اكبر ماكينات العالم في مصر انها dmu 600 gantry

طيب صديقى مزعل نفسك ليه ..المكنه مصر الى اشتارتها والاعضاء المصريين بيحبو يكبرو الموضوع عادى بس دى حاجه خاصه بمصر .ارجو لما تجيبو المكنه ممكن نتكلم وتدى نصايح لبدك والاعضاء بلدك ايضا....وبالنسبه للعقول الحمدالله عندنا

يحسبون كل صيحة عليهم

انا امدح صديقك قلت إنه ذكي ولأنه ذكي ابتكر شيء مميز

لاتتحسسوا من الحقيقة أحيانا نحتاج لها حتى نرى الواقع وكي نتطور للامام

التعديل الأخير:
الله يرضى عليك احنا بنقدر المملكة واهلها بس اسأل فى بلدك ايه هو مقدار العقول المصرية وعملت ايه للخليج

ويرضى عليك كلنا نحب بعض ومصر بلدي الاول مكرر

ولكن اخي استقدام العماله المصرية هو مساعدة لدولة مصر كي تقف على أرجلها صاحب العمل هو صاحب الفضل لا العكس

بالنسبة للعمالة المصرية هي أقل العمالة المتواجدة في السعودية تأثيرا على البلد اغلبهم ممن لايملك مؤهلات والبقية شهادات مزورة

السعودية ارض العقول والاحلام . فيها من كل الجنسيات وكل جالية أثرت بقدر ما تملك من علم

ولكن اخي استقدام العماله المصرية هو مساعدة لدولة مصر كي تقف على أرجلها صاحب العمل هو صاحب الفضل لا العكس

بالنسبة للعمالة المصرية هي أقل العمالة المتواجدة في السعودية تأثيرا على البلد اغلبهم ممن لايملك مؤهلات والبقية شهادات مزورة

السعودية ارض العقول والاحلام . فيها من كل الجنسيات وكل جالية أثرت بقدر ما تملك من علم
على فكرة عيب اللي انت كاتبه ده
انت لو مش عارف اسال اجدادك عن المدرسين المصريين اصحاب الفضل بعد ربنا سبحانه وتعالى في تعليمكم وايضا المهندسون والاطباء المصريين
الحقيقة مش عارف كدا الفضل هيرجع لمين صاحب البلد ولا الوافدين اللي ساهموا في نهضتكم.........

يحسبون كل صيحة عليهم

انا امدح صديقك قلت إنه ذكي ولأنه ذكي ابتكر شيء مميز

لاتتحسسوا من الحقيقة أحيانا نحتاج لها حتى نرى الواقع وكي نتطور للامام
صدقنى صديقى انت الى ملتبس عليك الامور .

كلامك غلط و لا يقوله منصف حتى لو كاره لمصر
فعلا المصريين بيروحوا اسواق اوروبا للعمل الان و ليس للخليج. أنا نصف أصدقائى مهندسين فى ألمانيا- التشيك -النمسا-بلجيكا-أسبانيا غير الشركات العاملة فى مصر و تخدم كيانات عالمية زى Orange Business Services ب 2400 مهندس لوحدها. و دى شركة واحدة
, السعودية كانت أرض الاحلام بعد زيادة سعر النفط و الانفاق , المنطقة اتغيرت و المنافسة عالمية و المصريين متقدمين علميا و عمليا الحمد لله
المصريين مؤهلاتهم مش محتاجة شهادة أشخاص , المصريين فى كل مكان فى العالم و مهندسين و مديرين من غير ما يكون ليهم ملكية فيها. مدير فودافون المملكة المتحدة حاليا مصرى مثلا (أحمد شلباية)
يا ريت نتكلم على مصر بموضوعية يا رجالة

طيب انا هديى للناس الخلاصه .....الموضوع بيتلخص فى الاتى مصر من فتره اعلنت عن طريق كيب تاون ده الطريق البرى بس هيكون موازى ليه خط نقل سكك حديد .لو المكن ه مش موجود فى مصر هتبقا التكلفه مرعبه وزى ما قال الرئيس قبل كده لولا الشركات المصريه مكناش عرفنا نعمل حاجه لاننا بنتعامل بالجنيه ..يعنى مصر هتربط افريقيا كلها بسكك حديد وعندك المركز الوجستى الى هوه قناة السويس (الصين الروس واوروبا)يعنى انت هتغزو افريقيا وانت هتكون البوابه كل ده معتشى هيكلفنا حاجه بعد قدوم المكينه دى ...بس انا عاوز اطرح سؤال ليه المانيا بتساعدنا اننا نغزو افريقيا وبتدينا تكنولوجيا هتخلى اقتصادنا قوى جدا ومحدش يعرف يقصر عليه .ايه مشاريع المانيا معانا فى المستقبل او اوروبا .هل هوه للوقف امام الصين فقط .ام ماذ تريد

...بس انا عاوز اطرح سؤال ليه المانيا بتساعدنا اننا نغزو افريقيا وبتدينا تكنولوجيا هتخلى اقتصادنا قوى جدا ومحدش يعرف يقصر عليه .ايه مشاريع المانيا معانا فى المستقبل او اوروبا .هل هوه للوقف امام الصين فقط .ام ماذ تريد
في رايي ليس المانيا فقط بل جناح كبير من الاوربيين بيدعموا مصر بقوة في المجال الاقتصاد والمجال العسكري لانهم يريدوا ان تكون مصر حجر زاوية قوي لان الامريكان بيخرجوا من المنطقة ويجب ان تتواجد قوة اقليمية اقتصادية وعسكرية تؤمن مصالحهم وخصوصا انهم ادركوا ان الاتراك لن يستطيعوا ان يلعبوا هذا الدور وخصوصا بعدما انتهج الخليفة اردوغان سياسة غبية مثله بعداء كل الدول المؤثرة في المنطقة عربيا وبعض الدول الاوربية كاليونان وقبرص وكذلك فرنسا
وايضا مصر استطاعت ان تقنع اوربا بانها الشريك الاستراتيجي الذي تستطيع ان تعتمد عليه اوربا في المنطقة
تحياتي لك

طيب انا هديى للناس الخلاصه .....الموضوع بيتلخص فى الاتى مصر من فتره اعلنت عن طريق كيب تاون ده الطريق البرى بس هيكون موازى ليه خط نقل سكك حديد .لو المكن ه مش موجود فى مصر هتبقا التكلفه مرعبه وزى ما قال الرئيس قبل كده لولا الشركات المصريه مكناش عرفنا نعمل حاجه لاننا بنتعامل بالجنيه ..يعنى مصر هتربط افريقيا كلها بسكك حديد وعندك المركز الوجستى الى هوه قناة السويس (الصين الروس واوروبا)يعنى انت هتغزو افريقيا وانت هتكون البوابه كل ده معتشى هيكلفنا حاجه بعد قدوم المكينه دى ...بس انا عاوز اطرح سؤال ليه المانيا بتساعدنا اننا نغزو افريقيا وبتدينا تكنولوجيا هتخلى اقتصادنا قوى جدا ومحدش يعرف يقصر عليه .ايه مشاريع المانيا معانا فى المستقبل او اوروبا .هل هوه للوقف امام الصين فقط .ام ماذ تريد
هوا فى تعليق صغير على النقطه دى علشان مخدتش بالى منها الموضوع مش ناتو ولا حاجة كل المحللين بيقولو ان خط الغاز الروسي التركى بمباركة ألمانيا علشان دول أوروبا محتاجه الغاز ده هيتم السماح بيه من أمريكا وهيتم تعويض الدول الى هتتضرر منه من ألمانيا لكن المشكلة فى تركيا الحديث فى الغرب دلوقت ان ده هيديهم نفوذ غير طبيعى فى الشرق الأوسط وأوروبا فا كل القوى الغربية دلوقت بتحضر عفريت لتركيا الى هوا مصر علشان لو الدولة العثمانية لو قلت عقلها وقررت تستغل النفوذ ده فى خطوات هتلريه أردوغانية لو لسه عايش طبعا يكون فى ند أقوى يعرف يفرمله ده الى مخلى أغلب الدول الغربية بتسابق الزمن الإعداد مصر للمنافسة لكن أهم شئ هل مصر هتستغل الفرصة ولا هنهدرها زى الستينات وهل إسرائيل هتقف فى وش الطموح ده ولا خوفها من تركيا و إيران هيخليها توافق على رجوع مصر القويه وخصوصا ان كل المؤشرات بتقول ان أمريكا داخله على موضوع كبير مع دول مش سهله فا زى ما بنقول الناس دى ضهرها للحيط 🤣
خد الكلام ده من اخوك والأيام هتثبت صحته وهتلاقى تنازلات أكثر من ألمانيا عن الديون المصرية او مشاركتهم بالديون دي فى مشاريع مصرية

خد الكلام ده من اخوك والأيام هتثبت صحته وهتلاقى تنازلات أكثر من ألمانيا عن الديون المصرية او مشاركتهم بالديون دي فى مشاريع مصرية
اتفق معك......
الالمان معنا كرماء الى حد كبير ولم يبخلوا عنا في شئ من اول محطات الكهرباء من سيمنز وماكينات الحفر العملاقة لانفاق قناة السويس مرورا بالقطار الكهربي من سيمنز وصولا الى احد اكبر ماكينات تشكيل المعادن في العالم بما تحتويه من تكنولوجية ودقة كبيرة ومثل هذه التكنولوجيا ليست متوفرة لمعظم الدول

اتفق معاك فى حجات كثيره بس انا عندى فكره مجنونه بس بلاش الفكره دى دلوقتى

اتفق معاك فى حجات كثيره بس انا عندى فكره مجنونه بس بلاش الفكره دى دلوقتى
قول يا عم هوا انت شايف الى معاك عاقلين كل الى فى المنتدى هنا عندهم ربع ضارب بدليل اننا لسه مستحملين بعض وبندخل نتكلم مع بعض دحنا عندنا هنا حالات طلاق بين أعضاء الدول وبعضها :ROFLMAO: وكل شوية يدخلو يقلبو المواجع على بعض

ليه قول رايك وفكرتك وشاركنا بها ونتناقش فيها عادي يا استاذي
هيا مش واقعيه ...بس التاريخ معودنا على ان اى دوله لازم تكون قويه هيجى ايام وتضعف ..واوروبا خدو مرحلة القوه بتاعتهم حان الوقت لتدور الايام من جديد هوه مش تخيل بس نفس مكونات الحرب العالميه الاولى تطرق الابواب من جديد بخلاف ظهور الاحزاب اليمينيه المتطرفه ويعالم مين هيمسك المانيا الى بدء ينتشر فيها النازيه من جديد مع زيادة الهجره والمشاكل الاقتصاديه القاده ..انهم بيحضرو مصر لتكون نسخه لهم او كما يقولون قديمن الالمان يحبون السيطره على الاقتصاد عوزين لما المانيا تقع تكون مصر هيا البديل والى تقدر تساعدهم بعد كده .....اعتبر فكرتى مضحكه انا عارف هيا فكره فى ساعت تجلى :LOL: :LOL:

هيا مش واقعيه ...بس التاريخ معودنا على ان اى دوله لازم تكون قويه هيجى ايام وتضعف ..واوروبا خدو مرحلة القوه بتاعتهم حان الوقت لتدور الايام من جديد هوه مش تخيل بس نفس مكونات الحرب العالميه الاولى تطرق الابواب من جديد بخلاف ظهور الاحزاب اليمينيه المتطرفه ويعالم مين هيمسك المانيا الى بدء ينتشر فيها النازيه من جديد مع زيادة الهجره والمشاكل الاقتصاديه القاده ..انهم بيحضرو مصر لتكون نسخه لهم او كما يقولون قديمن الالمان يحبون السيطره على الاقتصاد عوزين لما المانيا تقع تكون مصر هيا البديل والى تقدر تساعدهم بعد كده .....اعتبر فكرتى مضحكه انا عارف هيا فكره فى ساعت تجلى :LOL: :LOL:
تصدق فكرة مش خيالية بس الكلام دة في ظرف أكثر من ١٠ سنوات بس الالمان بيحبوا التخطيط وهما شافوا في مصر حاليا أنها تستحق

تصدق فكرة مش خيالية بس الكلام دة في ظرف أكثر من ١٠ سنوات بس الالمان بيحبوا التخطيط وهما شافوا في مصر حاليا أنها تستحق
ايه ده يا استاذ ايمن انتا هتخلينى اطلع كل الافكار :LOL: :LOL: ...نعم اتفق معاك جدا 10سنين تكون مصر استطاعت استيعاب التكنولوجيا ..الالمان دائما لهم السبق فى قرائة المستقبل على شان كده انا خايف من الى بيعملوه معانا اكنه بيبنى مستعمره ليه بس بطريقه تانيه

قول يا عم هوا انت شايف الى معاك عاقلين كل الى فى المنتدى هنا عندهم ربع ضارب بدليل اننا لسه مستحملين بعض وبندخل نتكلم مع بعض دحنا عندنا هنا حالات طلاق بين أعضاء الدول وبعضها :ROFLMAO: وكل شوية يدخلو يقلبو المواجع على بعض
حقيقى :LOL: :LOL:

ايه ده يا استاذ ايمن انتا هتخلينى اطلع كل الافكار :LOL: :LOL: ...نعم اتفق معاك جدا 10سنين تكون مصر استطاعت استيعاب التكنولوجيا ..الالمان دائما لهم السبق فى قرائة المستقبل على شان كده انا خايف من الى بيعملوه معانا اكنه بيبنى مستعمره ليه بس بطريقه تانيه
بس مش مستعمرة هما بيعدوا بديل الاتراك تبقي انتا مورد مهم ليهم بديل للصين وتركيا

لا مش فكرة مجنونة الدولة العميقة بتاعت المانيا لسه موجودة والتاريخ بيعيد نفسه والشعوب الى عاشت التواريخ دى بيكون عندها استشراف بالمستقبل علشان عاشت ماضى مشابه وده الى بيسموه العقل الجمعى وانا بثق فى العقل الجمعي للمصرين الحمد الله على مدار التاريخ كانت كل الدول تروح يمين واحنا نروح شمال ومع ذالك اختيارنا بيطلع صح معظم الوقت مش كله

لا مش فكرة مجنونة الدولة العميقة بتاعت المانيا لسه موجودة والتاريخ بيعيد نفسه والشعوب الى عاشت التواريخ دى بيكون عندها استشراف بالمستقبل علشان عاشت ماضى مشابه وده الى بيسموه العقل الجمعى وانا بثق فى العقل الجمعي للمصرين الحمد الله على مدار التاريخ كانت كل الدول تروح يمين واحنا نروح شمال ومع ذالك اختيارنا بيطلع صح معظم الوقت مش كله
انا متاكد ان الدوله العميقه فى المانيا (نازيه)ومصر ايضا عندها دوله عميقه ...ده رئى الشخصى وبيقدر يشوف المستقبل وليه نظره ايضا

ربنا يهديك.

عودة
أعلى