اسرع 41 طائره في العالم

شكرا لكم اصدقائي على هذا الدعم المعنوي.

بالنسبه لكلامك صديقي باتريوت.
فالرابتور سرعتها اقل من 2 ماك.هي بالتحديد 1.8 ماك.ايضا الاف-35 سرعتها 1.5 ماك.يعني الطائرتين سرعتاهما اقل من اقل سرعه وضعتها في الموضوع.على فكره ممكن نصنفهم ولكن سنحتاج الى اضافة عدد اخر من الطائرات حتى نضيفهم لانه بين 2ماك و 1.8 ماك.يوجد عدد لا باس به من الطائرات.

اخي الرابتور ليست اقل من 2 مالك فإن محركاتها صممت لتكون سرعتها 2.5 ماك وعند اختبار المحرك تبع الرابتور وصلت السرعه 2.45 ماك

ولله مش عارف يا طيار.بس طبعا لما تطير بسرعة 3.2 ماك فتوقع ان اي خلل يحصل في المحرك اذا ماكانتش صيانته كويسه وكمان اذا كان في اجهاد عليه بسبب ساعات طيران كبيره.يعني حاجات زي دي.وبعدين شوف محرك الميغ-25 لو ممكن توقف فيه انت واتنين صحابك يعني كبير جدا واكيد صيانة محرك زي ده مش سهله.
بس على مش دايما جميع الطيارين بيحلقوا بالسرعه القصوى للطائره يعني مش عشان هي سرعتها 3.2 ماك يبقى الطيران العادي ليه بيكون في السرعه دي.انما بيكون في سرعه فوق صوتيه عاديه يعني مثلا 1.5 ماك او حتى 2 ماك بالنسبه لطائره زي دي.وحالات السرعه القصوى بتكون مثلا لو في مطارده من صاروخ دفاع جوي او صاروخ جو-جو.يعني حالات طارئه وغير عاديه.
كلامك سليم وينطبق على قيادة السيارات فنادراً ما تقاد السيارات بسرعها القصوى إلا في الحالات الطارئة واتوقع ان قيادة السيارة بسرعتها القصوى بصورة دائمة يسبب مشاكل في المحرك وهذا الكلام ينطبق على الطائرات وعموماً الميج-25 مسموح للطيار قيادتها بسرعتها القصوى 3.2 ماخ لمدة قصيرة في الحالات الطارئة فقط مثلما تفضلت والسرعة المثالية لها 2.8 ماخ .

شكرا عالموضوع
لكن اظن ان مصنعي محركات المقاتلات يضعون في الاعتبار ان المقاتلة ربما تحتاج الي السرعات العالية في بعض المواقف , لذلك يصمم المحرك علي اساس تحمل السرعات العالية لفترات ليست بالقصيرة ولكنها ايضا ليست طويلة.
شكرا

ألف شكر على الموضوع الرائع
صورة جداً جميلة

موضوع اكثر من رائع اخي

لكن عندي سؤال فقط وهو كم يمثل 1 ماخ ب Km/h

عودة
أعلى