الرئيس السيسي : أنا مش لاقي آكل مش عارف أعلم مش عارف أعالج

التفاعل
68,252 918 0

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي،: “بقابل ناس في الشارع تقولي أنا زعلانة منك، أقولها ليه تقولي أصل عندي 6 عيال
أقولها طب أعمل إيه”.

وتابع الرئيس السيسي، خلال فعالية المشروع القومي لتنمية الاسرة المصرية بمركز المؤتمرات الدولية “الماسة” بالعاصمة الادارية الجديدة
بحضور عدد من الوزراء والمسئولين، اليوم الإثنين،:
“والله انا بتكلم بجد وحياة ربي
بس هما ساعات مش بيجيبوا الحاجات دي في التلفزيون عشان محدش يزعل
قولتلها طب أنا عندي 100 مليون أعمل ايه
انتي عندك 6 ومش قادرة وانا عندي 100 مليون”.

واستكمل: “وبقول ده للدول اللي بتقول مبتدوش حقوق ليه للناس
حقوق إيه أنا مش لاقي آكل
أنا مش عارف أعلم
ومش عارف أعالج
ومش عارف أشغل
ومش عارف أسكن
روحوا المرج والمطرية والخصوص وخشوا وشوفوا لما بمشي في الشوارع بلاقي إيه
هي دي بلادنا اللي في رقبتنا،
يا كل المسؤولين معايا انزلوا شوفوا البلد عاملة ازاي وبصوا بعين حقيقية”.

مشكلة مصر انها دوله عربيه وكلنا عرب ونعرف الثقافة التي تتعللق بعدد افراد الاسره

السلاح السكانى يساعد ولا يدمر
نحتاج توظيف الكتله السكانيه بشكل صحيح فقط

لما رجل فقير بالكاد يستطيع تامين قوت يومه يخلف ٦ عيال لا هيعرف يعلمهم ولا يأكلهم

ازاي دول هيساعدو دولة ناميه ؟

حقيقة الانفجار السكاني في مصر مخيف ويجب التحكم فيه
اندنوسيا عدد سكانها حوالي 300 مليون نسمة اكثر من مصر 3 مرات
واقتصاد اندنوسيا افضل من السعودية في مركز الــــ15 في سلم دول العشرين

وكذلك الهند التي يبلغ عدد سكانها اكثر من مليار و 400 مليون في المركز السابع عالميا

أتفق مع رأي أن الانفجار السكاني يمكن أن يكون عبئ، ليس في مصر فقط لكن في العالم بأسره، ولكن بالرغم من ذلك، الديموغرافيا هي عامل مساعد كذلك، أنت لديك سوق من 100 مليون وأكثر، يفوق مجموع سكان دول شمال إفريقيا مجتمعة، هذه فرصة عظيمة سواء تعلق الأمر بالتجارة أو الصناعة وخصوصا الصناعات ذات القيمة المضافة وغيرها!

لما رجل فقير بالكاد يستطيع تامين قوت يومه يخلف ٦ عيال لا هيعرف يعلمهم ولا يأكلهم

شوف كلا وجهات النظر سليمة لكن لو كانت البيئة سليمة اقتصاديا واجتماعيا وقتها ستكون الزيادة السكانية عامل مساعد وحيوي في تنمية الناتج المحلي. لكن في حالة مصر الزيادة السكانية تعتبر عبئ

يا فندم بالعقل
مصر ليست ناميه اولا
انشاء المصانع والمشاريع العملاقه ودعم استصلاح الاراضى واستثمار البحر الاحمر والمتوسط بالثروه السمكيه و انشاء موانى لتدوير الحاويات ودعم الصناعه والتجاره بالجنيه للتصدير والعائد يكون بالدولار
فى مشاريع وافكار كتير تشغل 50 مليون مواطن بشكل مباشر
واستثمار السوق الافريقى فى التصدير

السلاح السكانى يساعد ولا يدمر
نحتاج توظيف الكتله السكانيه بشكل صحيح فقط
اندنوسيا عدد سكانها حوالي 300 مليون نسمة اكثر من مصر 3 مرات
واقتصاد اندنوسيا افضل من السعودية في مركز الــــ15 في سلم دول العشرين

وكذلك الهند التي يبلغ عدد سكانها اكثر من مليار و 400 مليون في المركز السابع عالميا

مشاهدة المرفق 462340
في فرق بين عدد السكان و بين النمو السكاني.

عدد السكان في مصر جيد ، لكن النمو السكاني سيئ جدا جدا.

اسواء فترة هي فترة الطفولة و لحد سن ١٨ سنة ، الفرد محتاج دعم فقط من تعليم و صحة و غذا و هو غير قادر علي الانتاج.

فتخيل شخص واحد مطالب يعول ٦ اشخاص غير قادرين علي الانتاج و مطالبين بتعليم و صحة و غذاء!!

المناسب ان كل شخص يكون مسؤل عن شخص ، لذلك ، كل اسرة تخلف اثنين فقط. الاب و الام كل واحد هيعول نفسة و شخص كمان.

كمان لا ننسي الموارد المحدوده حصة مياة النيل مثلا ٥٥ مليار كانت بتتوزع علي خمسين مليون دلوقتي عوز تتوزع علي ١٠٠ مليون!!!

لكن الموضوع بالعدد، كانت أوروبا فتحت أبوابها للمهاجرين و استغلتهم كثروة بشرية 🤣 بدل زعلهم علي كام مهاجر سوري.

