أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

الاتنين جويند الاضافي
غالبا هما اللى عاملين اللغبطه دي فى الاسعار
والله اعلم

تسليح الجاويند متواضع .... جديدة دي
ده كورفيت طيب ماﻷولى انتقد بقى الامباسادور ... انا اتجاهي التسليحي ايه ... مجموعة قتال بحري فريم و جاويند يدافع عن نفسه ضد التهديد القريب والرافال فوق كلام سهل ماهو العبرة مش اني اترس السفينة صواريخ واقول اهيه مليانة ده كورفيت في الاخر مش فرقاطه علشان اقارن مع الجزايري اقولك ﻷ قارنلي مجموعة قتال بمجموعه ونشوف بقى .. لكن مش كلام يتكرر وكلمة تعيس اللي يعني شايفها زي الختم بتتطبع على جمله فرنساوي
lgeria will receive four Navy frigate class MEKO A-200TSAMTO, April 9. Navy Algeria signed with the company "ThyssenKrupp Marin Systems» (TKMS) contract to supply four frigates class MEKO A-200. The cost of the agreement is estimated at 2.176 billion euros (2.886 billion dollars).According to "Jane's Defence Weekly," despite the fact that TKMS not officially announce the details of the contract, signed on March 26, sources say the publication that the high price due to supply a complete set of combat systems for the four ships, six helicopters, "Super Lynx" Company "Agusta / Westland ', maintenance of equipment and trained crews.The contract also includes the creation of infrastructure in Algeria for the construction of two frigates, which will be for several more dimensions acquired by South Africa's 3648-ton-class ships, "Valur» (MEKO A-200 SAN).This will help equip the Algerian frigates wide range of new systems during scheduled maintenance.The armament of frigates, in particular, will include anti-ship missiles RBS-15 Mk.3 company "Saab Bofors Dynamics," acquired through the "Diehl BGT», SAM vertical launch "Umkhonto IR» South Africa "Denel Dynamics' artillery installation of" Oto Melara " and 27-mm set of "Rheinmetall".Helicopter "Super Lynx" are likely to be armed with missiles, "Mokopa" class "air-to-earth" production "Denel Dynamics" and light torpedoes MU-90, which can also be run from the ship's missile launchers.
سعر 2 مليار للاربعة ... طيب حلو
لو قلت الفريم الواحدة 1 مليار ووصل معاها نسخه سكالب نافال ... الله طيب ماهو برضك ما روحناش بعيد
فالتخطيط الجزايري غيرنا
السؤال السهل ليه الجزاير بعد خبرة مع الروس تروح تجيب ار بي اس سويدي و ايمخونتو جنوب افريقي رغم ان الروسي جامد
الجزائر بالاساس لديها نسخ روسيه قادمه من التايجر بتسليح روسى
حصولها على افضل صاروخ اوروبى ار بى اس اضافه
واختيارى للجزائر كمثال على فكره فرض شروط تسليح بعينها . ام اضع الجويند فى اى مقارنه مع الميكو . كلامى كان واضح , ارجو عدم تحويره
وانا لم اتحدث عن زياده التسليح , انا تحدثت عن نوعيه معينه
ولماذا انتقد الامباسادور زورق صواريخ ازاحته 500 طن , يحمل صواريخ RIM-116 مداها 9 كيلو , مش مطلوب منه اكثر من كده
الجويند كورفيت ازاحته 2500 طن ويحمل Mica VLS مداه 11 كم
بالمناسبه ماليزيا ستضع على الجويند MK-41 VLS لصواريخ ESSM وربما صواريخ NSM
بمقياسك يبدو انهم خرجوا على الذات الالهيه الفرنسيه وقرروا تغيير تسليحها

الموضوع ماهواش عركة في خمارة
انا تخطيطي ايه وايه اللي يحققه بغض النظر عن السعر فانا مش مسترخص
يبقى انا قيمت واخترت فالجاويند جه بعد مفاضلة مع الميكو والسيجما والله بقى تسليح وتجهيز ونقل تقنية ودي عوامل موجوده
الفريم تخدمني طيب بناء على 1 و 2 و3 لكن بقى لا ده تسليح ضعيف وعليه فرنسا تروح بقى تشتري بحري من بره علشان تسليحها عيان

