مصر ترفع سعر البنزين بزيادة 0.25 جنيه للتر

انا مقصدش طريقة تفكيرك الطفولية دى او خاننى التعبير
بلاش تصيد فارغ

انا اقصد ان الريس رد على الصحفى وقاله ان دول اخواتنا واهلنا وظروفهم صعبه وان اامفروض نقسم اللقمة بينا وبينهم
وكويس انهم بيشتغلوا مش بيقعد ويقول ادينى

ودا نفس راى ونفس راى ناس كتير

كبر مخك شوية ومتضيقش عليا 😉
يباشا انا معاك كنت بتريق على أن مصر للمصرين بس هنمل عايزين نشوف ناس جديدة لو مش هنسافر هم يجولنا :ROFLMAO: :ROFLMAO:

السعوديه المصريين اللي فيها هي من تعطيهم الفيزا مافرضوش نفسهم عليها واول ما بتنتهي فيزته ويلاقوا واحد من ابن البلد يقوم بنفس الدور بيركبوه اول طياره علي بلده .. والخليج استقدم عماله من الخارج لكون ان متطلبات التنميه عنده اكبر من موارده البشريه .. انما انا في مصر الوضع مختلف .. مصر لا محتاج شاورمجيه ولا بتوع مغاسل عربيات ولا عمال مطاعم اغلبها غير مرخص ولا تضيف اي شي لاقتصاد الدوله سوي جيب صاحبها اللي بييستخدم طاقه مدعمه وسوق كبير دون سنت ضرايب بكون أغلبها غير مرخص للاجيء بفتح سجل تجاري وبالتالي ضريبي ..
انت قاعد تقول ضرايب ضرايب

هو ضرايب ايه اللى حضرتك بتدفعها ؟؟؟؟

اعتقد ان الاسعار في المغرب ضعف مثيلتها في مصر.
الفكرة ليس فأسعار البنزين فقط بل المنظومة كاملة من مرتبات وأسعار أخري
يا فرحتي لما تبقى نص أسعاركم ومرتباتنا ربع مرتباتكم مثلا أو نص وتبقى هي هي

التعديل الأخير:
يباشا انا معاك كنت بتريق على أن مصر للمصرين بس هنمل عايزين نشوف ناس جديدة لو مش هنسافر هم يجولنا :ROFLMAO: :ROFLMAO:
معلش انا اسف اصل ردوده عنصرية جدا وعصبتنى فاتلخبط عليا الامر وفهمت ردك غلط
بعتذر مرة تانية 🌹

في اوروبا اقل زحمه من القاهره والناس بتركب عجل شوف هولندا والدنمارك والسويد ليه لان سعر البنزين وتامين السياره وتصليحها غالي .. انت في مصر ٢ كيلو ونازل بالعربيه يرازي في الناس لو مشيهم او بعجله كان وصل اسرع بس مابيعملوس كده. لكون البنزين رخيص ... البلد الوحيده في العالم اللي تسمع فيها واحد يقولك نازل بتمشي بالعربيه هي مصر لانخفاض أسعار البنزين .. ضيف بكده اجانب يستفدون بدعم المواد البنروليه دون سنت ضرايب سددوه لخزينه الدوله .. يعني الدوله تاخد من راتب الموظف ضريبه تدعم بيها المواد البنروليه الكهربا ليستفاد منها الأجنبي
حضرتك فيه ناس في مصر ومنهم انا بتدمر الميزانية بتاعتها لما بيبقى فيه زيادة في أسعار البنزين لأن ببساطه الزياده دي إلى بدفعها في المواصلات بتبقى على حساب أساسيات في مصاريف بيتي مش كل الناس عندهم عربيات

عندك مثلا انا كنت بدفع في المواصلات رايح جاي كل يوم حوالي ٦جنيه من حوالي ٤ سنين يعني حوالي ١٨٠ جنيه في الشهر النهاردة بدفع رايح جاي حوالي ١٣ جنيه اضرب على الشهر هتلاقي حوالي ٣٩٠ جنيه يعني فرق زيادة حوالي ٢٠٠ جنيه
جمبهم بقى الكهرباء كانت ٣٠ جنيه دلوقتي حوالي ٢٠٠ جنيه
والغاز كان ٤٠ دلوقتي ١٠٠
والمياه كانت ١٠ جنيه دلوقتي ٨٠
والشقه ايجارها كان ٥٥٠ دلوقتي ٨٥٠ جنيه
ده غير الزيادات في المصاريف الحياتية زي الاكل والشرب واللبس والعلاج
كل ده ومرتبي زاد فقط ٥٠٠ جنيه 😊

