# رسميا "مروحيات روسيا" / عدد مروحيات الكا 52 البريه التى وقعتها مصر هو 46 مروحيه

بعيد عن المجاملات والكذب
السلاح الجوي المصري حاليا لا اراه جيد ينقصه الكثير
صحيح يمتلك مقاتلات كثيره لكن هناك مقومات تجعل سلاحك الجوي فتاك وهي ليست بالمقاتلات

سجل عندك

1- ينقصه سرب CSAR
هذا السرب مخصص ل عمليات الانقاذ والبحث عن الطياريين
لمن تسقط طائرتهم ويمتلك احدث التكلونوجيا
مشاهدة المرفق 47170

2- طائرة تزود بالوقود (تانكر)

مشاهدة المرفق 47171

كي يصبح لك يد طويله ل ضرب اعدائك البعيدين عنك
(اثيوبيا)
واسطولك الجوي يبقى بالجو بمده طويله بفضل التانكر

3- طائرة اواكس من النوع الثقيل

مشاهدة المرفق 47172

انت عارف مهام الاواكس مايحتاج اشرح لك
الاواكس المصريه قدراتها جيده/متوسطه
لكن اتمنى لها الافضل

4 - ينقصها المخزون الكبير من الذخائر المتطور
قنابل موجهه ذكيه + صواريخ كروز+ صوارخ جو-جو سطح وارض

5- زيادة اعداد مقاتلات الرافال الى 48-72 طائره

6 - بيع نصف اسطولها من مقاتلات اف 16 لانها اسميها عب على مصر واستفادة من مالها بشراء مقاتلات شرقيه بكامل تسليحها
او زيادة الرافاى

7- ينقصها طائرات نقل عملاقه حديثه

ربما يراني البعض مخطي لكن هذا رايي
بالسلاح الجوي المصري الحالي

وبالراحه علي يالمصريين :(
ما ابغى هجوم جماعي ابغى حبه حيه

بالتوفيق للجيوش العربيه

ياراجل هاتزعل مننا لو هاجمناك وأنت لما تحب تتسلى بتضرب القاهرة بالنووى وتعد الجثث :عويل

سأرد على كل نقطة كما يلى :
1- سرب CSAR , فعلاً ليس لدينا _على حد علمى _ سرب متخصص لهذه المهام لكن يتم كما تم الإعلان (فى فيديو القوات المسلحة لعرض عملية قصف داعش ليبيا ) يتم وضع الأمر فى الحسبان أثناء التخطيط للعملية والدفع بمروحيات وقوات خاصة لهذا الغرض .

2- موضوع التانكر أظنه منهى الآن فأنت تعلم طلب مصر لشراء A400 من إيرباص ننتظر قليلاً فما تتمناه يتحقق .

3- الأواكس تعلم أنه خاضع أكثر من غيره لإعتبارات الجيران الملاعيين وطلب الـ E3 سيكون سهل لكن رفض الطلب شبه مؤكد وبالمثل لـ ساب السويدية لكن أظنه من الجيد جداً أن تكون قوة الأواكس المصرية هى نفسها التى تعتمد عليها فرنسا النووية فى عملياتها الخارجية والتى تبعد عن فرنسا آلاف الأميال E2C hawkeye والآن نحن على قائمة الزبائن المحتمليين للـ E2D كما تقول الأخبار الأمريكية وليس المصرية ...

4 - بالنسبة للزخائر فأنت تعلم شح الأمريكان وتحكماتهم المقززة فى هذا الجانب (آخر ما أذكره من هذه القذارة _ أعزك الله _ صفقة 20 هاربون لـ 4 زوارق أمباسادور ) وتنويع مصادر السلاح هنا يغنينا عن هذه التحكمات أو يجعلها فى حدها الأدنى أضعف الإيمان وهى الإستراتيجية الواضحة لكل ذى عينين هذه الأيام ..

5 - زيادة الرافال منصوص عليها فى الصفقة الأخيرة +12 ليرتفع العدد إلى 36 طبعاً أتمنى المزيد _شخصياً أتوقع أن نتخطى هذا الرقم أيضاً_ الله المستعان ..

