وزير الإنتاج الحربى المصري يبحث مع السفير الأمريكى استئناف عمل مصنع الدبابات

مش للدرجة دي , في نفس الوقت قولت ان الامريكان مش هيدونا التدريع الخاص بالنسخة M1A2 عشان كده قولت معيار مُقارب

لو توقع مش هقولها كده .. لكن اعتبرها توقع لحد ما نشوفها حقيقة ان شاء الله
مصر طورت 12 دبابه الي ام2 و توقف الموضوع لارتفاع التكاليف 1.5-2 مليون لتطوير الدبابه الواحده

هل المصنع متوقف عن العمل كليا كما يتضح من عنوان الخبر؟

إذا كان العمل متوقف فيما يتعلق بتصنيع و تجميع الدبابة إبرامز فلماذا لا يعمل فى بناء مدرعات أو تطوير مدرعات أو دبابات متواجدة فى الخدمة؟

فى حدود علمى أن الطاقة الإنتاجية للمصنع تقدر بنحو 15 دبابة شهريا أى 180 دبابة فى العام. من ناحية أخرى نجد أن و عدد ما أنتج منها منذ إفتتاح المصنع فى عام 1994 و حتى تنفيذ الصفقة المتعاقد عليها فى 2010 بنحو 1130 دبابة أى 76 شهر تقريبا أى ما يعدل 6 أعوام و أربع اشهر كعمل فعلى.
فلو نظرنا للطاقة الإنتاجية للمصنع عبر 21 عام منذ إفتتاحه و حتى الآن فعدد الدبابات التى كان يجب أن تصنع بنحو 3780 دبابة. نستنتج أن المصنع نفذ فقط نحو 29.9% من الطاقة الإنتاجية.

أليس هذا تبديد لقدرات المصنع؟

فكان لازما أن يكون هناك برامج تصنيع و تطوير دبابات أو مدرعات أخرى لإستغلال هذه القدرات المهدرة.
المتوقف بالنسبه للدبابه كان التجميع النهائي اما المكون المحلي و الاجنبي غير الامريكي فجاهز لعمليات التجميع النهائي لذلك سيكون معدل الانتاج اسرع خصوصا مع قدوم المكون الامريكي مجمع و جاهز للدمج الفوري علي الدبابه و تم تجميع 13 دبابه خلال 30 يوم فقط في اغسطس و سبتمبر الماضي من خلال دفعتين توريد مكونات من امريكا

@
على جبر

تم يا كبير ... وهارد لك للزمالك :D
معلومة بسيطة مصر (تصنع) الابرامز بنسبة تصل الي 85 % وبتدريع كامل خاص بنا لان دروع اليورانيوم ممنوعة عن مصر بالاضافة انها تسبب امراض للطاقم ..في حين ان هناك بعض الدويلات التي (تجمع) اجزاء الدبابة من عدة دول ولا تصنع منها شيئ واسماها البعض صناعة حقيقية ودبابة وطنية :cool:

اهلا بك اخى الكريم ..
حقيقة هذة معلومة شائعة و لكنها ليس دقيقة ..
فدروع اليورانيوم لم تمنع عنا !!
بل نحن من رفضناها !!

Egypt rejected additional used in M1A1 "Abrams" precipitant uranium increased armor

المصدر

تحياتى

ايهما يا صديقى

لا داعي للتطوير فالتكلفه مرتفعة الاكثر جدوي انتاج معيار مطور من البدايه
تكلفه تطوير 3 دبابات اكبر من قيمه انتاج دبابه جديده من المعيار ام2
ليه التطوير يكلف كده
الامر كله اجهزة الكترونية ونظام ادارة نيران وممكن تضيف تدريع زيادة

على حد علمى انى الابرامز بتحتاج عمليات صيانة بعد اقل مجهود طيب ليه مانحولش نشترى الارماتا او التى 90 بعدد محترمة نقل تقنية بنسبة تصنيع محترمة ده غير انى روسيا حليف قوى من عصر الاتحاد السوفيتى وبطبيعة المعدات الروسية مش بتحتاج عمليات صيانة كتير وعملية جدا واسعارها مقارنة بالدبابات الامريكى حلوة جدا

ليه التطوير يكلف كده
الامر كله اجهزة الكترونية ونظام ادارة نيران وممكن تضيف تدريع زيادة

في مكونات تستدعي تعديلات على البدن نفسه مثل منظار القائد و update لنظام العام للتشغيل قد يتطلب تعديلات اخرى hardware للاستفادة من التطوير
و بعض هذه الامور اعتقد خارج نطاق المصنع ، حتيجي راسا من امريكا و ربما في البداية ستركب امريكيا او باشراف امريكي فترفع التكلفة

الافضل فعلا الاتفاق مع الجانب الامريكي على نسخة جديده تماما و رخصة لموديل جديد
حتى التطوير الاخير اللي ظهر في موضوع الاستاذ ahmedessa لم يرضيني
احنا محتاجين نعد مع جينرال دينامكس مباشرة و نقلهم عايزين ايه كحل شامل موازي لل revolution الالماني على اللليو 2 على الاقل + باكدج تطوير رخيص و عملي للقديم موازي
و لو الادارة الامريكية وافقت خير و بركة موافقتش ننزل بالتفواض لل m2 كتطوير للقديم فقط لكن متكنش الخطوة الرئيسية على كده ، تبقة الخطوة الرئيسية للارماتا
احنا محتاجين combat management system يبقى عليها جاهز موديول عشان يتبني عليه منصات مثل السينتنال لو دخلت الخدمة و باقي الافرع مشاة و مدفعية و مدرعات و قيادة و دعم جوي و اباتشي و غيره ، محتاجين integration عالي بين عناصر الجيش دي حتوفر تكلفة زيادة الاعداد و حترفع كفاءة الحالي لو كان 90% ل 140 % مثلا و حتمنع ان الامور تهرب مننا في مواجهة خصم متطور

التعديل الأخير:
في مكونات تستدعي تعديلات على البدن نفسه مثل منظار القائد و update لنظام العام للتشغيل قد يتطلب تعديلات اخرى hardware للاستفادة من التطوير
و بعض هذه الامور اعتقد خارج نطاق المصنع ، حتيجي راسا من امريكا و ربما في البداية ستركب امريكيا او باشراف امريكي فترفع التكلفة

الافضل فعلا الاتفاق مع الجانب الامريكي على نسخة جديده تماما و رخصة لموديل جديد
حتى التطوير الاخير اللي ظهر في موضوع الاخ ahmedessa لم يرضيني
احنا محتاجين نعد مع جينرال دينامكس مباشرة و نقلهم عايزين ايه كحل شامل موازي لل revolution الالماني على اللليو 2 على الاقل + باكدج تطوير رخيص و عملي للقديم
و لو الادارة الامريكية وافقت خير و بركة موافقتش ننزل بالتفواض لل m2 لكن متكنش الخطوة الرئيسية على كده ، تبقة الخطوة الرئيسية للارماتا
احنا محتاجين combat management system يبقى عليها جاهز موديول عشان يتبني عليه منصات مثل السينتنال لو دخلت الخدمة و باقي الافرع مشاة و مدفعية و مدرعات و قيادة و دعم جوي و اباتشي و غيره ، محتاجين integration عالي عشان كده الامور حتهرب مننا

المنظار لا يحتاج لتعديل البدن لانه فى النصرية موجود مكانة بالفعل لكن تم تطبيبة
عندك الهارد وير اللى هايتغير له اماكن من ضمن نظام التحكم بالنيران
انت عارف كل اللى محتاجينة ايه وسهل انه يتعمل وممكن نجيب حاجات من بره امريكا لو وافقوا ؟
1- نظام حماية ارينا (سعره حسب التواصل مع المصنع من قبل الاخ الدكتور محمد السيد 300 الف دولار فقط بكامل محتوياتة من انظمة التحذير )
2- منظار للقائد برؤية حرارية
3- تغيير منظار المدفعجى باخر حديث مزود رؤية حرارية
4-نظام تحكم نيرانى مطور ومن خلالة سيتم تغيير بعض انظمة الهاردوير بالاحدث
5-صفائح دورع مركبة على مقدمة البرج والدبابة بمعدل صفيحة واحدة
6-تدريع تفاعلى على الجنزير واجناب البرج