دي لمحه بسيطه للتغيرات إلى عدت على شاب زيي خلص جيشه في ٢٠١٥ واتجوز مباشرة بعد الجيش وحالي ده تقريبا هو حال ٩٠٪من الشعب المصري حاليا إلى يدوب زياده جنيه واحد في المواصلات ممكن يشقلب ميزانيته تخيل بقى لو المواصلات زادت ٢٠ زي ما حضرتك بتقترح 🙃🙃🙃

حضرتك فيه ناس في مصر ومنهم انا بتدمر الميزانية بتاعتها لما بيبقى فيه زيادة في أسعار البنزين لأن ببساطه الزياده دي إلى بدفعها في المواصلات بتبقى على حساب أساسيات في مصاريف بيتي مش كل الناس عندهم عربيات

عندك مثلا انا كنت بدفع في المواصلات رايح جاي كل يوم حوالي ٦جنيه من حوالي ٤ سنين يعني حوالي ١٨٠ جنيه في الشهر النهاردة بدفع رايح جاي حوالي ١٣ جنيه اضرب على الشهر هتلاقي حوالي ٣٩٠ جنيه يعني فرق زيادة حوالي ٢٠٠ جنيه
جمبهم بقى الكهرباء كانت ٣٠ جنيه دلوقتي حوالي ٢٠٠ جنيه
والغاز كان ٤٠ دلوقتي ١٠٠
والمياه كانت ١٠ جنيه دلوقتي ٨٠
والشقه ايجارها كان ٥٥٠ دلوقتي ٨٥٠ جنيه
ده غير الزيادات في المصاريف الحياتية زي الاكل والشرب واللبس والعلاج
كل ده ومرتبي زاد فقط ٥٠٠ جنيه 😊

دي لمحه بسيطه للتغيرات إلى عدت على شاب زيي خلص جيشه في ٢٠١٥ واتجوز مباشرة بعد الجيش وحالي ده تقريبا هو حال ٩٠٪من الشعب المصري حاليا إلى يدوب زياده جنيه واحد في المواصلات ممكن يشقلب ميزانيته تخيل بقى لو المواصلات زادت ٢٠ زي ما حضرتك بتقترح 🙃🙃🙃
الله يرزقك من فضله ويسعدك في الدارين .
هذا حال الدنيا .. لكن نصبر ونسأل الله الأجر .

كم الأجور في الأردن ؟

ليست كثيرة حقيقة

متوسط الحد الادنى للاجور هو 352 دولار = يعني 250 دينار
متوسط الرواتب الحكومية والخاصة هي من 350 الى 500 دينار = 493 دولار ل 700 دولار

طبعا هذه الارقام لا تفعل شىء امام كلف التعليم الجامعي والخاص المدرسي المرتفعة وكل العلاج الخاص وكل المواد التموينية المرتفعة الخ ..

طبعا هنالك رواتب عالية في القطاعين العام والخاص والمستقل لكن ليست للجميع بكل تاكيد

طبعا الوقود بكل انواعه جدا مرتفع
الضرائب جدا مرتفعة ايضا ضريبة مبيعات 16 بالمئة
ضريبة مسقفات للمباني وجمارك للسيارات
عدا عن التراخيص الحكومية
ضريبة دخل من 10 الى 20 بالمئة

بصراحة كان الله في عوننا اذا الموظف يشكي فما بالك بالعاطل عن العمل

شي جميل ... ليس من المنطقي الدوله تاخد من ضرايب الموظف لتدعم اللي راكب عربيه منهم اجانب لا يدفعون سنت صرايب لميزانيه الدوله وياريت رفع الاقامات علي الاجانب في مصر .. عندنا ٤ مليون اجنبي عاله علي مرافق واقتصاد الدوله
اعتبرهم ضيوف

عودة
أعلى