسياً وإقتصادياً أيضاً) وأظن لو هايكون قدامنا حاجة روسى كويسة مش هانفوتها , الروس فى النقطة دى أولى .
اصل جيل خامس يعني شبحية و بما ان هندسة المواد في الالا لاند يبقى بلاها اصل دي فكرة الجيل مفهاش تنازل

مصر لم تتعاقد على تانكر
كويس انك معي بنقطة بيع نصف اسطول الاف16
واستفادة من اموالها لشراء مقاتلات حديثه ومتطوره

الفكره هل هترضي امريكا علي بيع طائراتها .؟

اي نعم انت مشتريها بس مش ليك الحق تبيعها ولا ايه الكلام ؟

الف مبروك يا رجاله مصر و لكل اللي يحبوا مصر
و اللي يكرهنا يتفلق

اصل جيل خامس يعني شبحية و بما ان هندسة المواد في الالا لاند يبقى بلاها اصل دي فكرة الجيل مفهاش تنازل
كلامك موضوعى ومقدرش أراجعك فيه بصراحة , فى كل الأحوال سننتظر وعموماً مش هانشترى سمك فى مايه كل حاجة بتتم بعد تجربة وإختبار .

قول يارب

الفكره هل هترضي امريكا علي بيع طائراتها .؟

اي نعم انت مشتريها بس مش ليك الحق تبيعها ولا ايه الكلام ؟

المقصود بالتنسيق مع الأمريكان طبعاً , أى بيع لمنتجهم لازم يوافقوا عليه .

كلامك موضوعى ومقدرش أراجعك فيه بصراحة , فى كل الأحوال سننتظر وعموماً مش هانشترى سمك فى مايه كل حاجة بتتم بعد تجربة وإختبار .

قول يارب
يا رب .... المهم البحرية تمام بيني و بينك فاكس الباقي :ء::D

يا رب .... المهم البحرية تمام بيني و بينك فاكس الباقي :ء::D

هو إيه اللى فاكس الباقى ؟؟
إحنا من شوية كنا بنتكلم على الجوية يامعلم مش الأمن المركزى :D:D

قدامنا 5 سنين عشان نحكم ع الشكل الجديد نتقل شوية وربنا هايكرمنا بإذن الله , إنت فى مرحلة إنتقالية ودماغنا هاتلف شوية فى الأول على ما الشكل النهائى لخطة التطوير يتضح , أنا شخصياً منتظر 2018 أظنه هايكون العام المفصلى فى الحكم على مستقبل الجيش المصرى كله بحرية وجوية ودروع كمان ...

رقم مرعب .. عضلات الجيش المصري يعاد ترميمها بصورة اقوي اظن ان الجيش المصري حاليا في اقوي حالته علي الاطلاق منذ عهد محمد علي باشا
حفظ الله مصر والقائد المفدي عبد الفتاح السيسي

عودة
أعلى