6- الإف 16 على عيوب موردها الأمريكى يصعب على وصفها بالعبئ , المقاتلة أصبحت كتاب مفتوح سواء للطيارين االمصريين أو الفنيين (أخشى أن نكون نظلمها بهذاالوصف) ..

7- أسطول النقل المصرى ليس بقليل أبداً راجع معلوماتك بهذا الصدد أخى الكريم ورغم ذلك طلباتنا من الـ A400 والـ IL-90 ستثلج صدرك وصدر كل مخلص لدينه ووطنه الأكبر الوطن العربى ...

صباح الفل علي الرجاله

نحللها كاننا ساعت عصاري و بنشرب شوب عصير قصب من عند فرغلي و انا اللي هادفع الحساب:

انا كشركه لما اشوف زبوني سابني و راح لتاجر تاني و بيشتري اللي ماشتراهوش مني في ٣٠ سنه ياتجيلي سكته قلبيه يا اتحرك و اشوف اكل عيشي

لما ييجي رئيس اكبر شركه سلاح في العالم و يسيب اللي وراه يطلب مقابله رئيس دوله دا معناه حاجه واحده بس: الشركه ليها مصلحه كبيره في المقابله و بيكون جاي يسمع و يعرض زي اي تاجر بالمصري الراجل بيجري علي اكل عيشه

لما رئيس دوله يجيله طلب من رئيس شركه زي دي و يسيب اللي وراه و اللي قدامه و يقعد مع الراجل : دا معناه ان في رغبه للطلب او الاستماع/ طلبات محتاجها رئيس البلد دي من الشركه دي

نربط ده بالزيارات الكثيفه لاعضاء الكونجرس للسيسي في نفس الفتره الزمنيه يبقي صاحب الشركه بيبعت حبايبه علشان يسهلو عوده الزبون القديم للشركه من تاني

حقائق : اوباما ما بيحبش السيسي
اوباما اخوان lol خلاص يعني مفيش خير من وراه
اوباما مش محتاج الشركات تاني علشان معندوش انتخابات فا محدش هايقدر يلوي دراعه تاني

العلاقات المصريه الامريكيه وصلت لاسوا مراحلها و التحسن الاخير هو تحسن مستوي ثاني و ليس مستوي اول ( يعني كمثال للشرح علي مستوي الوزراء و ليس رؤساء الجمهوريه )
فطبيعي لن ترا مصر اي شئ من الاداره الحاليه : لا صفقات لا عروض او حتي اذن للاستماع للمطالب المصريه

لاكن هل هذا يرضي الشركات? طبعا لا و حسب معلوماتي التي شاركتها معكم في غضب و غليان بسبب: الربح الي مايجيش يعتبر خساره
و ايضا يزيد قوه منافسي في السوق
يعني بصوره او باخري مصر احييت داسو و ميج و رجعتهم للسوق

طيب و امريكا?

زي ما قلت قبل كده: كل ذلك سيتغير برحيل الاخ اوباما و دخول رئيس جديد اي كان اسمه او توجهه
الشركات دي بتدفع للمرشحين ملايين لتمويل حملاتهم الانتخابيه و بالتالي يقوم الرؤساء بتعويضهم بعقود تدر مليارات عليهم

فالرئيس الجديد سيعيد العلاقات مع مصر الي مستواها السابق
السيسي هايزور البيت الابيض لاول مره بناء علي دعوه رسميه
و ماننساش ان اوباما لسه باقيلو سنه يعني مفيش حاجه ها تظهر لغايه ما يسلم مفتاح البيت الابيض

لا تقلق
كلينتون مدرسة اوباما يا معلم
لا فوق و لا تحت محلك سر يعني حركرك و دا مش مناخ لصفقات 5+ مليار خصوصا ان في حالتنا كمصر حنكون بندفع كاش فريسك كبير
المجمع التسليحي حيدفع و يضغط لكن اقصر اقصى الامور حيكون تطوير الفالكون حتتين هوك 2 دي و بس كده لانك مش حتخاطر و كلينتون في الرياسة بغض النظر مين ضاغط عليها
و متنساش ان عجلت التجه التسليحي اخدت shape خلاص و العجلة دارت

لا فوق و لا تحت محلك سر يعني حركرك و دا مش مناخ لصفقات 5+ مليار خصوصا ان في حالتنا كمصر حنكون بندفع كاش فريسك كبير
المجمع التسليحي حيدفع و يضغط لكن اقصر اقصى الامور حيكون تطوير الفالكون حتتين هوك 2 دي و بس كده لانك مش حتخاطر و كلينتون في الرياسة بغض النظر مين ضاغط عليها

بالعكس هيلاري مختلفه تماما عن اوباما
في كل الامور و السياسات الخارجيه و الداخليه
و من الاخر هيلاري مابتحبش اوباما و سياساته

بعيد عن المجاملات والكذب
صحيح يمتلك مقاتلات كثيره لكن هناك مقومات تجعل سلاحك الجوي فتاك وهي ليست بالمقاتلات

سجل عندك

1- ينقصه سرب CSAR
مشاهدة المرفق 47170

مشاهدة المرفق 47171

(اثيوبيا)

مشاهدة المرفق 47172

لكن اتمنى لها الافضل

6 - بيع نصف اسطولها من مقاتلات اف 16 لانها اسميها عب على مصر واستفادة من مالها بشراء مقاتلات شرقيه بكامل تسليحها
او زيادة الرافاى

بالتوفيق للجيوش العربيه

تمام الى حد كبير وأعتقد ده التوجه اللي ماشيه فيه القيادة في مصر
الصفقات بتقول كده وحتى الاهتمام ببعض الأسلحة بيشير لذلك
لكن بدون استعجال على خروج الاف 16 ببيعها أو تحديثها
فحتى استلام الرافال كاملة والميج 35 ووضوح الرؤية للجيل الخامس
ستخرج أعداد كبيرة من الاف 16 نحن بحاجة لها الأن أي
فترة إنتقالية

بالعكس هيلاري مختلفه تماما عن اوباما
في كل الامور و السياسات الخارجيه و الداخليه
و من الاخر هيلاري مابتحبش اوباما و سياساته
هيلاري discreet يا مان و انت عارف دي معناها ايه في السياسة
حتلعب من تحت و اغلب آراءها مش في صالح النظام العسكري المصري سواء انضغت عليها او لا مش حترخي الحبل و لا حتسيبوه عشان كده بقولك اخرنا تطوير الفالكون و الهوك

هيلاري discreet يا مان و انت عارف دي معناها ايه في السياسة
حتلعب من تحت و اغلب آراءها مش في صالح النظام العسكري المصري سواء انضغت عليها او لا مش حترخي الحبل و لا حتسيبوه عشان كده بقولك اخرنا تطوير الفالكون و الهوك

كله بيلعب من تحت يا معلم
و الكل بلع النظام العسكري خلاص و شرب عليه ميه
و امريكا مابتلعبش بكروت محروقه و المصالح هاتتصالح
انا متفائل

تعقيب اخير بعيد عن النواحى الفنية ,,,
احنا المصريين عندنا سعة صدر غير عادية وبنتقبل النقد " الموضوعى " ويمكن بنشجع عليه
واسمحلى كمان انى اقول بالراحة على يالسعوديين لما اقول ان كتير منكم دماغة بتقفل " زى الصعايدة عندنا " وبيكون حساس تجاه اى نقد حتى وان كان موضوعى وفى الصالح

سجل عندك

1- ينقصه سرب CSAR
مشاهدة المرفق 47170

بالتوفيق للجيوش العربيه

موجود وتم شرحه فى محاكاه عمليه ضرب الدواعش فى ليبيا سمعت البث المباشر بنفسى ولا اتذكر المناسبه كانت ايه .

كله بيلعب من تحت يا معلم
و الكل بلع النظام العسكري خلاص و شرب عليه ميه
و امريكا مابتلعبش بكروت محروقه و المصالح هاتتصالح
انا متفائل
امين بس هيلاري لا يعول عليها
لازم البيت الابيض .. البنتاجون و الخارجية فاكس حتى الكونجرس عشان احنا ملناش لوبي هناك

صباح الفل علي الرجاله

نحللها كاننا ساعت عصاري و بنشرب شوب عصير قصب من عند فرغلي و انا اللي هادفع الحساب:

انا كشركه لما اشوف زبوني سابني و راح لتاجر تاني و بيشتري اللي ماشتراهوش مني في ٣٠ سنه ياتجيلي سكته قلبيه يا اتحرك و اشوف اكل عيشي

لما ييجي رئيس اكبر شركه سلاح في العالم و يسيب اللي وراه يطلب مقابله رئيس دوله دا معناه حاجه واحده بس: الشركه ليها مصلحه كبيره في المقابله و بيكون جاي يسمع و يعرض زي اي تاجر بالمصري الراجل بيجري علي اكل عيشه

لما رئيس دوله يجيله طلب من رئيس شركه زي دي و يسيب اللي وراه و اللي قدامه و يقعد مع الراجل : دا معناه ان في رغبه للطلب او الاستماع/ طلبات محتاجها رئيس البلد دي من الشركه دي

نربط ده بالزيارات الكثيفه لاعضاء الكونجرس للسيسي في نفس الفتره الزمنيه يبقي صاحب الشركه بيبعت حبايبه علشان يسهلو عوده الزبون القديم للشركه من تاني

حقائق : اوباما ما بيحبش السيسي
اوباما اخوان lol خلاص يعني مفيش خير من وراه
اوباما مش محتاج الشركات تاني علشان معندوش انتخابات فا محدش هايقدر يلوي دراعه تاني

العلاقات المصريه الامريكيه وصلت لاسوا مراحلها و التحسن الاخير هو تحسن مستوي ثاني و ليس مستوي اول ( يعني كمثال للشرح علي مستوي الوزراء و ليس رؤساء الجمهوريه )
فطبيعي لن ترا مصر اي شئ من الاداره الحاليه : لا صفقات لا عروض او حتي اذن للاستماع للمطالب المصريه

لاكن هل هذا يرضي الشركات? طبعا لا و حسب معلوماتي التي شاركتها معكم في غضب و غليان بسبب: الربح الي مايجيش يعتبر خساره
و ايضا يزيد قوه منافسي في السوق
يعني بصوره او باخري مصر احييت داسو و ميج و رجعتهم للسوق

طيب و امريكا?

زي ما قلت قبل كده: كل ذلك سيتغير برحيل الاخ اوباما و دخول رئيس جديد اي كان اسمه او توجهه
الشركات دي بتدفع للمرشحين ملايين لتمويل حملاتهم الانتخابيه و بالتالي يقوم الرؤساء بتعويضهم بعقود تدر مليارات عليهم

فالرئيس الجديد سيعيد العلاقات مع مصر الي مستواها السابق
السيسي هايزور البيت الابيض لاول مره بناء علي دعوه رسميه
و ماننساش ان اوباما لسه باقيلو سنه يعني مفيش حاجه ها تظهر لغايه ما يسلم مفتاح البيت الابيض

لا تقلق
صباح الفل عندكم , مساء الفل عندنا

أستاذ ورئيس قسم
شكلك دعيت لى زى ما طلبت منك , إمتحانات الشفوى ماشية كلها full mark بالحب :لايتنج:

حلو وأنا هاحتاج إيه من الأمريكان أكتر من أواكس وعدم قصف العمر الإفتراضى لأسطولك من الفالكون , لو ربنا كرمنا نطور منظومة قيادة وسيطرة وتبقى جبرت على كده ..

امين بس هيلاري لا يعول عليها
لازم البيت الابيض .. البنتاجون و الخارجية فاكس
بص من الاخر : امريكا لو اديتها ضهرك باحترام و بادب هاتحترمك و تدور عليك
جريت وراها : اديك شفت ٣٠ سنه و اخيرنا الفالكون

لا تقلق

أستاذ ورئيس قسم
شكلك دعيت لى زى ما طلبت منك , إمتحانات الشفوى ماشية كلها full mark بالحب :لايتنج:

حلو وأنا هاحتاج إيه من الأمريكان أكتر من أواكس وعدم قصف العمر الإفتراضى لأسطولك من الفالكون , لو ربنا كرمنا نطور منظومة قيادة وسيطرة وتبقى جبرت على كده ..
مش حتحتاج ما انت خلاص ربط مع فرنسا اللي محتاجه و دا اساس كلامي ان مفيش شئ جديد مع الامريكان لان مفيش حيز اصلا

بص من الاخر : امريكا لو اديتها ضهرك باحترام و بادب هاتحترمك و تدور عليك
جريت وراها : اديك شفت ٣٠ سنه و اخيرنا الفالكون

لا تقلق
مش الفكر في كده و بس
الفكرة مش امريكان الفكرة انت كمان خلي بالك انت مالي هدومك عن الاول
فا ايه اللي حيخليك تريسك فلوسك على حجات مش مضمونة و انت تقريبا جبت اللي عايزه فاهمني
محدش يقدر يضمن العلاقات دبلوماسيا معاهم دلوقتي في اللحظة دي مفيش ground نحط عليها رجلينا معاهم لو قارنت مع فرنسا الارض دي مصالح مالية عسكرية و تقارب رؤية جوزت الاتنين لان اول مرة يحصل كده معاهم
الكارت دا اتحرق مع الامريكان و زاي ما قولتلك ملناش لوبي هناك و البنتاجون لا يتعدى علاقات مصالح استارتيجية عسكرية عشان الفكر واحد فالموضوع ريسكي و راس المال جبان

أستاذ ورئيس قسم

مش حتحتاج ما انت خلاص ربط مع فرنسا اللي محتاجه و دا اساس كلامي ان مفيش شئ جديد مع الامريكان لان مفيش حيز اصلا

مش الفكر في كده و بس
الفكرة مش امريكان الفكرة انت كمان خلي بالك انت مالي هدومك عن الاول
فا ايه اللي حيخليك تريسك فلوسك على حجات مش مضمونة و انت تقريبا جبت اللي عايزه فاهمني
محدش يقدر يضمن العلاقات دبلوماسيا معاهم دلوقتي في اللحظة دي مفيش ground نحط عليها رجلينا معاهم لو قارنت مع فرنسا الارض دي مصالح مالية عسكرية و تقارب رؤية جوزت الاتنين لان اول مرة يحصل كده معاهم
الكارت دا اتحرق مع الامريكان و زاي ما قولتلك ملناش لوبي هناك و البنتاجون لا يتعدى علاقات مصالح استارتيجية عسكرية عشان الفكر واحد فالموضوع ريسكي و راس المال جبان

طيب الحمد لله علي الامتحان كنت لسه هاسئلك علي الخاص
و كلامك سليم يا هندسه و مفيش اعتراض عليه
امريكا محتاج زخائر محتاج قطع غيار محتاج هاربون لكل حاجه
تطوير دبابه تطوير اف١٦
اواكس لان السويد مش هاتدينا ب record حقوق الانسان بتاعنا

يعني امريكا ام الدنيا

تعقيب اخير بعيد عن النواحى الفنية ,,,
احنا المصريين عندنا سعة صدر غير عادية وبنتقبل النقد " الموضوعى " ويمكن بنشجع عليه
واسمحلى كمان انى اقول بالراحة على يالسعوديين لما اقول ان كتير منكم دماغة بتقفل " زى الصعايدة عندنا " وبيكون حساس تجاه اى نقد حتى وان كان موضوعى وفى الصالح
طب و الصعايدة مالهم فى الموضوع ؟!! ليه كدا يا جدعان
:ها:

طيب الحمد لله علي الامتحان كنت لسه هاسئلك علي الخاص
و كلامك سليم يا هندسه و مفيش اعتراض عليه
امريكا محتاج زخائر محتاج قطع غيار محتاج هاربون لكل حاجه
تطوير دبابه تطوير اف١٦
اواكس لان السويد مش هاتدينا ب record حقوق الانسان بتاعنا

