تقرير مفصل عن اول قمر صناعى مصرى الصنع

السلام عليكم ...

رابط التقرير

وموقع الفريق التابع للهيئة المصرية للاستشعار عن بعد و علوم الفضاء هو

الجدير بالذكر انها سلسلة اقمار .. تم اطلاق 2 بنجاع فى 2019 وبمدارهم و تقدر تستلم منهم ال Beacon لو عدو من فوقيك .. و تتبعهم .. و القمر الثالث يتم اطلاقة فى 2021 .. الاقمار هى للتصوير .. و قمر 2021 اكثرهم تقدما ..

بعض الصور

خلينى اكون صريح معاك و عارف ان كلامى ممكن يكون محبط بس مش ده قصدى ....ما زال امامنا الكثير فى هذا المجال من ناحية التصنيع الكامل فى مصر و جزء كبير من المشكلة هى الكفاءات البشرية....جميع المتميزين المصريين فى مجالات الاتصالات و الاقمار الصناعية والتصميم الالكترونى ممن لديهم علم حقيقى و تعلموا فى جامعات مرموقة اما يعملون فى الخارج فى مؤسسات مماثلة لوكالة الفضاء المصرية او فى شركات خاصة او يعملون فى مصر بشركات متعددة الجنسيات نظرا للمزايا العديدة كالراتب والخبرة الخ ..... من يتبقى للعمل فى المؤسسات الحكومية هم الفئة التى تعلمت تعليم متواضع و ليس لديهم روح الابتكار و المبادرة وليسوا على قدر الطموح الفضائى الذي يسعى له الرئيس السيسى ....اتحدث عن قدرات تصميم انظمة فضائية حقيقية كتصميم كامل لل On Board computer و الانظمة التيليمترية و نظام الاتصالات from the ground up الخ ...المبادرات الموجودة حاليا كالتى عرضتها فى الموضوع تعتمد على انظمة متواجدة فى السوق يتم برمجتها و دمجها معا لكنها ليست تصميم مصري كامل ....النهضة الحقيقية فى هذا المجال وغيره من المجالات التكنولوجية ستكون عن طريق جلب الكفاءات من الخارج و اعطائهم مزايا ووضع يليق بهم وستشاهد العجب.

كى تفهم قصدى راجع تصميم شعار وكالة الفضاء المصرية و ستتيقن ان العقليات القديمة التقليدية لازالت موجودة

صناعة Micro sat مزدهرة ومفتوحة المصدر.
اللي حاب يعرف ويتعلم عن صناعة قمر صناعي بسيط .. كل مافي الامر انه يولم مبلغ لايقل عن 2000$ يشتري القطع المناسبة ويجمعها بنفسه.

اما السوفت وير ووحدة التحكم فهي مجانية.

خلينى اكون صريح معاك و عارف ان كلامى ممكن يكون محبط بس مش ده قصدى ....ما زال امامنا الكثير فى هذا المجال من ناحية التصنيع الكامل فى مصر و جزء كبير من المشكلة هى الكفاءات البشرية....جميع المتميزين المصريين فى مجالات الاتصالات و الاقمار الصناعية والتصميم الالكترونى ممن لديهم علم حقيقى و تعلموا فى جامعات مرموقة اما يعملون فى الخارج فى مؤسسات مماثلة لوكالة الفضاء المصرية او فى شركات خاصة او يعملون فى مصر بشركات متعددة الجنسيات نظرا للمزايا العديدة كالراتب والخبرة الخ ..... من يتبقى للعمل فى المؤسسات الحكومية هم الفئة التى تعلمت تعليم متواضع و ليس لديهم روح الابتكار و المبادرة وليسوا على قدر الطموح الفضائى الذي يسعى له الرئيس السيسى ....اتحدث عن قدرات تصميم انظمة فضائية حقيقية كتصميم كامل لل On Board computer و الانظمة التيليمترية و نظام الاتصالات from the ground up الخ ...المبادرات الموجودة حاليا كالتى عرضتها فى الموضوع تعتمد على انظمة متواجدة فى السوق يتم برمجتها و دمجها معا لكنها ليست تصميم مصري كامل ....النهضة الحقيقية فى هذا المجال وغيره من المجالات التكنولوجية ستكون عن طريق جلب الكفاءات من الخارج و اعطائهم مزايا ووضع يليق بهم وستشاهد العجب.

كى تفهم قصدى راجع تصميم شعار وكالة الفضاء المصرية و ستتيقن ان العقليات القديمة التقليدية لازالت موجودة

مفيش احباط ولا حاجة .. لو فى مشكلة دورنا اننا نقول ان فى مشكلة .. بس بردو دورنا تشجيع الخطوة و حتى لو كانت متأخرة ...