وبكده ستقوم باخراج دبابة محترمة ومحمية بشكل كبير وبتكلفة بسيطة
اهم شئ انت عاوز مفاوض ذكى يخرج لك هذا بسعر بسيط

الابرامز ستظل الدبابة الرئيسية لمدة كبيرةجدا حتى ادخال ما هو احدث سواء ارماتا او خلافة بنسب واعداد اعلى او على الاقل مساوية
التطوير هام جدا للابرامز

المنظار لا يحتاج لتعديل البدن لانه فى النصرية موجود مكانة بالفعل لكن تم تطبيبة
عندك الهارد وير اللى هايتغير له اماكن من ضمن نظام التحكم بالنيران
انت عارف كل اللى محتاجينة ايه وسهل انه يتعمل وممكن نجيب حاجات من بره امريكا لو وافقوا ؟
1- نظام حماية ارينا (سعره حسب التواصل مع المصنع من قبل الاخ الدكتور محمد السيد 300 الف دولار فقط بكامل محتوياتة من انظمة التحذير )
2- منظار للقائد برؤية حرارية
3- تغيير منظار المدفعجى باخر حديث مزود رؤية حرارية
4-نظام تحكم نيرانى مطور ومن خلالة سيتم تغيير بعض انظمة الهاردوير بالاحدث
5-صفائح دورع مركبة على مقدمة البرج والدبابة بمعدل صفيحة واحدة
6-تدريع تفاعلى على الجنزير واجناب البرج

وبكده ستقوم باخراج دبابة محترمة ومحمية بشكل كبير وبتكلفة بسيطة
اهم شئ انت عاوز مفاوض ذكى يخرج لك هذا بسعر بسيط

الابرامز ستظل الدبابة الرئيسية لمدة كبيرةجدا حتى ادخال ما هو احدث سواء ارماتا او خلافة بنسب واعداد اعلى او على الاقل مساوية
التطوير هام جدا للابرامز

طيب جميل ما اختلفناش
اطلب كده من جنرال داينامكس في باكدج موحد اندماجي كتطوير للحالي بالايدي المصرية داخل المصنع و تعمم على القادم على خط الانتاج
انا بحاول استفيد من قدرتهم على توفير حلول حتبقى في اغلب الاحوال افضل من رؤيتي و بنفس الوقت انفذها بايدي عشان التكلفة
انا عايز معيار الرفلوشن بس التصور الامريكي كا تطوير سهل يدمج على القديم و الجديد و نكون طلعنا بدبابة جديده

طيب جميل ما اختلفناش
اطلب كده من جنرال دابنامكس في باكدج موحد اندماجي كتطوير للحالي بالايدي المصرية داخل المصنع و تعمم على القادم على خط الانتاج
انا بحاول استفيد من قدرتهم على توفير حلول حتبقى في اغلب الاحوال افضل من رؤيتي و بنفس الوقت انفذها بايدي عشان التكلفة
انا عايز معيار الرفلوشن بس التصور الامريكي كا تطوير سهل يدمج على القديم و الجديد و نكون طلعنا بدبابة جديده
ما حانا برضه عاوزين نحط فى بالنا عامل التكلفة
والتطوير لن يكون خارج عنهم
كل هذا متاح لديهم لكن علينا ان نفوز بسعر محترم لانهم يعطونا بالسعر المضاعف
كل اللى هانجيبة من خارجهم هو منظومة القتل ...وهم ليس لديهم نظام مشابه
اذا الامر متوقف على مفاوض محنك

ما حانا برضه عاوزين نحط فى بالنا عامل التكلفة
والتطوير لن يكون خارج عنهم
كل هذا متاح لديهم لكن علينا ان نفوز بسعر محترم لانهم يعطونا بالسعر المضاعف
كل اللى هانجيبة من خارجهم هو منظومة القتل ...وهم ليس لديهم نظام مشابه
اذا الامر متوقف على مفاوض محنك

