السيسي: مصر تحتاج إلى تريليون دولار سنويا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
كده الراجل عايز يتقدم بالبلد وده مع مرور الوقت حسيناه من طلبه كل شوية انه عايز يوصل لهدف والاصلاح الاقتصادي كل يوم في تطور .. من النهاردة ربنا ميخيب ظني فيك ياسيادة الرئيس ..

بصوا ياجماعة .. الراجل جاى من بعد ثورتين وبيعمل اصلاح كله رافضه وهوا مصمم علي موقفه .. ولو كان عامل غلط او وقع من السلطة ولسة الثورتين مبردوش .. فهوا مبدئيا عارف تبعات اي ثورة علي نفسه واهله وعيلته .. حياته كلها هتدمر .. انا اقصد اننا نستحمله شوية .. لا نستحمله اكتر نن اللازم .. هوا احنا لغاية امته هنكون رفعة احنا عندنا كلنا حالة اسمها الفخر بالحضارة تاريخية .. احنا للنهاردة معملناش مايثبت قوة وعظمة هذه الحضارة اللي لازم من النهاردة نثبتها كل يوم .. لي تكلمة فيما بعد ..
يعني علشان ما ندمرش له حياته نستحمل ما لا يطاق وتدمر حياتنا إحنا علشان خاطر عيونه يعني

كلام عبيط مع احترامي , الدنيا والمصالح بتمشي بالحقائق مش بالتاريخ

مصر فيها اكتر من 100 مليون شخص , من الخمسينات من حكم البلد الجيش وعقلية الجيش معروفة ما تغيرت من زمن عبد الناصر
منه لله جاب لنا الكلام والملام

تصديقاً لكلامك عن قضية التطوير كليوباترا الخامسة لم تتعلم اللغة المصرية من الاساس فكانت تتكلم باللغة الهيلينية فقط ، اما الملك فاروق كان يعيش مثل ماري انطوانيت في عالم مخملي خاص به والشعب على الحديدة وتحت الحديدة وعندما هرب الى امريكا ارتدّت امرأته عن الاسلام ، ودفنت في مقابر المسيحيين !! الله يفرج الحال ترى الاخ السعودي يهمه امرك وليس انتقاص ولكن طريقتهم في الكلام جافة بسبب البيئة والهواء الناشف في جزيرة العرب ولكن قلوبهم طيبة وصادقة
كلام غير حقيقي عن فاروق.

و لعدين فاروق نفي الي ايطاليا و امه الي امريكا و من ارتد عن الاسلام هي امه و اخته و اخته تم قتلها عن طريق زوجها المصري النصراني.

ونشر الاشعاعات زي عقد بيع قناة السويس اللي نشره ذبابة تويترية
الاستاذ ايدى كوهين صاحب الاصول اللبنانيه كذاب؟

منا باما نبهتكم انكم بتدعمو ناس فجراء في الخصومة ، اول ما تقطعو عنهم الدعم هيسبوكم و يشتموكم ، بالعكس السعودببن هاجموني انا و حظروني عشرات المرات.
والله ياعزيزي انا عضو توني مسجل.شوف الي هاجمك وروح اضحك بوجهه

بلادي وإن جارت علي عزيزة ... وأهلي وإن ضنوا علي كرام

الصحيح ضَنُّوا (بالضّاد)
ومعناها يقول حتى وإن بَخِلُوا أو شَحُّوا علي فإنهم يبقون كِراماً في نظري

الضَّن : البُخل والشُحّ
الظنّ : إعتقاد الشيء دون الجزم به

حتى الان لا يوجد ما يثبت صحة التريليون دولار

قد اتفهم لو قلت 680 مليار دولار
483 لعام 2023
507.15 لعام 2024
532.51 لعام 2025
559.14 لعام 2026
587.1 لعام 2027
616.46 لعام 2028
647.28 لعام 2029
679.644 لعام 2030