لاشك ان مصر امامها الكثير .. وفى اشياء كثيرة لم نتتطرق لها فى هذا الموضوع ..

وزى مقلت قمر التجسس و قمر الاتصالات الحاليين المفروض يبقو فى مدارهم من 10 سنين .. و اقمار الابحاث المفروض اصلا يبقا دا الطبيعى فى الجامعات المصرية .. University Project

Off-the-shelf فعلا هوا بتجيب Components حواليك و تجمعها .. بس دا لايعنى انو مفهوش شوية حاجات احنا محتاجين نعرف هى بتشتغل ازاى لتفادى اخطاء الماضى ...

فى كوادر فى مصر وفعلا معظم الكوادر برة .. بس فى مصر يوجد الكثير و هذا من التقرير اللى كنت بقرأة

ولا شيء مميز حولها بل العكس ، لمذا فرح؟
المغرب اطلق قمر بمواصفات افضل بادنى مجهود من قبل حوالي 20 سنة ! والمسؤول المؤسسة المكافئة للNARSS المصرية
(باستثناء الدقة لانها الآن اصبحت سهلة ومتاحة للجميع off the shelf)

اين هم ؟ مفيش غير 2 فى المدار Mohammed IV A و Mohammed IV B الاول اطلق 2017 والثانى فى 2018

والاستخدام كالاتى :

mapping and land surveying activities, regional development, agricultural monitoring, the prevention and management of natural disasters, monitoring changes in the environment and desertification

لو عملت موضوع اخر يبقا تمام اوى ... و تنورنا كدا

وبعدين اخى متسيب اللى يفرح يفرح .. احنا هنصادر فرحة الناس .. :ROFLMAO:

بالتوفيق للشقيقة مصر ..

خطوة تصنيع الأقمار عملتها السعودية
من 15-20 سنة
وتمتلك اليوم اكثر من 30 قمر صناعة سعودية
ومنها اقمار استطلاعية تستخدم عسكرياً.

انا شايف قصادى 13 قمر اللهم زيد و بارك :ROFLMAO:

اقدمهم اطلق فى 2002 ودة ال Experimental اللى بتقول علية اعتقد .. هم مجموعة Saudicomsat التجارية .. و الاخرين Saudisat فى منهم Experimental كثير .. بس ما هى نسبة التصنيع السعودى .. ماتعملنا موضوع تنورنا كدا و تقولنا نسبة التصنيع السعودى .. انا عارف ان الاول تم تصنيعة فى جامعة الملك عبد العزيز للعلوم و التكنولوجيا .. مدورتش اية فيهم عسكري فى مجموعة Saudisat ...

التعديل الأخير:
مفيش احباط ولا حاجة .. لو فى مشكلة دورنا اننا نقول ان فى مشكلة .. بس بردو دورنا تشجيع الخطوة و حتى لو كانت متأخرة ...

لاشك ان مصر امامها الكثير .. وفى اشياء كثيرة لم نتتطرق لها فى هذا الموضوع ..

وزى مقلت قمر التجسس و قمر الاتصالات الحاليين المفروض يبقو فى مدارهم من 10 سنين .. و اقمار الابحاث المفروض اصلا يبقا دا الطبيعى فى الجامعات المصرية .. University Project

Off-the-shelf فعلا هوا بتجيب Components حواليك و تجمعها .. بس دا لايعنى انو مفهوش شوية حاجات احنا محتاجين نعرف هى بتشتغل ازاى لتفادى اخطاء الماضى ...

فى كوادر فى مصر وفعلا معظم الكوادر برة .. بس فى مصر يوجد الكثير و هذا من التقرير اللى كنت بقرأة

اين هم ؟ مفيش غير 2 فى المدار Mohammed IV A و Mohammed IV B الاول اطلق 2017 والثانى فى 2018

والاستخدام كالاتى :

mapping and land surveying activities, regional development, agricultural monitoring, the prevention and management of natural disasters, monitoring changes in the environment and desertification

لو عملت موضوع اخر يبقا تمام اوى ... و تنورنا كدا

وبعدين اخى متسيب اللى يفرح يفرح .. احنا هنصادر فرحة الناس .. :ROFLMAO:

انا شايف قصادى 13 قمر اللهم زيد و بارك :ROFLMAO:

اقدمهم اطلق فى 2002 ودة ال Experimental اللى بتقول علية اعتقد .. هم مجموعة Saudicomsat التجارية .. و الاخرين Saudisat فى منهم Experimental كثير .. بس ما هى نسبة التصنيع السعودى .. ماتعملنا موضوع تنورنا كدا و تقولنا نسبة التصنيع السعودى .. انا عارف ان الاول تم تصنيعة فى جامعة الملك عبد العزيز للعلوم و التكنولوجيا .. مدورتش اية فيهم عسكري فى مجموعة Saudisat ...

