هل تم تعميم المعادي ال جديده على قوات الصاعقه ؟ ما الفرق بينها و بين النسخه التقليديه ؟

تمويه متوسط المستوى بالنسبة لقوات النخبة صراحة
اللون مش نفس الحقيقي عشان الاضائه سيئه ، ايا كان ده تمويه الصاعقه منذ زمن
البحريه مثلا تستخدم ديجتال كذالك المظلات، الصاعقه لاتزال تحتفظ بتمويه الكلاسيكي
مفيش قوات نخبه بتلبس تمويه مختلف

خردة للأسف
لو النسحة القديمة

واحنا في مصر بنموت في الخرده
لدرجه اننا بنعتبرها سوفونيره تحفه
ونفتخر بها
يارب كتر الخرده بتاعتنا
بس المهم انها تكون من صنعاتنا

المشكلة بالقيادات وطريقة تفكيرهم الرجعية للأسف العظماء انتهوا الأن هم مهتمين بالهيمنة على الدولة فقط لا غير لأنة وقت سلام
سبب من أسباب تصفية أغلب الأكمنة في فترة 2013-2019 واستشهاد جميع الجنود أن الارهابي يأتيك بالكلاش والأر بي جي من العصر الحجري لكن المضحك أن تسليح المجند كلاش وأر بي جي أيضاً لذلك لا فرق بين المجند والارهابي بل تفوق الارهابي لأنه يهجم بخطة محددة
من قال لك هذا الكلام. هو عشان ما اطبلش. يبقي اهاجم وخلاص.
ماهو عيوب البندقيه …!!؟؟ كبف تراها خرده. ولما. وما الفرف بينها وبين تسليح الجندي الاسراءيلي
يا اخي معظمنا هنا يتحدث عن الحروب والجيوش مما يراه في التلفزيون…!!
ساقول لك معلومه وياريت بعدها انت من لا تكابر. اتعلم كم نسبه من يصابون او يقتلون نتيجه الرصاص في الحروب بسن الجيوش …؟؟؟؟؟
خمسه في الميه..!! خمسه في الميه فقط والباقي اما بقصف مدفعي او صاروخي او انفجارات او دبابات او قصف جوي او بحري. نحن لسنا في افلام هوليود والقتال التلاحمي. ولا يوجد تنشين في الحروب يا عزيزي الا في العنليات النوعيه وعمليات الصاعقه الخاصه.. الخاصه فقط لقوات النخبه. اما الباقي هي مصادر نيران ولا احد يري احد وهو بقتله.
استقيمو يحفظكم اللله. ليس من اجل اعتراضك علي بعض شءون الجيش فتقوم بالهجوم وخلاص. وما يفعله الجيش في الاقتصاد هو عين الغقل واصح شيء علي فكره
تحياتي……

كابح الفوهة مختلف أخي !!
هتلاحظ اختلاف امشاط الذخيره مع العسكرين
انا شايف انو معادي متركب له handgaurd
و stockشبيه بل ak-15

او احتمال ضعيف انو في ak-15 فل خدمه
لكن ak-103 مش في تسليح الصاعقه
لكنه متواجد في تسليح وزارة الداخليه مع ak-104

ياريت لما تقول رايك تقول الاسباب اللى على اساسها بنيت هذا الرأى

لكن تعمل فيها خبير بطاطا بالاونطة وترد اى كلام جدعنه منك
دا مش يبقى نقد دا يبقى رخامة

ووقتها اقولك عقلك اللى خردة 👍