بأمر من العبادي ... تكليف فريق حكومي للتفاوض مع روسيا لشراء منظومة "اس 400"

تسليح العراق فى الدفاع الجوى غريب ... حاسس انه بيتسلح لمواجهة امريكا

لما تلاقى 50 بانتسير تفتكر الاباتشى الامريكية لما ضربت الرادارات العراقية فى 91 و تفتكر صواريخ توماهوك
لما تلاقى اس 400 طويل المدى

طيب لمن كل هذا ؟

هل سنسمع قريبا ايران ترفع الستار عن منظومة شخبندق الشبيهة بالاس 400

كان الاجدى للعراق استثمار اموال الصفقات المبالغ فيها مثل اس 400 فى اعادة بناء القوات البرية المنهارة

ثمن منظومة اس 400 واحدة يستطيع شراء الوية مدرعة كاملة العتاد من روسيا او الصين و التسليم يكون سريع جدا بسبب الوفرة فى المخزون

اما الدفاع الجوى فهم بحاجة لمنظومات قصيرة لصد الدرونز و الصواريخ المدفعية و هذا توفر فى البانتسير و يمكن اضافة منظومة متوسطة المدى مثل البوك او hq-16 مثلا لكى يكون لدى الدولة دفاع جوى صاروخى مضاد للطائرات قادر على التعامل مع التهديدات الطبيعية و ليس المبالغة

سبب واحد فقط ربما يكون هو ما دفع العراق للاس 400 و هو ربما يريد النهوض بالدولة و بناء مفاعلات نووية و اهداف استراتيجية و يخشى عليها من هجمات اسرائيلية مرة اخرى

انا بفكر اشترى منظومة S 400 احطها فى البلكونة ..... المنطقة عندنا اتملت وابنى بيقولى يا بابا انا كمان عايز S400 زى صحابى.. انا مش اقل منهم
اى حد معدى دلوقت عايز يشترى S 400 ..... المشكلة ان الروس برضة مستعدين يبيعوها لاى حد معدى فى الشارع ....... الروس بيحبوا الفلوس

عودة
أعلى