تقرير: مصر تشتري مقاتلات باكستانية

الصقر الجرىء

عضو جديد
التفاعل
45 0 0
قال موقع "إسرائيل ديفينس" إن مصر بصدد شراء طائرات مقاتلات باكستانية يتم إنتاجها بتعاون صيني من طراز جي إف 17 من باكستان.

ونقل عن تقرير لموقع "إينديا تايمز" أن مصر تجري حاليا مفاوضات مع باكستان لشراء هذا النوع من الطائرات التي يتم تصنيعها في إسلام آباد

كما أشار الموقع الهندي إلى أن مصر تدرس عرضا باكستانيا لشراء طائرات تدريب من نوع MFI-395 Super Mushshak.

وأضاف إن وفدًا مصريًا يجهز لزيارة مصانع إنتاج الطائرات في باكستان كجزء من المفاوضات.

وتعتبر المقاتلة "جي إف 17" - المخصصة بشكل أساسي لأغراض الدفاع الجوي ومهام القصف الجوي- خيارًا معقولًا وبسعر مناسب لاستبدال الطائرات القديمة في القوات الجوية للكثير من البلدان التي يهمها الحصول على مقاتلات خفيفة ملائمة لجميع الأحوال الجوية ومتعددة الأدوار بسعر رخيص نسبيًا..

للاسف اسرائيل ديفينس اكد عدد من الصفقات وتحققت
خبر سيأ لو صدق هذه المره

بغض النظر انة مش مصدر وانة معتمد علي الخبر القديم بتاع السفير المصري اللي عبر عن اعجاب مصر بيها
لكن الخبر دة فعلا قصف جبهات
الثاندر بترد علي اعدائها
انت فين يا AL RAGH @AL RAGH

هذا خبرى سىء لو صدق
اتوقع من مصر زياده اعداد الميج 35 او الرافال ... طائره واحده رافال تساوى 5 من الثاندر

أنا مش عارف بصراحة إيه حكاية الثاندر دى ده صفقة الرفال لم تأتى عنها أخبار زى صفقة الصرصور الطائر دى .. مع إنى عند رأيى الـ l-15

خطوة للوراء خصوصا مع دخول الاف 35 لاسرائيل الواجب البحث عن مقاتلة جيل خامس
العالم العربي كلة في الجيل الخامس مش هيشوفة قبل ٢٠٢٠
سواء. اللي بيدور علي الاف٣٥ او الباك فا او الجيان ٣١

أنا مش عارف بصراحة إيه حكاية الثاندر دى ده صفقة الرفال لم تأتى عنها أخبار زى صفقة الصرصور الطائر دى .. مع إنى عند رأيى الـ l-15
الخبر تصوري انه مبني علي خبر السفير
بس سيبك انت قصف جبهات
لا وشوف الحتة بتاعة شراء. الثاندر من مصانع باكستان
لا ولا موضوع الطائرة التدريب

الخبر تصوري انه مبني علي خبر السفير
بس سيبك انت قصف جبهات
لا وشوف الحتة بتاعة شراء. الثاندر من مصانع باكستان
لا ولا موضوع الطائرة التدريب

أصل مافيش أى إشارات طالعة من مصر كل الأخبار جاية من باكستان .. صراحة باكستان التعاون معها فى مجال الصواريخ بشكل عام هو الأفضل غير كده بصراحة مافيش عندهم حاجة يدوهلنا من الأخر ..

جاية بالعند في ثاندر وعادل وراجح وجاك وديفيشن وكل الناس اللي مش عايزاها :ء:

بصراحه شديده .. لا ثاندر و لا حتى ميج 35 مصر محتاجه سوخوى 35 مع الرافال .. لتقليل الفجوه بين مصر و اسرائيل الى اكبر حد ممكن

بصراحه شديده .. لا ثاندر و لا حتى ميج 35 مصر محتاجه سوخوى 35 مع الرافال .. لتقليل الفجوه بين مصر و اسرائيل الى اكبر حد ممكن

الثاندر لو جت ملهاش دعوة باسرائيل خالص .. دي عشان التدريب وداعش والاهداف السهلة فقط

بغض النظر انة مش مصدر وانة معتمد علي الخبر القديم بتاع السفير المصري اللي عبر عن اعجاب مصر بيها
لكن الخبر دة فعلا قصف جبهات
الثاندر بترد علي اعدائها
انت فين يا AL RAGH @AL RAGH
الخبر هو نفسه القديم بتاع السفير المصري في باكستان و فعلا باكستان عرضت الطائرتين و مصر غير مهتمه حتي ان الباكستان عرضت الحصول علي الميراج2000 المصريه في صفقه تبادليه

كنت سمعت حاجه غريبه جدا فى منتدى عراقى ,, انا مستغرب الكلام بصراحه ,, بيتقال ان مصر بتفكر فى بيع الاف 16 بلوك 40 و طبعا دى اعدادها فى مصر كبيره جدا و بثمن البيع تعقد صفقه كبيره على سوخوى 35 او ميج 35 .. باعداد كبيره

اظن ان كل الاشاعات دى عاديه حتى من كام يوم باكستان قالت ان ماليزيا حتشترى الطياره الكحيانه دى وامبارح طلعت ماليزيا ونفت الخبر

هم محتاجين سوق ليها باى شكل والطياره دى باى حال من الاحوال لا تصلح لمصر لان العدائيات الحاليه والمستقبليه اكبر منها عشرين مره حتى لو حنصنعها كامله وحتى لو وصل الاس دى 10 وحتى لو باكستان عطتنا تكنولوجيا الكروز بتاعها

لا حتقدر تواجه لا اف 16 ولا 15 ولا اى اف موجوده على الساحه ...

الخبر هو نفسه القديم بتاع السفير المصري في باكستان و فعلا باكستان عرضت الطائرتين و مصر غير مهتمه حتي ان الباكستان عرضت الحصول علي الميراج2000 المصريه في صفقه تبادليه
الموقع ده بيكيدك يا راجح
انا بس الصياغة
يادين النبي مسخرة
كيد كيد يعني

عودة
أعلى