يا فندم بالعقل
مصر ليست ناميه اولا
انشاء المصانع والمشاريع العملاقه ودعم استصلاح الاراضى واستثمار البحر الاحمر والمتوسط بالثروه السمكيه و انشاء موانى لتدوير الحاويات ودعم الصناعه والتجاره بالجنيه للتصدير والعائد يكون بالدولار
فى مشاريع وافكار كتير تشغل 50 مليون مواطن بشكل مباشر
واستثمار السوق الافريقى فى التصدير
كل دة شغالين فية لكن معدل النمو دة محتاج فلوس و في نفس الوقت انت عوز فلوس تدعم الاطفال في التعليم و الصحة

ده غير ان معدل النمو الاقتصادي بيتم اكلة بزيادة السكان.

ابحث مشكلة امريكا في ال baby boom

في فرق بين عدد السكان و بين النمو السكاني.

عدد السكان في مصر جيد ، لكن النمو السكاني سيئ جدا جدا.

اسواء فترة هي فترة الطفولة و لحد سن ١٨ سنة ، الفرد محتاج دعم فقط من تعليم و صحة و غذا و هو غير قادر علي الانتاج.

فتخيل شخص واحد مطالب يعول ٦ اشخاص غير قادرين علي الانتاج و مطالبين بتعليم و صحة و غذاء!!

المناسب ان كل شخص يكون مسؤل عن شخص ، لذلك ، كل اسرة تخلف اثنين فقط. الاب و الام كل واحد هيعول نفسة و شخص كمان.

كمان لا ننسي الموارد المحدوده حصة مياة النيل مثلا ٥٥ مليار كانت بتتوزع علي خمسين مليون دلوقتي عوز تتوزع علي ١٠٠ مليون!!!

لكن الموضوع بالعدد، كانت أوروبا فتحت أبوابها للمهاجرين و استغلتهم كثروة بشرية 🤣 بدل زعلهم علي كام مهاجر سوري.
بص انا عامل ابحاث وتخطيط شخصى للكلام ده
اوروبا بلد صناعيه بالفعل ولديها ما يكفى من العمال والفنين والمهندسين
انما انا دوله هبنى ومحتاج كل شخص يستطيع العمل
الزراعه هناك محاصيل حاليا فى مركز البحوث الزراعيه تنمو فى الصحراء بكمية مياه ضعيفه استخدم التحليه ومياه الجوفيه فى مثل هذه المشاريع
انا اتميز عن اوروبا اننى بجوار سوق استهلاكى ضخم سواء عربى او افريقى

كل دة شغالين فية لكن معدل النمو دة محتاج فلوس و في نفس الوقت انت عوز فلوس تدعم الاطفال في التعليم و الصحة

ده غير ان معدل النمو الاقتصادي بيتم اكلة بزيادة السكان.

ابحث مشكلة امريكا في ال baby boom
الاولى كان عمل المصانع بدل المدن السكنيه

وهو صادق، يجيك رئيس بلد اوروبي متطور نصيب الفرد فيه يتجاوز ال ٤٠ الف دولار، وعنده نظام صحي مخضرم بدء من اكثر من ١٠٠ سنة تعلمو منه وقامو بتعديله والتحسين فيه سنين وسنين يجي يستشرف عليك بحقوق الانسان... ماهو الانسان عندكم شبعان مش فاضي يطلع مظاهرات...

مصر ناجحه على المستوى الفردي ولكن غير ذلك على مستوى الجماعه، اعتقد لا تمتلك مصر حتى الان هيئة تخصصات صحيه وهذا امر خطير خصوصاً للقطاع الصحي....

مصر تحتاج فلوس، تحتاج وقت، تحتاج استثمار وكان الله بالعون...

وجهة نظر الرئيس السيسي هنا، انه لو عندنا حقوق انسان زي الي عندكو كان الحين انا لست بالنظام لانه بالعقل مافيه اي رئيس مصري مهما كان، حتى لو هو الافضل وعبقري والخ.... مستحيل يرضي الجميع خصوصاً لما يقولك "انا مش قادر" لاسباب كثيره

الحل هو ان يستلم البلد رجل امين وحكيم وان يصبر المصريين عليه ( وان شاء الله يكون هو هذا الرئيس )

وجهة نظر فقط لا اكثر

الغرب مش هم عندهم
تاكل او تشرب او تتعالج او تصنع او تبقي متقدم
..
المهم الرجالة تتجوز بعض و الستات تمشي عريانة و تعمل علاقات من غير جواز
و انك تقعد تهد في دولتلك

العدد السكاني زاد ليه
١-اختراع محلول الجفاف لاطفال و بقي في تطيعمات لاطفال و ظروف العمل اتحسنت لافضل في العالم
٢-مصر الدولة الاسلامية الوحيدة اللي شعبها معتقد ان الخلفة بلا تنظيم و توفير رعاية و تربية هي من الاسلام
هو مش مهم يربي .. المهم يخلف

العدد السكاني زاد ليه
١-اختراع محلول الجفاف لاطفال و بقي في تطيعمات لاطفال و ظروف العمل اتحسنت لافضل في العالم
٢-مصر الدولة الاسلامية الوحيدة اللي شعبها معتقد ان الخلفة بلا تنظيم و توفير رعاية و تربية هي من الاسلام
هو مش مهم يربي .. المهم يخلف
حتى عندنا في السعودية يجيك الواحد يخلف عشرة نصهم في السجن والنص الثاني مشاكلهم كثيرة

كله يهون لعيون العزوة 🥲

مصر بمقدراتها السكانية وموقعها وارثها الحضاري ووجودها كقطب ثقافي لا يجب ان يقودها شخص كالسيسي
مصر ان قدر الله وحكنها شخص امين صادق قوي ستقود الامة من جديد
الثروة البشرية نعمة لمن يريد استغلالها

عودة
أعلى