الاف16 المصريه في اختبارات التحليق في فورت ورث بتكساس من 18 يوليو للتسليم قريبا

ما شاء الله
القوات الجويه هتستلم 11 طياره في 10 ايام؟
هو احنا بقينا محبوبين قوي للدرجه دي؟
عموما يلا اهم اخر 12 اف 16 هنشوفهم

فاضل "الامرام" .... عشان خلاص يعنى لم يعد من المستحيلات ... بعد الميكا والميتيور وعائلة ال R الروسية ... الأمرام كمالة عدد على المستوى الفنى والتقنى على على مستولا ال 220 F-16 لازم يجى بصراحة .

طبعا فامريكا لن ترضي بلعب دور الكومبارس في العرض العسكري العالمي يوم 6 اغسطس القادم

ليه يا عم ده انا سمعت إن "التاو" المتحمل على "الهامفى" حيشارك فى الاحتفال الضخم وتقولى كومبارس .. كل برغوت على أد قيمته .

ما شاء الله
القوات الجويه هتستلم 11 طياره في 10 ايام؟
هو احنا بقينا محبوبين قوي للدرجه دي؟
عموما يلا اهم اخر 12 اف 16 هنشوفهم
جدول التسليمات مزدحم من 2013 و ستزيد المعدلات اكثر بدايه من 2016-2017

فاضل "الامرام" .... عشان خلاص يعنى لم يعد من المستحيلات ... بعد الميكا والميتيور وعائلة ال R الروسية ... الأمرام كمالة عدد على المستوى الفنى والتقنى على على مستولا ال 220 F-16 لازم يجى بصراحة .
الاهم دمج احدث نسخ الهارم علي الرافال ثم طلب الامرام سي7 او دي مع السايدوندر اكس علي الاف16 و طبعا الناقص من قنابل الجدام و البيفوي

ليه يا عم ده انا سمعت إن "التاو" المتحمل على "الهامفى" حيشارك فى الاحتفال الضخم وتقولى كومبارس .. كل برغوت على أد قيمته .
يا راجل كده فعلا امريكا نمره واحد
يا باشا الناس هتكون رافعه راسها لفوق في السما بتشوف الرافال

موضوع ال PAVWAY و ال GDAM ما يهمنيش أد ال AIM-C7D .. موضوع القنابل مقدور عليه ... إنما الأمرام مهم جداََ لأن العدد بصراحة كبير جداََ ودى حتفرق كتير جداََ مع قواتك الجوية كماََ وكيفاََ ...

يا راجل كده فعلا امريكا نمره واحد
يا باشا الناس هتكون رافعه راسها لفوق في السما بتشوف الرافال

لاءه خد دى كمان ال M113 حتشارك والكلام ده من مصدر موثوق بيه .

موضوع ال PAVWAY و ال GDAM ما يهمنيش أد ال AIM-C7D .. موضوع القنابل مقدور عليه ... إنما الأمرام مهم جداََ لأن العدد بصراحة كبير جداََ ودى حتفرق كتير جداََ مع قواتك الجوية كماََ وكيفاََ ...
لو بتتكلم في قدرات جو-جو متنساش السايدوندر اكس لزوم الاشتباكات القريبه

لو بتتكلم في قدرات جو-جو متنساش السايدوندر اكس لزوم الاشتباكات القريبه

بص يا سيدى ال "أواكس" إلى عندنا ال E2C تقدر تكشف هدف جوى ال RCS بتاعة "1" م من مسافة 250 كم من إرتفاع يبدء من 100 متر .. يعنى أنا مش حكون محتاج لل "سايدوندر إكس" لل DOG FIGHT أو القتال القريب .. يعنى يكون عندى صواريخ BVR أفضل من إنى أدخل مقاتلاتى فى قتال قريب المدى وخصوصاََ مع "الصوفا والراعم " ..

ليه ؟ و ال SDB و الهارم الجديد و الايم 9 اكس و الجساو و السلامر ... عائلة البفواي و الجدام عملية ، طبعا الاولوية للامرام لكن الباقي مهم ايضا مش حتلاقي على الساحه مضمون و ببلاش و عملي مثل التوليفية الامريكية

بص يا سيدى ال "أواكس" إلى عندنا ال E2C تقدر تكشف هدف جوى ال RCS بتاعة "1" م من مسافة 250 كم من إرتفاع يبدء من 100 متر .. يعنى أنا مش حكون محتاج لل "سايدوندر إكس" لل DOG FIGHT أو القتال القريب .. يعنى يكون عندى صواريخ BVR أفضل من إنى أدخل مقاتلاتى فى قتال قريب المدى وخصوصاََ مع "الصوفا والراعم " ..
انا قصدي الاف35 و استدراجها في كمائن للقتال القريب بواسطه الاف16 لتخفيف الحمل علي الميج35 و تفرغها للصوفا و الراعم

شكل الاف16 هتكون اخر طائره امريكيه تدخل الخدمه فى مصر
مش عايزين منهم غير تطوير البلوكات الاقدم للبلوك 52 والايسا والامرام وشكرا

اتمنى يكون فى تفكير للتعاقد على السوخوى 35

انتوا قاعدين يتقارنوا سلاح الجو المصرى بالاسرائيلى وناسيين كل التهديدات التانيه الملحه
على فكره الحرب القادمه فى الشرق الاوسط مش هتبقى مع اسرائيل مباشره هتبقى مع وكيل عنها

وافتكروا كلامى :)

عودة
أعلى