اثيوبيا تشغل أنظمة صواريخ باليستية قصيرة المدى من طراز M20 الصينية

صحيح لكن يكفي الصمت في حالة حدوث حرب لا قدر الله

حاليا انا اصيحت واثق من الدعم الامريكي لمصر في هذا للصراع بسبب تقارب إثيوبيا بشكل قوي مع الصين و روسيا و ايران... و أمريكا تريد محاربة النفوذ الصيني في افريقيا

لن تحدث حرب مالم يكن هناك ضرر
لكن السد مقلق حتى في انهياره لو امتلا

التقارب الصيني اذا كان اقتصادي لا يقلق الامريكان ابد
كما هي الحالة الخليجية الصينية الحالية

مشكله السد في سنوات الجفاف والجفاف الممتد اثيوبيا ستعيد تقسيم الحصص كما تراها هيا... سياسه الإستجداء بالأمريكان والنواح ما نفعت لحل المشكله السد اصبح امر واقع وممتلئ ... السودان ادركت ذلك وحسنت علاقتها باثيوبيا
ومازال النواح والاستجداء بالأمريكي سياسه من ليس له سياسه

رئيس وزراء إثيوبيا يزور السودان والبرهان يؤكد أن البلدان "متفقان حول كافة قضايا سد النهضة"​

نشرت في: 26/01/2023 - 15:57
رئيس مجلس السيادة السوداني عبد الفتاح البرهان يستقبل رئيس وزراء إثيوبيا آبي أحمد في الخرطوم، 26 كانون الثاني/ يناير 2023.
رئيس مجلس السيادة السوداني عبد الفتاح البرهان يستقبل رئيس وزراء إثيوبيا آبي أحمد في الخرطوم، 26 كانون الثاني/ يناير 2023.

أجرى رئيس الوزراء الإثيوبي آبي أحمد الخميس محادثات في الخرطوم مع رئيس مجلس السيادة السوداني الفريق أول عبد الفتاح البرهان، في أول زيارة للبلاد منذ انقلاب 2021. وتشهد العلاقات بين البلدين خلافات في ملفات عدة، من بينها توترات حدودية إضافة إلى ملف سد النهضة. لكن البرهان قال في ختام اجتماع جمعه مع آبي أحمد بأن البلدين "متوافقان ومتفقان حول كافة قضايا سد النهضة".

فى دوله مابينا و مابينها و الدولة ديه متقسمة و مفشوخة داخليا و مش عاوزا اصلا تحارب اثيوبيا على اراضاى بتاعتها
الدولة هذي قبل اشهر اخدت البعبع الاثيوبي لخلف مصنع الكراسي وعملت فيه عمايل اما دولتكم لاتجيد شيء من غير الكلام والتهديد والوعيد خلف الكاميرات اما في الواقع لا شيء

قال على السودان دولة مفشوخة

الدولة هذي قبل اشهر اخدت البعبع الاثيوبي لخلف مصنع الكراسي وعملت فيه عمايل اما دولتكم لاتجيد شيء من غير الكلام والتهديد والوعيد خلف الكاميرات اما في الواقع لا شيء

قال على السودان دولة مفشوخة

مصنع الكراسى؟انت جاى تناكف؟ ارض السد ارض سودانيه اصلا
لا تقتبس لى انا معنديش وقت للمناكفات

مصنع الكراسى؟انت جاى تناكف؟ ارض السد ارض سودانيه اصلا
لا تقتبس لى انا معنديش وقت للمناكفات
انا مش جاي اناكف هذي اعتبرها قرصة اذن لكي لا تتصرع مرة اخرى
قولى بقى ازاى نحارب اثيوبيا و فى دوله مابينا و مابينها و الدولة ديه متقسمة و مفشوخة داخليا و مش عاوزا اصلا تحارب اثيوبيا على اراضاى بتاعتها فما بالك انها تفتح حدودها عشان مصر تحارب

الجيش الاثيوبي يتطور بسرعة و سيصبح قريبا أحد الأرقام الصعبة في افريقيا

انا مش جاي اناكف هذي اعتبرها قرصة اذن لكي لا تتصرع مرة اخرى
قرصة اذن؟مش بقولك انك جاى تناكف وخلاص و ده اخر رد ليا على جهلك بعد كده هتجاهلك و اى اساءة هبلغ عنك عشان انت مفلس و مش فالح غير فى المناكفة

