سيفتتح الرئيس السيسي قريبًا أكبر مجمع سجون على أساس ومعايير نظام السجون الفيدرالي الأمريكي

رايي والله انه ممتاز جدا .. بعيدا عن لهجه الاستهزاء والسخريه .. بس واقعيا وحقا والله ممتاز .. يا ريت الدوله كانت تطلع صور للسجون القديمه للناس والعالم عشان يعرفوا الفرق ده حاجه مهمه جدا في الاعلان .. موضوع القديم كان ازاى ودلوقتى ازاى .. والله ليتصدموا .. وهيشكروا الدوله انها فكرت تغير الوضع الغير ادمى للسجون المصريه .. ويا ريت يكرروا التجربه في كذا مكان في مصر ..
اعتراضي الاكبر مش على السجن .. ولا في مصر بالتحديد .. انما بشكل عام على الدول الديكتاتوريه .. اعتراضي على المنظومه الامنيه والمحاكمات السياسيه الى بتحكم وبتكمم الافواه لاي راي معارض بدعاوى واهيه نفس العقليه ايام الخلافه الاسلاميه برضه خليفه المسلمين فوق النقد لانه امير المؤمنين برضه رئيسنا فوق النقد ومننوع النقد والا معتقلات امن الدوله وتهم نيابه امن الدوله جاهزه ومتظبطه لك وسجن احتياطى سنين وسنين بدون محاكمه ولو قربت تخرج تدويل في قضايا جديده .. نشر اخبار كاذبه تحريض قلب نظام حكم الخ الخ من التهم الجاهزه في درج النظام وادواته ..
فانك تحاول تلزق نفسك في المنظومه الغربيه و الامريكيه ومستوى العداله والقضاء هناك .. ده عبث واستخفاف يمشي. على المطبلين المغيبه عقولهم بالتاييد المطلق لكل شي .... واعتراض العالم والامريكان الى انت بتجيب سيرته وبتتلزق فيه مش عشان ابراهيم او عمرو قاتل مغتصب للاطفال يدخل السجن ليه .. ابدا او كلب ارهابي في سينا وغيرها ايده متلطخه بالدم .. ده اصلا حرام عليه يعيش لحظه .. انما
اعتراض العالم الحر على واحد انتقد رئيس دوله او اداء الدوله في تصفيه شركه مثلا في بوست او تكلم بين الناس او العمال يتسجن ليه ...
قبل ما تجيب سيره العالم الحر او امريكا في جمله مفيده ... اعرف نظام امريكا وبريطانيا وفرنسا واليابان القضائي العادل ايه الاول ..
بكره كوريا الشماليه تعلن اكبر سجن في العالم وصاروخ باليستى هديه للسجين كمان ... يا سلام على حقوق الانسان .. ويطلع المطبلاتيه يرقصون من كرم الزعيم وانه دخلهم العالميه .. وتساوى بالامريكان ويمكن الجهله يفهموا انه انتصر على الامريكان والغرب بالمره ...
كرامه وحقوق الانسان مش في طوب واسمنت وريموت كونترول .. كرامه وحقوق الانسان في حريه راي وفكر بدون خوف من بطش النظام ونظام قضائى عادل دايما وعلى طوول ..
 
التجربة الامريكية في الحجز القسري

- 1% من مجمل البالغين في الولايات المتحدة داخل السجن ! مع تمثيل غير متكافئ بين الاعراق ( 1 من كل 9 من السمر في السجن, عدد السمر في السجون اكبر من عددهم في الجامعات ). الولايات المتحده الاولى عالميا في نسب الاحتجاز متفوقه على دول مثل الصين و ايران و تركيا.

- تشريعيا لديهم قانون الثالثه ثابته, بمعنى ان اي ادانة لجريمة ثالثه - مهما صغرت, ولو كانت سرقة لبان - تتحصل تلقائيا على حكم سجن مؤبد!

- لديهم قانون الاحكام الالزامية, بمعنى انه يفرض على القضاة عقوبات محدده لا يمكن ان يخففوها.

- السجون هناك مشاريع تجارية, يمكن القول انها اعادة اختراع للعبودية.

امثله لما ينتجه المساجين بالسخرة 👇
* 100% من الخوذ العسكرية و احزمة الذخيرة و الدروع الواقية من الرصاص و ID tags و غيرها للجيش الامريكي.
* 93% من الدهانات المنتجه محليا
* 36% من الادوات المنزلية
* 21% من الاثاث المكتبي
 
تخيل لما الغريب يبقي محترم معاك وابن بلدك لأ
حاجه تحزن صح؟؟؟
غريب مين ؟ اللي مش وراه غير التنظير على مواضيع مصر ؟؟؟
انت بائس لما تكون مستني احترام واحد زي دا ليك :D
 
غريب مين ؟ اللي مش وراه غير التنظير على مواضيع مصر ؟؟؟
انت بائس لما تكون مستني احترام واحد زي دا ليك :D
مش مستني هو الي محترم الصراحه بغض النظر من موقفه من مصر
يسطا لما المصري يغلط في اخوه المصري قدام الناس عايز الغرب يقولو علينا ايه!!!
 
FB_IMG_1635594134753.jpg
 
عودة
أعلى