JF-17 Block III تدخل الخدمة في 2016

وليه مش فرنسا كمان يا جماعة
فرنسا مبتقولش لا على نقل تكنولوجيا الرافال .. وفاتحة معانا نقل تكنولوجيا بحري كمان
وبصراحة لا يعلى على الافيونكس الفرنسي
الروس هيكونوا افضل في البدن والحصول على المحرك وبعض الاشياء
لكن الصراحة لا يعلى على السبيكترا والـ osf الفرنسي ;)
وانا متاكد انهم مش هيرفضوا لو طلبنا مع صفقة قادمة مثلا للرافال

اذا كان بيعرضوا نقل التقنية الكاملة على الهند للـ 36 طيارة عشان يجروا رجلهم ويزودوا العدد
وارد طبعا بس موضوع روسيا متقدم حبتين وفي زيارات متعددة لمصنع الطائرات من جانب الروس

بالضبط انت بتتكلم صح وعشان كده ده البايع الشرقي هو الوحيد فقط من سيوفر لك مشروع طائره جيل متقدم محترم ومصانع افيونكس بكاملها الى أراضيك لآخر ما توصل له تقنيا وهو وبلا جدال لن يكون مماثل للغربي تماماً لكن خطوه وحيده أفضل من لا شيء لذا نحن اعييننا على الجيل الخامس الصيني
كانوا اعطولنا تكنولوجيا الجيان 10 انسي تماما الصين
الباك فا شراء هو الخيار المصري للجيل الخامس ليكون متاج علي 2020
الجيان للاسف مش قبل 2025

ارسلوها لي وانا سوف اقوم بنشرها فلا احد يقدر علي
و أنا معاك فى هذا الطرح
علشان جالى صداع و لسه واخد سولبادين
المشروع لو موجود من الأساس هيكون نموذج لمقاتله و ليس مركبه فضائيه سريه
على غرار X-37B
إنما نعمل إيه فى العادات المصريه
و بالعاميه ياخوفى يطلع كل ده على فاشوش

خد بالك أول مره أعطيك لايك :D:D:D

نبارك للأخ رسلان اللايك التاريخي...
ونتمنى أن تظهر الطائرة الغامضة المصرية
ونتمنى أيضا أن يكون العضو المختفي بخير ..

تقولون كم له سنة مختفي؟!

ماهو النفق الهوائي !

نفق صناعي يحتوي على مستشعرات يتم فيه تعليق نموذج مصغر من الطائرة التي يراد تصنيعها وتعريضه لهواء متحرك لدراسة الموجات الصدمية ووالظغط والاحتكاك وكثير من الخصائص الايروديناميكية

نفق صناعي يحتوي على مستشعرات يتم فيه تعليق نموذج مصغر من الطائرة التي يراد تصنيعها وتعريضه لهواء متحرك لدراسة الموجات الصدمية ووالظغط والاحتكاك وكثير من الخصائص الايروديناميكية

اها شكرا اخ براكوت
نفس الموجود في بعض الجامعات السعودية الانفاق الهوائية
بعضها فوق الصوتية

كانوا اعطولنا تكنولوجيا الجيان 10 انسي تماما الصين
الباك فا شراء هو الخيار المصري للجيل الخامس ليكون متاج علي 2020
الجيان للاسف مش قبل 2025
امال ليه الصينين عرضوا تقنيه نقل طائرتهم الجيان ٣١ على تركيا لإتمام مشروع طائره المستقبل التركيه project TF-x مع العلم ان تركيا دوله في حلف الناتو

ومن قالك ان الصينين رفضوا نقل تقنيه تصنيع j-10b لمصر ؟؟؟
نحن من عكسنا اتجاهنا نحو طائره المستقبل الصينيه بدلا من الدخول في مشروع طائره جيل رابع معزز العالم يتجه الان نحو تركها لتعزيز انطلاقه مشروع تصنيعي مصري قوي يواكب تطورات التسلّح الاقليميه المتنامية

250px-Man_examining_fan_of_Langley_Research_Center_16_foot_transonic_wind_tunnel.jpg

تُسَمَّى الأنفاق الهوائية ذات سرعة الهواء القريبة من سرعة الصوت، أي حوالى 1,225 كم/ساعة الأنفاق حول الصوتية أما في الأنفاق الهوائية دون صوتية، فإن الهواء ينتقل بسرعة أقل من سرعة الصوت، والأنفاق الهوائية التي ينتقل فيها الهواء بسرعة أكبر من سرعة الصوت، تسمى الأنفاق فوق الصوتية، بينما في الأنفاق فرط الصوتية، تفوق سرعة الهواء خمسة أضعاف سرعة الصوت.

