" مصر شريك استراتيجي لنا".. قائد القيادة المركزية الأميركية

لا هو عامل فيها عبيط بيقولك سامعين كلام عن صفقة طائرات السوخوي مع انهم عارفين عنها من سنين اعتقد كلام دبلوماسي لحفظ ماء الوجه ولعدم النية علي اتخاذ رد فعل زي ما تقول بيعمل اللي عليه وخلاص
كلام من باب سد الخانات ومصر اصلا قبل السوخوي طلبت ومنهم F-35

الصفقه ليست من قريب أو من بعيد تدل علي انها السو57 وانما عقد النوايا بشئ اخر

عندي امنيه واتمنى تتحقق وانا عايش
وهي ان تكون لنا قاعده او اطلاله
على البحر الابيض المتوسط 🙏🏻
باي طريقه

مفيش اي زعل ياراجل ياجميل بس حابب اقولك إننا كمصريين مش فرحانين بكوننا حلفاء او اصدقاء لامريكا وبالنسبة لاغلبية المصريين هي الشيطان الاعظم.
وكلنا هكذا ، لما لما يكون الشيطان الأكبر هو شرطي العالم وتجمعك به علاقة قوية بدك تظلك متحمل لمصلحتك ومصلحة المنطقة
لكن الاخبار اللي زي دي ليها مدلول سياسي و بتدل على انقسام الموقف الامريكي مابين رئاسة و بنتاجون و كونجرس و دي امور شيقة سياسيا للمناقشة.
البنتاغون هو جهة عسكرية يحتاج اكيد مصر في امور كثير للتنسيق والتشاور والتمارين ومشاركة المعلومات الاستخبارية وغيره
الاحظ كثير من الحبايب المصريين

متأثرين جدا بالهبيدة التوك شو الي باليوتيوب

صدقني لافيه لا انقسام امريكي ولا حاجه

كلهم من البنتغون الى البيت الابيض واحد

واحد يشد والثاني يرخي

واحد يقول حقوق انسان في مصر
والثاني شريك استراتيجي

واحد يشيل الحوثي من الارهاب
والثاني يقول شريك استراتيجي

واحد يقول بنفصح عن التقرير السري لخاشقجي
والثاني يقول علاقة متينه

لاتصدق ابدا التصريحات الدبلوماسية الامريكية
روح للاعلام الغربي وشوف وش يقولون في الغرف المغلقه
مثل ما قلتها لو بدك تدور على حلفاء قوييييين جدا للامريكان ما راح تلاقي ، كلها مصالح لا اكثر ولا اقل ريح راسك يا خوي ، يعني لا سمح الله لو حصل تمرد في اي دولة واستولى المتمردون على السلطة الامريكان ما راح يعادوهم ، تعرف ليش ؟ لانه الامريكان لا يراهنون على الطرف الخاسر وهالكلام من فجر التاريخ منذ تاسيس دولتهم ، ولك في الاردن في أحداث 1970 اكبر دليل لما راحوا يتفاوضوا مع وديع حداد وياسر عرفات بمعزل عن الملك والحكومة الاردنية !

بردو ملكش دعوة انت نفسك كلامك ملوش لزمة فى نظر البعض :giggle:
حر انا بعبر عن رأيي ، وكلامي غير ملزمة لحضرتك ، هذا الكلام بتخليه لحضرتك
الي دعوة ونص ، لانه اسمه "المنتدى العربي" وليس "المنتدى المصري"

فرق بين ان الشركة المصنعة تحاول تغشك وان القرار السياسي للحليف المزعوم يكون ضدك
المفروض انه كل صناعات الشركات تكون مراقبة من جيوش تلك الدول وخصوصا امريكا وروسيا ، فإذا الشركة غشتكم ، والروس ما خبروكم اذا الجيش والحكومة الروسية شركاء في عملية الغش
سلاحنا لا نتسول من اجل شرائه بل بحر مالنا ...دولار ينطح دولار
عكس بعض الدول الفقيرة التي تضطر لفتح قواعدها لكل اصناف القوات الاجنبية ...عسى انه تحصل على الفتات
والله لولا انه الجزائر دولة بتعز على قلبي واحترمها ، والله لاسمعتك كلام تظلك تصيح منه لاخر حياتك ولرددت عليك بالمثل ، لكن هذا مش انا يا اسطورة الاكشن انت :ROFLMAO:

قواعدنا مفتوحة لدول التحالف الدولي لمكافحة الارهاب اللي ما فيه دولة عربية كافحته مثلنا في العالم اجمع لنا مشاركات ضده ، مش فاتحينها سبيل ، بل ضمن تحالف دولي رسمي لمكافحة الارهاب اللي تموله بعض الدول

المفروض انه كل صناعات الشركات تكون مراقبة من جيوش تلك الدول وخصوصا امريكا وروسيا ، فإذا الشركة غشتكم ، والروس ما خبروكم اذا الجيش والحكومة الروسية شركاء في عملية الغش

والله لولا انه الجزائر دولة بتعز على قلبي واحترمها ، والله لاسمعتك كلام تظلك تصيح منه لاخر حياتك ولرددت عليك بالمثل ، لكن هذا مش انا يا اسطورة الاكشن انت :ROFLMAO:

قواعدنا مفتوحة لدول التحالف الدولي لمكافحة الارهاب اللي ما فيه دولة عربية كافحته مثلنا في العالم اجمع لنا مشاركات ضده ، مش فاتحينها سبيل ، بل ضمن تحالف دولي رسمي لمكافحة الارهاب اللي تموله بعض الدول
كنت لسه هروح ارد عليه بس المشاركه اتمسحت يلا ملهوش نصيب في المواجهه

الخبر صراحة أخذ أكثر من حجمه
لا يستوجب كل ذلك النقاش

عودة
أعلى