احييك بشده ، حسب الاستراتيجيه الموضوعه (mission , vision , goals, etc ) يتم اختيار المطلوب و ليس على حسب التسليح القوي او الضعيف او الشكل او السعر او السياسه او او فقط ، انما جميع هذه العوامل تساهم في التقييم و الافضل في تحقيقها ب score معين اهلا به في ظل المتاح

مهام تدريب ده رقم 1
استقلال ضابط الذخيرة وده شيئ كويس

هل فى اى دلاله ياستاذى بما ان حضرتك قلت مهام تدريب
انه سيتم تدريب الاجيال الصاعده فى القوات الجويه بهدف زياده الاعداد؟؟

م

مش مقياس فروسيا العظمى طلبت الميسترال
روسيا العظمى خدت حمله هجوم شرسه من احواض السفن لديها بسبب صفقه الميسترال بسبب عدم طلب الاداره الروسيه نهم تقديم عروض او تصميمات
ورد حكومه ميدفيدف وقتها عامل الوقت كان حاسم

الجزائر بالاساس لديها نسخ روسيه قادمه من التايجر بتسليح روسى
حصولها على افضل صاروخ اوروبى ار بى اس اضافه
واختيارى للجزائر كمثال على فكره فرض شروط تسليح بعينها . ام اضع الجويند فى اى مقارنه مع الميكو . كلامى كان واضح , ارجو عدم تحويره
وانا لم اتحدث عن زياده التسليح , انا تحدثت عن نوعيه معينه
ولماذا انتقد الامباسادور زورق صواريخ ازاحته 500 طن , يحمل صواريخ RIM-116 مداها 9 كيلو , مش مطلوب منه اكثر من كده
الجويند كورفيت ازاحته 2500 طن ويحمل Mica VLS مداه 11 كم
بالمناسبه ماليزيا ستضع على الجويند MK-41 VLS لصواريخ ESSM وربما صواريخ NSM
بمقياسك يبدو انهم خرجوا على الذات الالهيه الفرنسيه وقرروا تغيير تسليحها
الله طيب ماهي روسيا بتدي الجزاير اللي عاوزاه ليه بقى صيني والماني .. ليه روسيا نفسها تجيب ميسترال وميليون سؤال وسؤال
الجواب سهل جدا
انا هشتري اكسوسيت يبقى انا عارف اوله من اخره ماجيبتش كذا علشان كذا
هو احنا نعرف قد ايه قدرة الورسي ولا الفرنسي على تخطي الدفاعات ولا مثلا قدرته على الوصول لهدفه
مجرد هواه تستهوينا اارقام لكن الكيف بقى ده وضعه ايه انا معرفش
لكن بالنهاية لو الجزايريين متكيفين قوي من الروسي بتاع 3 ماخ طيب ليه السويدي برضك نفس القصه عندي انا عاوز ايه وهعمل بيه ايه
واا بقى على كده كانت كل بحريات العالم انترست بالروسي

اخى الكريم, بدون الدخول فى التفصيل,
هل تعتقد ان خبراء لجان التسليح فى الافرع المختلفة للجيش غير ملمين بهذه الامور؟؟,

فقط تاكد و ثق تماما فيهم فهم خير جنود الارض, وادعو المولى عز و جل لتوفيقهم.
شوف استاذى
عايز تعمل تقويه فى العلاقات الفرنسيه شىء جيد
عايز تحفيز لصانع القرار لديهم للمشاركه فى استثمارات فى مصر بمنحهم مشاريع بالاسناد المباشر وماله
لكن ان يكون ذلك على حساب صفقات سلاح لاسلحه رئيسيه , مهزله
فرنسا ربحت فى الصفقه , نجحت فى تسويق الرافال على حالتها الموجوده الان . انقذت شركه DCNS من مشاكل ماليه هذا العام

روسيا العظمى خدت حمله هجوم شرسه من احواض السفن لديها بسبب صفقه الميسترال بسبب عدم طلب الاداره الروسيه نهم تقديم عروض او تصميمات
ورد حكومه ميدفيدف وقتها عامل الوقت كان حاسم
يعني احواض فرنسا اسرع من الروس طيب عظيم ليه الرادار الرئيسي مش روسي ولا برضك فيه تأخير

