مصر تقترب من التعاقد على فريم اضافية و2 جويند

House

عضو
التفاعل
15,611 0 0
Egypt
It's not over !Cairo is expected to acquire FREMM frigate and a two corvettes Additional Gowind . Some call recent purchases Cairo of "Egyptian miracle." Because it is Egypt that triggered the flight of the Rafale Export passing the first order, breaking psychological lock the first sale. It is also that Cairo bought PCBs that Paris had refused to sell to Russia and threatened rust to St.Nazaire. Financed by oil monarchies Gulf in search of stability regional and amid struggle against terrorism and Iranian influence,Cairo builds an army solid with French equipment.Naval side, the regime of Marshal Al Sissi would have two fleets Similar: one in Red sea, to secure the Strait of Bab-el-Mandeb and the Suez Canal, the other Mediterranean and have a capacity for action, particularly against Libya. Each fleets should be constituted by a PCB, three Gowind and a first frigate FREMM rank. It remains to be finalized buying a FREMM and enable optional tranche two Gowind.

من المتوقع ان تحصل مصر على فريم اضافية و 2 كورفيت جويند .. البعض يعتبر الصفقات المصرية الاخيرة بالمعجزة حيث كسر ت الحاجز النفسي لشراء الرافال .. مصر تسعى لتكوين اسطولين واحد للمتوسط والاخر للاحمر .. كل منهما يتكون من حاملة مروحيات و1فريم و3 جويند

الخبر من اصدار شهر نوفمبر 2015 لمجلة Air & Cosmos الصفحة 3

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
كنت بدعبس عن اخبار جديدة عن الرافال فلقيته :D
هههههههه
انت وشع السعد
كنت بدور بس ملقتش
مبروك علينا
انا متمسك بامل التصنيع اعتقد ان مصر ستدخل كمقاول رئيسي والامارات من الباطن
يارب

منذ شهرين تقريبا قلت أن مصر تعاقدت بالفعل على 2 جويند أضافيين عندما زار وزير الدفاع الفرنسى القاهرة.
لماذا الصفقات بالقطاعى؟ نجلس جلسة واحدة و نتعاقد على جميع الإحتياجات و نحصل على سعر تفضيلى.

Egypt
It's not over !Cairo is expected to acquire FREMM frigate and a two corvettes Additional Gowind . Some call recent purchases Cairo of "Egyptian miracle." Because it is Egypt that triggered the flight of the Rafale Export passing the first order, breaking psychological lock the first sale. It is also that Cairo bought PCBs that Paris had refused to sell to Russia and threatened rust to St.Nazaire. Financed by oil monarchies Gulf in search of stability regional and amid struggle against terrorism and Iranian influence,Cairo builds an army solid with French equipment.Naval side, the regime of Marshal Al Sissi would have two fleets Similar: one in Red sea, to secure the Strait of Bab-el-Mandeb and the Suez Canal, the other Mediterranean and have a capacity for action, particularly against Libya. Each fleets should be constituted by a PCB, three Gowind and a first frigate FREMM rank. It remains to be finalized buying a FREMM and enable optional tranche two Gowind.

من المتوقع ان تحصل مصر على رافال اضافية و 2 كورفيت جويند .. البعض يعتبر الصفقات المصرية الاخيرة بالمعجزة حيث كسر ت الحاجز النفسي لشراء الرافال .. مصر تسعى لتكوين اسطولين واحد للمتوسط والاخر للاحمر .. كل منهما يتكون من حاملة مروحيات و1فريم و3 جويند

الخبر من اصدار شهر نوفمبر 2015 لمجلة Air & Cosmos الصفحة 3

مشاهدة المرفق 43423 مشاهدة المرفق 43424

السلام عليكم ورحمة الله

شكرا على المجهود اخي الكريم.....ولكن اذا لم تخني عيناي.....فالمقال لا يتحدث عن رافال جديدة وانما فريم جديدة (متوقعة) .....اليس كذلك؟؟

السلام عليكم ورحمة الله

شكرا على المجهود اخي الكريم.....ولكن اذا لم تخني عيناي.....فالمقال لا يتحدث عن رافال جديدة وانما فريم جديدة (متوقعة) .....اليس كذلك؟؟