دور عن شئ اسمه اجتماعات ايغاد و دور عن المبادرات اللى طلعت من مصر و اللى طلعت من السعودية و امريكا و الى طلعت من الامارات....وانت تعرف ان الوضع فى السودان سئ من اول الديون اللى تعدت ال100% من الناتج القومى للبلد للاقاليم اللى عاوزا تنفصل.... ازاى افريقى مش عارف الوضع فى السودان؟الموضوع مش تسجيل حضور و خلاص و تانى هقولهالك هتتكلم بأدب هكلمك انما لو هتقل ادبك مش هيبقى ليك عندى غير التبليغ للاشراف و التجاهل.....البلد متغربلة مبادرات و مؤتمرات و منظمات زى منظمة "إيغاد" و الناس كلها بتدور على حلول لمشاكل السودان و ده يقولى ان السودان مش فى مشكلة اومال الناس دع كلها بتعمل ايه؟ بتتفسح؟

مشكله السد في سنوات الجفاف والجفاف الممتد اثيوبيا ستعيد تقسيم الحصص كما تراها هيا... سياسه الإستجداء بالأمريكان والنواح ما نفعت لحل المشكله السد اصبح امر واقع وممتلئ ... السودان ادركت ذلك وحسنت علاقتها باثيوبيا
ومازال النواح والاستجداء بالأمريكي سياسه من ليس له سياسه
حتي في سنوات الجفاف اثيوبيا مضطرة لتفريغ مياة من مخزونها بتشغيل توربينات السد

انا حتي سمعت انهم هيعملوا سدود لتجميع مياة المستنقعات و مصادر المياة الاخري لتنضم لحصة النيل من اجل زيادة توليد الكهرباء من السد.

حتي في سنوات الجفاف اثيوبيا مضطرة لتفريغ مياة من مخزونها بتشغيل توربينات السد

انا حتي سمعت انهم هيعملوا سدود لتجميع مياة المستنقعات و مصادر المياة الاخري لتنضم لحصة النيل من اجل زيادة توليد الكهرباء من السد.
حصتك 55مليار هتقل
هما برضو عندهم مشاريع زراعيه بيستثمرو فيها ولازم فائض من المياه

لن تحدث حرب مالم يكن هناك ضرر
لكن السد مقلق حتى في انهياره لو امتلا

اتفق

التقارب الصيني اذا كان اقتصادي لا يقلق الامريكان ابد
كما هي الحالة الخليجية الصينية الحالية
غير صحيح و التقارب السعودي الصيني مقلق جدا لامريكا

لكن مازال التقارب الصيني السعودي ضعيف جدا لايذكر حتي الان ، و مازالت السعودية حليف قوي لامريكا و معظم التسليح السعودي أمريكي.

بخلاف التقارب الصيني الافريقي،. حتي اصبحت أفريقيا ولاية صينية من كثرة الديون الصينية هناك و التسليح الصيني مثلا في إثيوبيا

اتفق

غير صحيح و التقارب السعودي الصيني مقلق جدا لامريكا

لكن مازال التقارب الصيني السعودي ضعيف جدا لايذكر حتي الان ، و مازالت السعودية حليف قوي لامريكا و معظم التسليح السعودي أمريكي.

بخلاف التقارب الصيني الافريقي،. حتي اصبحت أفريقيا ولاية صينية من كثرة الديون الصينية هناك و التسليح الصيني مثلا في إثيوبيا

حتى الان لا يقلق الامريكان ابدا

والعلاقات السعودية الامريكية ما زالت مهمة

لكن الامريكان سبق وقالوا اي تقارب اقتصادي لا يهم

حصتك 55مليار هتقل
هما برضو عندهم مشاريع زراعيه بيستثمرو فيها ولازم فائض من المياه
الزراعة حضرتك بتكون بعد السدود و ليس قبل السدود ، مساحة الارضي الصالحة للزراعة اللي بعد سد النهضة صغيرة جدا، لكن السد مفيد جدا للسودان و لذلك هم مؤيدين له

و نكرر الطاقة اغلي من المياة و اثيوبيا تريد الكهرباء اكثر من المياة.