شوف استاذى
عايز تحفيز لصانع القرار لديهم للمشاركه فى استثمارات فى مصر بمنحهم مشاريع بالاسناد المباشر وماله
فرنسا ربحت فى الصفقه , نجحت فى تسويق الرافال على حالتها الموجوده الان . انقذت شركه DCNS من مشاكل ماليه هذا العام
وبقت صفقة سياسية بالنهاية
طيب نقوي استثمارات ايطاليا بكام وروسيا بكام وامريكا بكام وانجلترا بكام والصين بكام هي بقت كده
الله هو ايام المجلس العسكري 2011 كان فيه استثمارات علشان اجيب الرافال ساعتها والاسناد المباشر بالرافال ون مغيرها شغال
مش شايف انها حجه مش ولا بد

1-

1)Air defence #1 : 3 RPL 1250L. + 4 Mica EM + 2 Mica IR

2-

2)Interception #1 : 1 RPL 1250L. + 4 Mica EM + 2 Mica IR

3-

4)Close Air Support #1 : 3 RPL 1250L. + 6 GBU-12 + 1 Damocles LDP + 2 Mica EM + 2 Mica IR

4-

5)Stand off Strike #1 : 3 RPL 2000L. + 2 Scalp/EG + 2 Mica EM + 2 Mica IR

5-

6)Stand off Strike #2 : 2 RPL 2000L. + 1 Scalp/EG + 4 Mica EM + 2 Mica IR

6-

7)Pinpoint Strike #1 : 2 RPL 2000L. + 2 GBU-24 + 1 Damocles LDP + 2 Mica EM + 4 Mica IR

7-

8)Nuclear Strike : 2 RPL 2000L. + 1 ASMP-A + 4 Mica EM + 2 Mica IR

الله طيب ماهي روسيا بتدي الجزاير اللي عاوزاه ليه بقى صيني والماني .. ليه روسيا نفسها تجيب ميسترال وميليون سؤال وسؤال
الجواب سهل جدا
انا هشتري اكسوسيت يبقى انا عارف اوله من اخره ماجيبتش كذا علشان كذا
هو احنا نعرف قد ايه قدرة الورسي ولا الفرنسي على تخطي الدفاعات ولا مثلا قدرته على الوصول لهدفه
مجرد هواه تستهوينا اارقام لكن الكيف بقى ده وضعه ايه انا معرفش
لكن بالنهاية لو الجزايريين متكيفين قوي من الروسي بتاع 3 ماخ طيب ليه السويدي برضك نفس القصه عندي انا عاوز ايه وهعمل بيه ايه
واا بقى على كده كانت كل بحريات العالم انترست بالروسي
ببساطه لان الجزائر تمتلك علاقات مع الروس قويه باستمرار . ما تطلبه تحصل عليه
لن يضرها اضافه تسليح اضافى لترسانتها حتى لو من المريخ الموضوع متوقف على قدرتها على التفاوض
اما فى حالتنا انت بالاساس كل ما تملكه من تسليح بحرى هو غربى
وبدل من الاتجاه لسياسه التنويع اللى وجعوا دماغنا بيها , روحت للغربى تانى
انت الان تفترض منطق الهواه وعدم معرفتنا لقدرات الروسى او الصينى عندما وصل الامر لمقارنات مع العلم انك تروج لقدرات الفريم والرافال باستمرار
تناقض بعض الشىء :)

لن يضرها اضافه تسليح اضافى لترسانتها حتى لو من المريخ الموضوع متوقف على قدرتها على التفاوض
انت الان تفترض منطق الهواه وعدم معرفتنا لقدرات الروسى او الصينى عندما وصل الامر لمقارنات مع العلم انك تروج لقدرات الفريم والرافال باستمرار
جميل
غربي عن غربي يفرق انا هجيب ارافال اخت بتاعة بلادها شم بلوك تاني
هاخد فريم رايحه لبلادها ليا
الله طيب ماهو الغربي حلو والله الروس يدوك نسخه تصديري برضك
الصين قدامها شوية
الترويج للرافال بناء على نتائج تنافس مكتوبه بس لكن هل انا قلتلك الرافالبتعمل كذا من دماغي

يعني احواض فرنسا اسرع من الروس طيب عظيم ليه الرادار الرئيسي مش روسي ولا برضك فيه تأخير
السفينه بالاساس معدله حسب المطالب الروسيه
تصميمها اساسا مختلف لاستيعاب الكاموف 52
وتسليحها بالكامل مختلف
روسيا بالاساس لم يكن لديها فى تاريخها LHA حتى تضعها فى مقارنه مع الميسترال
كانت مضطره للبدء فى التصميم

وزير الدفاع الفرنسى: صفقة الرافال تعكس ثقة مصر فى التكنولوجيا الفرنسية
هولاند قد أعلن أمس- فى بيان رئاسى- أن القيادة المصرية أبلغته بنيتها شراء 24 مقاتلة من طراز "رافال"، وفرقاطة متعددة المهام، ومعدات عسكرية أخرى!!