يا نهار ابيض :eek:
تصدق انا لم انتبه نهائي لما كتبت بسبب بحثي الطويل في الرافال
نعم انا عارف انها فريم
مخي بيقول فريم وايدي كتبت رافال

يا ريت لو حد من الاشراف يعدل العنوان وكمان الموضوع
مش عارف ازاي كتبت كده :oops:

AL RAGH @AL RAGH
adel dwedar @adel dwedar
Divisions_ @Divisions_

السلام عليكم ورحمة الله

واثق ان اخونا هاوس يقصد انها فريم , بس لتقارب اللفظين " فريم " و " رافال " هي اللي عملت الخطأ ده

نعم انا عارف انها فريم

AL RAGH @AL RAGH
adel dwedar @adel dwedar
Divisions_ @Divisions_

:D

لسه برد عنك بقول نفس الكلام

بالمناسبة منذ بدأ الصفقات البحرية لاول مرة مصدر متخصص يتحدث عن انشاء. اسطولين واحد للبحر الاحمر والاخر للمتوسط
لا والتشكيل كمان ميسترال +فريم+ ٣جويند لكل اسطول
لا اعرف ان كنا سنكتفي بالتشكيل دة كقوة مرافقة ولا لا الا انني اتصور ان هناك قطعتين لكل ميسترال اضافية للحماية ستكون شرقي
دة غير باقي الاسطول الذي سيجدد بالكامل
البحرية المصرية عام ٢٠٢٠ ستكون بشكل مختلف تماما

نعم انا عارف انها فريم

AL RAGH @AL RAGH
adel dwedar @adel dwedar
Divisions_ @Divisions_
تم تغير اسم الموضوع اخي كريم من رافال الى فريم
تحياتي لك

التعديل الأخير:
مع الاسف اخي House هذا تحليل و توقع من الموقع و ليس خبر عموما كل الطرق تؤدي الي روما و زياره رئيس الاركان لباريس كانت لشقين جوي و بحري ايضا

هل توجد مشكلة في اقتناء مصر للاستر 30؟!
اذا لم تعمل مصر مناقصة لتوريد بعض القطع بالمواصفات التي تريدها الان مع الفرصة المثالية الممثلة في المسترال فمتي تفعلها؟

هل توجد مشكلة في اقتناء مصر للاستر 30؟!
اذا لم تعمل مصر مناقصة لتوريد بعض القطع بالمواصفات التي تريدها الان مع الفرصة المثالية الممثلة في المسترال فمتي تفعلها؟
الاستر30 لم يعد المنافس الوحيد للباتريوت كما كان الوضع في 2009 و التبعيه للغرب اليوم هناك منافسين جدد زياده الانتاي2500 و طلب الاس400 و الاس350 هذا علي صعيد المديات الاكبر من 100كم

الاستر30 لم يعد المنافس الوحيد للباتريوت كما كان الوضع في 2009 و التبعيه للغرب اليوم هناك منافسين جدد زياده الانتاي2500 و طلب الاس400 و الاس350 هذا علي صعيد المديات الاكبر من 100كم
انا معاك يا كبير في كل اللي قولته خلاص مصر كسرت الحاجز النفسي الذي صنعه بعض الناس منهم لله
لكن الخطأ من عندي
انا اقصد الاستر 30 علي الفريم

انا معاك يا كبير في كل اللي قولته خلاص مصر كسرت الحاجز النفسي الذي صنعه بعض الناس منهم لله
لكن الخطأ من عندي
انا اقصد الاستر 30 علي الفريم
المشكله في رادار الهركليز علي الفريم و عدم قدرته علي تشغيل الاستر30 بكامل مداه لذلك هو غير موجود علي الاكواتين الفرنسيه ايضا

فريم تاني ؟؟؟

عوضي على الله

انا بقول نشتري حوضين و كرنك في DCNS أرخص بدل ما كل شوية نروح نبضع هناك :D

1 فريم لكل ميسترال ...
أكيد هتبقى الفريم أكتين مضاده للغواصات
و3 جاويند ... حاليا مافيش غير واحد
ليه ما استغلناش إيطاليا مثلا فى تصنيع 2 فريم
وفرنسا 2 فريم ونبقى خلصنا من القوه الضاربه
بدرى بدرى

عودة
أعلى