# شركه رينو الفرنسيه تعلن انها سلمت 1500 مدرعه وشاحنه للجيش المصرى فى 2015 ومفاوضات لتسليم جديد

الواحد لازم يدفى صدرة طبعا فى جو البطاريق اللى بنعيشة حاليا +e+e
المهم
حاليا فعلا المرحلة مش مرحلة تصنيع وتجربة ..وده فعلا اللى ماشيين بيه وهو سد الفجوات اولا باشراء للكن فى نفس الوقت شغالين مشاريع لكن لا نعتمد عليها اطلاقا حاليا لانها كما قل فتره بناء وتطوير
لكن فى نفس الوقت انت عندك اشياء ممكن تطورها فى وقت قصير جدا جدا وبتكلفة بسيطة وتحقق لك المراد وهوتدريع الام 60 وتطويره انت كل شهر ممكن تطور 25 دبابة بما انك لديك كثافة الايدى العاملة والبنية التحتية
انما ال eifv خلاص زمنها راح انا بس ضربت مثل على الطريقة اللى بنتعامل بيها مع المشاريع
الجو زبالة فعلا :لا تعليق:
تمام متفقين جدا على الباتون خصوصا انها مدية اداء و لا اروع لعمرها (( مالديني المدرعات )) بصراحة
بس حد يجاوبني ليه مفيش اهتمام بمدولبات 8×8 زاي الباتريا و ابراج قتالية متعددة الامكانات
لو اتخرملك او طارلك عجلة او اتنين حتفضل شغالة ... المجنزة لا لو خسرت جنزير
سريعة على الارض و لو اتقلبت كمان سهل اصلاحها
تدريعها بيستحمل و تنقل افراد بتجهيز حلو لنقطة كمين تحت حصار و تعمل نطاقات عزل حوالين الجرحى بسهولة
حط عليها ما تحب من ابراج بوش ماستر 40 ملم او برج بي ام بي و فرفر الناس قدامك بلاش حط مدفع هاون متحرك زاي النيمو 5 قطع منها حتجبر اي هجوم اكتشف او لم يكتشف على التراجع و يا سلام لو عليها انظمة قتل سهل و صعب و توقف استهداف الكورنيت بنسبة او زاي ما بحب انا مدفع جاتلين 12 ملم او 20 ملم ... 20 ثانية ضرب و ادي دقني لو حد قدامك رفع راسه سم عن الارض
مدرعة خفيفة مش تقيلة مش حتستهلك وقود عالي و بتحمي الناس و بتديك رصد 360 درجة بدل السلق للجنود تحت مظلة في الشمس في الكماين لو حبيت تنفخها في الكماين مع انه تبذير بس يلا ؛ث:
مش عاجب
هات اي مدرعة مجنزرة ماشي هات بي ام بي مش حقولك لا بس هات الدارغون
بدل طحينة ال 4×4 كنا جبنا ال M-ATV بكمية و احسن منهم كلهم و حطير برده بس نسبة و تناسب شغال افضل

الجو زبالة فعلا :لا تعليق:
تمام متفقين جدا على الباتون خصوصا انها مدية اداء و لا اروع لعمرها (( مالديني المدرعات )) بصراحة
بس حد يجاوبني ليه مفيش اهتمام بمدولبات 8×8 زاي الباتريا و ابراج قتالية متعددة الامكانات
لو اتخرملك او طارلك عجلة او اتنين حتفضل شغالة ... المجنزة لا لو خسرت جنزير
سريعة على الارض و لو اتقلبت كمان سهل اصلاحها
تدريعها بيستحمل و تنقل افراد بتجهيز حلو لنقطة كمين تحت حصار و تعمل نطاقات عزل حوالين الجرحى بسهولة
حط عليها ما تحب من ابراج بوش ماستر 40 ملم او برج بي ام بي و فرفر الناس قدامك بلاش حط مدفع هاون متحرك زاي النيمو 5 قطع منها حتجبر اي هجوم اكتشف او لم يكتشف على التراجع و يا سلام لو عليها انظمة قتل سهل و صعب و توقف استهداف الكورنيت بنسبة او زاي ما بحب انا مدفع جاتلين 12 ملم او 20 ملم ... 20 ثانية ضرب و ادي دقني لو حد قدامك رفع راسه سم عن الارض
مدرعة خفيفة مش تقيلة مش حتستهلك وقود عالي و بتحمي الناس و بتديك رصد 360 درجة بدل السلق للجنود تحت مظلة في الشمس في الكماين لو حبيت تنفخها في الكماين مع انه تبذير بس يلا ؛ث:
مش عاجب
هات اي مدرعة مجنزرة ماشي هات بي ام بي مش حقولك لا بس هات الدارغون
بدل طحينة ال 4×4 كنا جبنا ال M-ATV بكمية و احسن منهم كلهم و حطير برده بس نسبة و تناسب شغال افضل
هات هات هات ..... يريتها اصنع اصنع صانع عندك خبره 50 سنه في تصنيع الاليات العسكريه و عندك خبره في تصنيع الدروع و خبره في تصنيع الاسلحه الرشاشه و مضادات الدروع و الايدي العامله كتير و الطلب كبير داخلي قبل ما يكون خارجي و الخبره الي عندك اكثر من خبرة المصنع نفسه ,على العموم مبروك

مصادر تقول أن هناك تعاون مشترك بين فرنسا ومصر لإنتاج شاحنات رينو محليًا

صناعه المركبات اصبحت من الصناعات التقليديه ..الى متى الاستيراد وانعاش اقتصاديات اوربا على حساب ابنائنا ؟؟

صناعه المركبات اصبحت من الصناعات التقليديه ..الى متى الاستيراد وانعاش اقتصاديات اوربا على حساب ابنائنا ؟؟
يا عم بطل الكبتاغون اللى انت بتاخده ده
داخل تهبد فى خبر من 2016 على اساس اننا فى 2017
مش عارف ان مصر دخلت صناعة الصلب المدرع و انها بقت بتنتج مدرعات يبقى دور قبل ما تكتب

يا عم بطل الكبتاغون اللى انت بتاخده ده
داخل تهبد فى خبر من 2016 على اساس اننا فى 2017
مش عارف ان مصر دخلت صناعة الصلب المدرع و انها بقت بتنتج مدرعات يبقى دور قبل ما تكتب
ما دخل صناعه الصلب المدرع في تجميع سيارات النقل

اومال سيارات النقل اللى بتتعمل فى شركة mcv ده ايه؟ زى ستى باص الكهربائى الترددى و جرين باص العام و البريطانى ابو دورين؟
أنت ضيعت البوصله الخبر عن شاحنات نقل عسكريه من انتاج رينو الفرنسيه وقبلها 800 شاحنه كراز الاوكرانيه دون خط تجميع بالرغم من العدد الكبير

اما الشاحنات المدنيه ليس لي علم بها ربما تجميع لشركه صينيه او انجليزيه

أنت ضيعت البوصله الخبر عن شاحنات نقل عسكريه من انتاج رينو الفرنسيه وقبلها 800 شاحنه كراز الاوكرانيه دون خط تجميع بالرغم من العدد الكبير

اما الشاحنات المدنيه ليس لي علم بها ربما تجميع لشركه صينيه او انجليزيه
تعليقك كام مبهم فا افتكرتك بتتكلم على النقل بشكل عام بما انك ما عممتش الكلام بس بيس....لا والله انا معرفش هل فيه تنصيع نقل عسكرى ولا لا و مش هفتى فيها بس انت بتصتنع نقل مدنى الكهربائى 100 فى الميه تصنيع مع شركات خاصة على كلام وزارة النقل...و اللى بتشتغل على الغاز انت بتصنعة بنسبة 70 فى الميه و النسبة بتزيد و إن شاء الله هنوصل للميه.....فا صفقة رينو ده لو تمت هتبقى مصلحة كبيرة

عودة
أعلى