وليه مش فرنسا كمان يا جماعة
فرنسا مبتقولش لا على نقل تكنولوجيا الرافال .. وفاتحة معانا نقل تكنولوجيا بحري كمان
وبصراحة لا يعلى على الافيونكس الفرنسي
الروس هيكونوا افضل في البدن والحصول على المحرك وبعض الاشياء
لكن الصراحة لا يعلى على السبيكترا والـ osf الفرنسي ;)
وانا متاكد انهم مش هيرفضوا لو طلبنا مع صفقة قادمة مثلا للرافال

اذا كان بيعرضوا نقل التقنية الكاملة على الهند للـ 36 طيارة عشان يجروا رجلهم ويزودوا العدد
عمر ما الغربيين هيعطوك اسرار تفوقهم إطلاقا لدوله شرق أوسطيه معاديه لإسرائيل مثل مصر

صرصار طائر شبحي بلوك 3 (الناموسة)
و جيان كحة 31 (المعسل اخضر)
عروض كارفور للنظافة المنزلية المفروض اولاد رجب ماركت
انا بجد مش مصدقكم في التفكير في هذه الامور و صرف الاموال و احنا منتدى عسكري كل 3 مواضيع منهم موضوع مقارنة رافال و تايفون .. يعني حتى الحس الادراكي بمستوى التقنية عموما المفروض تشبعتوه تماما
ندخل في الحشرات ليه بقىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ال insects حتعمل ايه امام eodas و apg 82 و باقي الكماليات
حتشل يا ناس

250px-Man_examining_fan_of_Langley_Research_Center_16_foot_transonic_wind_tunnel.jpg

تُسَمَّى الأنفاق الهوائية ذات سرعة الهواء القريبة من سرعة الصوت، أي حوالى 1,225 كم/ساعة الأنفاق حول الصوتية أما في الأنفاق الهوائية دون صوتية، فإن الهواء ينتقل بسرعة أقل من سرعة الصوت، والأنفاق الهوائية التي ينتقل فيها الهواء بسرعة أكبر من سرعة الصوت، تسمى الأنفاق فوق الصوتية، بينما في الأنفاق فرط الصوتية، تفوق سرعة الهواء خمسة أضعاف سرعة الصوت.

انا راح بالي للي يوضع خلف الطائرة لاختبار المحركات
وصلت الفكرة

امال ليه الصينين عرضوا تقنيه نقل طائرتهم الجيان ٣١ على تركيا لإتمام مشروع طائره المستقبل التركيه project TF-x مع العلم ان تركيا دوله في حلف الناتو

ومن قالك ان الصينين رفضوا نقل تقنيه تصنيع j-10b لمصر ؟؟؟
نحن من عكسنا اتجاهنا نحو طائره المستقبل الصينيه بدلا من الدخول في مشروع طائره جيل رابع معزز العالم يتجه الان نحو تركها لتعزيز انطلاقه مشروع تصنيعي مصري قوي يواكب تطورات التسلّح الاقليميه المتنامية

بالناسبة من شهرين كده ولا حاجة احد المصادر الصينية في منتدى باكستاني سرب خبر اختبار الطيارة في باكستان لتحديد موقفها من الطيارة مستقبلا
الطيارة متاحة وكل حاجة (وان كنت اشك في اتاحتها للتصنيع) .. لكن انا تعليقي على خبر الاهرام
وعموما الطيارة بتطويراتها المستقبلية من وجهة نظري لا يعيبها الا المحرك المتخلف .. سواء الروسي او الصيني المستقبلي اللي هيتحط عليها ... يعني لو ممكن نحط عليها محركين من سنيكما او رولز رويس هيكون افضل
لكن حسب دعاية الصينيين الطيارة تمتل تصميم شبحي ممتاز .. ومنظومة رصد حراري مماثلة للاف 35