معاك حق طبعا بس منقفش مع التكلفة كتير لان برنامج تطوير بهذا الحجم طبيعي حيبقى عالي كده كده و اصلا الليلة معونة
الهدف الرئيسي رفع مستوى الدبابة القديمة و الحصول على دبابة مستقبلية عفية امام مجازر الدبابات في منطقة الشرق الاوسط .. دا احنا بهدلنا مفهوم الدبابة في منطقتنا لحد ما اتحجبت :D ... اللي طار و اللي اتحرق و اللي رقص ... مسخرة
و اعتقد ابتكارهم لمنظومة قتل مش صعبة ... لانهم حيحتاجو يعدلو الارينا على الابرامز و الروس آخر ناس دلوقتي تطلب منهم منتج على منصة امريكي هيبقى صداع دبلوماسي بيروقراطي صناعي
جنرال داينامكس تقدر تقوم بالليلة الفكرة التكلفة فعلا حتفرقع

والله انا شايف ان لقاء السفير الامريكي بالعصار وبعدة مسئول جنرال دينامكس
هي محاولة لاثناء مصر انها تحول مصنع 200 إلى خط انتاج التي 90 او بلاتفورم الارماتا

ولاد هرمه لما وجدوا جدية مصرية اتحركوا :D

معاك حق طبعا بس منقفش مع التكلفة كتير لان برنامج تطوير بهذا الحجم طبيعي حيبقى عالي كده كده و اصلا الليلة معونة
الهدف الرئيسي رفع مستوى الدبابة القديمة و الحصول على دبابة مستقبلية عفية امام مجازر الدبابات في منطقة الشرق الاوسط .. دا احنا بهدلنا مفهوم الدبابة في منطقتنا لحد ما اتحجبت :D ... اللي طار و اللي اتحرق و اللي رقص ... مسخرة
و اعتقد ابتكارهم لمنظومة قتل مش صعبة ... لانهم حيحتاجو يعدلو الارينا على الابرامز و الروس آخر ناس دلوقتي تطلب منهم منتج على منصة امريكي هيبقى صداع دبلوماسي بيروقراطي صناعي
جنرال داينامكس تقدر تقوم بالليلة الفكرة التكلفة فعلا حتفرقع
مليون دولار سعر معقول جدا على تطوير دبابة
ماهو يا حج اصرف مليون او واحد ونص على دبابة احسن ما اخسر دبابة كاملة ب 7 مليون
فيه بدايل غربية للارينا عندك السويد مثلا
البدائل كثيرة
وانا عن نفسي لازم يتم التطوير حتى لو بسعر غالى وزى مانت قولت كله من المعونة

والله انا شايف ان لقاء السفير الامريكي بالعصار وبعدة مسئول جنرال دينامكس
هي محاولة لاثناء مصر انها تحول مصنع 200 إلى خط انتاج التي 90 او بلاتفورم الارماتا

ولاد هرمه لما وجدوا جدية مصرية اتحركوا :D

وش .... دي سمعة سلاح و علامة تجارية بملايين
عايزين تحولو الخط للارماتا ... سيبك من انها ضربه سياسية .. لا دي ضربة ثقافية و اجتماعية ، ابرامز جنرال داينامكس بالارماتا الروسي و خط انتاجها على نفس الارض .. يعني الجول باتنين
دا غير انها ضربة اقتصادية .. يعني شارين سلاح ب 20 مليار في سنة مش طايلين منه حاجة و كمان عايزين تقفلو اكل عيشنا اللي فاضل .... لاااااااااااااااااااااااااااا اوباما امضي يا بليه على الورق احسنلك

مليون دولار سعر معقول جدا على تطوير دبابة
ماهو يا حج اصرف مليون او واحد ونص على دبابة احسن ما اخسر دبابة كاملة ب 7 مليون
فيه بدايل غربية للارينا عندك السويد مثلا
البدائل كثيرة
وانا عن نفسي لازم يتم التطوير حتى لو بسعر غالى وزى مانت قولت كله من المعونة

متفقين :)

عودة
أعلى