نفس الطاقة قادرة علي تحلية المياة و ايجاد بدائل للمياة

الزراعة حضرتك بتكون بعد السدود و ليس قبل السدود ، مساحة الارضي الصالحة للزراعة اللي بعد سد النهضة صغيرة جدا، لكن السد مفيد جدا للسودان و لذلك هم مؤيدين له

و نكرر الطاقة اغلي من المياة و اثيوبيا تريد الكهرباء اكثر من المياة.

نفس الطاقة قادرة علي تحلية المياة و ايجاد بدائل للمياة
أغبي رد منك يا ايجي منذ ناقشتك
كيف الطاقه اغلي من المياه ..هل تعتقد ان اثيوبيا بنت السد من اجل الكهرباء فقط.،! بل لتقاسم الحصص المائيه التي كانت معظمها تذهب لمصر العقد القادم سيحدث حروب علي المياه وازمات جفاف نتيجه تغير المناخ

اما الزراعه ف السد خلفه بحيره بها سدود أخري وأفرع من الأنهار داخل اثيوبيا

images (56).jpeg

انت بتسجل حضور صح؟
ازاى تنميه الخطر بالعنتريات؟بطل شغل اللى اى حاجة فى رغيف......امريكا ذات نفسها متقدرش تمنع التحالف الاثيوبى الصينى و انت تيجى تقولى ان مصر كانت المفروض متصرحش ضد اثيوبيا؟ ياعم وحياه والديك الموضوع مش موضوع تسجيل حضور و خلاص..الكلام بالعقل..اثيوبيا مش ميليشيا

ايوه وفيها ايه لما الحكومة تصرح بالفقر المائى؟ما عدد المصريين ذاد من 23 مليون الى 104 مليون الامر مالوش علاقة بالسد..نسبة مصر بتيجى و بزيادة......فا هقولهالك تانى متسجلش حضور و خلاص

ياعم وحياه والديك
اخي الكريم لا تحلف بغير الله

لا مياه ولا تكافئ قوى؟ مين العبيط اللى قالك كده؟
طب انا هاخدك على قد الكلام اللى انت كاتبه و هرد عليك....قولى بقى ازاى نحارب اثيوبيا و فى دوله مابينا و مابينها و الدولة ديه متقسمة و مفشوخة داخليا و مش عاوزا اصلا تحارب اثيوبيا على اراضاى بتاعتها فما بالك انها تفتح حدودها عشان مصر تحارب دولة؟ ونبى اللى ميعرفش حاجة و كل كلامه جاى من تويتر و فيس بوك يريحنا فى المواضيع المصرية..احنا فينا اللى مكفينا و مش ناقصين هرى زيادة
حبيبي الدولة دي مفشوخه و الكلام الفاضي دا ما شغلك خليك في دولتك و حاول تشوف حلول لي المياه لان في عطش جاي

حبيبي الدولة دي مفشوخه و الكلام الفاضي دا ما شغلك خليك في دولتك و حاول تشوف حلول لي المياه لان في عطش جاي
لم اقصد بكلامى ان اجرح شعوركم او اهاجمكم و اعتذر لو حصل نوع من الاساءة...تاكد انها ليست مقصودة🌹

يا عم انت بتخاف فا ده حاجة تخصك احنا مش خايفين.....مفيش حرب من غير اصابات و شهداء
احنا عارفين كل حاجة من اول واحد بيساعدهم لحد اخر واحد بيساعدهم كلهم مكتوب اساميهم
عنتريات؟لا احنا العنتريات ديه سيبنها و لبسنهالكو وانت فاكر ان التسليح ده لسه موجود من امبارح؟متبقاش مدرعم اثيوبيا كانت فى حرب التيغراى و التيغراى وصل لحد العاصمة و معروف جميع اسامى الناس اللى وقفتو مع ابى احمد و اثيوبيا دولة بتعداد سكان فوق ال100 مليون مش شويه عيال بشباشب و ميعملوش مليون على بعضهم.....اثيوبيا مش على حدود مصر.....خلص الهبد

اخدت مياه؟ ياعم بلاش هبد بالله عليك...نصيب مصر و زيادة فكك من تويتر و الفيس و الاعلام الاصفر
اثيوبيا دولة بقالها الاف السنين و دولة ذات تعداد ومش على حدودنا عكس الميليشيات اللى على الحدود و تعداد صغير فا اهدا علينا و على نفسك
الشئ الجميل مصطلحات مدرعم و هياط دخلت القاموس المصري.

عودة
أعلى