صرصار طائر شبحي بلوك 3 (الناموسة)
و جيان كحة 31 (المعسل اخضر)
عروض كارفور للنظافة المنزلية المفروض اولاد رجب ماركت
انا بجد مش مصدقكم في التفكير في هذه الامور و صرف الاموال و احنا منتدى عسكري كل 3 مواضيع منهم موضوع مقارنة رافال و تايفون .. يعني حتى الحس الادراكي بمستوى التقنية عموما المفروض تشبعتوه تماما
ندخل في الحشرات ليه بقىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ال insects حتعمل ايه امام eodas و apg 82 و باقي الكماليات
حتشل يا ناس

حسب كلام الصينيين من المفترض ان الطيارة هتحمل منظومات مشابهة لـ eodas - eots وكمان منظومة رصد بصري لقتال الجو جو
المشكلة ان مشروع الطيارة مش هيكتمل غير بعد 2020

بلاش الحساسية المبالغ فيها يا جماعة من كل ما هو صيني .. الصين تنين ينمو بشكل مخيف يرعب امريكا نفسها .. بلاش نستقل بتطور صناعاته العسكرية

عمر ما الغربيين هيعطوك اسرار تفوقهم إطلاقا لدوله شرق أوسطيه معاديه لإسرائيل مثل مصر

مين قال كده .. انت اخدت تكنولوجيا الجويند بدون مشاكل
والرافال كانوا مستعدين يوافقوا على اي حاجة عشان يكسروا عقدة عدم بيعها
هو فيه حد في العالم بيستلم طيارة متعاقد عليها في نفس السنة
فرنسا تحديدا وفي عهد هولاند كويسة جدا معانا ولازم نستغل ده قبل الراجل ما يمشي

حسب كلام الصينيين من المفترض ان الطيارة هتحمل منظومات مشابهة لـ eodas - eots وكمان منظومة رصد بصري لقتال الجو جو
المشكلة ان مشروع الطيارة مش هيكتمل غير بعد 2020
بلاش الحساسية المبالغ فيها يا جماعة من كل ما هو صيني .. الصين تنين ينمو بشكل مخيف يرعب امريكا نفسها .. بلاش نستقل بتطور صناعاته العسكرية
يا باشا مش حاسسية دي fact
انا مش بتكلم على mass production و لا احتياطات دهب و ذكاء ادخال اليوان للسلة الدولية و حرفنة الفلسفة الاقتصادية للصين
انا ببساطة بتكلم عن innovation هو موصلوش و لا حيوصلو الا بعد 15 - 20 سنة لو فضل على نفس الايقاع
quantum physics / algorithm logic processing / material engineering دي بعض من امور مبدجيش عشان ناجح اقتصادي و لا كل يوم يطلع منتج مستنسخ او ناجح بريا و صواريخ و ليه برنامج فضائي فقط دي حجات عايزة وقت هو معندوش مشكلة معاه لكن انت عندك
كل ابدنة معداتهم بتصدي بسرعة و بتتهالك و اعمار محركتهم زفت حتوقع جيل خامس كده ازاي !
عايز تدخل معاهم تعاون مشترك في المشرع حلو تطلع ب knowledge و تزبطلهم الدنيا لكن شراء مباشر no و افتراض الجيان 31 جيل خامس هرطقة ... ال fuselage لوحده يثبت كده
محدش سئل ليه الصيم متاخرين في airborne radars و الاواكس و EW الجوي اللي منصاته كبيرة اصلا مابالك بقى بانظمة compact مثل السبيكترا

الايام جايه ونشوف... بس خدها مني الموضوع عدى الاهتمام بمراحل

:):)
ما بلاش ام البتاعه دى مش مرتاح لها
القى نظهرة هنا كده وقول ده شغل صناعة طيران جيل خامس
تلحيم ياحج محمود تلحيييييييييييييم
Chinese J-31 Falcon Eagle Stealth Fighter aircraft seems to be gathering momentum  (5).jpg

عودة
أعلى