هذه نظرة متفائلة لمتوسط 5% سنوي ثابت بدون أي عوامل خارجية مؤثرة على نمو الاقتصاد

طبعا ما ناقشنا حجم عجز الموازنة ولا الديون ولا حتى مدفوعات الفائدة التي تشكل 44.6% من الإيرادات.
الحسبة الى انت حسبتها تبقى لما تبقى بالاسعار الجارية (يعنى من 2023 الاسعار ثابتة و لم تتغيرالى غاية 2030 ) لكن الاسعار بتتغير مع مرور الاعوام و السنين ، الحسبة بتتحسب حسب الداخل القومى الخام السنوي بالجنيه المصرى و يتحسب المعدل السنوي لصرف الجنيه و بعدين يتحول لدولار.

الصحيح ضَنُّوا (بالضّاد)
ومعناها يقول حتى وإن بَخِلُوا أو شَحُّوا علي فإنهم يبقون كِراماً في نظري

الضَّن : البُخل والشُحّ
الظنّ : إعتقاد الشيء دون الجزم به

معلومة جديدة

اسفين فيـصل @al_faisal :ROFLMAO:

العقاب الحارس ده عدوي اللدود .. كل ما اسجل في منتدي عسكري الاقي ورايا عشان يهاجمني ، اقوي سجالتنا كانت في المنتدي الجزائري.

عموما هو من بقايا الحكم السيساوي لمنتدي الدفاع ايام ما كان العضو المسمي ( الحاكم العسكري ) هو اللي ماسك المنتدي و لما حسو ان مالك المنتدي ناوي يغير الادارة ، قامو بعملية انتحارية و ضرب الداتا بتاعت المنتدي 😂 .. و حزر فزر مين السبب الرئيسي في تغيير الادارة السيساوية؟ ايوه انا 😂
انت عباره عن ارشيف ماشاءلله عليك

فخامة الرئيس السيسي نحسبه من الصالحين ولا نزكي على الله احد

المعجزة تكون للأنبياء ، والكرامة للأولياء ؛ أولياء الرحمن ، والكهانة لأولياء الشيطان

فالبركة يا مدير أمن المنتدى أقل من أن تكون كرامه هي
تسمى المعونة

المعونة: ومن الأمور الخارقة للعادة أيضاً: المعونة.
فهناك أمر قد لا يظن الإنسان الصالح وجوده أو حدوثه ثم يقع له حسب رغبته أو حسب ما ينجيه كمن كان في صحراء وظهر له الأسد فوجد شجرة في مكان لا توجد في مثله الأشجار فتسلقها ونجى من الأسد أو كما ورد في قصة أصحاب الغار.
والله مدري انت جاد والا تتمسخر

الحقائق ان اسرائيل هي الحاكم الفعلي لارض فلسطين وهي أرضها ولن نعترف بالحق التاريخي لارض فلسطين

هل هذا ماتريد ان تقول ان نتجاهل التاريخ

كما قلت انا من انقلاب أبناء مصر على الملكيه لم يستطيعوا ان يبنوا دولة
لا هاد انت طلعت عبيط حرفياً

مشرفينا الاعداء فضلا لا أمر إغلاق الموضوع لا يوجد أي فائدة مرجوة مجرد سواليف

حتى الاتجاه ده في خلل لسه سامع عن مشروع طنطا الجديدة ولاقتها على مساحة زراعية قولت اتاكد وفعلا مصيبة تقضي على مساحة ضخمة من اراضي زراعية وانت عندك ظهير صحراوي ضخم منتهى الغباء

وده مقال من الاهرام شوف كم الاستهتار احنا بندور على ارض زراعية واحنا بايدينا بننهيها
للعلم محافظه الغربية محافظه حبيسه في قلب الدلتا وملهاش ظهير صحراوي من اي اتجاه
فاي توسع فيها لابد حيكون علي الارض الزراعية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى