مشاريع تعزز هيمنة الجيش على الاقتصاد المصري

بسم الله ما شاء الله
كلامك كله غلط
انا عايش في إسرائيل و مشوفتش منافذ الجيش. اثبت عكس كلامي. انا اثبت حتي بفيديوهات الصحف و الجيش المنظر عامل ازاي و الاسعار بتاعتهم كمان مكتوبة.

طيب تصدق نفس المصدر و المحلل و كلامه عن السعودية ؟

بعضهم مجندين صحيح

شيء محزن جدا أهانة للبدلة العسكرية

هو الرائد ده خريج الكلية الحربية ؟!!!!!!

ده رائد خريج جامعة حكومية زي كلية التجارة او الزراعة او الهندسة.

بطل تقعد علي تويتر كتير
لا حول ولا قوة الا بالله

يا اخي حتى نحن لدينا ضباط جامعيين لكن لا نعطيهم مناصب مثل خط انتاج جمبري وخلافه.

الضباط الجامعيين يعملون بتخصصات عسكرية وليس مدنية وزراعية

غير صحيحة ، فعلا في جنود بتعمل في منافذ توزيع الجيش و ده بيبقي منفذ في كل مركز كبير مثلا و غير منتشر. واعددهم قليلة. و هما بيبعوا سلع مخفة

في سيارات تابعة للجيش بردوا و دية بتنزل بعض المناطق لبيع سلع مخفضة و بعضها بنص الثمن و كانها منحة او هدية.

لكن مفيش جندي قاعد بيبيع خضار علي الارض كانه في سوق العبور. زي بردوا كانوا عملين صورة للواء بيتفقد فرن عيش معفن و صغير. صور تويتر كلها هبل.

الجيش نفسة بينزل فديوهات ليهم. و المواقع الاخبارية.

و بينزل الخبر علشان الناس تروح تاخد. منهم

كلهم ناس بسطاء بتاخد المنتج بسعر مخفض

المواطن العادي بيشتري من السوبر ماركت و محالات البقالة و غيرة.... ده بائعين الخضار.

ما اتكلم عن المنافذ اعرف انه فيه منافذ

اقصد بياعين الخضارة والخبابيز حقيقة ولا كيف !؟؟

انا عايش في إسرائيل و مشوفتش منافذ الجيش. اثبت عكس كلامي. انا اثبت حتي بفيديوهات الصحف و الجيش المنظر عامل ازاي و الاسعار بتاعتهم كمان مكتوبة.

هذا لا علاقة له بوجهة نظر الكاتب عن مصر والسعودية. ما يحدث مثل خط انتاج الجمري ومنافذ بيع القوات المسلحة للمواد الغذائية هو فعلا مهزلة.

لا حول ولا قوة الا بالله

يا اخي حتى نحن لدينا ضباط جامعيين لكن لا نعطيهم مناصب مثل خط انتاج جمبري وخلافه.

الضباط الجامعيين يعملون بتخصصات عسكرية وليس مدنية وزراعية
يعني هتعين مهندس زراعي قائد كتية قتالية ؟!

هل يوجد عجز لدي القوات المسلحة في الظباط المتخصصين في التخصصات العسكري ؟ الاجابة لا

هل قائد المشروعات المدنية متخصص عسكري ؟ الاجابة لا. و مينفعش زي كلامك يروح يشتغل في تخصص عسكري لانه غير مؤهل لذلك.

الجيش له سياسية الاكتفاء الذاتي بعد فشل الحكومة الدائم لتوفير الدعم له. حتي الحكومة فشلت مع الشعب نفسة و معظم مشاريعها فلست.

ليه بتحب تذكر اسرائيل كتير ؟ 😁

بالنسبة للمصدر انا مش مهتم بيه و انا مصري مش سعودي

مش لازم اثبتلك حاجة اي مصري عارف عربيات الجيش

أتمنى الموضوع ده ينتهي !

ما اتكلم عن المنافذ اعرف انه فيه منافذ

اقصد بياعين الخضارة والخبابيز حقيقة ولا كيف !؟؟

اهي دول ام الفوتشوب نفسة :) و باين قوي.

جايبلك صدقي صبحي داخل فرن بلدي و بيشوف صيجان بسكوت 🤣. و جايب جندي قاعد في غرفة بيعجن عيش 🤣 ، الصورة متركبة علي فرن بلدي.

الجيش فعلا له فرن لانتاج العيش و هو ألي و ضخم و ليس هذا الهبل

انا فرجتك علي فديوهات و انا بنفسي بشوف منافذ الجيش لان ليهم منفذ في طريقي للشغل.

الخبز بيتم انتاجة كده مش بالطريقة الريفية اللي في الصورة.

و ده مجمع تحت ادارة الجيش في الاسماعيلية

ليه بتحب تذكر اسرائيل كتير ؟ 😁

بالنسبة للمصدر انا مش مهتم بيه و انا مصري مش سعودي

مش لازم اثبتلك حاجة اي مصري عارف عربيات الجيش

أتمنى الموضوع ده ينتهي !
اخي الكريم انا لم انكر وجود عربات الجيش ، لكن انكرت اللي في الصور. انت عمرك شوف جندي قاعد بيبع الخضار بالكيلو من قفص ؟!

عربية الجيش السلع فيها مغلفة و بتنزل الجندي مبينزلش منها اصلا و في معظم الوقت بيكونوا بدون الزي العسكري.

