سقوط سو 27 اثيوبيه

عدد سكان اثيوبيا 107.53 مليون نسمة ومصر 98 مليون نسمة
مصر 99 مليون واثيوبيا 98 مليون عام 2019
ووفقا لصندوق النقد الدولى مصر 99 مليون عام 2019 واثيوبيا 95 مليون

مصر 99 مليون واثيوبيا 98 مليون عام 2019
ووفقا لصندوق النقد الدولى مصر 99 مليون عام 2019 واثيوبيا 95 مليون
والله يا اخي انا ما اثق في ويكبيديا اما بخصوص عدد سكان مصر ترا لم يحسبو المصريين الي بالخارج حسبو الداخل فقط يعني ممكن سكان مصر حوالي 102 مليون او اكثر

كان هذا منذ سنوات لكن أثيوبيا تخطت مصر.

عدد سكان اثيوبيا 107.53 مليون نسمة ومصر 98 مليون نسمة

جميع الاحصائيات عام 2019

عدد سكان مصر اكبر من اثيوبيا

تعداد مصر حالياً حوالى 109 مليون.

التعداد عام 2017 كان 104 مليون بالداخل والخارج

الساعة السكانية حالياً على موقع الجهاز المركزى للتعبئة العامة والاحصاء أكثر من 99 مليون بالداخل فقط

التعديل الأخير:
الخبر بيقول أنها أثناء عملية إقلاعها اشتعلت و الطيار عمل قذف للكرسي لكن الباراشوت مافتحش بسبب أن الارتفاع كان قليل جدا ،و مفيش كلام عن المتدرب اللي معاه و غالبا مالحقش يشد المقعد القاذف بتاعه، الطيار غفله و سابه .

انا عاوز الناس بس تشوف القضية من عدة أوجه وتقرأ كل الأخبار الصحيحة المتعلقة بقضية السد الصادرة من مصر أو من أثيوبيا أو من الأمم المتحدة
وعشان نكون وأضحين السد كسد ملوش أى خطورة على مصر الخلاف فقط على سنوات الملئ . مصر أوقعت أثيوبيا فى فخ قانوني خطير جدا بالاتفاق الثلاثي والذي يوصى بأشراك مصر والسودان بالتعهد بعدم المساس بحصص دولتي المصب وهذا ما توجهت به مصر فى المسالك الدولية لعدة أسباب ... أولهم تحييد أى طرف دولي ثانيا أشارك الامم المتحدة في القضية ( تدويل ) واختارت مصر أمريكا كطرف محايد ( عشان دعم اسرائيل الغير معلن لأثيوبيا )
ثالثا عشان لو المفاوضات بائت بالفشل هيكون لمصر كل الطرق الاخرى لحفظ حقوقها .... ثم المفاوضات مرة أخرى

عودة
أعلى