يعني امريكا ام الدنيا
ذخائر محلولة و الشراكة مع ساجيم و الصين اول خطوات و ركز هنا على موضوع الاف 16 لان الاطلس A400 تانكرها ارضاع مش حقن مع عدم طلب ال mrrt يبقى وضح تماما ان توجه القيادة هو التخلص نهائيا من الاف 16 و بسرعة مع الوقت لادخال موديلات جديده او انزال الفالكون لمهام ثانوية او درجة ثالثة كمان و بما ان مستوى استخدام الفالكون حيبقى كده يبقى ذخائرها برده حتبقى كده مع الوقت فالموضوع لن يتجاوز الدعم و التطوير عادي جدا
الهوك اي 2 دي حوارها مفيش تاكيد عليه فالله اعلم حتى لو حصلت فهي مش الشئ الواو يعني انت عايز سرب اواكس معتبر و طائرات مثل الجوينت ستارز فا استحالة طبعا ، هوك 2 دي عنب قطعتين او 4 دا اخرها و اتفاقيات التسليح العسكري حتخفضها زاي البوسايدن الهندي لاننا مش حنمضي على امور معينة طبعا

ذخائر محلولة و الشراحة ما ساجيم و الصين اول خطوات و ركز هنا على موضوع الاف 16 لن الاطلس A400 تانكرها ارضاع مش حقن مع عدم طلب ال mrrt يبقى وضح تماما ان توجه القايدة هو التخلص نهائيا من الاف 16 و بسرعة مع الوقت لادخال موديلات جديده او انزال الفالكون لمهام ثانوية او درجة ثالثة كمان و بم ان مستوى استخدام الفالكون حيبقى كده يبقى ذخائرها برده حتبقى كده مع الوقت فالموضوع لن يتجاوز الدعم و التطوير عادي جدا

انا مش معاك يا هندسه في انزال الفالكون لدرجه تانيه او تالته
الفالكون ستظل طائرتنا الرئيسيه حتي في وجود الرافال لفتره ليست بصغيره
نحن لانملك رفاهيه طائرات المحركين
رايي المتواضع امريكا تجدع معانا: نشتري فايبر و نطور شويه لمعيار الفايبر والامرام و يبقي كده مع الرافال و الميج عندك سلاح محترم
لاكن استغني عن الفالكون دي صعبه

بعيد عن المجاملات والكذب

سجل عندك

1- ينقصه سرب CSAR
مشاهدة المرفق 47170

مشاهدة المرفق 47171

(اثيوبيا)

مشاهدة المرفق 47172

لكن اتمنى لها الافضل

او زيادة الرافاى

بالتوفيق للجيوش العربيه
أول نقطة خطأ تماما...
مصر لديها قوات بحث وانقاذ ممتازة من النخبة
وانا شخصيا اعرف ناس منهم وعملياتهم بتصور ويشاهدها رئيس الاركان ليتم تكريمهم
.
.
كلامك يشعر بالاحباط...
القوات الجوية حاليا فى مرحلة تحديث وتطوير ..
دعنا لا نستبق الامور ..تحياتى..

انا مش معاك يا هندسه في انزال الفالكون لدرجه تانيه او تالته
الفالكون ستظل طائرتنا الرئيسيه حتي في وجود الرافال لفتره ليست بصغيره
نحن لانملك رفاهيه طائرات المحركين
رايي المتواضع امريكا تجدع معانا: نشتري فايبر و نطور شويه لمعيار الفايبر والامرام و يبقي كده مع الرافال و الميج عندك سلاح محترم
لاكن استغني عن الفالكون دي صعبه
يا مان انت داخل على صرف 45 مليار دولار في ظرف 3-5 سنين منقدرش على ايه بس ... دا العيار فلت خالص و مفيش حاجة اسمها محركين و محرك في احتياجات و عرض و طلب
الفالكون حلها بسيط جدا و وضحه الاخ F15as @F15as نبيع البلوكات القديمة كلها بالتعاون مع الامريكان لطرف تالت و بالفلوس نطور لفالكون ال 100 او 50 اللي فاضلين بالطحينة بالسلطة لكن دي خطوة if العلاقات اتزبطت
ماتزبطتش كده كده في سيناريو رئيسي فرنسي روسي
cover all the angles

عودة
أعلى