----------

وقال رئيس شركة «داسو» الفرنسية للطيران إيريك ترابييه، أمس، إن مصر ستتسلم هذا العام أول دفعة يجرى تصنيعها من «رافال» بدلاً من الجيش الفرنسى، استجابة لطلب السلطات المصرية بتسريع عملية التسليم. وأشار إلى أن المقاتلة الفرنسية أثبتت كفاءتها فى العديد من مسارح العمليات بشهادة الجانب المصرى وجميع الخبراء العسكريين. وأكد أن هذه الصفقة تعد تتويجاً لسنوات من الجهود المبذولة من شركة «داسو» وشركات أخرى مثل «تاليس» و«سافران» و«إم بى دى إى» وكل المقاولين الفرعيين، مشيراً إلى أن أكثر من ٥٠٠ شركة تساهم فى برنامج «رافال».

واعتبر أن التفاوض مع الجانب المصرى كان سريعاً للغاية ودام نحو 3 أشهر بدلاً من سنوات طويلة كما هو الحال عادةً. وأضاف أن المباحثات والزيارات بين الجانبين تكثفت منذ ديسمبر الماضى، مؤكداً أن تلك الصفقة تندرج فى إطار العلاقات السياسية والاستراتيجية بين البلدين التى يساهم فيها أيضاً رجال الصناعة.

وبقت صفقة سياسية بالنهاية
طيب نقوي استثمارات ايطاليا بكام وروسيا بكام وامريكا بكام وانجلترا بكام والصين بكام هي بقت كده
الله هو ايام المجلس العسكري 2011 كان فيه استثمارات علشان اجيب الرافال ساعتها والاسناد المباشر بالرافال ون مغيرها شغال
مش شايف انها حجه مش ولا بد
وهل منحت اى دوله اخرى صفقات سلاح بما يزيد عن 8 مليار يورو فى عامين باستنثاء فرنسا مع العلم ان مواقفها السياسيه منك فى الماضى قريب
كانت سيئه للغايه

التناقض شيئ طبيعي بس تفسيره سهل
انا عندي نتيجة الماركا الهندي و الكوري الجنوبي وسويسرا
عظيم نيجي بقى للذخائر كله بروشورات
انا موافق ابقى غربي بس اخد حاجه نضيفه
ما تسأل الجزائر عن الميج 29 اللي رجعوها كده

شوف استاذى

عفوا استاذ باتون
اقدرك واحترمك كثيرا لثقافتك العسكريه
ولكن تعليقك الملون بالازرق به خلط كبيرللاوراق وتضليل وانت تعلم ذلك
لا تجعل عشقك لسلاح معين ( واستغرب ذلك صراحه لان دولتك لا تصنعه)....يجعلك تجر النقاش الى امور سياسيه وتدعى عدم حكمه القياده المسئوله عن الصفقه ...فلا انت من يحدد مهام القوات الجويه ..ولا انت من يحدد تسليحها ...ولا انت من يمول الصفقات ....ولا انت من تحصر الاخطار المحيطه والمحدقه بنا....ولا انت من يعرف ما يناسب قواتنا وما لا يناسبها
انت مجرد هاوى ...مثلك مثلنا

تقبل تحياتى

جميل
غربي عن غربي يفرق انا هجيب ارافال اخت بتاعة بلادها شم بلوك تاني
هاخد فريم رايحه لبلادها ليا
الله طيب ماهو الغربي حلو والله الروس يدوك نسخه تصديري برضك
الصين قدامها شوية
الترويج للرافال بناء على نتائج تنافس مكتوبه بس لكن هل انا قلتلك الرافالبتعمل كذا من دماغي
بنفس المنطق من المفترض ان تكون السوخوى الهنديه متفوقه باكتساح على الاف 15
برده نتائج تنافسيه ولا ايه:D
مع العلم ان الاف 15 السترايك ايجل هى الافضل فى الجيل الرابع

عودة
أعلى أسفل