اول شيء القمرين عسكريين ولهما استعمالات حكومية في الشق المدني ايضا !!
ولا علاقة لهما بما تكلمت عنه في ردي!
ثاني شيء لايوجد معلومة غلط فيما قلته في ردودي ، اذا توجد صحح حتا نستفيد!

اول شيء القمرين عسكريين ولهما استعمالات حكومية في الشق المدني ايضا !!
ولا علاقة لهما بما تكلمت عنه في ردي!
ثاني شيء لايوجد معلومة غلط فيما قلته في ردودي ، اذا توجد صحح حتا نستفيد!

اولا Relax

حضرتك قلت

المغرب اطلق قمر بمواصفات افضل بادنى مجهود من قبل حوالي 20 سنة !

انا بسأل فين الاقمار اللى حضرتك قولت انها من 20 سنة اطلقت .. انا مش شايف للمغرب غير قمرين بالمدار بتاعهم حاليا .. وهما القمرين اللى قلتهم .. صححلى لو شايف ان كلامى خطأ ..

اتلكم عن اقمار ال Qube او ال Micro للمغرب .. اسمهم كان اية على الاقل ؟ الاقمار ال Qube بتاعت المغرب لو كان فى فهى DEAD .. او الافضل اعمل موضوع عشان كلنا نستفيد ...

غير صحيح ، هي كيوبسات كتلتها كلغرام وعمرها الاقصى سنة

ايه هو الغير صحيح .. حضرتك بترد على اية بضبت .. انا مش بتكلم على كدا خالص .. انا بقول القمرين المصريين Tiba و Egyptsat كانو المفروض يطلعو بدرى .. الاقمار اللى فى الموضوع ليست اقمار تجسس مصرية بل بحثية .. و كان ذلك ردا على اخ يقول الخطة متأخرة بعض الشىء و انا وافقتة و قلت هذا ..

متلغبطناش الله يكرمك .. :LOL:

التعديل الأخير:
alyaldeen @alyaldeen

انتم فقط من يتحسس ويتوتر ويتعصب والباب فاضي.
ولا الموضوع بسيط وعادي ويحدث بأي موضوع لدولة عربية طالما الدولة الأخرى عربية.
طالما انك شايف اننا بنتوتر من الكلام ده بتكتبوه ليه

ولا شيء مميز حولها بل العكس ، لمذا فرح؟
المغرب اطلق قمر بمواصفات افضل بادنى مجهود من قبل حوالي 20 سنة ! والمسؤول المؤسسة المكافئة للNARSS المصرية
(باستثناء الدقة لانها الآن اصبحت سهلة ومتاحة للجميع off the shelf)

لماذا الفرح ؟
ما يعتبر انجاز بالنسبة لنا يعتبر شئ عادي لدولة عظمي كالمغرب خاصة مع تقدم المغرب اقتصاديا و عسكريا

التحكم كيف
لايوجد تحكم ، لانه مثلما تشوف لا يوجد رياكشن كنترول ولا شيء ، الاقمار حتا اثقل منه لاتكمل العام في الLEO اذا تريد الصراحة
لديكم معاهد في السعودية اطلق طلبتها اقمار افضل و اكبر من هذا

لماذا الفرح ؟
ما يعتبر انجاز بالنسبة لنا يعتبر شئ عادي لدولة عظمي كالمغرب خاصة مع تقدم المغرب اقتصاديا و عسكريا
لم اقل لك لا تفرح ولا عضمت من المغرب ، لاتحورو كلامي للتغطية عن المغالطات !
انا بسأل فين الاقمار اللى حضرتك قولت انها من 20 سنة اطلقت .. انا مش شايف للمغرب غير قمرين بالمدار بتاعهم حاليا .. وهما القمرين اللى قلتهم .. صححلى لو شايف ان كلامى خطأ ..
1) لم اتكلم بالجمع
2) استعمل الحاج غوغل في المعلومات البسيطة

جدا جميل وبالتوفيق
انا ارى وقد يكون رايي خطاء الصواريخ والأقمار الاصطناعية والاحواض العائمه
من ابسط الصناعات
القمر مستشعر مرسل مستقبل وتركب علية كيمرا او جهاز كي يرسل لك المرسل ويستقبل منك المستقبل الاوامر ويقذف بسرعة الارض ان أردته ثابت في مدار معين بتفجير مدروس او دفع غازي معين
الصاروخ مثله
قاعدة فوهة لهب مشعل خزان وقود راس قياس زمن متفجرات مفجر الجوال تستخدم فيه تقنية المسيرات
الاحواض مجرد قص وتركيب اجهزة

لماذا لا تصنعها الدول التكلفة كبيره احيان وشرائها ارخص
تصنع قطع الغيار افضل واسهل وارخص

عودة
أعلى