ده غير ان عددها محدود و كمان يتنزل في اماكن معينة

يعني هتعين مهندس زراعي قائد كتية قتالية ؟!

هل يوجد عجز لدي القوات المسلحة في الظباط المتخصصين في التخصصات العسكري ؟ الاجابة لا

هل قائد المشروعات المدنية متخصص عسكري ؟ الاجابة لا. و مينفعش زي كلامك يروح يشتغل في تخصص عسكري لانه غير مؤهل لذلك.

الجيش له سياسية الاكتفاء الذاتي بعد فشل الحكومة الدائم لتوفير الدعم له. حتي الحكومة فشلت مع الشعب نفسة و معظم مشاريعها فلست.
الخطأ هو ان تعرض فرص عمل لتخصصات غير مطلوبة لدى القوات المسلحة من الاساس.

لدينا في المملكة ضباط جامعين وكل عام يكون هناك دورار متخصصة لهم في الكليات العسكرية مدتها عام دراسي (تسع اشهر). المقاعد تطرح بناء على التخصصات التي تحتاجها القوات المسلحة ولا يقبلون اي شهادة جامعية (خريج هندسة زراعية مثلا او خريج دراسات اسلامية) كمثال هذه تخصصات ليست مطلوبة مثلا لذلك لا يتم طرحها.

لكن الصور دية بتاعت بيع الخضار و المخبز كلها هبل و غير حقيقة. و اللي عملها لجان الاخوان علي تويتر و عملين صور علي السعودية كمان بعد الإنفتاح و حرب اليمن.
::rolf::::rolf::::rolf::::rolf::::rolf::::rolf::::rolf::::rolf::يعيني انتا اتصدمت من الحقيقة.

موضوع جميل ويكشف الجانب الآخر لحياة العسكرية المصرية وكيفية سيطرتها على مقدرات الدولة !!!!! بالتأكيد سنعود للتعليق على هذا الموضوع السقع :sneaky:

على الأول لدينا وطن وبلد نجلس على طريقه ولم نترك سيناء نبيع ونجلس فى طرقها أيضا لأننا سحقنا من فيها وارسلناهم لكم
ام الجلد فلانعرفه ومن يجلدون ومن تهاجم اوطانهم من كل هب ودب

جريده العرب اللندنيه ملك الصهيوني عزمى بشاره ليست مصدر محايد ولا موضوعى

نعم صاحبها ناصري كذاب ومكنش بيصلي ولا بيصوم وعمره ما حج.. زي الشاذلي بالزبط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لمن أراد الإستزادة حول الموضوع ومعرفة مدى سيطرة قيادات الجيش على الصناعة والتجارة في مصر ، عليه بقراءة كتاب "أولياء الجمهورية" للكاتبا لكبير "يزيد صايغ" والمطبوع عام 2019 !!!!!! الكتاب ممنوع في مصر والكثير من الدول العربية وهو يتحدث عن المؤسسة العسكرية المصرية وسطوتها على مشاريع البنى التحتية الكبرى، ودورها في انتاج السلع الاستهلاكية التي تتراوح ما بين المواد الغذائية (وصلت لحد إنتاج المكرونة والبسبوسة أم قشطة !!!) إلى الأدوات المنزلية، وتصنيع الكيماويات الصناعية وأجهزة النقل، واستيرادها السلع الأساسية وبيعها للأسواق المدنية. هذه المؤسسة تمتد إلى قطاعات جديدة بالغة التنوع كالتنقيب عن الذهب، وإنتاج الصلب، وإدارة الأوقاف الدينية والحج. وفي موازاة ذلك، يستفيد آلاف كبار الضباط من النفوذ السياسي الكاسح للمؤسسة العسكرية لاحتلال مناصب عليا في كل أرجاء الجهاز المدني للدولة وشركات القطاع العام، مكملين بذلك دائرة الاقتصاد العسكري الرسمي، فيما ينتفعون في الوقت عينه.

كنت اتوقع انه ما ينقص مصر فقط هو رفع الدعم الحكومي عن ما تبقى من نشاطات و سلع بعد ما تم اعداد البنيه التحتيه و النشريعيه المناسبه لتحرير كافة القطاعات بالاقتصاد المصري لينطلق للعالميه و يصبح اكبر اقتصاد عربي و افريقي و من ضمن الاكبر في العالم لكن اذا كان ما ذكر في المقال صحيح او حتى لو جزء بسيط منه فانا استسلم.

هذه كارثه

سد النهضه ليس هو اكبر نهديد يواجهه الامن القومي المصري بل ما ذكر في هذا المقال.

عمال ومهندسين معظمهم مجندين اجباري.
ولا يحصلون الا على اجوز زهيدة

هذا غير صحيح بامكانك مراجعه فديوهات الافتتاحات

بيتم توظيف العماله كلها من نفس المحافظه الواقع بها المصنع

والاجور ممتاذه جدا

الم تبدا الحكومه المصريه بطرح عدد من الشركات التابعه للجيش في البورصه ضمن خطه لتسليم القطاع الخاص جميع الشركات التي تتبع الجيش ؟ مالذي حدث ؟

و هناك ايضا مسالة الوديعه السعوديه

كذلك قضية الفساد التي طالت كبار مسؤولي وزارة الصحه

هل هناك حدث جلل قد وقع .؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى